Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
'Långsökta' slutsatser är subjektivt och något som du själv kan bestämma. 'Felaktiga' tester är underligt om du är den enda som tycker det.
Källa på att det jag skrivit som metodkritik inte stämmer, tack.
Du har
aldrig gett några som helst motargument när jag har förklarat exakt vad som är problemet med de olika testerna.
Att bara säga att jag är den enda som har invänt emot det är inte ett motargument och det är inte ens sant.
Det är ingen mening att argumentera med dig om du bara blundar för motargument.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Denna studie verkar mena att blodets rödhet skulle kunna bero på att blodet reagerade med vissa ämnen, möjligtvis färgämnen som användes när tyget skapades för att producera den röda färgen. Om du trodde att detta var en studie som stödde förfalskarteorin så trodde du fel. Tvärtemot så verkar det vara en studie som stödjer autenticitet genom att försöka förklara den röda färgen under omständigheter som är kompatibla med autenticitetshypotesen.
Intressant, jag visste inte om detta. Vad bra att du skickade detta, nu kanske jag använder detta som svar om du fortsätter kräva svar på varför blodet är rött. Det är en möjlig förklaring som fungerar med autenticitetshypotesten även om den verkar vara en minoritetshypotes och inte allmänt accepterad.
Detta papper går igenom några olika förklaringshypoteser för blodets röda färg. Efter att ha skummat igenom lite snabbt så verkar det som att bilirubin + UV gett det bästa resultatet hittills.
Hypotesen är inte bevisad eftersom mer data behövs, men det verkar vara i alla fall möjlig enligt nuvarande data även om datan är begränsad. Studien du länkade refereras även till lite kortfattat.
Här försökte jag hjälpa dig genom att ge dig en alternativ hypotes som i alla fall verkade stämma fysiskt sett och resultatmässigt, och så hittar du på att jag skulle ha missförstått den.
Jag försökte alltså att visa att dina hypoteser som du trodde stenhårt på inte alls behöver vara korrekta och så svänger du direkt och hugger och hittar på att jag skulle ha trott att den studien skulle stärka tanken att det var en förfalskning.
Du är väldigt enkelspårig. Jag ville bara visa att din strålningsteori inte fungerar (vilket de studier som du hänvisar till faktiskt styrker) och gav dig en alternativ hypotes.
Och nej, strålningshypotesen är långt ifrån bevisad och strålning + bilirubin ger inte varaktig färgförändring och ingen alls om blodet redan har hunnit koagulera och bli brunt.
Och när det gäller studier så behöver du lära dig att en studieförfattares slutsats inte nödvändigtvis är ett etablerat vetenskapligt faktum.
Och det är hur som helst inte visat att en kortvarig engångsexponering för strålning (alltså vid uppståndelsen) skulle kunna ge den varaktiga röda färgen på blodet. Man visar visserligen att kontinuerlig UV-bestrålning av högbilirubinhaltigt blod kan ge en färgförändring som kvarstår efter fyra år, men deras experiment använde kontinuerlig strålning och visar inte att samma effekt uppstår efter en kortvarig strålningshändelse. Det visar heller inte att effekten kan uppstå i redan koagulerat och brunfärgat blod. Dessutom testade de en specifik UV-strålning, inte ”strålningshypotesen” i allmänhet.
Alltså, experimentet ger inte stöd för hypotesen att en enda kortvarig strålningshändelse i samband med uppståndelsen skapade den bestående röda färgen på blodet. Därmed inte sagt att inte annan strålning faktiskt skulle kunna orsaka det, jag säger bara att experimentet inte ger stöd för den hypotesen.
Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
In other words, in Figure 6 of the article the author confirms a result known since the early studies of Vignon and Delage in 1902, namely that the Shroud image appears as an orthogonal projection. There is nothing new in this conclusion. Furthermore, starting from the in situ studies carried out by the STuRP team (1978) and subsequent chemical-physical analyses, the formation of the image by painting, rubbing with a bas-relief, or contact with a heated statue/bas-relief has been ruled out.
https://philarchive.org/archive/CASCOT-17v1The partial digital reconstruction of the Shroud of Turin by Moraes does not substantiate the low-relief hypothesis, medieval or otherwise. The study relies on ambiguous aims, methodological flaws, and fallacious reasoning. By omitting essential features of the artifact, it fails to advance understanding of the image formation process.
Cicero Moraes är inte en forskare, hans studie är full av metodologiska brister och även om vi antar att hans slutsats följer så visar det bara att bilden inte är skapad av direktkontakt vilket stödjer strålningshypotesen.
Detta är bara en förlängning av Moraes studie som jag visade var opålitlig.
Nej, du har missförstått kritiken. Kritiken ”By omitting essential features of the artifact, it fails to advance understanding of the image formation process” riktas emot att Moraes inte tagit i beaktande alla andra aspekter i hur bilden ser ut (till exempel bildens ytlighet i tyget, baksidesbilden m.m.) som inte kan skapas genom den kontaktmetod som Moraes förespråkar. Man har inte sagt något emot hans 3D-modell om hur svepningen borde ha täckt kroppen, bara att slutsatsen att det skulle vara kontaktöverföring från en relief inte kan dras enbart av en modell eftersom det inte skulle ge alla de andra effekterna som faktiskt finns.
Faktum kvarstår att Moraes 3D-modell faktiskt är väldigt välgjord och realistisk. Observera att ingen kritik riktades mot att modellen skulle vara felaktig, utan all kritik riktades mot slutsatsen, vilket är helt korrekt.
Ingenstans i kritiken säger man däremot att den geometriska 3D-modellen eller själva beräkningen av kontaktpunkterna skulle vara felaktig, så modell A är hur det borde bli från ett tyg som lagts över en kropp.
Det som kritiserades är att det faktum att modellen är en realistisk geometrisk rekonstruktion inte nödvändigtvis är samma sak som att den bevisar att bilden skett genom kontaktöverföring från en lågrelief. Det är själva poängen i invändningen ”By omitting essential features of the artifact, it fails to advance understanding of the image formation process.”
Och Moraes själv svarade på denna kritik så här:
The presented criticisms disregard the declared scope of the research, which is strictly methodological in nature, focused on evaluating morphological deformation in the projection of the body onto fabric. The exclusive use of the frontal region, the choice of visual sources, and the historical contextualization based on tomb effigies are consistent with the proposed objective and find precedent studies. The response emphasizes the transparency of the data, the replicability of the experiment, and the legitimacy of the adopted scientific approach, refuting the allegations of conceptual or historical flaws.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/arcm.70112
Men om du alltså hävdar att själva modellen är "opålitlig" eller felaktig, då vill jag att du anger vilka konkreta delar av geometrin eller simuleringen som är felaktiga eller hänvisar till en källa som förklarar de geometriska felen i presentationen. Alltså, källa, tack.
Du verkar annars inte ha förstått den text du länkar till eftersom den ju faktiskt säger följande:
The author created 3D models of a human body and a bas-relief, using open-source software and physical simulations to analyze the contact points between a cloth and the surfaces. The result indicates that the contact points between cloth and bas-relief correspond to a less distorted image compared to the contact points with a three-dimensional body, as the latter generates the so-called “Mask of Agamemnon” distortion effect, well known in the literature.
In other words, in Figure 6 of the article the author confirms a result known since the early studies of Vignon and Delage in 1902, namely that the Shroud image appears as an orthogonal projection. There is nothing new in this conclusion.
När de alltså skriver att en tredimensionell kropp ger den så kallade ”Mask of Agamemnon”-distorsionen och att lågreliefen ger en mindre förvrängd bild, då syftar de på just den typ av deformation där ansiktsgeometrin förändras vid kontaktprojektion, exakt så som jag beskrivit.
Nästa mening är ganska tydlig: ”the Shroud image appears as an orthogonal projection”.
Det betyder att de inte alls avfärdar den geometriska observationen i Moraes modell. Tvärtom säger de att hans figur bekräftar det resultat som Vignon och Delage redan hade beskrivit 1902 och att det inte är något nytt.
Vad är då ”orthogonal projection”? Jo, med ortogonal projektion menar man att bilden har skapats genom parallella, vinkelräta projektionslinjer mot ett plan. Det förutsätter i praktiken att den relevanta bildytan varit platt och inte böjd omkring ansiktet.
Så, om svepningsbilden verkligen motsvarar en ortogonal projektion, innebär det ett problem för modellen där tyget låg direkt mot eller följde konturen av ett tredimensionellt ansikte. För att få en sådan projektion måste tyget i den relevanta projektionen ha fungerat mer som ett plant plan framför ansiktet än som ett tyg som låg böjt runt det.
För att få det smala ansikte som visas på svepningen så måste tyget alltså vara helt sträckt över ansiktet och inte böjas, men då har det heller ingen kontaktyta, men man vill naturligtvis inte nämna dessa problem i kritiken.
Och man försöker även slänga in en känga om ”using open-source software”, som om användning av open-source-programvara på något sätt skulle göra resultatet mindre pålitligt, men man vet då inte att Blender faktiskt är i stort sett marknadsledande inom 3D-industrin och till och med används av Hollywood och andra filmskapare nuförtiden.