2025-04-29, 11:05
Medlem
Majsmannen2s avatar
Finns väl ingen man som kommer våga gå i lag med denna kvinna i fortsättningen ifall inte hon låter sig bli filmad och klart och tydligt inför varje moment utrycker en högsta vilja att få det så som filmen visar.

Eller kommer någon våga chansa att hon lärt sig det är dumt att anmäla en våldtäkt, speciellt den som aldrig ägt rum.
Citera
2025-04-29, 11:09
Medlem
Hur kass är man inte om man inte ens lyckas övertyga regnbågspolisen. Hoppas hon får ett hårt och kännbart straff.
Citera
2025-04-29, 11:29
Medlem
Efter att ha blivit tagen i örat samt lyckats misstolka ett inlägg om ett annat fall av falsk ingivelse som att det handlade om kvinnan i denna tråd, tänkte jag försöka styra tråden on topic igen.

Hur lång tid tror ni som har bra koll att det tar innan det finns en FUP att begära ut? Det är ju onekligen intressant att få veta hur hennes brott (jag vet att hon bara är misstänkt men jag utgår från att hon är skyldig) kunde avslöjas så fort.
Citera
2025-04-29, 13:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad har lagen om oaktsam våldtäkt att göra med detta fall? Detta fall som tråden handlar om, handlar om falsk angivelse. Ett helt annat brott alltså.

Att lagen om oaktsam våldtäkt kom till var för att man såg flera uppenbara våldtäkter där förövare gick fria, för att de I princip påstod "jag trodde hen ville". Och man även upptäckte att 70% av alla våldtagna blev paralyserade av skräck vid våldtäkt och inte vågade säga emot. Det var inte enbart kvinnorörelsen som ville se en lagändring.

Jag har inte nämnt lagen om oaktsam våldtäkt. Kvinnorörelsen har arbetat för sänkta beviskrav för våldtäkt.

Citat:
I övrigt är det cirka 300-400 män per år som anmäler våldtäkt. Det är inte enbart kvinnor som blir våldtagna. Märk väl. Och det finns troligtvis ett stort mörkertal med män som inte anmäler.

Och det finns kvinnor som våldtagit och dömts för det.

Så att tro att våldtäkt är en fråga om män vs. Kvinnor är att inte ha riktig koll.

Jag ser det inte som en fråga om kvinnor versus män. Jag ser det som en fråga om kvinnorörelsen versus män. Kvinnorörelsen strävar efter att diskriminera män.

Kvinnorörelsen är en politisk rörelse, som inte inkluderar alla kvinnor kollektivt. Men alla män ingår kollektivt i den grupp som diskrimineras av kvinnorörelsens ideologi.

En diskrimineringsideologi kommer förr eller senare att skapa en motreaktion från den diskriminerade gruppen. Där vill jag fundera på hur motreaktion kommer att slå. Kommer motreaktionen att slå mot kvinnorörelsen? Eller kommer motreaktionen att slå mot kvinnor kollektivt?

Citat:
Med tanke på de förnedringsvåldtäkter som sker mot heterosexuella män, så är detta ett brott som i allra högsta grad kan hända alla. Inte bara kvinnor och homosexuella män.

Ok. Jag säger inte emot.

Det jag säger är att i kvinnorörelsens retorik, så har det varit tydligt vilket kön som är skyldigt, och vilket kön som är offer.

Citat:
Men nu handlar detta fall som sagt inte om våldtäkt, utan om falsk angivelse. Och jag tror inte ens att den häktade 21-åringen och målsägande har haft sex. Det tog bara 8 timmar från våldtäktsanmälan till häktning. Hade 21-åringen och målsägande haft sex med varandra, hade det tagit längre tid än så att utreda vad som hänt/inte hänt. Så de har förmodligen varken haft sex eller ens varit i närheten av varandra vid den påstådda "våldtäkten".
Citera
2025-04-29, 16:32
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Hur vet du att de var oskyldiga?

Det är ju minst lika orimligt att en kvinna kan bli våldtagen och djupt traumatiserad men hennes förövare får aldrig något straff. Låter ofta här på flashback som att det ska krävas att kvinnan alltid har en kamera (för ljudinspelning duger inte heller) där alla "nej" och sexuella akter mot henne förekommer. Med dom beviskraven skulle ingen någonsin bli dömd för våldtäkt, och det är lika orimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det är inte orimligt att hellre fria än fälla när ord står mot ord. Det är en självklar princip i en rättsstat, och den gäller alla andra brott - bara inte detta nu sedan några år tillbaka. Tänk om det skulle funka att polisanmäla att "min granne herr Persson kom in genom min olåsta altandörr och tog min plånbok som låg på köksbordet, jag såg honom. Och genast efter skickade jag ett SMS om detta till min bästa väninna, ni kan få se det, jag har det kvar!" Och detta skulle räcka för att döma herr Persson för stöld och inbrott, fast man aldrig hittade plånboken hos honom eller kunde belägga några uttag med målsägarens kreditikort eller några upptagningar av övervakningskamera fanns. Skulle aldrig hända, är helt omöjligt!

Precis!

Det går emot alla rättsprinciper att sänka beviskraven med förevändningen att annars skulle ingen dömas.

Häxbränningar skulle kunna försvaras på samma sätt som skribenten Flyer6 försvarar att döma män för våldtäkt på svaga grunder. "Med höga beviskrav skulle ingen kunna dömas för häxeri, alltså behöver beviskraven hållas låga."

Citat:
Observera också att problemet överhuvudtaget inte finns när det gäller riktiga, uppenbara våldtäkter, d.v.s. överfallsvåldtäkter. Det har aldrig någonsin hänt att en man har överfallit en främmande kvinna i motionsspåret, och sedan har han friats för att han sagt "vi började prata, och sedan ville hon själv gå in i skogen och ha samlag". Har ALDRIG hänt. Utan detta handlar om situationer där det UPPENBART förelegat en frivillighet, d.v.s. kvinnan har frivilligt följt med mannen någonstans där de kan vara ensamma efter t.ex. en fest eller krogkväll där de hånglat, dansat, han har köpt drinkar åt henne o.s.v.. D.v.s. ett uppenbart sexuellt sammanhang.

I dom fall som det går att säkerställa att en man har begått våldtäkt, så är jag inte motståndare till att hårda straff döms ut. Men då ska gärningsmännens skuld bevisas på riktigt. Målsägandes utsaga ska aldrig betraktas som bevisning.

Citat:
Att då döma mannen om kvinnan ångrar sig morgonen därpå, är ju helt absurt. För det finns det dom som gör, och det kan även vara så att de inte minns något på grund av för mycket alkohol kvällen innan. Då tänker de "jag är en fin flicka, jag gör inte sådant här fult, han måste ha supit mig full med flit och sedan våldtagit mig".
Citera
2025-04-29, 16:54
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men nu handlar detta fall som sagt inte om våldtäkt, utan om falsk angivelse.

Du verkar fortfarande inte förstå att kvinnan är häktad för att ha anmält en påhittad våldtäkt.

Rubriceringen är grov falsk angivelse.

Alltså handlar fallet om en påstådd våldtäkt som inte verkar ha ägt rum.
Citera
2025-04-29, 17:51
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Precis!

Det går emot alla rättsprinciper att sänka beviskraven med förevändningen att annars skulle ingen dömas.

Häxbränningar skulle kunna försvaras på samma sätt som skribenten Flyer6 försvarar att döma män för våldtäkt på svaga grunder. "Med höga beviskrav skulle ingen kunna dömas för häxeri, alltså behöver beviskraven hållas låga."

Ingenstans har jag skrivit att man skall dömas för våldtäkt på svaga grunder. Det jag påpekar är att många flashbackare verkar vilja ha en videoinspelning av varje våldtäkt för att det skall vara ställt utom rimligt tvivel. Med det som krav kommer ingen bli dömd för våldtäkt.
Citera
2025-04-29, 18:06
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Fast nu går ju inte en utredning gällande våldtäkt till så att kvinnan anmäler våldtäkt lite casual, berättar lite i ett förhör, sen inväntar åtal och cashar in så som folk beskriver det här. Traumatiserade människor tvingas återberätta i detalj vad de utsatts för, ...

Det är fortfarande bara målsägandes utsaga, hur många gånger den än berättas. Det som behövs är verkliga bevis, inte att målsägande upprepar sin anklagelse tillräckligt många gånger inför tillräckligt många människor.

Citat:
... även ofta genomgå en gynekologisk undersökning (vilket även det är retraumatiserande), vilket inte är någon lätt bedrift.

Ok. Det kan vara ett konkret bevis, i dom fall som den anklagade mannen förnekar att sexuellt umgänge har förekommit.
Citera
2025-04-29, 18:09
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ingenstans har jag skrivit att man skall dömas för våldtäkt på svaga grunder. Det jag påpekar är att många flashbackare verkar vilja ha en videoinspelning av varje våldtäkt för att det skall vara ställt utom rimligt tvivel. Med det som krav kommer ingen bli dömd för våldtäkt.
Jag tror du missförstår allt det här de flesta vill spela in alla samlag med kvinnor för kunna rentvå sig ifrån en anklagelse om våldtäkt i efterhand.

Med det löjligt låga beviskraven som gäller idag angående våldtäkt så är ju nästan en inspelning det enda sättet rentvå sig själv, annars löper du stor risk bli dömd då kvinnans egna uppgifter räknas som bevisning.
Senast redigerad av Inspirit81 2025-04-29 kl. 18:23.
Citera
2025-04-29, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Efter att ha blivit tagen i örat samt lyckats misstolka ett inlägg om ett annat fall av falsk ingivelse som att det handlade om kvinnan i denna tråd, tänkte jag försöka styra tråden on topic igen.

Hur lång tid tror ni som har bra koll att det tar innan det finns en FUP att begära ut? Det är ju onekligen intressant att få veta hur hennes brott (jag vet att hon bara är misstänkt men jag utgår från att hon är skyldig) kunde avslöjas så fort.
Äntligen lite on topic.
Tidigare i tråden skrev någon att det handlade om en tjej som anmälden en våldtäkt mot sin mor.
Jag antar att polisen först och främst talat med modern. Hon kan ha nekat att blivit våldtagen och kanske poängterat att hon hört att dottern skulle falskanmäla. Vidare kan det vara så att den anklagade väldigt tidigt kunde slå hål på anklagan och visa upp dokumentation direkt på att det som anmäldes aldrig kunnat äga rum.
Allt detta är antaganden från mig, men som inte skulle ta alltför lång tid för polis att kolla upp.
Citera
2025-04-29, 19:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebliti
Äntligen lite on topic.
Tidigare i tråden skrev någon att det handlade om en tjej som anmälden en våldtäkt mot sin mor.
Jag antar att polisen först och främst talat med modern. Hon kan ha nekat att blivit våldtagen och kanske poängterat att hon hört att dottern skulle falskanmäla. Vidare kan det vara så att den anklagade väldigt tidigt kunde slå hål på anklagan och visa upp dokumentation direkt på att det som anmäldes aldrig kunnat äga rum.
Allt detta är antaganden från mig, men som inte skulle ta alltför lång tid för polis att kolla upp.

Är det någon skillnad på falsk angivelse, falsk anmälan, falsk tillvitelse? Eller är det bara olika ord för samma sak?
Citera
2025-04-29, 19:23
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Är det någon skillnad på falsk angivelse, falsk anmälan, falsk tillvitelse? Eller är det bara olika ord för samma sak?
falsk tillvitelse var rubricering förr iaf verkar som de bytt namn till fals angivelse men är osäker på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in