2010-09-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSteiner
Vi vill tacka alla som stött oss i valet, genom att röste, hjäpa till med valsedlar och sprida det liberala budskapet.

Vi har redan blivit uppmärksammade på Nyheter24:
http://nyheter24.se/maktkamp24/article464545.ece

och vi hoppas att flera ska få upp ögonen för den liberala saken.

Ni har blivit uppmärksammade på fler ställen också, så som Dagens Industri men inte i lika positiva ordalag.
Citera
2010-09-23, 15:23
Medlem
Jrgens avatar
Nu är det färdigräknat. Räknar man med alla olika stavningsvarianter på de handskrivna valsedlarna så blev resultatet följande:

Riksdagvalet: 750 röster
Kommunvalen: 17 röster
Citera
2010-09-23, 15:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Nu är det färdigräknat. Räknar man med alla olika stavningsvarianter på de handskrivna valsedlarna så blev resultatet följande:

Riksdagvalet: 750 röster
Kommunvalen: 17 röster
Inte fyrsiffrigt, men väl positivt. Partiet är knappt fyra gånger så stort idag som för fyra år sedan. Jag ångrar inte min röst en enda sekund, den gör mer nytta hos LP än någon annanstans. Nu blir det en intressant mandatperiod där jag hoppas att partiet kan höras och synas än mer. Mitt eget mål är att få tummen ur och själv hjälpa till.
Citera
2010-09-23, 16:10
Medlem
KarlsKebabs avatar
Jag är nöjd över KLPs resultat

Vinkeln att KLP-rösterna hade kunnat sätta Alliansen i majoritet är riktigt skön.
Sug på den ny-sossar, finns det inga högerpartier så kommer det nya
Citera
2010-09-23, 16:41
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsKebab
Sug på den ny-sossar, finns det inga högerpartier så kommer det nya
Snyggt skrivet, får jag parafrasera det där?
Citera
2010-09-23, 16:56
Medlem
KarlsKebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Snyggt skrivet, får jag parafrasera det där?

Självklart min gode man
Citera
2010-09-23, 17:04
Medlem
Fris avatar
Felpost:
Äh, jag använde en lista som blandade riksdags- med kommunröster.
Senast redigerad av Fri 2010-09-23 kl. 17:12.
Citera
2010-09-23, 17:10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
769 röster på KLP, om man inkluderar alla (53 st) handskrivna röster som innehåller "liberala partiet" med eller utan "klassiskt" eller "klassiska" före och oaktat gemener/versaler.

Detta enligt en sökning på frasen "liberala partiet" i den här filen med rådata för alla handskrivna röster
http://www.val.se/val/val2010/handskrivna/handskrivna.skv

Begriper dock inte hur det relaterar till 32 (=22+10) röster på "liberala partiet" under rubriken "Handskriven beteckning" här:
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/rike/index.html
Jrgen skrev ovan att KLP fått 17 röster i kommunval. Då partiet inte har tryckt valsedlar för kommunvalet eller landstingsvalet så borde alla dessa vara handskrivna. Du kanske räknat dem i filen, medan den nedre länken bara är riksdagsvalet?
Citera
2010-09-23, 18:08
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Den enda egentliga skillnaden mellan din strandförening och staten är att din strandförening är frivillig, självklart kommer det krävas lite förvaltning för stranden, och antingen kan du betala för det frivilligt, eller så kan du använda våld för att tvinga alla andra att betala för det.

Ja men nu är det ju så att staten redan äger stranden, så det finns inget behov av att använda våld över huvud taget. Om staten skulle äga stranden skulle dom ju tom kunna tjäna pengar på det genom att hyra ut platser av den till kiosker etc.
Och det här med våld är inte riktigt ett bra argument, en vanlig svensson förstår det inte, och en vanlig svensson har röstat för att det ska vara just på det sättet. Jag håller helt med om att höga skatter är fel, men att säga att så fort staten tar sig rätten att göra något så våldför dom sig på folket är fel, staten måste samla in skatt tom i en nattväktarstat, någonting måste finansiera militär och rättssystem, eller ska vill ni använda våldsargumentet då också?
Jag tror att ett väldigt liberalt samhälle kan fungera, men man skulle ändå behöva t ex en borgmästare i varje stad eller liknande som ser till att lokala problem kan lösas.
Citera
2010-09-23, 18:28
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Ja men nu är det ju så att staten redan äger stranden, så det finns inget behov av att använda våld över huvud taget. Om staten skulle äga stranden skulle dom ju tom kunna tjäna pengar på det genom att hyra ut platser av den till kiosker etc.
Och det här med våld är inte riktigt ett bra argument, en vanlig svensson förstår det inte, och en vanlig svensson har röstat för att det ska vara just på det sättet. Jag håller helt med om att höga skatter är fel, men att säga att så fort staten tar sig rätten att göra något så våldför dom sig på folket är fel, staten måste samla in skatt tom i en nattväktarstat, någonting måste finansiera militär och rättssystem, eller ska vill ni använda våldsargumentet då också?
Jag tror att ett väldigt liberalt samhälle kan fungera, men man skulle ändå behöva t ex en borgmästare i varje stad eller liknande som ser till att lokala problem kan lösas.

Om en kommun explicit redan äger en viss strand strand och den inte kräver några pengar för att uppräthålla så ser jag det inte som något fel på att ägandet är kvar hos denne kommun, det bryter inte mot några liberala principer, även om jag personlig hellre hade sett den i händerna på en strandförening.

Skillnaden mellan rättväsendet och en strand är att man inte har rätten till att gå på en strand, man har däremot rätten att inte bli rånad, mördad och våldtagen. Därför måste staten skydda oss mot rättighetskränkningar. Om du frågar vissa på det här forumet så tycker de ju till och med att man bör privatisera polisen och rättsväsendet, ideologiskt kan jag hålla med dem men jag tror inte att ett sådant samhälle kommer fungera utan snarare bilda nya stater som är mycket värre än de vi har nu. Att stränder är privatägda kommer inte leda till feudalism och tyrrani som jag tror privat rättsväsende hade gjort.
Citera
2010-09-23, 18:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_

Svensson får väl ta och lära sig det där med våld då. Det är ju precis vad många av oss försöker lära dem. I en nattväktarstat är de statliga utgifterna så små att det med största sannolikhet skulle gå bra att samla in pengarna frivilligt från alla som vill ha statliga militärer och domstolar.
Citera
2010-09-23, 19:08
Medlem
Jrgens avatar
Räknade fel, 18 röster i kommunvalen ska det vara. Inte för att det är så jätteviktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in