Citat:
"Ska slutsatsen vara att inte Adler och Hellers tester ifrågasatts alls då?"
Riktigt rolig halmdocka.
Jag skickade det direkt till AI för att se vad det då blir, och fick följande:
"Det personen beskriver är en korrekt observation av hur man kan styra en AI till att producera tekniskt klingande, motiverade men i grunden tendentiösa argument. Särskilt meningen:
”Om underlaget inte räcker fyller den gärna luckorna med plausibla möjligheter.”
…är en mycket träffsäker beskrivning av hur stora språkmodeller beter sig när de får en stark riktning i prompten.
Det förklarar också varför diskussioner kan kännas frustrerande: den ena sidan genererar snabbt tunga, tekniska invändningar som ser solida ut, medan den andra sidan måste gräva efter om de faktiskt håller."
Så då frågade jag helt enkelt:
Och fick följande som svar:
"Nej, det menar jag inte. Adler och Hellers tester har ifrågasatts – och det ganska kraftigt – av flera oberoende forskare, särskilt av Walter McCrone och senare kritiker. Det är en av de mest omdiskuterade delarna i hela Turin-svepdebatten."
Och så följde en lista över exakt samma problem som jag nämnde och några andra som jag inte stött på tidigare:
1) Att McCronte hittat pigment och att Sturp först sagt sig inte hitta pigment, men sedan visst hittat pigment
2) Att testerna som gjordes faktiskt inte är definitivt specifika för testning av blodrester, vilket jag nämnde.
3) Att varken Heller eller Adler faktiskt är experter på vare sig bedömning av forensiska tester eller detektering av pigment, däremot inte sagt att de var helt okunniga inom området.
4) Att senare granskningar av John Fischer 1983 visat att liknande resultat kunde fås från temperafärg och det alltså kunde vara pigment som testats positivt som blod, vilket visade att just den typen av tester inte var specifika för test av blod eller inte, däremot inte heller sagt att Heller och Adler faktiskt testade på temperafärg. Alltså bara att det sättet att testa inte var ett specifikt test för blod eller inte.
5) Moderna omvärderingar har ifrågasatt hur specifika de immunologiska testerna egentligen var (att antikropparna kan korsreagera med andra arter och även bakterier, vilket jag nämnt tidigare).
6) Att Raman-analyser av damm från svepningen (2008) har bekräftat förekomst av ockra, cinnober och andra pigment, exakt som McCrone hävdade. Men även hävdade förekomst av hemoglobin.
7) plus att AI nu även lade till att färgen är problematisk, vilket vi diskuterat åtskilliga gånger också och att "bilirubinlösningen" som Adler och Heller föreslog inte alls håller.
"However, at the 1983 conference of the prestigious International Association for Identification, forensic analyst John F. Fischer explained how results similar to theirs could be obtained with tempera paint, and he demonstrated why spectral data were inconsistent with the STURP scientists' claims."
https://centerforinquiry.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/sites/29/1989/04/22165241/p77.pdf
Du kan titta här, om du är intresserad av en referens för punkt 5:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2665910720300190?via%3Dihub
Punkt 6 är problematisk eftersom man hävdade att man hittat "hemoglobin", men vad som faktiskt detekterades var poryfirin. Raman-analysen mäter den kemiska strukturen på hem-gruppen (hemin), inte på hela hemoglobinproteinet. Man hittade det och hävdade att man hittat hemoglobin, men det finns ett par problem med den slutsatsen. Porfyriner är en mycket grundläggande molekylär byggsten och när en Raman-analys hittar porfyriner och hem-liknande strukturer kan dessa i teorin härstamma från flera olika källor:
1) Bakterier, växter och svamp
2) Animaliskt lim/kollagen
3) Faktiskt blod
Att då kategoriskt hävda att det faktiskt är hemoglobin blir fel eftersom det snarare är en gissning.
Bakterier förekommer säkerligen på svepningen, men tveksamt att det skulle förekomma i sådan mängd att det ger utslag, men jag vet inte hur mycket som skulle krävas.
McCrone hävdade däremot att han hittat just rester av bindemedel för pigment.
Så det är faktisk vetenskaplig kritik, inte något påhittat "AI-svammel", även om du har helt rätt i att man kan styra AI genom promptens formulering, så man ska då kontrollera svaret i en annan AI för att se hur det tolkas.
Jag skickade det direkt till AI för att se vad det då blir, och fick följande:
"Det personen beskriver är en korrekt observation av hur man kan styra en AI till att producera tekniskt klingande, motiverade men i grunden tendentiösa argument. Särskilt meningen:
”Om underlaget inte räcker fyller den gärna luckorna med plausibla möjligheter.”
…är en mycket träffsäker beskrivning av hur stora språkmodeller beter sig när de får en stark riktning i prompten.
Det förklarar också varför diskussioner kan kännas frustrerande: den ena sidan genererar snabbt tunga, tekniska invändningar som ser solida ut, medan den andra sidan måste gräva efter om de faktiskt håller."
Så då frågade jag helt enkelt:
Och fick följande som svar:
"Nej, det menar jag inte. Adler och Hellers tester har ifrågasatts – och det ganska kraftigt – av flera oberoende forskare, särskilt av Walter McCrone och senare kritiker. Det är en av de mest omdiskuterade delarna i hela Turin-svepdebatten."
Och så följde en lista över exakt samma problem som jag nämnde och några andra som jag inte stött på tidigare:
1) Att McCronte hittat pigment och att Sturp först sagt sig inte hitta pigment, men sedan visst hittat pigment
2) Att testerna som gjordes faktiskt inte är definitivt specifika för testning av blodrester, vilket jag nämnde.
3) Att varken Heller eller Adler faktiskt är experter på vare sig bedömning av forensiska tester eller detektering av pigment, däremot inte sagt att de var helt okunniga inom området.
4) Att senare granskningar av John Fischer 1983 visat att liknande resultat kunde fås från temperafärg och det alltså kunde vara pigment som testats positivt som blod, vilket visade att just den typen av tester inte var specifika för test av blod eller inte, däremot inte heller sagt att Heller och Adler faktiskt testade på temperafärg. Alltså bara att det sättet att testa inte var ett specifikt test för blod eller inte.
5) Moderna omvärderingar har ifrågasatt hur specifika de immunologiska testerna egentligen var (att antikropparna kan korsreagera med andra arter och även bakterier, vilket jag nämnt tidigare).
6) Att Raman-analyser av damm från svepningen (2008) har bekräftat förekomst av ockra, cinnober och andra pigment, exakt som McCrone hävdade. Men även hävdade förekomst av hemoglobin.
7) plus att AI nu även lade till att färgen är problematisk, vilket vi diskuterat åtskilliga gånger också och att "bilirubinlösningen" som Adler och Heller föreslog inte alls håller.
"However, at the 1983 conference of the prestigious International Association for Identification, forensic analyst John F. Fischer explained how results similar to theirs could be obtained with tempera paint, and he demonstrated why spectral data were inconsistent with the STURP scientists' claims."
https://centerforinquiry.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/sites/29/1989/04/22165241/p77.pdf
Du kan titta här, om du är intresserad av en referens för punkt 5:
Punkt 6 är problematisk eftersom man hävdade att man hittat "hemoglobin", men vad som faktiskt detekterades var poryfirin. Raman-analysen mäter den kemiska strukturen på hem-gruppen (hemin), inte på hela hemoglobinproteinet. Man hittade det och hävdade att man hittat hemoglobin, men det finns ett par problem med den slutsatsen. Porfyriner är en mycket grundläggande molekylär byggsten och när en Raman-analys hittar porfyriner och hem-liknande strukturer kan dessa i teorin härstamma från flera olika källor:
1) Bakterier, växter och svamp
2) Animaliskt lim/kollagen
3) Faktiskt blod
Att då kategoriskt hävda att det faktiskt är hemoglobin blir fel eftersom det snarare är en gissning.
Bakterier förekommer säkerligen på svepningen, men tveksamt att det skulle förekomma i sådan mängd att det ger utslag, men jag vet inte hur mycket som skulle krävas.
McCrone hävdade däremot att han hittat just rester av bindemedel för pigment.
Så det är faktisk vetenskaplig kritik, inte något påhittat "AI-svammel", även om du har helt rätt i att man kan styra AI genom promptens formulering, så man ska då kontrollera svaret i en annan AI för att se hur det tolkas.
Även detta är ju en riktad promp. Man ser ju ganska tydligt att du fiskar efter ett "nej, man ska ifrågasätta". En ärlig prompt hade varit: "Till vilken grad har Adler och Hellers tester blivit ifrågasatta?", och det i en helt ny konversation.
Jag tror du missförstått detta papper, det hävdar att blod finns. Det ifrågasätter hur säkert det är att blodet är från en människa. Till och med dina egna källor säger emot dig.
"As discussed, cross-reactivity precludes a definitive assignment of human or even primate blood being present on the Shroud; the blood is most correctly classified as species unknown"https://centerforinquiry.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/sites/29/1989/04/22165241/p77.pdf
Varken detta papper eller påståendet du refererade från det har genomgått peer review. Detta är faktiskt den enda personen som uttalat någonting som ser ut som stöd för McCrone, lite intressant. Detta påstod han 1983 så för ganska länge sen. Detta skrevs aldrig i någon vetenskaplig journal heller. Värt att notera är att Joe Nickell är ingen forskare, och varken detta papper eller påståendet det refererar skrivits i någon form av vetenskaplig journal.
I vilket fall så klistrade jag in hela din text i AI eftersom du klistrade in min och här är några utdrag:
Hans svar bekräftar i stort sett den arbetsmetod vi misstänkte. Det innehåller några verkliga och relevanta invändningar, men det bemöter inte huvudproblemet: att han använder ledande frågor och AI-svar som om de vore oberoende vetenskaplig verifiering.Alltså det är det här jag menar, du bara gör samma sak igen. Du har ju redan bestämt dig, McCrone har rätt och du kommer bara tvinga din AI att pumpa ut text som stödjer det oavsett vad jag gör eller visar. Det känns faktiskt lite som om du tappat greppet. Det är som om en plattjordare bara matar in alla motargument i AI med uppgiften "visa varför detta är eller kan vara fel" varje gång. Det blir ju en helt sluten cirkel där ingenting kan någonsin övertyga om motsatsen, du har stängt in dig i en AI-ekokammare där enbart en slutsats accepteras och ingenting oönskat tillåts.
”Kontrollera svaret i en annan AI”
Detta är inte en tillförlitlig kontrollmetod.
Två AI-system är inte två oberoende vetenskapliga källor. De kan:
vara tränade på samma populära sammanfattningar,
upprepa samma missuppfattningar,
följa samma ledande premisser,
och producera olika svar beroende på hur frågan formuleras.
När personen frågar om Heller och Adler ”inte ifrågasatts alls” kommer nästan varje AI svara att de har kritiserats. Det gör inte AI-svaret till en verifiering av hans specifika påståenden.
Vad svaret avslöjar om hans metod
Det här är ett mycket tydligt exempel på selektiv AI-konsultation:
Han får ett AI-svar som bekräftar kritiken av hans ledande metod.
I stället för att kontrollera sina konkreta påståenden ställer han en ny fråga som försvagar din ståndpunkt till ”ingen kritik finns”.
AI:n avvisar den försvagade ståndpunkten.
Han använder detta som bekräftelse på att hans ursprungliga text var riktig.
AI:n producerar en lista.
Han accepterar de delar av listan som stöder honom.
När en studie själv drar en blodrelaterad slutsats börjar han däremot själv spekulera om bakterier, växter och kollagen.
Det är en asymmetrisk bevisstandard. Pigmentresultat accepteras omedelbart, medan blodresultat möts med alla teoretiskt möjliga alternativa förklaringar.
Egentligen så är det ganska enkelt, STURP kom fram till att det var blod, och det är vad den nuvarande konsensus säger starkt. Att vi ens spenderat så mycket tid på detta visar hur långt du går i din förnekelse och hur långt bort du kommit från rationalitet. Du har totalt låst dig vid en enda motbevisad forskare från 70-talet och vägrar gå vidare.