Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Det är lite det här jag tycker är oklart, vem äger mark egentligen? I nuläget äger väl staten mark, kan man köpa den marken av staten hur som helst eller? I ert samhälle, skulle staten äga mark fortfarande eller skulle dom sälja ut all mark till privat ägande? Eftersom du sa att stränder t ex i många fall skulle vara statligt ägda, vem är det som avgör vad som ska få säljas ut och inte.
Som ja sa så var min oro att om allt skulle säljas ut skulle det ju inte finnas några fria miljöer längre då allt skulle vara ägt av folk som inte låter dej vistas där om det inte är på grund av nåt vinstintresse som att t ex ta avgifter för att folk ska få gå en promenad i skogen eller bada eller liknande. I Sverige har vi ju mycket "fria" områden där alla får vara etc och jag tycker att det skulle vara synd att ta bort det.
Btw så undrar jag också hur ni står på fildelningsfrågan, är ni för alla dessa nya olika EU direktiv mot fildelning? Eller tycker ni att fildelning borde vara lagligt så länge det inte är någon som tjänar pengar på det?
Förlåt att jag frågar så mycket, men man får inte ut en riktig helhets bild av allt vad ni tycker på er hemsida och jag undrar.
Många liberaler förespråkar så kallad besittningsrätt, dvs att om inget är byggt på en markyta och den inte används till något så är den allmän. Men nej staten ska inte äga någon mark, utöver det som kan behövas för rättsväsende. Jag sa aldrig att staten skulle äga stränder. Det är ingen som säger vad som ska säljas ut, allt som staten äger som inte absolut behövs för rättsväsende SKA säljas ut.
Läs det Jrgen skrev precis innan mig en gång till, speciellt hans svar på första citatsdelen. Det borde inte vara i statens intresse att se till att du har någonstans att promenera, oavsett hur viktigt du tycker det är. "Den osynliga handen" kommer se till att det finns ställen att promenera till ett pris som störst mängd tycker är lämpligt (utbud-efterfrågan). Ingen mark-/väg-/vadsomhelst-ägare kan överleva på att ta hutlösa priser. Dessutom så driver konkurrens ner priser, så allting blir billigare än vad det är nu. Inte minst för att du slipper att genom skatten betala för alla andras "gratis"hobbys som du inte är intresserad av. Glöm aldrig att nästan allting du tror är gratis idag verkligen inte är det! Staten är mycket dålig på att effektivisera och hålla nere kostnader eftersom den uttalat ska jobba enligt självkostnadspris, som de så klart sätter själva.
Personligen tror jag väldigt mycket kommer vara gratis, i den betydelse att reklam kommer betala. Kolla bara hur mycket som är fritt nu bara man står ut med reklam, spotify, TV, tidningar.
Exempel: En badplats kostar inte mycket att driva, det är bara städning, röjning, reparationer och ev. påfyllning av sand som behövs ibland. Det tjänar man ihop skitfort med ett par reklamplakat om badplatsen är populär.
Märk väl att detta inte har med partiet att göra. Egentligen skiter partiet i om du får bada, så länge dina negativa rättigheter inte kränks (badning är en typisk dålig positiv rättighet) - ingen tvingar dig att låta bli att bada, allt handlar om vad du är redo att betala för det. Däremot så är vi ganska övertygade om att du kommer få bada, dessutom billigare än idag.
Ang. fildelning tror jag inte partiet har en fast ståndpunkt, immaterialrätt är en mycket svår fråga som debatteras febrilt. Själv lämnar jag det till juristerna.
Hoppas det här klarar upp och inte förvirrar ännu mer.