Citat:
Bevisningen räckte inte för fällande dom.
Hovrätten ser dock målsägande som trovärdig.
Och de ser även den åtalade som trovärdig.
Så vad är det du menar att jag skulle ha ändrat mig i?
Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig. Det vet du likaväl som jag. Det är mer ett tecken på att vårt land har hög rättssäkerhet och att bevisningen måste vara vattentät och hålla högt, för att någon ska dömas.
Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet?
Bevisningen höll inte. Det är allt.
Hovrätten ser dock målsägande som trovärdig.
Och de ser även den åtalade som trovärdig.
Så vad är det du menar att jag skulle ha ändrat mig i?
Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig. Det vet du likaväl som jag. Det är mer ett tecken på att vårt land har hög rättssäkerhet och att bevisningen måste vara vattentät och hålla högt, för att någon ska dömas.
Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet?
Bevisningen höll inte. Det är allt.
Tänk, inte bara är du en brottsling, du är också trögfattad. Fast just den kombinationen är väl å andra sidan det normala

Hovrätten ser bägge som trovärdiga. Hovrätten menar att bägges berättelser är sanna och att de är förenliga. Det ligger i linje med vad jag skrivit tidigare också, att det är i mycket få delar som deras berättelser skiljer sig åt, till och med i FUP som är mycket mer omfattande än vad rätten fått höra. I de delar man kan uppfatta skillnader i vad de berättar, så anser alltså hovrätten att de beskriver en och samma situation och eller händelse, men att de har uppfattat den olika. Så kan det naturligtvis vara, så är det ofta i verkligheten.
Det som är det viktiga här, det som verkligen är den springande punkten, det är det faktum att oavsett vems version man lyssnar på, så var detta inte en våldtäkt.
Det är alltså inte alls så som du nu försöker ljuga ihop, att bevisningen inte räcker för en fällande dom, tvärtom är det genom det faktum att hovrätten säger att bägge är trovärdiga, så att det som skett inte var någon våldtäkt, inte ens i den version som målsägande försökte ljuga ihop. Det är helt enkelt bevisat att det inte förekom någon våldtäkt här.