Jag har nyligen registrerat ett konto här och börjat läsa lite på detta forum om liberalism. Har förstått att det hänger en del liberaler från hela Sverige här, varav ett flertal är med i detta parti. Jag tycker personligen att liberalism är en väldigt vettig ideologi, såväl filosofiskt som praktiskt faktiskt, så jag är glad över att det finns lite liberala strömningar i politiken här i Sverige (som för övrigt är extremt sällsynt). Det närmaste är väl FP, men jag anser inte att de riktigt faller inom ramarna för liberalism
Jag har dock några frågor, har partiet tagit ställning till s.k. "intellektuell äganderätt" dvs. ska det vara olagligt att dela med sig av diverse musik, filmer, konst m.m utan upphovsmannens tillåtelse? Själv är jag lite inne på att ha någon form av upphovsrätt, patent och liknande då detta ger bra incitament för att skapa nya "idéer" inom musik, konst m.m. Hur rent filosofiskt kan man besvara denna fråga, är osäker. Jag kan gissa på att frågan kommit upp tidigare i tråden, så ni får väl hänvisa till någon sida längre bak i så fall, för jag orkar ärligt talat inte läsa igenom över 100 sidor
Och hur är det med barn? Har partiet någon åsikt om hur barn bör behandlas? Jag menar, det konsekventa och logiska känns ju som att man inte har rätt att tvinga någon att ta hand om ett barn, dvs. du kan skita i ditt barn och låta det svälta ihjäl. Typ. Detta känns lite fel på något vis, kan man motivera något annat med hjälp av liberal filosofi? (Inte för att jag tror att en massa föräldrar kommer låta sina barn dö bara för att det inte är mot lagen, men det vore ändå intressant att höra lite synpunkter).
Ber om ursäkt om frågorna är lite dumma på något vis, men är inte så van vid att diskutera politik/filosofi.