2018-10-05, 22:07
Medlem
Sqrbankens avatar
Får 60 mg. Elvanse på morgonen och högst två Attentin á 5 mg. på eftermiddagen "vid behov". Är det en hög dos? Förstått det som att Elvanse "är samma" som Attentin fast i depot.
Citera
2018-11-04, 21:11
Medlem
sandra1122s avatar
Jag har fortfarande Metamina. 7 st 4 ggr dag. Men låg inne på psyk 2 månader i somras och där plockade idioterna bort både Metamina och Xanor. Så nu har jag inte tagit något av dom sen dess. Men ska ev testa att gå en utbildning och då kan jag nog behöva min Metamina igen.
Citera
2018-12-01, 16:22
Medlem
KringExs avatar
Om man ska punda på Attentin/Metamina, vilket föredrar ni? Det är ju exakt samma verksamma ämne men jag upplever ändå Metamina som bättre. Lugnare
Citera
2018-12-04, 13:07
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Om man ska punda på Attentin/Metamina, vilket föredrar ni? Det är ju exakt samma verksamma ämne men jag upplever ändå Metamina som bättre. Lugnare

Menar du skillnad mellan Attentin/Metamina, båda är ju dexamfetamin & samma verksamma substans som du sa så ser inte vad skillnaden skulle vara förutom bindemedel. Placebo?

Jag har en fråga, hur jävla svårt är det att få Attentin som tillägg för Elvanse? Jag ville gärna ha det och använda som booster, inte så kul att effekten går ur mitt på dagen när man tagit det på morgonen. De rekommenderade ännu en dos Elvanse men det är ju bara idioti då det håller bra mycket längre och förstör sömnen rejält...
Citera
2018-12-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatsMyrman
Jag har en fråga, hur jävla svårt är det att få Attentin som tillägg för Elvanse? Jag ville gärna ha det och använda som booster, inte så kul att effekten går ur mitt på dagen när man tagit det på morgonen. De rekommenderade ännu en dos Elvanse men det är ju bara idioti då det håller bra mycket längre och förstör sömnen rejält...

Försöker också få ut attentin som tillägg för elvansen. Tagit upp det med läkaren och verkade inte helt omöjlig, då det är drygt att vänta på elvansens effekt när man börjar 6 på morgonen.
Citera
2018-12-06, 01:23
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinebaka
Försöker också få ut attentin som tillägg för elvansen. Tagit upp det med läkaren och verkade inte helt omöjlig, då det är drygt att vänta på elvansens effekt när man börjar 6 på morgonen.

Ska ta upp det igen men det verkade fan som att de ryggade tillbaka, som att det vore något extremt. Elvanse går att missbruka minst lika bra som IR Dex bara för att det inte går att snorta som sjukvården verkar tro. Men mitt landsting har Sveriges sämsta sjukvård (tror det är rankat t.om) så. Man får överdriva så in i helvete och tjata, annars händer nada. Dessutom håller min Elvanse endast 6 timmar ibland, ALDRIG 10-12 som de säger.
Citera
2018-12-06, 01:41
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Får 60 mg. Elvanse på morgonen och högst två Attentin á 5 mg. på eftermiddagen "vid behov". Är det en hög dos? Förstått det som att Elvanse "är samma" som Attentin fast i depot.

60 x 0.4 så får du halten d-amfetmainSULFAT från Lisexamfetaminet, den ekvationen på burken är rätt men inte på det sätt det bör vara då det ej tar saltet i akt. 10 mg D-amf är inte så högt alls, nej. Inte ens hälften av halten i 60 mg Elvanse (24)
Citera
2018-12-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatsMyrman
Ska ta upp det igen men det verkade fan som att de ryggade tillbaka, som att det vore något extremt. Elvanse går att missbruka minst lika bra som IR Dex bara för att det inte går att snorta som sjukvården verkar tro. Men mitt landsting har Sveriges sämsta sjukvård (tror det är rankat t.om) så. Man får överdriva så in i helvete och tjata, annars händer nada. Dessutom håller min Elvanse endast 6 timmar ibland, ALDRIG 10-12 som de säger.

Ja vissa läkare är totalt katastrofala, har haft tur med en läkare som inte gick efter fass och kunde använda sunt förnuft. Nu har jag en ny läkare som går efter fass till 110%. Ja nej, inte fan håller det i 10-12h, för mig efter 4-5h börjar det avta och blir då introvert som fan. Ibland när jag lyxar till det kan jag gå upp i 600-700mg(30isar) och tar sista dosen på 200mg mot kvällen och ändå kunna somna 4h efter intag.
Citera
2018-12-07, 07:34
Medlem
Jag har haft och har igen elvanse 70+50mg.
Har haft attentin med 20+10mg tog 20 på morgonen och 10 på eftermiddagen.

Fungerar ju samma men tycker själv att för mig så är nog elvanse på sommaren och attentin på vintern

Men de är mest för att jag är inte hemma lika ofta på sommaren och springa runt med piller och komma ihåg att ha med sig.

Men jag är sjukpensionär.
Om man jobbar så tycker jag man ska kunna få attentin på morgonen iom den verkar snabbt och ta elvanse samtidigt eller lite efter de. För jag tycker de tar 1-2h innan elvanse börjar komma igång.
Citera
2018-12-09, 17:59
Medlem
MatsMyrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinebaka
Ja vissa läkare är totalt katastrofala, har haft tur med en läkare som inte gick efter fass och kunde använda sunt förnuft. Nu har jag en ny läkare som går efter fass till 110%. Ja nej, inte fan håller det i 10-12h, för mig efter 4-5h börjar det avta och blir då introvert som fan. Ibland när jag lyxar till det kan jag gå upp i 600-700mg(30isar) och tar sista dosen på 200mg mot kvällen och ändå kunna somna 4h efter intag.

Nu tar jag som förskrivet men de få gånger jag prövat 100+ doser håller det faktiskt en hel dag, lätt. Ha i åtanke att du ej kan smälla i dig 600 mg samtidigt för mekanismen som lysinet klyvs i blodet blir mättad över ungefär 100 så du måste vänta ca 15-30 min efter varje dos annars blir det som ett tak.

Ska försöka tjata mig till Attentin igen, aldrig pissat positivt som sagt, sjukt löjligt är det hela, det ironiska med ADHD medicin för mig och säkerligen många är att "suget" att bruka andra substanser försvinner helt i princip. Många med ADHD har ju en förmåga att söka sig till alla möjliga rus, impulsivitiet osv...
Citera
2018-12-18, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverkronan
Hej käkat attentin i en månad nu! Har nu 10 mg morgon och middag . Känner effekten efter ca 30 min, först blir jag lite smått flummig sen kommer den där härliga känslan, blir även något klarare och lungnare i skallen. Effekten håller i sig ungefär 1h. Sen blir jag ordentligt trött ,Men får varken någon ångest eller oro som jag får utav elvansen och ritalinet. Andra påtagliga bieffekter är extrem muntorrhet, frossa speciellt kalla föttet, och lite risig i kistan,hjärtklappning. Får även svårare att sova.

Har nu några frågor

1. Äter magnesium som jag har hört ska förbättra upptaget, finns det något annat man kan ta för att boosta effekten ?

2. Sett att dom flesta tar 3 doser om dagen ?är det viktigt att följa rekommenderad dosering av min läkare eller skulle man kunna experimentera lite själv typ höja dosen och ta flera gånger om dagen utan att första något?

3.När senast tar ni er sista dos för att inta sabba sömnen?

SVAR:
Se det som en medicinsk stabilisering av din hjärna, för att på lång sikt kunna förändra ditt sätt att vara och aggera på ett mer ändamålsenlig sätt. Men även för att förbättra långtidsminnet/korttidsminnet med flera...

Exempelvis:
- Istället för att allt ska ske på en gång, så får du ett mer långsiktigt förhållningssätt.

Du bör därmed inte på egen hand experimentera utan det är viktigt att titreringen till den mest effektiva dosen och intaget sker succesivt, och försiktigt.

Om du vill få till en förändring av exempelvis dygnsdosen (maximal dos), intagstider så är det mycket viktigt att rådfråga och eventuellt få till en förändring i dina ordinationer, innan du intar läkemedelet på något annat sätt. Du bör inte avvika från dina ordinationer på egen hand.

För enligt egna erfarenheter så är det inte ett rus du är ute efter, utan det är en stabilisering du vill åt. Se det ungefär som snus, fast det är renare och mindre farligt, dessutom är du ordinerad att ta Attentin av en anledning.

Kaffe kan man dricka för att boosta effekten. Själv tar jag någon kopp kaffe på morgonen för att komma undan Mirtazapin Krka 30mg's dåsgivande bieffekter efter en natts sömn.

Men man skall vara försiktigt med att kombinera kaffe med Attentin (dexamfetaminsulfat), detta då kaffe och Attentin båda driver vätska ur kroppen. Själv så har jag även märkt att jag kan bli överstimmulerad och låt oss säga "krascha" om jag dricker för mycket kaffe i kombination med Attentin.

Var även observant att kaffe (koffein) kan stegra upp ditt blodtryck (vilket inte alltid är så bra).

Tillskott:
En regel är att alltid kombinera ett intag av MV (MultiVitamin/mineral) av bra kvalité då man intar Centralstimulantia. Detta gör jag då jag inte alls kan äta
lika mycket nu, och risken att få ett underskott är för stor om jag ej tar någon MV.

- Vitamin D3 (högdoserat; minst: 4000 IE per dag) är också bra, detta då det stimulerar vår vakenhet (jag blir piggare i alla fall). Dock viktigt att inta detta på morgon/förmiddagen och inte för sent på dagen.

- Magnesium är också bra att ta lite extra av, detta för att kompensera och minimera att musklerna blir hårda/tighta (speciellt käken). Men även för den anledningen att vårt nervsystem behöver bland annat Magnesium för
att fungera optimalt.

- Omega-3 fetter är ett måste. Rekommender; Artic Omega-3 från Svensktkosttillskott.se.

Slutligen om du är intresserad:
Detta är mitt intag av, Attentin 5mg: 4+4+1+1; Så totalt 50 mg/dag. Tror att jag kan sänka dosen/dag inom snar framtid, då jag upplever att jag behöver mindre för att fungera optimalt kognitivt. ☺️
Tiderna är ;05:00+08:00+10:00+14:00.
Tar även: Mirtazapin Krka 30mg@kl.18:00.
+ Melatonin AGB 4 mg, 1st tablett innan läggdags.

Det sista intaget av Attentin 5mg sker senast kl. 14:00 detta för att kunna sova på natten.

OBS! Oerhört viktigt att ha täta rutinkontroller gällande, vikt, blodtryck och mående i början av titreringen av läkemedelet Attentin (5mg). Det är även viktigt att titreringen (ökning av dosen) sker på ett kontrollerat och långsamt sätt för att undvika skada på bland annat hjärtat. Men även för att undvika de så kallade"rus" (att vara "speedad"/manisk glad).

Det verkar finnas belägg på att en person som inte är van att ta dexamfetaminsulfat som läkemedel, har mycket större risk att skada hjärtat på grund av intaget, än en person som tar Attentin regelbundet och i början av intaget titrerat upp dosen försiktigt och långsamt.

Hoppas detta hjälpte!
Ta hand om dig! ☺️
Citera
2018-12-18, 04:46
Medlem
ruttenfimps avatar
Bara jag som tycker attentin är värdelösa? Man får dra i sig hur många som helst för att bli speedad till skillnad från metamina.

Är det bindningsmedlet som sätter stopp? För snorta attentin är inte lönt då det blir en jävla massa pulver att dra i snoken.

Skulle ni föredra metamina eller amfetamin 5mg? Vad jag hört är det mer drag i metaminan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in