Citat:
Ja, ingen stat kan förbjuda människor att tro eller inte tro på något, vare sig det handlar om att tro på bra sommarväder, stjärnornas makt att berätta om vår framtid, eller en allsmäktig diktator i himlen.
Ursprungligen postat av Faderkaka
Folk får väl tro vad dem vill, men man behöver väl ingen lag som säger det? Känns ju rätt överflödigt.
Vad staten kan förbjuda är endast konkreta uttryck för en viss tro. Min tro på bra sommarväder kan staten inte nå, men den kan förbjuda mig att agera på den genom att t.ex. sjösätta båten redan i mars. Min tro på astrologi kan inte förbjudas, men staten kan förbjuda mig att spå andra människor eller skriva om astrologi i böcker och tidningar. Min tro på Gud kan inte förbjudas, men den kan förbjuda mig att gå med i en religiös sammanslutning, predika budskapet eller (för att återanvända Supersmurfens exempel) könsstympa barn.
Att tala om trosfrihet är lönlöst. Och religionsfrihet är i min mening ett antibegrepp, designat för att ersätta och kullkasta andra begrepp som t.ex. yttrandefrihet.
Om vi har yttrandefrihet, har vi friheten att säga vad vi vill så länge vi inte därigenom kränker någon annans rättigheter. (T.ex. får vi skriva om vår religiösa tro, men inte tvinga ett tryckeri eller förlag att publicera vad vi skrivit.) Men yttrandefriheten går i sig tillbaka till den allmänna och ospecificerade rätten till frihet: vi har rätt att agera som vi själva vill, så länge det inte kränker någons rättigheter.
Begreppet religionsfrihet betyder emellertid friheten att utöva sin religion, och beroende på religion och religiös tolkning innebär det vitt skilda saker. Supersmurfens fråga blir åter aktuell: att utöva sin religion inbegriper enligt många judar och muslimer att könsstympa barn, och om vi har religionsfrihet borde de väl tillåtas att göra det? (Samma princip går sedan igen från det mest triviala till det mest extrema; från politiskt könssegregerade badhus till stening för otrohet.)
Nu kan man förstås invända att religionsfrihet innebär friheten att utöva sin religion så länge det inte kränker någons rättigheter. Ja, absolut, det är vad frihetsbegreppet kräver för att inte landa i motsägelser. Men det är ingen frihet som inte redan täcks in av ett mer grundläggande begrepp. Om begreppet "religionsfrihet" skall ha något nytt att tillföra, måste det innebära att det finns en extra frihet som på ett eller annat sätt skiljer sig från andra friheter.
Och det är ju precis så begreppet brukar användas i den offentliga debatten. Man åberopar inte "religionsfrihet" för att få göra vad alla redan får göra. Man åberopar den för att hävda en särställning som kräver särskilda hänsyn från stat och "samhälle". Religionsfrihet är därmed ett antibegrepp, ett begrepp som syftar till (eller inte kan annat än) ersätta och kullkasta ett giltigt begrepp.