Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-04-27, 17:11
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det där händelseförloppet låter lite väl tunt.

Det måste vara något annat som gjorde att misstanken om grov falsk angivelse dök upp.

En teori går ut på att det är inte första gången hon anmäler något sånt här?

Bör vara tydlig om han ex. varit utomlands (utan hennes närvaro så klart) under tiden hon påstått att det skett.
Citera
2025-04-27, 17:34
Medlem
Jilins avatar
Polisen tömmer hennes telefon.
Hon sms: -tack för inatt, bästa sexet på länge.
Han sms: -tack själv, länge sedan jag var med någon så aktiv.
Hon sms: -ska vi utveckla relationen?
Han sms: -nej tack, det var en engångs grej.
Hon sms: -vad?
Hon sms: -hallå?
Hon sms: -hallå?
Hon sms: -om du inte svarar så anmäler jag dig för våldtäkt!

Har dom träffats, ja
Har dom haft sex, ja
Lätt att utreda, ja
Citera
2025-04-27, 17:39
Medlem
Då kan jag tycka det är gamla uppgifter du basera det på-
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Ja han var ju ett av de högre befälen i den regionen, så jag antar han hade både koll och egna erfarenheter kan ju tilläggas det här var före 2010-talet
Citera
2025-04-27, 17:49
Medlem
Citat:
Nej du har helt fel att man har haft sex leder inte alls till aoutomatisk misstanke om våldtäkt, det är något nytt fenomen isf, känner flera som blivit anklagade efter haft sex och blivit släptta direkt efter ett förhör, du vet att brott måste styrkas va? Bara för du varit på vi säger en brottsplats blir du inte misstänkt.

Hur har du det med läsförmågan?
Jag förtydlugar vad jag skrev: två har sex, den ena polisanmäler den andra för våldtäkt. En förundersökning inleds, där man bla hämtar in den misstänkte till förhör. Huruvida förundersökningen läggs ner eller åtal väcks, beror ju på vad som framkommer under förundersökningens gång.

I fallet som denna tråd handlar tror jag inte att sex ens har förekommit. Jag tror de var på olika platser vid tidpunkten för den påstådda "våldtäkten ". Och att detta bevisats rätt snabbt. Därav den snabba hämtningen av 21-åringen.

Hade de haft sex med varandra, hade det som sagt varit mer svårutrett vad som inträffat och inte. Och 21-åringen hade inte häktats för falsk tillvitelse efter bara 8 timmar från anmälan.
Citera
2025-04-27, 17:55
Medlem
Citat:
Du är ganska dålig på juridik och polisutredningar hör jag, du har bara snöat in på att alla som blivit anklagade för våldtäkt är skyldiga precis som du vill ha det, jag hoppas verkligen den dagen kommer då du eller någon nära anhörig själv blir anklagade, kan du förklara skillnaden på sannolikaskäl misstänkt och skäligen misstänkt börja googla nu så kanske du lär dig något, men det är inte vidare troligt då det ej går omvända en sektist.

Nej, det är du som har bristande läsförmåga. Du läser som en kratta. Försök läsa lungt och sansat nu: kommer det in en anmälan om våldtäkt så startas en förundersökning om våldtäkt. Det startas inte upp en förundersökning om falsk angivelse. Men kommer det fram under förundersökningen gång att det verkar handla om falsk angivelse, så blir förundersökningen om våldtäkt nedlagd och en ny förundersökning om falsk angivelse startas.

Eftersom det i detta fallet bara tog 8 timmar från anmälan om våldtäkt till att 21-åringen häktades misstänkt för falsk tillvitelse, så tror jag inte att 21-åringen och målsägande har haft sex. För hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar att utreda vad som hänt.

Börja tänk själv.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-04-27 kl. 18:04.
Citera
2025-04-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ganska roligt att du på allvar tror en anklagelse och en händelse, leder till att värsta utredningen startar tur att en sådan som du inte sitter på någon viktig position i landet iaf.

Vadå "värsta utredningen"? Det är ju en stor del av vad polis och åklagare jobbar med. Om det är svag bevisning, läggs förundersökningen ner. Om det bedöms att bevisningen är stark, väcks åtal. Om det under förundersökningen kommer fram uppgifter som tyder på att det handlar om falsk tillvitelse snarare än våldtäkt. Så läggs förundersökningen om våldtäkt ner och en förundersökning om falsk angivelse startar istället.

Med tanke på att det bara tog 8 timmar mellan våldtäktsanklagelsen och det att 21-åringen häktades misstänkt för falsk angivelse. Så tror jag inte att 21-åringen och målsägande har haft sex. Hade de haft sex, hade det tagit längre tid än 8 timmar att utreda vad som hänt och inte hänt.

Försök fatta vad jag skriver nu.
Citera
2025-04-27, 18:14
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll vad någon anmäler någon för, det måste finnas bevis nämligen annars blir du högst skäligen misstänkt och det leder aldrig till ett åtal, den här nya samtyckeslagen verkar dock vara ett stort undantag, det ser man ju tydliga bevis på när man läser vad den här dåren tomapuren skriver här i tråden tex.

Jag har inte skrivit att det blir åtal vid en anmälan. Jag har skrivit att en förundersökning startas vid en anmälan. Förstår du skillnaden på förundersökning och åtal? För att åtal ska väckas, behöver åklagaren ha starka bevis. Dessa kommer fram/kommer inte fram vid förundersökningen. Kommer det inte fram bevis, läggs förundersökningen ner och inget åtal väcks. Kommer det fram bevis under förundersökningen, så väcks åtal. Om åklagaren bedömer att bevisen är så pass starka att det kan leda till fällande dom.

Att det nu gick endast 8 timmar från våldtäktsanmälan till att 21-åringen häktades misstänkt för falsk tillvitelse. Får mig att tro att 21-åringen och målsägande inte ens har haft sex. För hade de haft sex hade det tagit längre tidvatt utreda vad som hänt/inte hänt. Jag tror inte ens de varit på samma plats som varandra vid tiden för den påstådda "våldtäkten".

Kan du försöka förstå vad jag skrivit nu?
Citera
2025-04-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Hursomhelst verkar det inte ha funnits med någon som helst eftertanke från hennes sida när hon anmälde honom.

Går ju tycka att hon åtminstone borde ha haft sex med honom.

Anmäla på så klena grunder som vi spekulerar om och ändå tro det går få någon fäld för våldtäkt är ju lite väl godtroget.

Är inte det allmänt känt bland alla kvinnor att det är en väldigt mödosam process och leder allt som oftast till ingenting mer än ett nedlagt fall.

Då borde man inte vilja anmäla på skoj bara.

Att få honom fälld var kanske inte ens hennes mening? Hon kanske bara var helt vansinnigt arg på honom och gjorde en polisanmälan i vredesmod, för att göra honom illa? Eller få honomatt reagera eller liknande. En stundens ingivelse. Kanske är det rentav hon själv som sedan erkänt och dragit tillbaka anklagelsen. Och åklagare och polis dessutom har initialt i utredningen fattat att 21-åringen och målsägande inte ens har haft sex.
Citera
2025-04-27, 18:46
Medlem
senhackarens avatar
Rättspsykriatisk vård med särskild utskrivningsprövning får man väl hoppas på.
Citera
2025-04-27, 19:05
Medlem
Håller med dig. I en relation, eller i ett samlag som varit mellan kvinna och man är det väldigt enkelt för en kvinna att anklaga mannen för våldtäkt samt våld. Det finns ingen teknisk bevisning som kan användas som talar för mannens skuld ofta, men heller ingen bevisning för mannens oskuld. Det finns dock vittnesmål från mannens vänner, bekanta som kan vittna om hur denna tjej betett sig. Att hon är en högst klandervärd person som tidigare psykiskt och fysiskt misshandlat män och även denna man hon nu anklagat för de grövsta saker, spelar ingen som helst roll för rättssystemet. Att han som sitter oskyldigt anklagad gör motanmälan för falsk angivelse samt misshandel spelar ingen roll, för han sitter där han sitter och han var för sent ute. I Sverige så är det så att ett målsägande i ett våldtäksfall inte får granskas eller ifrågasättas från motpartens sida då det anses vara kränkande, och försöker man berätta sanningen om hur den målsägande betett sig tidigare som är till hennes nackdel så blir det istället till den åtalades nackdel, då man anses försöka svärta ner offret och gått i in en komplott mot offret. Misstänker den tilltalade att det finns eventuell teknisk bevisning i målsägandes telefon som talar emot hennes ”detaljerade berättelse som anses vara trovärdig”, så spelar det ingen roll, för den tilltalade får inte igenom att målsägandes telefon gås igenom då det anses vara integritetskränkande. Finns en HD-dom på detta.

Finns det vittnen som kan återberätta målsägandes historia så anses det styrka målsägandes berättelse. Så det är bara vittnen från målsägandes håll som betyder något. Rent krasst så sitter många män inne idag, dömda för våldtäksbrott, våld mot kvinnor utan någon som helst teknisk bevisning, endast fällda på målsägandes berättelse + vittnen som ”styrker” hennes berättelse genom att rent krasst återberätta det hon sagt eller genom att intyga att hon mått dåligt efter.

Media rapporterar endast från vad åklagaren påstår, med en liten notis om ”den tilltalade nekar till anklagelserna”, och inget graverande mot målsägandes tilltro skrivs om. Oavsett dömd eller frikänd, så har redan här en stor del av mannens liv förstört. Omgivningen som inte sett något av relationen har fått en uppfattning om vilken fruktansvärd våldtäksman och kvinnomisshandlare han är. Oavsett frikänd, så är det så han blir sedd av många, för alltid.

Att män som begår grova vålds och sexualbrott mot kvinnor ska sitta inne så det sjunger om det, är det ingen tvekan om. Men att män som INTE har gjort det ska kunna sitta inne, DET är aldrig försumbart.
Jag är själv kvinna och har erfarenheten av detta i form av en anhörig som utsatts för detta av sin fd flickvän. Vad är motivet? Tja, hämnd, att hon helt klart är psykopat, viöl svartmåla honom, få honom ur vägen när hon nu använt honom färdigt, framför allt ett STORT jävla skadestånd att vänta om hon vinner. Under förundersökningen och förhandlingen blir hon inte ifrågasatt, och åklagaren som egentligen ska behandla fallet objektivt stödjer öppet målsägande, precis som utredare som redan har en bestämd uppfattning om vad som hänt m.m.

Det här är en verklighet i Sverige idag. Det förekommer mer än vad människor tycks vilja förstå. Och för varje gång jag hör någon säga att ”om vi får fast den stora andelen skyldiga våldtäksmän så är de oskyldiga männen som är dömda försumbara” undrar jag var i helvete vi har hamnat?
Man ska INTE kunna dömas på endast ord. När ska människor vakna? Ledsen att säga det, men tror våra politiker och vårt rättssystem vaknar när de själva står oskyldigt anklagade, eller har anhöriga som blir det och får sina liv förstörda, när de blir misstrodda men ändå har sett vad tjejen hållit på med.

Det enda jag kan anklaga min anhöriga för i detta fallet är att han var så jävla dum som inte lämnade innan det var för sent, när alla var på honom att lämna, när han inte lyssnade på alla varningsklockor ringa för fullt, som allmänheten försökte påtala. Men för sin dumsnällhet ska man FAN inte sitta i fängelse, medans ursäkta uttrycket slynan lever livet ute med sitt skadestånd, och fortsätter utnyttja män.
Det finns inte längre någon tilltro hos mig och många andra till ett rättssäkert system. Det enda vi har att förlita på oss, efter att ha försökt överklaga, få resning, prata med media, politiker och så vidare som inte vill lyssna är att hoppas på att dessa tjejer till slut får sin karma. Kanske att de en dag ska få känna på hur det är att på riktigt bli våldtagna?

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Skiter i andra våldtäktsoffer i såna här sammanhang. Fokus ligger snarare på att såna här sprutluder förstör hela livet och ryktet som mannen får leva med i resten av sitt liv.

Man kan få sparken från jobbet, hela ens familj tar avstånd och alla vänner och bekanta bryter kontakten. Det är ett oförtjänt straff som inte är av denna värld.

Att kvinnor enbart riskerar ett maxstraff på 4 år för att förstöra en annan människas liv på det här sättet gör att många vågar chansa. Risken att de själva misstänks ljuga är låg. Det har varit för många falska fall. Straffskalan för falska våldtäktsanmälningar bör höjas omedelbart.
Citera
2025-04-27, 20:11
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att få honom fälld var kanske inte ens hennes mening? Hon kanske bara var helt vansinnigt arg på honom och gjorde en polisanmälan i vredesmod, för att göra honom illa? Eller få honomatt reagera eller liknande. En stundens ingivelse. Kanske är det rentav hon själv som sedan erkänt och dragit tillbaka anklagelsen. Och åklagare och polis dessutom har initialt i utredningen fattat att 21-åringen och målsägande inte ens har haft sex.

Känns så irrationellt att gå direkt till att falsk anmäla någon för våldtäkt bara för att du vill någon illa.

Tycker det borde finnas bra många fler saker du kan göra innan du drar till med det kortet.

Borde inte vara något dom aldra flesta kvinnor har i huvudet att ta till ifall det någon gång krisar.

Och som sagt, hur kommer hon känna den dagen hon kanske blir våldtagen på riktigt?

Men det krävs nog nånting extra för att gå hela vägen till att falskt anmäla någon för en påhittad våldtäkt.
Blir minus på kontot för karma där.
Citera
2025-04-27, 21:00
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har inte skrivit att det blir åtal vid en anmälan. Jag har skrivit att en förundersökning startas vid en anmälan. Förstår du skillnaden på förundersökning och åtal? För att åtal ska väckas, behöver åklagaren ha starka bevis. Dessa kommer fram/kommer inte fram vid förundersökningen. Kommer det inte fram bevis, läggs förundersökningen ner och inget åtal väcks. Kommer det fram bevis under förundersökningen, så väcks åtal. Om åklagaren bedömer att bevisen är så pass starka att det kan leda till fällande dom.

Att det nu gick endast 8 timmar från våldtäktsanmälan till att 21-åringen häktades misstänkt för falsk tillvitelse. Får mig att tro att 21-åringen och målsägande inte ens har haft sex. För hade de haft sex hade det tagit längre tidvatt utreda vad som hänt/inte hänt. Jag tror inte ens de varit på samma plats som varandra vid tiden för den påstådda "våldtäkten".

Kan du försöka förstå vad jag skrivit nu?
Du har fel igen läggs en utredning ner direkt inleds inte en förundersökning ens, som jag sagt innan du är väldigt dåligt påläst i juridik och polisiärt arbete överhuvudtaget, det enda du snöar in på har de haft sex så hade han varit skyldig till våldtäkt enligt dig för det är ju alla, kan man ens bli falskt anklagad för våldtäkt enligt dig? har 70% av alla kvinnorna i sverige utsatts för det? Förstår du vad jag skriver? Du har således fel igen, men börjar bli van
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in