2025-04-27, 21:02
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vadå "värsta utredningen"? Det är ju en stor del av vad polis och åklagare jobbar med. Om det är svag bevisning, läggs förundersökningen ner. Om det bedöms att bevisningen är stark, väcks åtal. Om det under förundersökningen kommer fram uppgifter som tyder på att det handlar om falsk tillvitelse snarare än våldtäkt. Så läggs förundersökningen om våldtäkt ner och en förundersökning om falsk angivelse startar istället.

Med tanke på att det bara tog 8 timmar mellan våldtäktsanklagelsen och det att 21-åringen häktades misstänkt för falsk angivelse. Så tror jag inte att 21-åringen och målsägande har haft sex. Hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar att utreda vad som hänt och inte hänt.

Försök fatta vad jag skriver nu.
Förklara varför det hade tagit längre tid om de haft sex? är anmälningen solklart felaktig spelar det ingen roll om de haft sex eller inte, fel igen således.
Citera
2025-04-27, 21:04
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej, det är du som har bristande läsförmåga. Du läser som en kratta. Försök läsa lungt och sansat nu: kommer det in en anmälan om våldtäkt så startas en förundersökning om våldtäkt. Det startas inte upp en förundersökning om falsk angivelse. Men kommer det fram under förundersökningen gång att det verkar handla om falsk angivelse, så blir förundersökningen om våldtäkt nedlagd och en ny förundersökning om falsk angivelse startas.

Eftersom det i detta fallet bara tog 8 timmar från anmälan om våldtäkt till att 21-åringen häktades misstänkt för falsk tillvitelse, så tror jag inte att 21-åringen och målsägande har haft sex. För hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar att utreda vad som hänt.

Börja tänk själv.
Vart har du fått informationen om när utredningen för falsktillvitelse skapades? den kanske redan var igång, den kanske omfattar mer åtalspunkter än just bara den här, nej det vet du inte således har du fel igen i både vad du skriver och läser.
Citera
2025-04-27, 21:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Hur har du det med läsförmågan?
Jag förtydlugar vad jag skrev: två har sex, den ena polisanmäler den andra för våldtäkt. En förundersökning inleds, där man bla hämtar in den misstänkte till förhör. Huruvida förundersökningen läggs ner eller åtal väcks, beror ju på vad som framkommer under förundersökningens gång.

I fallet som denna tråd handlar tror jag inte att sex ens har förekommit. Jag tror de var på olika platser vid tidpunkten för den påstådda "våldtäkten ". Och att detta bevisats rätt snabbt. Därav den snabba hämtningen av 21-åringen.

Hade de haft sex med varandra, hade det som sagt varit mer svårutrett vad som inträffat och inte. Och 21-åringen hade inte häktats för falsk tillvitelse efter bara 8 timmar från anmälan.
En anmälan behöver inte nödvändigtvis leda till folk kallar till förhör om misstanken är så svag och uppenbarligen feelaktig, fel igen, det är mycket fel nu.
Citera
2025-04-27, 21:08
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre-36
Då kan jag tycka det är gamla uppgifter du basera det på-
Vad spelar det för roll? tomatpurens påstående om att en falskvåldtäkts anklagelse nästan aldrig inträffar är således felaktigt påstående, det var det jag ville påvisa.
Citera
2025-04-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Vad spelar det för roll? tomatpurens påstående om att en falskvåldtäkts anklagelse nästan aldrig inträffar är således felaktigt påstående, det var det jag ville påvisa.

Endast 16% av våldtäktsanmälningar är falska. Det är inte enligt mig. Utan enligt Brå.
Citera
2025-04-27, 21:41
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Endast 16% av våldtäktsanmälningar är falska. Det är inte enligt mig. Utan enligt Brå.
då kan du ju samtidigt kolla hur vanligt det är det ens väcks ett åtal för falsktillinvitelse som de gjort här, så kanske du kan lägga ihop 1+1
Citera
2025-04-27, 21:54
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
då kan du ju samtidigt kolla hur vanligt det är det ens väcks ett åtal för falsktillinvitelse som de gjort här, så kanske du kan lägga ihop 1+1
Först och främst så är siffran inte 100% utan en uppskattning. Den ni uppger är dessutom en direkt lögn då man tror att det är 5 %.

5% är även siffran för hur många anmälda våldtäkter som leder till en dom. Av alla anmälningar för våldtäkt så är 95% slöseri med tid för brottsoffret då det antingen inte utreds överhuvudtaget, läggs ner eller blir en friande dom.
Citera
2025-04-27, 22:07
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Hur fan kan polisen göra såhär? Här har en kvinna blivit våldtagen och så blir HON behandlad som kriminell och anklagad för att ljuga. Bevisar bara att svensk polis står på våldtäktsmännens sida.
Varför förutsätter du att en våldtäkt verkligen ägt rum? Det är ju så att polisen tar upp en våldtäktsanmälan, men om den anmälan har sina uppenbara brister så finns det ju anledning att tro att den är falsk, vilket verkar vara fallet i det här fallet. Vi vet ju inte alla detaljer, men det är ju inte alls så att polisen står på våldtäktsmännen sida! Däremot är det sant att en relativt liten andel av alla våldtäktsalnmälningar leder till åtal och dom.
Men att det svängde såhär fort i det här fallet kan ju tyda på att det var en uppenbart falsk anmälan…
Citera
2025-04-27, 22:38
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du får se till helheten. Påhittade anmälningar är tyvärr vanligare än vad många tror.
Alldeles oaktat om det är ”vanligt” eller ”ovanligt” med falsk angivelse som diskuterats ovan så är det vanligare än vad JAG trodde med 16% falskanmälningar, om den siffran stämmer.
Citera
2025-04-27, 22:51
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Först och främst så är siffran inte 100% utan en uppskattning. Den ni uppger är dessutom en direkt lögn då man tror att det är 5 %.

5% är även siffran för hur många anmälda våldtäkter som leder till en dom. Av alla anmälningar för våldtäkt så är 95% slöseri med tid för brottsoffret då det antingen inte utreds överhuvudtaget, läggs ner eller blir en friande dom.
Du får gärna citera vad jag påstått det här du skriver här.
Citera
2025-04-27, 23:13
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
I teorin skulle en hämndlysten kvinna kunna ha sex med en man bara för att plantera bevis mot honom inför en falsk anmälan.
Det är säkerligen så att det inte bara är i "teorin". Det har nog hänt, men det är nog betydligt vanligare att anklaga någon utan att något sex har förekommit eller att göra det efter att en kvinna har ångrat sig.
Senast redigerad av Mimur 2025-04-27 kl. 23:19.
Citera
2025-04-27, 23:24
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD
Jag tror inte alls det är så ovanligt. Jag har varit med om det. Absolut vanligast är bara anklagelser utan någon polisanmälan.
Falska anklagelser utan polisanmälan kan ju leda till hämnd från någon vän/släkting och då var det ju bra i detta fallet att hon gjorde en polisanmälan så att det blev utrett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in