Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Ja. Den betonade bl.a. vikten av att respektera varandras värderingar och religionsfrihet. Vad var det som var så extremt hemskt med den, har jag kanske missat något?
Det har du. Dudin svarade varför texten var onödig. Nu svarar jag varför som är hemskt med den och vad du missade.
Redan i första stycket så lyser det fram att det finns religionskritiker i Sverige och textförfattaren kan med en upphöjd arrogans förstå varför en del (underförstått, lågt intellektuella) människor är kritiska till religionen. Skälen skulle vara att religion är omodernt (vilket inte seriösa kritiker av religion framför som skäl att kritisera religion.) Du kan själv tänka dig ett antal länder där religionen är högst "modern", eller hur "modern" den är är i Livets ords Uppsala. Vad som är modernt eller omodernt har inte med saken. Mode tycker jag egentligen har med utsvängda jeans eller frisyrer att göra.
Om han med ordet "omordernt" menar att religionen ger (fel) svar på frågor som människor ställde sig när de inte var upplysta om varför sjukdomar uppkommer, varför det blir jordbävningar och naturkatastrofer, hur man ska leva ett moraliskt liv, vad man ska äta , hur man ska ska ha sex med och med vem osv. Så har han helt rätt! Det är vad vi som är kritiska till religion brukar anföra. Det är inte den ökade homosexualiteten i USA som gjorde att de drabbade så hårt av 9/11.
Sen påstår han att religionskritiker kritiserar religion för att religion skulle vara något för "svagare" människor som inte kan tro på sig själva. Religionskritiker delar upp människor i svaga (troende) och starka (icke-troende) människor alltså. Hur fan ska man annars tolka det? Nämn en president i USA som har varit ateist? Nämn en president i USA som är en ”svag” människa?
Sen säger han att religionskritiker menar att religion kan i ”viss mån vara farligt”. Det stämmer inte, den är farlig! AIDS skulle inte ha spridit sig så snabbt om inte den Katolska kyrkan avskyr kondomer. Polio skulle kunna ha utrotas i Indien om det inte var för religiösa människor som anförde religiösa skäl varför massvaccinering skulle stoppas.
Sen är han helt fel ute när det gäller mediernas granskning av religion, det är bara toppen på isberget, de mest iögonfallande, avskyvärda händelser som är förknippat med religion som granskas och rapporteras om.
Hela första stycket har en air av paternalistisk nedlåtenhet mot religionskritiker och är helt meningslös för ett parti som (antar jag) vill separera religionen från staten.