2013-09-27, 08:53
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Jag lider av en del ångest som i vanlig ordning ibland förvärras av CS. Behöver just nu något för fokus, ökad vakenhet och koncentration. Metylfenidat som är väldigt enkelt att få tag på är värdelöst därför att ångesten tar över för mycket för mig och gör det bara plågsamt. Gatutjacket är på tok för varierande i effekt och Modafinil kan jag i ärlighetens namn inte få tag på.

Men.

Hur är metamina? Ger det någon nämnvärd ångest i allmänhet? Funkar det bra att använda i moderata doser under dagen utan att sömnen påverkas? Vill ogärna behöva ta downers.

Är alltså inte ute efter ett njutningsrus utan mer ett hjälpmedel i tillvaron AKA doping.

Jag kan inte lova att Metamina är ett bra alternativ för dig, men det är generellt sett bättre än metylfenidat både vad gäller ångest och sömn. I moderata doser.
Citera
2013-09-28, 22:53
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Jag kan inte lova att Metamina är ett bra alternativ för dig, men det är generellt sett bättre än metylfenidat både vad gäller ångest och sömn. I moderata doser.
Mycket bättre än metylfenidat. Har just liknande behov som frågeställaren... något för vardagen, inte för festande. Efter fyra månader på liten dos (20 mg) är jag positiv. Hoppas det håller i sig.
Citera
2013-10-02, 10:58
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
amfetmain som sömnmedicin
Hur gick det där då? Själv kommit på att detta inte var världens bästa sömnmedicin. Verkar kunna få mig att somna ibland, ibland inte. Detta i doser om 2.5mg eller 5mg som mest kanske. I natt låg jag bara med konstanta erotiska tankar (tog 2.5mg 2h innan, sen 2.5mg två gånger till med ett par tre timmar emellan då det inte alls hade hypnotisk verkan trots att jag blev enormt lugn)

Kanske beror det på att jag tog Melatonin i kombination, och de 2 gånger jag gjort det ledde det till konstanta errektioner och urusel sömn. Skall testa utan en gång till, kommer dock inte ihåg hur mycket jag tog. Fick enormt djup sömn första gången jag testade ta det för detta.

Sen undrar jag ju om kåtheten överlag går bort med tid? Om någon erfarat det.
Senast redigerad av Nume 2013-10-02 kl. 11:18.
Citera
2013-10-03, 18:42
Medlem
Tycker Metamina fungerar utmärkt, bättre än Ritalin.
Fick av en kompis som brukade handla på SR. Han säger att det inte finns inrikes på de andra forumen, stämmer det? Hur får ni tag på Erat?
Citera
2013-10-03, 20:07
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsan76
Tycker Metamina fungerar utmärkt, bättre än Ritalin.
Fick av en kompis som brukade handla på SR. Han säger att det inte finns inrikes på de andra forumen, stämmer det? Hur får ni tag på Erat?
Det brukar dyka upp emellanåt på inrikes-forum. Men det brukar röra sig om alldeles för höga överpriser.
Mellan 20-30kr/st har tagits för 5mg'are, vilket knappast är prisvärt även om folk mer köpt det för att testa på.
Citera
2013-10-09, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Sök på vyvanse eller lisdexamfetamin så kommer du hitta trådar för det(den har hetat det i Usa och andra länder innan Shire mutat sig in i Eu.....
Jämfört med metylfenidat så är det ju mkt mindre biverkningar(det skulle iof sig arsenik oxå ha), den biverkning som jag vet en del får problem med är njursmärtor från helvetet knepigt nog annars vet jag ingen som haft något annat problem med den biverkningsmässigt.
Doserings vis så motsvarar 25-30mg elvanse 10mg metamina.
Den är helt oduglig att missbruka tycker jag, eftersom kroppen inte kan klyva bort aminosoran l-Lysin från dex-amf-molekylen i det rasande tempo en missbrukare vill. Detta i sin tur leder till att det i stället blir en långsam omvandling till dexamf vilket enligt Shire ska vara mindre missbruksvänligt. Personligen tycker jag de har helt rätt då det verkligen är odugligt i att missbruka, du kan alltså vara vaken väldigt länge på en extremt hög dos(jag provade 300mg) men det blir inget klang å jubel inget skoj utan bara vaken å svettiga händer. Har man en rask metabolism(spekulation här) så verkar det som att 1 30mg:s dos går ut på 2-3 timmar, men det är bara personligt tycke.
Men som sagt i medicinskt syfte, kanon. Jämfört med metylfenidat så är detta en vinnare då du slipper alla biverkningar kopplat till metylfenidat.
Metamina är dock att föredra både medicinskt(med liten marginal) och i missbrukspotential(med hästlängder). Tråkigt om det du säger kommer bli standard, att elvanse används i stället för metamina framöver.

Jag vet åtminstone fem stora landsting i Sverige där man redan beslutat om att EJ bevilja några fler ansökningar om metamina licenser, där alltså samtliga kliniker i länen det gäller helt kommer avveckla metamina som behandlingsalternativ dom som redan fått sina licenser beviljade får behålla dom, men inga nya kommer skickas iväg.
Citera
2013-10-10, 10:25
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag vet åtminstone fem stora landsting i Sverige där man redan beslutat om att EJ bevilja några fler ansökningar om metamina licenser, där alltså samtliga kliniker i länen det gäller helt kommer avveckla metamina som behandlingsalternativ dom som redan fått sina licenser beviljade får behålla dom, men inga nya kommer skickas iväg.

Vilka? Källa?
Citera
2013-10-18, 17:38
Medlem
GameOvereems avatar
Fick precis sex nya burkar, verkar som att mitt landsting skiter fullständigt i Lisdex!
Citera
2013-10-18, 17:50
Medlem
Ni som äter metamina för er adhd, hur tycker ni att ni fungerade i början av behandligen, till skillnad från efter en tids användning? Vad har ni för underhållsdos och hur fördelar ni den under dagen, samt när tar ni sista dos?
Sover ni bättre med eller utan medicinen?

Berätta gärna mer

tack på förhand
Citera
2013-10-19, 02:28
Medlem
Hej. Det är inte upp till enskilda landstingen att avgöra, och om dom säger att dom ska sluta med metamina så beror det på direktiv från läkemedelsverket. Det är läkemedelsverket i uppsala som behandlar alla licensförfrågningar. Har mkt med detta att göra. Och även en del kunskap ang just elvanse, licenser, mm. Vill inte vara ngn besserwisser, men då detta kan te sig lite krångligt för många så vill jag dela med mig av lite info. Lag in en mindre novell på Metamina eller inte vara? . För dom som undrar finns en del samlat info där. Med vänlig hälsning Erik K.
Citera
2013-10-20, 14:37
Medlem
Hört talas om shop/kran som säljer Metamina nu? Är det ngn som kan gröna så skicka pm.
Tack
Citera
2013-10-29, 17:31
Medlem
adagios avatar
Är det någon skillnad i effekt/biverkningar mellan Elvanse och Metamina? Någon som använt bägge som har något att säga om det?

Har fått intrycket att det existerar en skillnad hur man reagerar på medicinen beroende på om det är en depå eller direktverkande beredning, att effekten kan bli annorlunda/bättre med den ena formen. Det stämmer åtminstone in på Metylfenidat-preppen, visst? Det vore därför dumt av läkemedelsverket att inte godkänna nya ansökningar om Metamina! Fast det vet jag ju inte ens om det stämmer heller, alla säger ju olika om att det kommer bli så nu när Elvanse (långtidsverkande Metamina) introducerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in