Citat:
Ursprungligen postat av Violater
De två frågor jag ställer mig skeptisk till är djurskydd och miljöfrågan. Jag vill se juridiska regleringar där. Tamdjur är egendom, men det betyder inte att man ska få behandla tamdjur hur som helst. Att sätta ut rävsaxar och dylikt i sin egen skog ska inte heller vara tillåtet.
Jag instämmer. Även om djur inte ska ha samma rättigheter som människor, så tycker jag det är rimligt att onödigt djurplågeri inte ska vara tillåtet. Just rävsaxar vet jag dock inte tillräckligt om för att uttala mig i frågan.
Citat:
Jag tycker inte heller att man ska få misshandla miljön hur som helst. Så länge det enbart skadar den egna egendomen ser jag väl egentligen inget problem med miljöförstöring, men i ett större perspektiv däremot borde det finnas begränsningar för hur man får bete sig. Bara för att man äger en strand med tillhörande vatten betyder inte det att man kan använda det so dumpningsplats för kärnavfall. Det kan i och för sig ingå i lagen om att man har rätt att inte få sin egendom förstörd. Miljöförstöring som inte är lokal skadar andras egendom, och därmed blir den olaglig på samma vis som det är olagligt att slå sönder grannens bil.
Miljöförstöring behandlas rimligen en egendomsfråga. Jag tycker att man ska ha rätt att smutsa ner sin egen mark hur mycket man vill, men i samma ögonblick som skräpet börjar välla över på någon annans mark så är det ett brott mot den personen. Man skadar hans egendom och ska därför ersätta honom för skadorna.
Citat:
En egenhet hos många liberaler (läs MUF:are) är att det tävlas om vem som är mest liberal. Det är lite häftigt att vara ultraliberal och tycka att man får göra precis vad man vill med sin egendom, oavsett om den är död eller levande. När det väl kommer till kritan tror jag inte att det finns så mycket bakom de åsikterna. Lyckligtvis blir dessa MUF:are ofta vuxna de också.
Jag betvivlar att det finns särdeles många liberaler inom MUF, även om de säkerligen är fler än inom M. Och om du tycker att vuxendom innebär att acceptera kränkningar av människors negativa rättigheter så kan jag bara säga att jag hoppas att jag aldrig blir vuxen.