2009-08-20, 21:26
Medlem
Hur lång tid kommer det ta att gå från det nuvarande samhället till det nyliberala?

Ska allt utom polis, militär och rättsväsende privatiseras?

Ska infrastruktur privatiseras?

Hur blir det med miljöfrågor? Är det meningen att det ska lösas naturligt med privat ägande?
Citera
2009-08-20, 21:34
Medlem
Ratbeards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Hur lång tid kommer det ta att gå från det nuvarande samhället till det nyliberala?

Hur blir det med miljöfrågor? Är det meningen att det ska lösas naturligt med privat ägande?
Allt ska privatiseras! ALLT! Men KLP står för nattväktarstat, och det blir det första stoppet om de lyckas väl i framtiden (yeah right?) men sen kommer alla KLP:are bli ankor då de inser att vi har en NV-stat som kommer växa sig stor på några år! Då jävlar blir det privatiseringar av rättsväsendet och militären! F.ö. så ska infrastrukturen privatiseras, det är bara Friedmaniterna som vill att staten tar hand om det.
Citera
2009-08-20, 21:37
Medlem
Citat:

50 år kanske?

Citat:

Så är tanken.

Citat:

Ja.

Citat:

Det beror nog på vilka miljöfrågor du tänker på. Alla lokala miljöföroreningar tror jag de flesta i partier håller med om skall lösas genom äganderätten, men jag vet inte vad de flesta anser om globala miljöfrågor. Själv tror jag inte att man behöver regleringar för att lösa något sådant problem som global uppvärmning; jag tror att vanligt grupptryck kan få de flesta att gå över till miljövänliga bilar och snart även vätebilar. Nu när tekniken för solenergi blivit så mycket bättre är det inte orimligt att folk kan gå över till det inom något decennium.
Citera
2009-08-20, 21:48
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Får jag bestämma så avskiljer man allt utom en NV-stat från NV-staten så fort som möjligt men ändå under ordnade former. Jag kan tänka mig att det kan ta några år att forma om skattesamhället till en demokratisk förening där allt är så likt det tidigare som det öht går inom det liberala ramverket med interna skatter, avgifter och annat tvång.

Citat:

Jepp, statens uppgift i min tolkning är att maximera den negativa friheten och då blir konsekvensen att ingen kan tvingas till att bidra till något annat än möjligen det du nämnde ovan. Med det syftet så följer även att frivilliga finansieringsformer kommer att provas och vihållas i de fall de fungerar.

Citat:
Jepp, en stark äganderätt är det enda sättet att verkligen komma långt i dessa frågor.
Citera
2009-08-20, 22:05
Medlem
De två frågor jag ställer mig skeptisk till är djurskydd och miljöfrågan. Jag vill se juridiska regleringar där. Tamdjur är egendom, men det betyder inte att man ska få behandla tamdjur hur som helst. Att sätta ut rävsaxar och dylikt i sin egen skog ska inte heller vara tillåtet.

Jag tycker inte heller att man ska få misshandla miljön hur som helst. Så länge det enbart skadar den egna egendomen ser jag väl egentligen inget problem med miljöförstöring, men i ett större perspektiv däremot borde det finnas begränsningar för hur man får bete sig. Bara för att man äger en strand med tillhörande vatten betyder inte det att man kan använda det so dumpningsplats för kärnavfall. Det kan i och för sig ingå i lagen om att man har rätt att inte få sin egendom förstörd. Miljöförstöring som inte är lokal skadar andras egendom, och därmed blir den olaglig på samma vis som det är olagligt att slå sönder grannens bil.

En egenhet hos många liberaler (läs MUF:are) är att det tävlas om vem som är mest liberal. Det är lite häftigt att vara ultraliberal och tycka att man får göra precis vad man vill med sin egendom, oavsett om den är död eller levande. När det väl kommer till kritan tror jag inte att det finns så mycket bakom de åsikterna. Lyckligtvis blir dessa MUF:are ofta vuxna de också.

Jag vill inte heller att vi ska ha en massa fyllon som kör omkring på vägarna, däremot tror jag inte att det är något som behöver regleras av lagen. Marknaden lär sköta det på egen hand. Det är rimligt att tro att det skulle vara inskrivet i försäkringsvillkor och det är också rimligt att tro att de som äger vägar kräver att man är försäkrad för att få nyttja dessa, helt enkelt för att det skänker kunderna en trygghet, vilket ger fler kunder.

Har man en egen väg däremot ser jag inget hinder i att man är ute och sladdar på fyllan.

Min poäng är egentligen den att samhället i mångt och mycket skulle vara reglerat på samma vis som idag, men med den stora skillnaden att den är det för att marknaden kräver det! Det är alltså inte längre ett förtryck, utan det är på frivillig basis. Idag får du inte köra bil onykter, no matter what! I ett liberalt samhälle har du val att göra, du kan välja att inte teckna försäkringar som ställer det kravet eller att köra på vägar där det inte är ett krav, förutsatt att det finns en tillräckligt stor efterfrågan för detta.
Citera
2009-08-20, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
orma om skattesamhället till en demokratisk förening där allt är så likt det tidigare som det öht går inom det liberala ramverket med interna skatter, avgifter och annat tvång.

På vilket sätt skulle detta vara bättre menar du, annat än på ett akademiskt plan?

Suck, att människor alltid ska utgå från att det krävs kollektivism för att lösa allting...
Citera
2009-08-20, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
50 år kanske?

Den siffran får stå för KLP. Vi riktiga nyliberaler skulle snarare räkna med att en tredjedel kan liberaliseras omgående, en tredjedel inom 1-2 år, och den sista tredjedelen på 10-25 år.
Citera
2009-08-20, 22:26
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater
De två frågor jag ställer mig skeptisk till är djurskydd och miljöfrågan. Jag vill se juridiska regleringar där. Tamdjur är egendom, men det betyder inte att man ska få behandla tamdjur hur som helst. Att sätta ut rävsaxar och dylikt i sin egen skog ska inte heller vara tillåtet.
Jag instämmer. Även om djur inte ska ha samma rättigheter som människor, så tycker jag det är rimligt att onödigt djurplågeri inte ska vara tillåtet. Just rävsaxar vet jag dock inte tillräckligt om för att uttala mig i frågan.

Citat:
Jag tycker inte heller att man ska få misshandla miljön hur som helst. Så länge det enbart skadar den egna egendomen ser jag väl egentligen inget problem med miljöförstöring, men i ett större perspektiv däremot borde det finnas begränsningar för hur man får bete sig. Bara för att man äger en strand med tillhörande vatten betyder inte det att man kan använda det so dumpningsplats för kärnavfall. Det kan i och för sig ingå i lagen om att man har rätt att inte få sin egendom förstörd. Miljöförstöring som inte är lokal skadar andras egendom, och därmed blir den olaglig på samma vis som det är olagligt att slå sönder grannens bil.
Miljöförstöring behandlas rimligen en egendomsfråga. Jag tycker att man ska ha rätt att smutsa ner sin egen mark hur mycket man vill, men i samma ögonblick som skräpet börjar välla över på någon annans mark så är det ett brott mot den personen. Man skadar hans egendom och ska därför ersätta honom för skadorna.

Citat:
En egenhet hos många liberaler (läs MUF:are) är att det tävlas om vem som är mest liberal. Det är lite häftigt att vara ultraliberal och tycka att man får göra precis vad man vill med sin egendom, oavsett om den är död eller levande. När det väl kommer till kritan tror jag inte att det finns så mycket bakom de åsikterna. Lyckligtvis blir dessa MUF:are ofta vuxna de också.
Jag betvivlar att det finns särdeles många liberaler inom MUF, även om de säkerligen är fler än inom M. Och om du tycker att vuxendom innebär att acceptera kränkningar av människors negativa rättigheter så kan jag bara säga att jag hoppas att jag aldrig blir vuxen.
Citera
2009-08-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag instämmer. Även om djur inte ska ha samma rättigheter som människor, så tycker jag det är rimligt att onödigt djurplågeri inte ska vara tillåtet. Just rävsaxar vet jag dock inte tillräckligt om för att uttala mig i frågan.
Rävsaxar var bara ett exempel på ett extremt inhumant och plågsamt sätt att jaga. Björnsax kanske är ett vanligare ord vid närmare eftertanke.

Citat:
Miljöförstöring behandlas rimligen en egendomsfråga. Jag tycker att man ska ha rätt att smutsa ner sin egen mark hur mycket man vill, men i samma ögonblick som skräpet börjar välla över på någon annans mark så är det ett brott mot den personen. Man skadar hans egendom och ska därför ersätta honom för skadorna.
Precis som jag resonerade alltså. Heja liberalismen!

Citat:
Jag betvivlar att det finns särdeles många liberaler inom MUF, även om de säkerligen är fler än inom M. Och om du tycker att vuxendom innebär att acceptera kränkningar av människors negativa rättigheter så kan jag bara säga att jag hoppas att jag aldrig blir vuxen.

Det finns gott om liberaler inom MUF. Om du tycker att det är en kränkning av dina negativa rättighet att du inte får plåga djur så blir jag lite mörkrädd. Tycker du inte det så missförstod du nog vad jag menade. Jag förtydligar: Allt är inte svart eller vitt. En bil är egendom, en tamhund är också egendom. Det betyder inte att du får göra vad som helst med din hund bara för att du får det med din bil.

Personligen var jag inte särskilt liberal i tonåren, utan det är på senare tid jag blivit det.
Citera
2009-08-20, 23:10
Medlem
Jrgens avatar
Inlägg borttagna. TotalLiberal och Tur-Budda uppmanas att sluta gå avtrådes med sitt personliga trät.

/Mod
Citera
2009-08-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
50 år kanske?

Det låter som en överdrift, men klart kan det ta 50år för vägverket att få igång en byggnation av en väg i min kommun, så antar jag att det även är möjligt med mycket byråkrati att få NV-staten att bli till på 50-100år. -.-

Skiter man i all byråkrati och bestämmer sig för att Rom kan byggas på en dag, så kan man nå en NV-stat på ½-1år, kanske ännu fortare.
Citera
2009-08-22, 07:37
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zavichij

Skiter man i all byråkrati och bestämmer sig för att Rom kan byggas på en dag, så kan man nå en NV-stat på ½-1år, kanske ännu fortare.

Ja, eller låter nuvarande stat kollapsa ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in