Egentligen borde det kanske bli tydligast om man delar in falsk anmälan i olika kategorier:
1 Anmälan ej sann, men anmälaren hade rimliga grunder för att tro att den var det -> Ej brott
2 Anmälan ej sann, och anmälaren hade inte rimliga grunder för att tro det -> Brott
2a Anmälan riktas inte mot någon särskild person -> Falskt larm
2b Anmälan riktas mot utpekad person -> falsk angivelse
Nja falsk anmälan kan nog i vissa fall straffas som falskt larm enligt Brottbalken kap 16 15 § Den som genom oriktig uppgift att det föreligger fara för en eller flera människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom föranleder onödig säkerhetsåtgärd, döms för falskt larm till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brott som avses i första stycket grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.
De har som sagt var med stor sannolikhet inte haft sex. Eller ens befunnit sig på samma plats som varandra vid den påstådda "våldtäkten ". Därav den snabba häktningen av 21-åringen.
har man viss medicinsk kunskap så inser man att det är Vs historia som är krystad och han som ljuger.
Här måste jag gå in och rätta dig igen, hur tycker du dina egna påhittade teorier är relevanta för tråden?
Alla som har någon som helst erfarenhet av rättsfall och polisiära utredningar vet, att så fort en anmälan kommit in går det väldigt fort bli anhållen, och det är oavsett tid på dygnet då det alltid finns en jourhavande åklagare som ta sådana beslut tex.
Jag får förtydliga för dig jag tror många i tråden känner till det här, men man blir alltid anhållen först, och där har de rätt håla dig i upp till 92timmar, efter det sker en såkallad häktningsförhandling.
Vid det laget har man ofta fått en klarare bild av händelseförloppet, annars så släpps man ju omgående, så ditt påstående om att hon häktades efter endast 8timmar är således felaktigt.
Om du hade varit så intresserad av vad som verkligen hänt istället för hitta på saker och dra egna teorier, borde du rimligtvis försöka få ut papper ifrån häktningsförhandlingen, så skulle det kunna ge lite mera klarhet i vad som hänt, men det kanske inte är så intressant, du tror dig ha en klar bild av vad som hänt redan tillskillnad ifrån oss andra i tråden.
2% av 4000 våldtäktsanmälningar per år = 80 fall av falsk angivelse per år. Och du kommer dragandes med bara Sju fall och tror att du därmed bevisar något.
Jag menar alltså att 2%, dvs 80 fall per år är lite. Sju fall är ännu mindre......
Men 80 fall av falsk angivelse är lite om vi då dessutom har i huvudet att mellan cirka 3100-3920 stycken våldtäktsanmälningar är riktiga våldtäkter. när man räknat bort falska anmälningar och falska angivelser.
I den jämförelsen blir 80 ingen hög siffra.... Och Sju fall blir skrattretande liten.
Våldtäkter är betydligt vanligare än falsk angivelse. Så det är inte konstigt att man tror att en våldtäkt har skett, när någon anmäler en våldtäkt.
Men i fallet som denna tråd handlar om, så rör det sig om falsk angivelse. Och i detta fall tror jag som sagt att de inte ens har haft sex. Eller ens varit på samma plats vid den påstådda "våldtäkten". För vore det så, så skulle det tagit mer än 8 timmar att utredda vas som hänt/inte hänt.
Jag tror alltså att 21-åringen har ljugit för att sätta dit målsägande, som hon kanske är förbannad på tex. Men att lögnen avslöjades rätt omgående då de inte ens har haft sex.
Falska våldtäktsanmälningar är oerhört vanligt och mörkertalet är enormt skulle gissa på att 20-40 procent är påhittade, att det är ljusår mer än 2 procent fattar alla med minsta lilla sunt förnuft
Enligt en annan skribent så är procentsiffran lägre än den du hänvisar till men vi kan samtidigt anta att den är högre än 16% eftersom det finns ett mörkertal här.
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
16% är falska anmälningar.
Det aktuella fallet i Malmö är tyvärr bara ett i mängden av många liknande fall. Man undrar faktiskt hur dessa kvinnor resonerar.
Enligt en annan skribent så är procentsiffran lägre än den du hänvisar till men vi kan samtidigt anta att den är högre än 16% eftersom det finns ett mörkertal här.
Det aktuella fallet i Malmö är tyvärr bara ett i mängden av många liknande fall. Man undrar faktiskt hur dessa kvinnor resonerar.
man får ett relativt högt skadestånd samt sympati från familj och vänner om man framgångsrikt ljuger ihop en våldtäkt man får även ut hämnd på en person man antagligen tycker illa om (annars hade man inte falskt anklagat personen) , detta i kombination med de närmast obefintliga beviskraven som finns i våldtäktsmål gör att många empatistörda/psyksjuka brudar helt enkelt chansar
Falska våldtäktsanmälningar är oerhört vanligt och mörkertalet är enormt skulle gissa på att 20-40 procent är påhittade, att det är ljusår mer än 2 procent fattar alla med minsta lilla sunt förnuft
Din procentsiffra eller gissning på 20-40 procent stämmer inte riktigt.
"De flesta anmälda våldtäkter där gärningsmannen är okänd är uppdiktade.
Det hävdar poliser GT talat med.
- Det är ett jätteproblem och vi är erbarmligt trötta på det, säger en av dem"
Jag tror han menar, att för att ett brott ska kunna begås måste det finnas ett uppsåt, det fanns inte i det hypotetiska exemplet tomatpuren tog upp.
Sant det faller i klassiceringen jag skrev ovan som att anmälaren har rimliga grunder för att tro att det är sant, då är det inte ett brott.
Men i de fall anmälaren vet att det inte är sant så är det ett brott.
I detta fall i tråden kan det mycket väl vara riktigt att det gått snabbt att bevisa att ingen sexuell kontakt förekommit, då blir det ju uppenbart att anmälaren inte kan ha några rimliga grunder för att tro den blivit utsatt för brott, därav den snabba häktningen.
Sant det faller i klassiceringen jag skrev ovan som att anmälaren har rimliga grunder för att tro att det är sant, då är det inte ett brott.
Men i de fall anmälaren vet att det inte är sant så är det ett brott.
I detta fall i tråden kan det mycket väl vara riktigt att det gått snabbt att bevisa att ingen sexuell kontakt förekommit, då blir det ju uppenbart att anmälaren inte kan ha några rimliga grunder för att tro den blivit utsatt för brott, därav den snabba häktningen.
eller att sexuellkontakt förekommit men kvinnan ljuger som så många gånger innan ändå.
Din teori om en tidigare sexuell kontakt i det aktuella fallet bör inte förringas.
Nej det är ett jävla tjat ifrån antidemkoraterna att sexuell kontakt ej förekommit, en teori som saknar belägg helt och hållet, hur menar dem hade det funnits sexuell kontakt hade hon blivit trodd?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!