Citat:
Ja det verkar som en rimlig beskrivning, av Flyer6s.
Jag förstår mekanismerna men jag använder det inte som ursäkt till hennes otrohet. Är ju sådana handlingar som spär på det destruktiva.
Men då kanske du också förstår mekanismerna bakom det som triggar sambon till misshandeln?
Är det sen också sant att hon samma dag fast lite tidigare hade något olämpligt i munnen från ytterligare en man?
Då kan man väl förstå ifall sambon vill kasta ut henne samtidigt som han kallar henne saker.
Jag förstår mekanismerna men jag använder det inte som ursäkt till hennes otrohet. Är ju sådana handlingar som spär på det destruktiva.
Men då kanske du också förstår mekanismerna bakom det som triggar sambon till misshandeln?
Är det sen också sant att hon samma dag fast lite tidigare hade något olämpligt i munnen från ytterligare en man?
Då kan man väl förstå ifall sambon vill kasta ut henne samtidigt som han kallar henne saker.
Det är skillnad på förklaring och på ursäkt. Jag ursäktar inte heller vare sig 21-åringens ageranden eller hennes sambons ageranden. Jag förklarar mer motivbilden bakom deras handlingar, så som den tydligt träder fram när man läser FUP.
Den 14 mars vill sambon kasta ut henne för något tjafs om en fotbollsmatch, han var mycket hård i tonen i sina sms. Den 16 mars var han gullig igen. I slutet av mars var 21-åringen otrogen efter 5-6 månader utan sex och i den där uppenbart destruktiva relationen. Där hon alltså två veckor tidigare i princip blivit utkastad av sin sambo.
Tilliten blir ju rätt förstörd om någon ska kasta ut en och göra slut lite till och från. Ingen ursäkt till otrohet. Men en rimlig och logisk förklaring.
Någon rimlig och logisk förklaring till målsägandes otrohet finns däremot inte. Han påstår sig vara lyckligt.gift och har två små barn med sin fru... Och ändå är han otrogen efter 30 minuters bekantskap med 21-åringen. Hans otrohet är betydligt fulare och smutsigare, sett till hans förhållande och livssituation. Och även helt obegripligt.
Att sambon misshandlar honom när han tar dem på bar gärning är inte svårt att förstå. Även om det inte är ok att slå någon, så förstår man ju sambons ilska. Det finns en logisk förklaring.
Och att 21-åringen är rädd att hennes sambo, som hon trots allt älskar och uppenbart har en traumabindning till, ska hamna i fängelse och desperat vill rädda honom (och sig själv) från att han hamnar i fängelse. Är också logiskt. Och hon gör det genom falsk angivelse om våldtäkt....
Även logiskt att sambon gör sig skyldig till medhjälp till falsk angivelse om våldtäkt. Han vill inte heller hamna i fängelse.
Det finns logiska förklaringar till 21-åringens och sambons handlingar. Inga ursäkter. Men logiska förklaringar.
Målsägandes otrohet finns det dock ingen logik bakom.