Citat:
Jaså!?
Ursprungligen postat av Poita_
Ja men nu är det ju så att staten redan äger stranden
Har kommunen (alltså staten) homestead:at stranden, eller har den helt enkelt använd våld för att röva till sig den?
Vad som faktiskt gäller är att staten använder våld för att göra vadfansomhelst med stranden i fråga. Staten har inte skapat någonting. Allt som staten "har", har den plundrat från andra med våld. Det är ju exakt detta som skiljer stat från ömsesidigt firvilliga överenskommelser människor emellan (alltså marknad).
Citat:
Klart att det är ett bra argument och att det begrips av precis alla, utom enstaka svårt mentalt funktionshindrade psykopater. Svensson lär ju sina barn att det är fel att slå andra och fel att ta andras saker. Den spontana svensson-moralen är ingenting annat än rå kapitalism!
Och det här med våld är inte riktigt ett bra argument, en vanlig svensson förstår det inte
Sen kollrar härskarna, med den makt man får genom att med våld plundra till sig det mesta av allt som alla skapar, bort folk med sin massiva propaganda. Ingen skollärare och ingen journalist i Sverige har någonsin förklarat att politik är våld medan marknad är ömsesidig frivillighet. Politik finns uteslutande därför att nästan alla människor är kompakt ointresserade och oinformerade om vad politik är: "Det är det där jättetrista som alla de där fula politikerna babblar om hela tiden, men min skollärare sade en gång att utan politik så hade det inte kunnat existera några trottoarer, och jag vill ju att det finns trottoarer, alltså måste jag acceptera politiken..."
Citat:
- Om staten säger att du inte får importera diesel från Finland, så är det en order som staten kommer att använda våld mot dig för att verkställa din underdåniga underkastelse under.
att säga att så fort staten tar sig rätten att göra något så våldför dom sig på folket är fel,
- Om IKEA lanserar en ny bäddsoffa, så kan du däremot ignorera denna händelse hur mycket du vill.
Fattar du nu skillnaden mellan det råa våldet för att genomdriva ensaidiga order von Oben, å ena sidan, och ömsesidig frivillighet (alltså kapitalism) å andra sidan?