2010-09-23, 19:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Ja men nu är det ju så att staten redan äger stranden
Jaså!?
Har kommunen (alltså staten) homestead:at stranden, eller har den helt enkelt använd våld för att röva till sig den?

Vad som faktiskt gäller är att staten använder våld för att göra vadfansomhelst med stranden i fråga. Staten har inte skapat någonting. Allt som staten "har", har den plundrat från andra med våld. Det är ju exakt detta som skiljer stat från ömsesidigt firvilliga överenskommelser människor emellan (alltså marknad).

Citat:
Och det här med våld är inte riktigt ett bra argument, en vanlig svensson förstår det inte
Klart att det är ett bra argument och att det begrips av precis alla, utom enstaka svårt mentalt funktionshindrade psykopater. Svensson lär ju sina barn att det är fel att slå andra och fel att ta andras saker. Den spontana svensson-moralen är ingenting annat än rå kapitalism!

Sen kollrar härskarna, med den makt man får genom att med våld plundra till sig det mesta av allt som alla skapar, bort folk med sin massiva propaganda. Ingen skollärare och ingen journalist i Sverige har någonsin förklarat att politik är våld medan marknad är ömsesidig frivillighet. Politik finns uteslutande därför att nästan alla människor är kompakt ointresserade och oinformerade om vad politik är: "Det är det där jättetrista som alla de där fula politikerna babblar om hela tiden, men min skollärare sade en gång att utan politik så hade det inte kunnat existera några trottoarer, och jag vill ju att det finns trottoarer, alltså måste jag acceptera politiken..."

Citat:
att säga att så fort staten tar sig rätten att göra något så våldför dom sig på folket är fel,
- Om staten säger att du inte får importera diesel från Finland, så är det en order som staten kommer att använda våld mot dig för att verkställa din underdåniga underkastelse under.

- Om IKEA lanserar en ny bäddsoffa, så kan du däremot ignorera denna händelse hur mycket du vill.

Fattar du nu skillnaden mellan det råa våldet för att genomdriva ensaidiga order von Oben, å ena sidan, och ömsesidig frivillighet (alltså kapitalism) å andra sidan?
Citera
2010-09-23, 19:45
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jaså!?
Har kommunen (alltså staten) homestead:at stranden, eller har den helt enkelt använd våld för att röva till sig den?

Vad som faktiskt gäller är att staten använder våld för att göra vadfansomhelst med stranden i fråga. Staten har inte skapat någonting. Allt som staten "har", har den plundrat från andra med våld. Det är ju exakt detta som skiljer stat från ömsesidigt firvilliga överenskommelser människor emellan (alltså marknad).

Klart att det är ett bra argument och att det begrips av precis alla, utom enstaka svårt mentalt funktionshindrade psykopater. Svensson lär ju sina barn att det är fel att slå andra och fel att ta andras saker. Den spontana svensson-moralen är ingenting annat än rå kapitalism!

Sen kollrar härskarna, med den makt man får genom att med våld plundra till sig det mesta av allt som alla skapar, bort folk med sin massiva propaganda. Ingen skollärare och ingen journalist i Sverige har någonsin förklarat att politik är våld medan marknad är ömsesidig frivillighet. Politik finns uteslutande därför att nästan alla människor är kompakt ointresserade och oinformerade om vad politik är: "Det är det där jättetrista som alla de där fula politikerna babblar om hela tiden, men min skollärare sade en gång att utan politik så hade det inte kunnat existera några trottoarer, och jag vill ju att det finns trottoarer, alltså måste jag acceptera politiken..."

- Om staten säger att du inte får importera diesel från Finland, så är det en order som staten kommer att använda våld mot dig för att verkställa din underdåniga underkastelse under.

- Om IKEA lanserar en ny bäddsoffa, så kan du däremot ignorera denna händelse hur mycket du vill.

Fattar du nu skillnaden mellan det råa våldet för att genomdriva ensaidiga order von Oben, å ena sidan, och ömsesidig frivillighet (alltså kapitalism) å andra sidan?

Jag håller med om det du säger men nu är det ju ändå på det sättet att vanliga svenssons som tydligen förstår att de blir våldförda enligt dig ämdå väljer att rösta på partier som upprätthåller det systemet.
Citera
2010-09-23, 19:53
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
men nu är det ju ändå på det sättet att vanliga svenssons som tydligen förstår att de blir våldförda enligt dig ämdå väljer att rösta på partier som upprätthåller det systemet.
Jo, även en sån som Johan Norberg. Det där med att rösta, det spökar för många människor i Sverige. Det skulle kanske kunna botas delvis gneom att urvattna det med stort iscensatta alternativa val. För statens makt består inte av någonting annat än knasiga tankar som har planterats i människors huvuden. Staten är inte ett föremål som ligger nånstans och skräpar.

KLP:s potential i allmäna val ligger nog bland de 15% som rationellt valde att inte rösta i år.
Citera
2010-09-23, 20:21
Medlem
Norpheuss avatar
Hur gick det?
Citera
2010-09-23, 20:41
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Hur gick det?

Drygt 750 röster.
Citera
2010-09-27, 11:01
Medlem
Ofta man hör folk som tvekar mellan SD och KLP.
Citera
2010-09-27, 11:06
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Ja, tyvärr är det väl libertarianer som tvekar mellan den principiellt rätta lösningen och den ultrapragmatiska. Men det är givetvis den principfasta lösningen som inte undergräver basen för ens egen ideologi.
Citera
2010-09-27, 16:46
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG

Hur? Jag kan förstå tvekan mellan SD och ett alliansparti men vad kan man möjligtvis se hos SD? IPRED och FRA kanske men då får men då kan man lika bra rösta på piratpartiet och slippa få med sig allt annat SD står för med.
Citera
2010-09-27, 17:24
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur? Jag kan förstå tvekan mellan SD och ett alliansparti men vad kan man möjligtvis se hos SD? IPRED och FRA kanske men då får men då kan man lika bra rösta på piratpartiet och slippa få med sig allt annat SD står för med.

Om man bor i typ Borlänge kan man ju rösta på SD i kommunvalet för man önskar färre somalier, eftersom privat ägande av bostadsområden och möjlighet till "diskriminering" av vidskepliga analfabeter inte finns. Då erbjuder SD en marginell chans att iaf få dit färre sådana invandrare.

På riksdagsplanet kan man göra det för att irritera de övriga partierna, spektaklet som varit i veckan har gett mig mycket nöje när jag sett gråtande kommunister beklaga sig över majoritetsdiktaturen de själva upprätthåller, annars har jag svårt att se någon anledning där.
Citera
2010-09-27, 17:46
Medlem
Med tanke på 4%-spärren ser jag det inte alls som konstigt att liberaler röstar på de småpartier som har chans att ta sig in. Speciellt inte om de är så hatade av etablissemanget som SD är. Man får tycka vad man vill om SD men att de kommer in i riksdagen och spräcker tvåpartistaten leder till ett liberalare Sverige.
Citera
2010-09-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbx
Med tanke på 4%-spärren ser jag det inte alls som konstigt att liberaler röstar på de småpartier som har chans att ta sig in. Speciellt inte om de är så hatade av etablissemanget som SD är. Man får tycka vad man vill om SD men att de kommer in i riksdagen och spräcker tvåpartistaten leder till ett liberalare Sverige.

Skulle du sagt samma sak ifall det var Kommunistiska Partiet som spräckte tvåpartistaten?

Jag vet inte om vi får ett mer liberalt klimat, och då tror jag det kommer från en reaktion mot SD och en vilja från partierna att försvara en liberal invandringspolitik (vilket kräver en liberal arbetsmarknadspolitik). Jag tror det kommer bli en hel del humor, det lär bli många intressanta klipp som läggs upp på tuben när de väl börjar gräla i riksdagen.
Citera
2010-09-27, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Skulle du sagt samma sak ifall det var Kommunistiska Partiet som spräckte tvåpartistaten?

Ja, jag tror det. Tycker inte KP är någe vidare men hellre idealister än maktgalna yrkespolitiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in