2011-09-18, 16:58
Medlem
Visdomsmannens avatar
@Supersmurfen

Ok, så kort och gott handlar det om följande två fel:
*Författaren har en annan syn på religion än vad du har.
*Han är subjektivist.

Vad gäller det sjätte stycket så förstår jag inte din kritik, och vad gäller åttonde stycket om "kompromissen" råder det antagligen bara ett semantiskt missförstånd. Författarens poäng framgår solklart:
Eftersom du uppenbarligen har svårt att tolerera att andra inom LP har en annan filosofisk och begreppslig approach än du, som dessutom verkar vara normal och faller inom ramarna för vad som är konventionellt att hävda, så skulle jag vilja hänvisa dig till Ayn Rand Institute i stället. Du passar nog bättre in där, och detta är inte en komplimang.
Citera
2011-09-18, 17:09
Medlem
Kheperas avatar
Det är viktigt att förstå att det finns olika människor inom Lp, som kommer från olika idébakgrunder och närmare sig frihetstankarna från olika vägar. Det måste man respektera.

Förutom de där jävlarna som ogillar nämnda bloggtext förstås. De är ju dumma i huvudet.

Citera
2011-09-18, 17:20
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
@Supersmurfen

Ok, så kort och gott handlar det om följande två fel:
*Författaren har en annan syn på religion än vad du har.
*Han är subjektivist.

Vad gäller det sjätte stycket så förstår jag inte din kritik, och vad gäller åttonde stycket om "kompromissen" råder det antagligen bara ett semantiskt missförstånd. Författarens poäng framgår solklart:
Eftersom du uppenbarligen har svårt att tolerera att andra inom LP har en annan filosofisk och begreppslig approach än du, som dessutom verkar vara normal och faller inom ramarna för vad som är konventionellt att hävda, så skulle jag vilja hänvisa dig till Ayn Rand Institute i stället. Du passar nog bättre in där, och detta är inte en komplimang.

Det har jag inte. Jag skiter fullständigt vilken "filosofisk och begreppslig approach" folk i LP har bara de inte slänger upp skiten på hemsidan. Skulle de lägga upp något ang religionsfrihet på sidan så kunde det ha varit kort och koncist, typ: Religionen skall separeras från staten och beskriva vad detta innebär t ex ingen kyrka, moské (eller annan byggnad som folk går till, för att ständigt få sina vidskepelser förstärkta) får statligt stöd. Samt att LP står för total frihet, vilken innebär religionsfrihet.
Citera
2011-09-18, 17:53
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Förutom de där jävlarna som ogillar nämnda bloggtext förstås. De är ju dumma i huvudet.
Är det så du har uppfattat det jag har skrivit? Vore ju en ganska ologisk hållning från min sida då jag just argumenterat för att det är naturligt med åsiktsskillnader inom ett parti. Jag hakade ju faktiskt upp mig på Supersmurfens uppförande där han mer eller mindre började ställa ultimatum p.g.a mindre petitesser. Då har man ingenting att göra i ett politiskt parti.
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen
Det har jag inte. Jag skiter fullständigt vilken "filosofisk och begreppslig approach" folk i LP har bara de inte slänger upp skiten på hemsidan.
Varför kan du inte acceptera det? I alla andra partier så skickar folk t.ex. in debattartiklar eller skriver på sina partis hemsidor om sina personliga åsikter och hur dessa relaterar till det parti de är medlemmar i. T.ex kan någon kulturradikal i M hävda att normer om heterosexualitet är dåligt, medan någon mer konservativ hävdar att det är bra (verkligt exempel). Varför ska inte det vara tillåtet i Liberala partiet?
Citera
2011-09-18, 18:19
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag hakade ju faktiskt upp mig på Supersmurfens uppförande där han mer eller mindre började ställa ultimatum p.g.a mindre petitesser. Då har man ingenting att göra i ett politiskt parti.
Du säger att man måste tolerera och respektera att folk inom partiet har olika sätt att se på saker och ting? Samtidigt säger du att folk som hakar upp sig på petitesser inte hör hemma i partiet. Om man måste ge tummen upp åt allt som publiceras på Lp-bloggen (hur urbota dumt det än är) för att höra hemma i partiet kanske det är du själv som hemfaller åt den "ARI-mentalitet" du kritiserar andra för. (Inte för att jag tycker det finns en sådan, men det är vid sidan av poängen.)
Citera
2011-09-18, 18:31
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Du säger att man måste tolerera och respektera att folk inom partiet har olika sätt att se på saker och ting? Samtidigt säger du att folk som hakar upp sig på petitesser inte hör hemma i partiet. Om man måste ge tummen upp åt allt som publiceras på Lp-bloggen (hur urbota dumt det än är) för att höra hemma i partiet kanske det är du själv som hemfaller åt den "ARI-mentalitet" du kritiserar andra för. (Inte för att jag tycker det finns en sådan, men det är vid sidan av poängen.)
Jag har kanske varit otydlig, för du har missuppfattat det jag skrivit. Jag hävdar inte att man måste ge tummen upp åt allt som skrivs på LP-bloggen, tvärtom har jag ju suttit och skrivit att det är naturligt och OK att man är oense inom ett parti. Det jag har sagt är att folk som sitter och ställer ultimatum, på det sätt som Supersmurfen gjort, inte hör hemma i ett politiskt parti. Jag citerar hans barnsliga inlägg en gång till:
Citat:
Mycket, mycket knasig text. Liberala partiet måste för fan ha en redaktion som läser igenom texterna innan de slänger upp dem på hemsidan. Har de en redaktion så måste den bytas ut omedelbart!

Liberala partiet fick en jävla massa minuspoäng pga den texten, inte bara från mig utan från många andra liberaler som sågade texten vid fotknölarna.

Om det är någon aktiv i ledningen från LP som läser detta inlägg så vill jag bara ödmjukaste säga till er: Skärp er!!!! Skärp er för fan!!! Det finns risk att jag lägger ner 1000-kr klubben och 1200-kr klubben om det dyker upp fler alster av samma usla kvalité på LP:s blogg!
Man kan, och bör i många fall, självklart kritisera andras världsbild, men att gå i taket och hävda att ens sympatier för partiet sjunker drastiskt bara för att en medlem är religiös och subjektivist, samt ställa in en stor del av sitt engagemang (ovan nämnda klubbar) tycker jag är ett uppvisande av en karaktär som aldrig hade något att göra i ett politiskt parti från första början, och som kan vara rent skadlig om den härjar runt i ett partis organisation.
Citera
2011-09-18, 18:52
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Jag har kanske varit otydlig, för du har missuppfattat det jag skrivit. Jag hävdar inte att man måste ge tummen upp åt allt som skrivs på LP-bloggen, tvärtom har jag ju suttit och skrivit att det är naturligt och OK att man är oense inom ett parti. Det jag har sagt är att folk som sitter och ställer ultimatum, på det sätt som Supersmurfen gjort, inte hör hemma i ett politiskt parti. Jag citerar hans barnsliga inlägg en gång till:

Man kan, och bör i många fall, självklart kritisera andras världsbild, men att gå i taket och hävda att ens sympatier för partiet sjunker drastiskt bara för att en medlem är religiös och subjektivist, samt ställa in en stor del av sitt engagemang (ovan nämnda klubbar) tycker jag är ett uppvisande av en karaktär som aldrig hade något att göra i ett politiskt parti från första början, och som kan vara rent skadlig om den härjar runt i ett partis organisation.
Om han inte vill donera grova pengar (tusenkronorsdonationer får väl ses som ganska grova i sammanhanget) för att han ogillar de texter partiet prånglar ut är det väl hans ensak? Jag kan förstå att man blir besviken när landets enda liberala parti publicerar en sådan där text. Det blir jag också. Jag har också sett andra inslag i partiet jag skarpt ogillar, t.ex. representerade av Minelie Keltvik (bl.a. djurrättsanhängare och katolik in spe).

En del av att vara olika måste väl innebära att man får ge bloggtexter tummen ner, att man får sätta egna villkor för sina donationer, och rentav gå ur partiet om man tycker att olikheterna blir för stora.
Citera
2011-09-18, 18:55
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Är det så du har uppfattat det jag har skrivit? Vore ju en ganska ologisk hållning från min sida då jag just argumenterat för att det är naturligt med åsiktsskillnader inom ett parti. Jag hakade ju faktiskt upp mig på Supersmurfens uppförande där han mer eller mindre började ställa ultimatum p.g.a mindre petitesser. Då har man ingenting att göra i ett politiskt parti.

Hemska ultimatum! Det är inga petitesser. Inget "normalt" parti, sant.

Citat:
Varför kan du inte acceptera det? I alla andra partier så skickar folk t.ex. in debattartiklar eller skriver på sina partis hemsidor om sina personliga åsikter och hur dessa relaterar till det parti de är medlemmar i. T.ex kan någon kulturradikal i M hävda att normer om heterosexualitet är dåligt, medan någon mer konservativ hävdar att det är bra (verkligt exempel). Varför ska inte det vara tillåtet i Liberala partiet?

Man kan hävda sina personliga åsikter men måste vara väldigt tydliga att det är just personliga åsikter och inte LP:s officiella hållning. Det är helt ok att vara t ex katolik och vara med i LP och det är helt ok att skriva om sin egen lycka att vara katolik. Jag tycker t o m (trots att jag tydligen tillhör ARI-sekten) att det är ok att skriva om sin katolska tro och hur det relaterar till liberalism och liberala partiet. Hur man logiskt ska få ihop det senare är inte mitt bekymmer, tydligen får Jeffrey Tucker ihop det vad det gäller liberalism. Men ska man skriva detta så ska det inte vara LP:s hemsida, då risken finns att man lätt kan få för sig att det är den officiella hållningen som LP har.

Skillnaden i de exemplen från Moderaterna är att de kan göra politik av det hela dvs lagstifta om dagis som bryter mot heteronormer eller tvärtom. Ovanstående moderater är välkomna i LP med sina kulturradikala och konservativa åsikter men de är inte välkomna att göra politik av detta.

Att andra partier är inkonsekventa och motsägelsefulla var det gäller deras politik är inget argument för att LP ska vara likadana.
Citera
2011-09-18, 19:17
Medlem
Treehorns avatar
Citat:

Man kan hävda sina personliga åsikter men måste vara väldigt tydliga att det är just personliga åsikter och inte LP:s officiella hållning.

Ja tycker det var väldigt tydligt att det var hans personliga åsikter.
Citera
2011-09-18, 19:26
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Man kan hävda sina personliga åsikter men måste vara väldigt tydliga att det är just personliga åsikter och inte LP:s officiella hållning.
Tror du inte att folk fattar det själva? Eller gör det där blogginglägget alla i LP till religiösa subjektivister i allmänhetens ögon? Följande står att utläsa tydligt på bloggen:
Citat:
Ursprungligen postat av LP-bloggen
Skribenterna här är personer aktiva inom partiet, med vissa gästspel av personer som skrivit något läsvärt som vi vill dela med oss av.
Ser inte hur detta står i konflikt till det aktuella blogginlägget.
Citat:
Skillnaden i de exemplen från Moderaterna är att de kan göra politik av det hela dvs lagstifta om dagis som bryter mot heteronormer eller tvärtom.
Nej, inte nödvändigtvis. Ofta är det så, ibland inte.
Citat:
Om han inte vill donera grova pengar (tusenkronorsdonationer får väl ses som ganska grova i sammanhanget) för att han ogillar de texter partiet prånglar ut är det väl hans ensak? Jag kan förstå att man blir besviken när landets enda liberala parti publicerar en sådan där text. Det blir jag också. Jag har också sett andra inslag i partiet jag skarpt ogillar, t.ex. representerade av Minelie Keltvik (bl.a. djurrättsanhängare och katolik in spe).

En del av att vara olika måste väl innebära att man får ge bloggtexter tummen ner, att man får sätta egna villkor för sina donationer, och rentav gå ur partiet om man tycker att olikheterna blir för stora.
Instämmer i allt du säger, och ingenting du skriver står i konflikt med de poänger jag har formulerat i diskussionen.
Citera
2011-09-18, 19:45
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Tror du inte att folk fattar det själva? Eller gör det där blogginglägget alla i LP till religiösa subjektivister i allmänhetens ögon?
Problemet är väl snarare att om man börjar prata om religionsfrihet så är det underförstått att man inte riktigt förstår yttrandefriheten och således inte bör skriva debattinlägg på Liberala Partiets blogg.
Citera
2011-09-18, 19:57
Medlem
Supersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Problemet är väl snarare att om man börjar prata om religionsfrihet så är det underförstått att man inte riktigt förstår yttrandefriheten och således inte bör skriva debattinlägg på Liberala Partiets blogg.

Kunde inte uttryckt det bättre.

Och för att spä på mitt rykte som ARI-sektmedlem så vore det intressant och liberalt att skriva om frihet från religion istället om religionsfrihet på LP-bloggen. Vore intressant vad liberaler tycker om könsstympning på spädbarn. Är det något man ska få praktisera för att det finns religionsfrihet eller har barnen (sett från ett liberalt perspektiv) rättigheter som övertrumfar föräldrarnas rätt att utöva sin religion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in