2025-04-01, 16:22
Medlem
KringExs avatar
Kan man välja att få Metamina på licens trots att Attentin finns tillgänglig?
Citera
2025-04-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Hur får man Attentin? Jag har Elvanse nu, jag får mycket ångest av dem när de går ur, så jag vill testa Attentin. Vad ska man säga för att öka chansen att få testa det? Dem brukar inte vilja ge det där jag är. Jag har nu gått från 60mg morgon 40mg eftermiddag till 30mg morgon 20mg eftermiddag pågrund av ångest och hjärtklappning av elvansen. Men tror inte att dem kommer ge det om jag bara säger ångest. Varför har ni fått det istället för Elvanse? Tips på vad man kan säga?

Attentin får man väll om biverkningarna blir för besvärliga av Elvanse. Står själv på Elvanse 60 mg på morgonen..fungerar super bra. Ju högre dos desto större risk för biverkningar. Vad händer om du tar hela din dos på morgonen? håller det inte hela dagen då eller? Dem är mer försiktiga med att ge Attentin för att den är mkt mer missbruks vänlig än Elvanse. Jag tycker du ska prata med läkaren och se vad dem säger. Du kanske själv kan föreslå Attentin. Tycker personligen Elvanse kan ge lite ångest i perioder, men allt är en doseringsfråga. Ju lägre doser desto bättre, säkert därför du oxå sänkt dosen. Du har ju typ halverat dosen kan man säga. Man kan ju få biverkningar av Attentin oxå såklart. Men prata med läkaren...dem vet bäst!
Citera
2025-04-02, 12:55
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Attentin får man väll om biverkningarna blir för besvärliga av Elvanse. Står själv på Elvanse 60 mg på morgonen..fungerar super bra. Ju högre dos desto större risk för biverkningar. Vad händer om du tar hela din dos på morgonen? håller det inte hela dagen då eller? Dem är mer försiktiga med att ge Attentin för att den är mkt mer missbruks vänlig än Elvanse. Jag tycker du ska prata med läkaren och se vad dem säger. Du kanske själv kan föreslå Attentin. Tycker personligen Elvanse kan ge lite ångest i perioder, men allt är en doseringsfråga. Ju lägre doser desto bättre, säkert därför du oxå sänkt dosen. Du har ju typ halverat dosen kan man säga. Man kan ju få biverkningar av Attentin oxå såklart. Men prata med läkaren...dem vet bäst!
Okej, jag pratade med sjuksköterska idag, hon ska ta upp det med läkaren i morgon. Tar jag allt på morgonen så skulle det väl bli jobbigt sen när de går ur, då ångesten av det blir värst. Därför jag sänkt, nae jag tycker inte det håller riktigt hela dagen med bara morgondos. Hoppas jag får testa Attentin för jag tror att det kommer funka bättre. Menar du med missbruksrisks risk att man skulle t.ex spara medicinen sen ta allt på en gång? För det kan man ju lika gärna göra med Elvanse, det går väl inte ta Attentin på något annat sätt? Jag tänker också, Attentin kan man ju dela en tablett, så det är lättare att dosera rätt. Dem borde ju fatta att jag inte vill ha Attentin för jag vill missbruka det om jag sänkt nästan halva dosen pågrund av ångest och biverkningar av det. Ska man säga Attentin? För det gjorde jag, läste i början av tråden, där stog det massor flera olika namn så Attentin verkar ju bara va ett märke.
Citera
2025-04-10, 11:19
Medlem
Allt är så jävla random när det gäller svensk sjukvård nu för tiden. allt från paragrafryttare till drogliberala.
Har haft tur och har inga problem att få attentin(eller rättare sagt, dexamfetamin) för tillfället som komplement till Elvanse. Får bra effekt på 40/50 mg elvanse på morgonen, sedan 5 + 5 på em)
Men jag trivs bäst på bara 5-10 mg dexa per dag för att få tillräcklig boost och fokus för att göra godtyckligt skitjobb och inte få trist avtändning. Elvanse kan vara bra som botten för det hela men jag tycker den är ojämn och finns risk för att jag får för hög effekt perioder under dagen. Vill inte ha något rus utan bara ta minsta möjliga.
Vågar inte riktigt be om att bara köra attentin ännu då jag nyss bytt läkare så vi får se.
Citera
2025-04-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Allt är så jävla random när det gäller svensk sjukvård nu för tiden. allt från paragrafryttare till drogliberala.
Har haft tur och har inga problem att få attentin(eller rättare sagt, dexamfetamin) för tillfället som komplement till Elvanse. Får bra effekt på 40/50 mg elvanse på morgonen, sedan 5 + 5 på em)
Men jag trivs bäst på bara 5-10 mg dexa per dag för att få tillräcklig boost och fokus för att göra godtyckligt skitjobb och inte få trist avtändning. Elvanse kan vara bra som botten för det hela men jag tycker den är ojämn och finns risk för att jag får för hög effekt perioder under dagen. Vill inte ha något rus utan bara ta minsta möjliga.
Vågar inte riktigt be om att bara köra attentin ännu då jag nyss bytt läkare så vi får se.

Just av den anledningen att elvansen för mig var för ojämn och gjorde att jag kraschade väldigt hårt på eftermiddagarna, så beslutade min läkare att jag enbart skulle gå på attentin. Får just nu 10mg som jag kan sprida ut under dagen, kan säkert be om att få en högre dos men har inget behov av det. Tar det morgon och sedan lunch för påfyllning. Inga bieffekter, får kalla händer enbart. Konstiga var att elvanse funkade bra i perioder men var för opålitlig och oförutsägbar. Sover man dåligt en period, har mycket stress på jobbet, äter dåligt (för lite eller ingenting i samband med medicinen) kommer självklart medicinen inte ha samma goda effekt. Lätt att skylla på att medicinen inte funkar när det istället är levnadsvanor och annat som fallerar.
Citera
2025-04-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Jag fick testa Elvanse först, blev nedstämd och nervös så jag bad att få testa Attentin. Den funkade klockrent, ingen ångest, inte lika blyg, fick saker gjorda mm. Men nu efter ett år så har toleransen satt in. Jag blir nog mer fokuserad men jag känner inte av ddet på samma sätt, för ett halvår sen kände jag mig som superman. Har maxdos 40mg. Kan ta 100mg utan att det händer nåt nämnvärt. Tyvärr, är det såhär för alla?
Citera
2025-04-20, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Jag fick testa Elvanse först, blev nedstämd och nervös så jag bad att få testa Attentin. Den funkade klockrent, ingen ångest, inte lika blyg, fick saker gjorda mm. Men nu efter ett år så har toleransen satt in. Jag blir nog mer fokuserad men jag känner inte av ddet på samma sätt, för ett halvår sen kände jag mig som superman. Har maxdos 40mg. Kan ta 100mg utan att det händer nåt nämnvärt. Tyvärr, är det såhär för alla?

Det är klurigt det här med att bibehålla effekten. Att ta breaks eller lägre doser verkar vara enda sättet. Men du har tagit högre doser än du är förskriven? Vad säger läkaren då? Har personligen inte fått den där superman effekten du beskriver.
Citera
2025-04-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillaRosiga
Jag hade metamina som fungerade klockrent på mig men nu verkar dom ha lagt ner fabriken k Sverige som tillverkar metamina så jag blev tvungen gå över till attentin häromveckan och herregud vilken skillnad. Attentin ger mig massa dåliga saker som inte metamina gjorde.

Har du nyligen hämtat ut metamina? tänkte om du har fått tag i det trots att fabriken är nedlagd nu?

Metamina innehåller levo-amfetamin vilket ger mer push att göra saker pga stimulans av noradrenalin etc. Attentin saknar i princip levo (förutom spårmängder). Dex+Levo verkar synergistiskt. Så du kan förvänta dig en märkbar skillnad.
Citera
2025-05-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Jag har nyligen fått utskrivet attentin (efter att ha testat alla mediciner inprincip) elvanse var för ojämn och dålig överlag att fylla på under lunch. Tillslut fick läkaren nog och som sista lösning testa attentin. Vad kan jag förvänta mig av denna medicin? Jag tog 5mg imorse + 5mg lunch vilket har funkat bra, ingen crash (troligtvis pga påfyllning) samt ingen ångest. Kan inte säga något utifrån en dag, men den upplevs jämnare. Snarlik till ritalin korttidsverkande men lite jämnare och stabilare. Hur är det för er med sömnen på attentin? Dela gärna med av era erfarenheter.

Även jag började nyss på Attentin, har också provat allat annat.
Började med adderall (bodde i usa vid den tiden) och det fungerade perfekt, ja förutom att jag rasade i vikt. tillbaka i Sverige fick jag börja om från Concerta, sen Strattera, Elvanse tillbaka till Strattera + ritalin, nu går jag på en låg dos Strattera + 5mg attentin (vid behov).

Som jag upplever det så är Attentin mer snällare är tex ritalin, på ritalin kände jag verkligen när de satte ingång, fick ångest och hjärtklappning ca 40 min efter intag. Nu med attentin märker jag inte av att kickar igång, mer är att jag känner att jag får lättare att prata och att ta mig an uppgifter.
Citera
2025-05-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence

Om du funkar bra med enbart 5-10 mg Attentin så borde det enbart ses som positivt, kan inte tänka mig något annat? Det skulle möjligen vara sistnämnda och att vederbörande kan anse sig ha blivit kränkt över att någon ifrågasätter dennes kompetens ungefär. (Nej, jag bär i regel inte offerkofta men det finns riktigt märkliga läkare i detta land).
Senast redigerad av Daninho 2025-05-27 kl. 08:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in