2012-09-14, 14:43
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Tja, ställ följande fråga till KLP:s företrädare.

Om ni kommer in i riksdagen och, allt annat lika, ni får möjlighet att påverka svensk asylrelaterad invandring, kommer ni då att verka för:'
1. Fri invandring
2. Ökad invandring
3. Status quo
4. Minskad invandring
5. Stoppad invandring

Till dags dato har det såvitt jag vet brukat bli ettan här på forumet och det är även deras politik enligt deras egen hemsida som förespråkar helt fri invandring.

PS. Svar som går ut på att partiet vill ha ett helt annat samhälle där invandring får helt andra konsekvenser är ointressanta. Inget svenskt parti har haft egen majoritet förutom sossarna under en kort period på sextiotalet. Ett parti kommer att ställas inför konkreta valmöjligheter enligt ovan.
Gällande det fetstilta är invandringspolitiken, tillsammans med all annan politik, uppe för intern granskning inför 2014, då det nya partiprogrammet ska testas i praktiken. Gällande det kursiva instämmer jag i att ett partiprogram inte bara kan innehålla referenser till den idealiska framtiden, utan också måste befatta sig med nutidens utmaningar.

Men visst, jag har inte gjort några undersökningar bland Lp:s sympatisörer och det kan mycket väl tänkas att jag befinner mig i minoritet i min åsikt att omsorgen till skattebetalarnas pengar står över önskvärdheten i att ha fri invandring.
Citera
2012-09-14, 14:54
Medlem
Citat:
Du kunde kanske starta en tråd som heter något i stil med: Tråden om fantasisamhället, här kan vi gagga om vår politik utan att ta hänsyn till dagens verklighet?

Kanske det, men bara om du skapar en tråd för alla som blir griniga över att de frågor de ställer inte tolkas i den kontext de själva tror alla andra tänker i, speciellt när frågan bygger på en tidigare diskussion i en helt annan kontext.

Citat:
Vet du inte hur du tycker att KLP skall rösta?

Jag läste fel, jag tyckte du skrev vad KLP skulle rösta på.

Citat:
Kommunfullmäktige skall ta ställning till frågan om kommunen bör ta emot 10 somaliska flyktingbarn. Hur tycker du KLP:s företrädare skall rösta för att du skall hålla med?
1. Ja
2. Nej

Nå?

Jag är inte så bekant med hur flyktingprocessen fungerar. Rakt av verkar det här bara vara en fråga om man skall ge pengar till några eller inte (2 då), men det kanske har några andra komplikationer som att om ingen kommun tänker ge bort pengar till den här gruppen, då blir de utkastade?
Citera
2012-09-15, 12:05
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Jag är inte så bekant med hur flyktingprocessen fungerar.
Så oväntat.
Citera
2012-09-15, 12:20
Medlem
Vireks avatar
Vad tror ni om lösningen på invandringsstopp av alla invandrare som inte är självförsörjande tills dess att LP styrt upp Sverige och blivit liberalt? Ett första steg här kunde även vara att dra in bidrag till alla icke-medborgare för att sedan avveckla fler och fler bidrag tills det bara är pensioner kvar.

Det är den lösning jag hade röstat på. Lite som att inte bjuda in gäster till sitt hus som kan tära på inredningen innan man lagat och gjort allting hållbart.
Citera
2012-09-15, 12:21
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Hur ser försörjningsgraden hos asylrelaterade massinvandrare ut idag? Vad är efterfrågan på analfabeter, getherdar och liknande idag? Vilken politik bör KLP driva idag, skulle de till äventyrs få till exempel ett kommunmandat?

Kamelskötare är det iaf efterfrågan på :P

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon?title=ali_fick_jobb_som_kamelskotare_ i_sverige&videoid=1223791
Citera
2012-09-15, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Vad tror ni om lösningen på invandringsstopp av alla invandrare som inte är självförsörjande tills dess att LP styrt upp Sverige och blivit liberalt? Ett första steg här kunde även vara att dra in bidrag till alla icke-medborgare för att sedan avveckla fler och fler bidrag tills det bara är pensioner kvar.

Det är den lösning jag hade röstat på. Lite som att inte bjuda in gäster till sitt hus som kan tära på inredningen innan man lagat och gjort allting hållbart.

Ja det är väl den naturliga övergången till fri invandring.

1. slopa bidrag
2. sälja medborgarskap till högstbjudande
3. fri invandring

I den ordningen ungefär. Att dagens politiker är emot 2 visar att de inte förstår handel, att få betala för att komma hit är fortfarande bättre än att inte få komma hit alls och dessutom bättre för oss som både får pengar och får hit rika/välutbildade.
Citera
2012-09-15, 16:50
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Ja det är väl den naturliga övergången till fri invandring.

1. slopa bidrag
2. sälja medborgarskap till högstbjudande
3. fri invandring

I den ordningen ungefär. Att dagens politiker är emot 2 visar att de inte förstår handel, att få betala för att komma hit är fortfarande bättre än att inte få komma hit alls och dessutom bättre för oss som både får pengar och får hit rika/välutbildade.
Varför skulle rika och välutbildade betala för att få flytta till Sverige?
Citera
2012-11-18, 15:47
Medlem
Traditions avatar
Undrar bara av ren nyfikenhet: Finns det olika ideologiska falanger inom Liberala partiet, och i så fall vilka?
Citera
2012-11-18, 15:58
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradition
Undrar bara av ren nyfikenhet: Finns det olika ideologiska falanger inom Liberala partiet, och i så fall vilka?

Nu är jag inte medlem längre, men det jag kan tänka mig är att det finns en hel del olika åsikter hur välfärdsstaten skall nedmonteras.

Vissa tycker allt skall försvinna "imorgon" medans jag tycker de som betalt in skatter och pensioner ska få avtalat att de skall erbjudas vissa tjänster under X år och man sakta men säkert skall sälja ut de offentliga tillgångarna.
Citera
2012-11-18, 21:30
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Vad menar du med ideologiska, exakt? En del är anarkister, en del flörtar lite med Liberaldemokraterna eller Piratpartiet, en del är aktiva inom Ung Liberal och rörelser som verkar mer åt det socialliberala hållet än det klassiskt liberala som Lp står för. Till det bästa av mitt omdöme är dock samtliga medlemmar i förtroendeval position klassiska liberaler.
Citera
2012-11-19, 14:03
Medlem
Traditions avatar
Citat:
Vad menar du med ideologiska, exakt? En del är anarkister, en del flörtar lite med Liberaldemokraterna eller Piratpartiet, en del är aktiva inom Ung Liberal och rörelser som verkar mer åt det socialliberala hållet än det klassiskt liberala som Lp står för. Till det bästa av mitt omdöme är dock samtliga medlemmar i förtroendeval position klassiska liberaler.

Ja, typ som du svarade

Alltså om några är anarkokapitalister, några nattväktare, kanske nån som drar åt det konservativa hållet, osv?
Citera
2012-11-19, 15:02
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ja, typ som du svarade

Alltså om några är anarkokapitalister, några nattväktare, kanske nån som drar åt det konservativa hållet, osv?
LP innehåller medlemmar med alla de sympatier du räknade upp, med en tyngdpunkt på nattväktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in