2025-04-28, 15:19
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är inte första gången det uppstår en motreaktion kring falska anmälningar.

https://www.svd.se/a/vOKQnB/kvinnor-...an-om-valdtakt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...r-andra-gangen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ade-valdtakter
https://www.ystadsallehanda.se/artik...de-valdtakter/
Givetvis ska falska anmälningar leda till dom såvida inte en person är i akut sjukdom där verklighetsuppfattning inte finns då de tgäller vid alla brott.

Men det är så extremt sällsynt att dömda sexualförbrytare erkänner att det inte ens finns statistik på hur många som nekar men ändå är skyldiga då nästan uteslutande alla ljuger om att de är oskyldiga när de är skyldiga till våldtäkt.

De är även bra på att ljuga om att de själva är offer och det utreds inte heller som det borde då de självklart också ska stå till doms för sina lögner. Att ljuga om oskuld kan vi också sätta straff på. Dvs att falskanklaga ett brottsoffer för lögn borde också kunna leda till en dom i t.ex förtal.
Citera
2025-04-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster

Fast nu stämmer det inte med 16 % från BRÅ.

Sedan så kan inte polisen avgöra vem som blivit våldtagen eller inte baserat på psyisk ohälsa. En bekant som uppvisar just psykos med sådan påverkan på verklighetsuppfattningen var jag med när polisen gjorde husrannsakan hos och tog hennes anmälan på stort allvar. Därefter har hon plötsligt "fått minnen" av grova våldtäkter som sannolikt bara är psykos eller hallucinationer pga mediciner och även glömt bort någon annan våldtäktshistoria hon dragit. Jag vill säga att jag uppfattar hennes historier som sannolikt falska men lidandet som äkta. Hon är inte heller immun för möjligheten att kunna utsättas eller att något absolut aldrig skullekunna ha hänt.

Jag är ett offer för att man hittat på att jag var psykiskt sjuk och att sexualförbrytare som haft andra våldtäktsoffer, istället var oskyldiga. Vi kan därmed gissa att jag med största sannolikhet befinner mig i judt statistiken av falska anmälningar trots att varenda sak som jag berättat är sant och riktigt samt att de som get sig på mig allihopa har haft andra offer helt avskilda från mig. Nåväl de två sista vet jag inte men gissar på det av erfarenheter.

Sexualförbrytare älskar att få offer utpekade som andra hitta rpå, inte skulle tala sanning.

Har det inte alls förekommit sex (vilket är lätt att utreda om anmälan görs direkt) så kan inte våldtäkt ha skett = falsk anmälan. Det är alltså genom gynundersökning etc polis och åklagare kan mörka om det är en falsk anmälan.

Namnges den påstådda förövaren vid namn och anmälan är falsk = falsk angivelse.

Falska anmälningar ligget på 16%. Enligt Brå. Men falsk angivelse är ovanligt, enligt både svenska och internationella studier ligger den siffran på 2-5%.

Det vanligaste är, precis som du skriver: våldtäkt eller att personen tror att det den utsatts för är våldtäkt. Tex. Vid "tjatsex", den ger med sig och samtycker, men ville inte egentligen och känner det som en våldtäkt och anmäler i god tro.

Falsk angivelse där någon ljuger om att "Kim våldtog mig" och polisanmäler "Kim" är ovanligt.

Så detta fall som tråden handlar om är ovanligt. Men vissa kvinnohatande gamar drar här på stora trumman och tror att det är vanligt med sådana här fall och tror att det bakom varje falsk anmälan vilar en falsk angivelse, vilket alltså inte stämmer.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-28 kl. 15:58.
Citera
2025-04-28, 16:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Falska anmälningar ligget på 16%. Enligt Brå

En lite högre siffra nämns här nedan

https://www.sverigesradio.se/artikel/1386947

Vi kan dessutom anta att siffran är minst lika hög i dag eller kanske högre. Det finns ett mörkertal här.
Citera
2025-04-28, 16:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Jag skrev psykiskt sjuk. Dvs. Kan vara någon med psykos som i sin psykos har svåra och fruktansvärda vanföreställningar om att bli våldtagen och polisanmäler detta. Och polisen kan efter initialt arbete konstatera att det varken förekommit våldtäkt eller sex. Och då hamnar detta i statistiken av falska våldtäktsanmälningar.

Hoppas mitt förtydligade var begripligt.

I fallet tråden handlar om, så står 21-åringen häktad misstänkt för brottet falsk angivelse.

Men varför tror du hon lämnade in en anmälan om våldtäkt?

"En 21-årig kvinna greps efter att ha lämnat in en anmälan om våldtäkt till rättscentrum i Malmö den 30 mars. Åklagaren bedömde att anmälan inte var sann – och kvinnan sitter nu själv häktad för grov falsk angivelse, skriver Sydsvenskan"

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)
Citera
2025-04-28, 16:10
Medlem
Citat:
Men varför tror du hon lämnade in en anmälan om våldtäkt?

"En 21-årig kvinna greps efter att ha lämnat in en anmälan om våldtäkt till rättscentrum i Malmö den 30 mars. Åklagaren bedömde att anmälan inte var sann – och kvinnan sitter nu själv häktad för grov falsk angivelse, skriver Sydsvenskan"

(FB) Malmö: 21-årig kvinna häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt (2025-04-22)

Ponera att hon blir dömd - vad tror ni straffet kommer bli?
Citera
2025-04-28, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du noterar inte att Fria tider enbart refererar till andra medier?

Till Sydsvenskan ja, men det är inte Aftonbladet, eller hur? Tycker inte PK-bladet det är tillräckligt allvarligt för att göra en notis om eller?
Citera
2025-04-28, 16:13
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
I de 16% ingår även de som vaknar upp efter en blackout och misstänker att de kanske har blivit våldtagna och därav anmäler våldtäkt. Då finns ingen utpekad "våldtäktsförövare".

I de 16% ingår även de som är psykiskt sjuka och som anmäler "våldtäkt" som inte har skett.

Osv.

Det är däremot ovanligt att den falska våldtäktsanmälan riktar sig mot en namngiven person, dvs. Är falsk angivelse.

Men i detta fallet som tråden handlar om, så misstänks 21-åringen för falsk angivelse mot en namngiven person. Sådana fall är ovanliga.

Vanligast är misstänkt våldtäkt med så pass svag bevisning att det inte leder till fällande dom eller ens till åtal.

Falsk angivelsevär ovanligt. Fällande dom vid våldtäkt är också ovanligt. Beviskraven är som sig bör: hårda i vår rättsstat. För samtliga brott.
Det är ju märkligt jag känner till flera fall emot folk jag känner bde bra och sådana jag bara vet vilka det är, det måste ju göra mig till en väldigt unik person i sverige då ellerhur, eller så snackar du skit och du vet det är ganska lätt manipulera statistik va? det beror på vilket år man tar den ifrån vilken vecka eller tom vilken dag jag har jobbat med staistik nämligen
Citera
2025-04-28, 16:15
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Till Sydsvenskan ja, men det är inte Aftonbladet, eller hur? Tycker inte PK-bladet det är tillräckligt allvarligt för att göra en notis om eller?
Mest troligtvis är det väl en invandrartjej som är den drabbade och en svensk som är brottsoffer, då är det inte intressant för svensk media längre, då det är fel kategori av gärningsman och offer, vågar nästan satsa något på det, synd inte unibet har odds.
Citera
2025-04-28, 16:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Så detta fall som tråden handlar om är ovanligt. Men vissa kvinnohatande gamar drar här på stora trumman och tror att det är vanligt med sådana här fall och tror att det bakom varje falsk anmälan vilar en falsk angivelse, vilket alltså inte stämmer.

Du har ett oerhört märkligt sätt att föra debatt, alla som inte håller med dig är kvinnohatande gamar trots att vi endast riktar kritik mot de kvinnor som ljuger i såna här mål.

Du kan själv dessutom inte veta om det är ovanligt med falska anmälningar eftersom många fall är ord mot ord historier utan någon egentlig bevisning.

.
Citera
2025-04-28, 16:19
Medlem
Citat:
Har man rent mjöl i påsen så anmäler man i alla fall.

Istället kan nog höjda straff för falsk angivelse vara avskräckande för de individer som anmäler påhittade brott.

Du tomatpuren verkar tror att alla som anmäler våldtäkt har varit med om en våldtäkt, så är icke fallet.

Du har vid upprepade tillfällen skrivit att det handlar om 16 % falska anmälningar, mörkertalet är nog dessutom väldigt stort här.

Som jag skrev: riktiga våldäktsoffer kommer anmäla våldtäkt, men utesluta att berätta vem som gjort det. Så får polis och åklagare utreda vem det är och offret slipper riskera att åka dit för falsk angivelse. Men en våldtäktsförövare kommer då gå fri och kunna undanröja bevis, våldta andra ( tex dig, din mamma, din dotter, din son). Så vi är ute på hal is om riktiga våldäktsoffer inte vågar säga namnet på förövaren.

16% är falska anmälningar. Och av dessa är det 2-5% som enligt svenska studier och internationella studier är falsk angivelse.

Vet du ens skillnaden på falsk anmälan och falsk angivelse?

Falsk anmälan = anmälan är falsk.

Falsk angivelse = en faksk anmälan där "förövaren" är namngiven.

Falsk anmälan är inget brott.
Falsk angivelse är ett brott.

Fallet denna tråden handlar om, rörs sig om misstänkt falsk angivelse. Vilket alltså är ett ovanligt brott.

Våldtäkt är givetvis mycket vanligare än falsk angivelse. Om du tänker lite logiskt så inser du det också. Och kan man tänka logiskt och hör ett fall om våldtäkt, där målsägande är skadad, traumatiserad och rättsmedicinalverket styrker delar av målsägandes version. Varför i hela friden ska man då tro att offret ljuger?
1. Det är högre sannolikhet att våldtäkt har skett än att det är falsk angivelse.
2. Det finns verkligen tydliga tecken på våldtäkt.

Men I detta fall som tråden handlar om, verkar det definitivt handla om just falsk angivelse. 21-åringen är tom häktad för det. Så åklagaren lär ha en hel del kött på benen i ärendet. Förmodligen har 21-åringen och målsägande inte ens haft sex, vilket skulle förklara det snabba gripandet av 21-åringen.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-28 kl. 16:25.
Citera
2025-04-28, 16:23
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Tomatpuren verkar ha svårt att greppa att ungefär var femte medläggningsbeslut i förundersökningsskedet berodde på att det rådde tvivel kring om någon våldtäkt överhuvudtaget ägt rum och detta går att koppla till det aktuella fallet i Malmö där kvinnan istället är misstänkt för grov falsk angivelse.

"När Brottsförebyggande rådet (Brå) i en färsk rapport granskade våldtäktsanmälningar från förundersökning till dom, framkom att ungefär var femte nedläggningsbeslut i förundersökningsskedet berodde på att det rådde tvivel kring om någon våldtäkt överhuvudtaget ägt rum"

[i]"Det totala antalet nedlagda förundersökningar som Brå granskade var 736 stycken. Statistiken visar att 6 procent av nedläggningsbesluten rörde helt påhittade anmälningar från psykiskt sjuka, 2 procent rörde spekulation från en målsägande som fått en blackout, 6 procent rörde fall med stark motbevisning och slutligen 4 procent rörde fall med mindre stark motbevisning"[/

https://kvartal.se/artiklar/27221/

En mycket intressant artikel förövrigt som alla borde läsa.
Detta är problem som uppstår när vänstermän likt tomatpuren ser alla kvinnor som madonnor och blir helt kuvad av dem
Citera
2025-04-28, 16:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Som jag skrev: riktiga våldäktsoffer kommer anmäla våldtäkt, men utesluta att berätta vem som gjort det. Så får polis och åklagare utreda vem det är och offret slipper riskera att åka dit för falsk angivelse. Men en våldtäktsförövare kommer då gå fri och kunna undanröja bevis, våldta andra ( tex dig, din mamma, din dotter, din son). Så vi är ute på hal is om riktiga våldäktsoffer inte vågar säga namnet på förövaren.

16% är falska anmälningar. Och av dessa är det 2-5% som enligt svenska studier och internationella studier är falsk angivelse.

Vet du ens skillnaden på falsk anmälan och falsk angivelse?

Falsk anmälan = anmälan är falsk.

Falsk angivelse = en faksk anmälan där "förövaren" är namngiven.

Falsk anmälan är inget brott.
Falsk angivelse är ett brott.

Fallet denna tråden handlar om, rörs sig om misstänkt falsk angivelse. Vilket alltså är ett ovanligt brott.

Våldtäkt är givetvis mycket vanligare än falsk angivelse. Om du tänker lite logiskt så inser du det också. Och kan man tänka logiskt och hör ett fall om våldtäkt, där målsägande är skadad, traumatiserad och rättsmedicinalverket styrker delar av målsägandes version. Varför i hela friden ska man då tro att offret ljuger?
1. Det är högre sannolikhet att våldtäkt haf skett än att det är falsk angivelse.
2. Det finns verkligen tydliga tecken på våldtäkt.

Men I detta fall som tråden handlar om, verkar det definitivt handla om just falsk angivelse. 21-åringen är tom häktad för det. Så åklagaren lär ha en hel del kött på benen i ärendet. Förmodligen har 21-åringen och målsägande inte ensvhaft sex, vilket skulle förklara det snabba gripandet av 21-åringen.

16 procent är väl en oerhört hög siffra om vi utgår ifrån att den är rätt.

Man kan väl dessutom anta att mörkertalet är stort här, dvs det går inte att bevisa att vissa kvinnor ljuger trots att de har "stödbevisning" i form av vänner som hört henne berätta om den påstådda våldtäkten.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-04-28 kl. 16:31. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in