2024-01-18, 15:00
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serken
Artikel från GP:

https://www.gp.se/krim/chalmerist-vi...e-c68b68a03c31

Är det någon som har domslut eller möjligtvis mer information om fallet?

Otekniskt gjort.
Citera
2024-01-18, 15:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Fast jag tycker att man med stor säkerhet kan avfärda alternativ ett. Hon säger ju själv, samt hennes kompisar säger, att hon har legat och flirtat med andra snubbar under tiden som hon och Felix inte var tillsammans.

Om det nu stämmer, som han påstår i domen, att han var berusad till mellan "en trea och en fyra på en tiogradig skala" så har han ju varit extremt medveten om vad han har gjort. Strypgreppet, de hårda tagen runt höfterna (nog för att ge henne blåmärken) tyder ju på att han är något av en sadist. Han gör sin grej och skiter i den andra parten helt enkelt. Å andra sidan så behöver han ju inte stå och betala hyran för sitt studentrum, han har ju gratis boende och mat under resten av sin utbildning. Sedan kan han ju alltid flytta utomlands till något mindre nogräknat land som inte bryr sig/kollar upp om man är straffad.
Det finns lika många masochister som det finns sadister, och de vill ha exakt vad gärningsmannen gav.

Dina slutsatser blir fel eftersom du utgår från din egen kanske något begränsade sexualvardag.
Citera
2024-01-18, 15:10
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Om det nu stämmer, som han påstår i domen, att han var berusad till mellan "en trea och en fyra på en tiogradig skala" så har han ju varit extremt medveten om vad han har gjort.

Han uppgav i varje fall i förhör att han druckit 3 shots och 4-6 glas vin.
Om vi gissar att han började dricka vid 18 så bör han legat mellan 0,5 och 1 promille vid 01-tiden.
Gjorde ett snabbt överslag med alkompassen.se.
Då är man berusad men inte drängfull.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-18 kl. 15:12.
Citera
2024-01-18, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns lika många masochister som det finns sadister, och de vill ha exakt vad gärningsmannen gav.

Dina slutsatser blir fel eftersom du utgår från din egen kanske något begränsade sexualvardag.

Där har du helt fel. Det finns absolut många fler sadister än maschoister. Sedan brukar personer som har dessa sexuella läggningar söka "likasinnade" (motparter) och det är oftast väldigt uppstyrt och kontrollerat från båda håll, så att det inte ska gå överstyr och bli våldtäkt.

Men med tanke på hur du uttrycker dig så kan jag slå vad om att vi får läsa en FUP om dig och dina eskapader inom en snar framtid
Senast redigerad av Pissmaster 2024-01-18 kl. 15:17.
Citera
2024-01-18, 15:23
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Fast jag tycker att man med stor säkerhet kan avfärda alternativ ett. Hon säger ju själv, samt hennes kompisar säger, att hon har legat och flirtat med andra snubbar under tiden som hon och Felix inte var tillsammans.

Om det nu stämmer, som han påstår i domen, att han var berusad till mellan "en trea och en fyra på en tiogradig skala" så har han ju varit extremt medveten om vad han har gjort. Strypgreppet, de hårda tagen runt höfterna (nog för att ge henne blåmärken) tyder ju på att han är något av en sadist. Han gör sin grej och skiter i den andra parten helt enkelt. Å andra sidan så behöver han ju inte stå och betala hyran för sitt studentrum, han har ju gratis boende och mat under resten av sin utbildning. Sedan kan han ju alltid flytta utomlands till något mindre nogräknat land som inte bryr sig/kollar upp om man är straffad.

Jag uppfattar det som att killar gjorde närmanden, MGM, och andra, inte att hon flirtat tillbaka. Jag lägger ingen värdering i huruvida hon flirtat eller inte, det är inte så att man planerar att ha samlag med alla man flirtar med.

Vidare var väl blåmärken på hennes höfter, vad jag vet får man inte blåmärken på ett par timmar, såsom de beskriver i domen, med reservation för att jag inte förstått när hon visade dem för sina vänner, samt att jag inte en medicinsk expert.
Citera
2024-01-18, 15:45
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du har uppenbart inte läst domen och FUP:en förstår jag, alternativt har du stora problem med läsförståelse och/eller empati. Nu har ju du härjat i trådar som dessa under många år har jag märkt och har en besatthet av att misstänkliggöra traumatiserade brottsoffer. Varifrån kommer dit hat gentemot kvinnliga brottsoffer?

Sakta i backarna nu. Det här ett forum för yttrandefrihet och vi ska kunna diskutera aktuella brottsfall utan att du ska klaga över att andra skribenter drar helt andra slutsatser än vad du gör. Det är rätt uppenbart att bevisningen i det aktuella fallet är relativt obefintlig, den verkar utgöras av några blåmärken som kan ha uppstått i en helt annan situation vid ett helt annat tillfälle. Det går även att notera att bevisningen verkar utgöras av vad den unga kvinnan berättat för andra personer.

Du har själv härjat runt här på FB i åratal och kan ej ha undvikit de trådar med brottsfall där kvinnor ljugit om våldtäkt och sen ska du sitta här och snacka om empati. Patetiskt!

Det är knappast bara jag i tråden som tror att den unge Chalmeristen är den som talat sanning. Om du har några problem med det så kan du logga ut för gott.
Citera
2024-01-18, 15:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
” Målsäganden hade i den konversation de hade via Snapchat innan han kom till lägenheten klargjort att hon inte önskade ha något sex med honom då han kom till lägenheten.”

Hon ändrade kanske sig när han väl dök upp? Alla människor kan ändra sig från tid till annan. Inte sant? Däremot går det inte att ångra frivilligt sex retroaktivt och hävda våldtäkt bara för att man får kalla fötter dagen efter när ågren slår till.

Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
” S-E.B. har berättat att han, när han kom till målsägandens lägenhet, hade klart för sig att målsäganden inte var intresserad av att ha någon sexuell samvaro med honom under hans besök hos henne vid tillfället.”

Ibland säger folk en sak fastän dom menar något helt annat.
Citera
2024-01-18, 15:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Intressant ståndpunkt. Kan du utveckla hur ser du på på NJA 2019 s. 668 som refereras i domarbloggen? Åtalspunkt 1 refaller vara likt fallet som tråden gäller, med ofrivillig sex efter inbjudan om att sova i målsägandes lägenhet. Hon var vare sig berusad eller sov.
Ser du inte att den domen är relevant och i så fall varför inte?

https://lagen.nu/dom/nja/2019s668
https://www.domarbloggen.se/vad-mena...tsam-valdtakt/

Har du inte läst vad jag skrivit, har du inte försått vad jag skrivit, eller har du inte läst domen du hänvisar till?

HD's dom förefaller helt korrekt. Mannen har haft sex med en person som för allt han visste låg och sov, det säger han själv uttryckligen enligt domen. Så det är mycket tydligt att han är medveten om att kvinnan han hade sex med inte kunde eller möjligen inte kunde ha givit något samtycke. När mannen till sist försöker vända på henne, håller hon emot och han kan inte vända på henne.

Hur kan du ha missat eller inte förstått denna skillnad mellan fallen?

I det här aktuella fallet råder rakt motsatt förhållande, här har kvinnan själv sagt att hon "gav upp" inför mannens önskan att ha sex. Hon vände sig emot honom, och hon har vid flera tillfällen under den tid sexet pågick agerat självmant, genom att suga av mannen och genom att rida honom, hon gick och la sig på bordet så de kunde ha sex där.
Citera
2024-01-18, 16:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

I det här aktuella fallet råder rakt motsatt förhållande, här har kvinnan själv sagt att hon "gav upp" inför mannens önskan att ha sex. Hon vände sig emot honom, och hon har vid flera tillfällen under den tid sexet pågick agerat självmant, genom att suga av mannen och genom att rida honom, hon gick och la sig på bordet så de kunde ha sex där.

Varför är du så förbannat otrevlig hela tiden?

Det du skriver ovan är ju till stor del omtvistat i det aktuella fallet och parterna lämnar motstridiga berättelser på dessa punkter.
Det framgår tydligt av både FUP och dom.
Dina påståenden ovan är alltså objektivt sett inte bevisade.
Citera
2024-01-18, 16:16
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Har du inte läst vad jag skrivit, har du inte försått vad jag skrivit, eller har du inte läst domen du hänvisar till?

HD's dom förefaller helt korrekt. Mannen har haft sex med en person som för allt han visste låg och sov, det säger han själv uttryckligen enligt domen. Så det är mycket tydligt att han är medveten om att kvinnan han hade sex med inte kunde eller möjligen inte kunde ha givit något samtycke. När mannen till sist försöker vända på henne, håller hon emot och han kan inte vända på henne.

Hur kan du ha missat eller inte förstått denna skillnad mellan fallen?

Vid närmare reflektion framstår detta fall närmast som ett fall av tjatsex, vilket är omdiskuterat men kan aldrig bli våldtäkt. Jag tror att hon var egentligen inte kåt, men pallade inte med tjatet och sedan när hon inser vad hon har gjort blir ångesten för stor och hon kan inte hantera den. Kanske ett fall av "post-nut-clarity" som slagit hårt.
Citera
2024-01-18, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Varför är du så förbannat otrevlig hela tiden?

Det du skriver ovan är ju till stor del omtvistat i det aktuella fallet och parterna lämnar motstridiga berättelser på dessa punkter.
Det framgår tydligt av både FUP och dom.
Dina påståenden ovan är alltså objektivt sett inte bevisade.

Om du har FUP kan du väll länka ut den?
Citera
2024-01-18, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Sakta i backarna nu. Det här ett forum för yttrandefrihet och vi ska kunna diskutera aktuella brottsfall utan att du ska klaga över att andra skribenter drar helt andra slutsatser än vad du gör. Det är rätt uppenbart att bevisningen i det aktuella fallet är relativt obefintlig, den verkar utgöras av några blåmärken som kan ha uppstått i en helt annan situation vid ett helt annat tillfälle. Det går även att notera att bevisningen verkar utgöras av vad den unga kvinnan berättat för andra personer.

Du har själv härjat runt här på FB i åratal och kan ej ha undvikit de trådar med brottsfall där kvinnor ljugit om våldtäkt och sen ska du sitta här och snacka om empati. Patetiskt!

Det är knappast bara jag i tråden som tror att den unge Chalmeristen är den som talat sanning. Om du har några problem med det så kan du logga ut för gott.

Om du har läst domen, så ser du betydligt fler bevis som ligger till grund för den fällande domen i tingsrätten än kraftiga blåmärken. Hur kommer det sig att du tror mer på en rätt berusad kille som visar tecken på ett tydligt manipulativt/beräknande beteende såväl innan våldtäkten som efter, än på en nykter tjej? Han var så pass berusad så att han efter närmare 2 timmars juckande inte fick utlösning. BO visar dessutom tydliga tecken på trauma/kris (chock/förträngning) såväl under övergreppet som många dagar efteråt, när hon träffar såväl vänner som utredare/kuratorer o s v.
Du vet precis som jag att de flesta våldtäkter inte ens anmäls, beroende på en mängd saker. Sen är det självklart så att det ibland också sker falskanmälningar, vilket heller inte är bra. MEN det stora problemet i vårt samhälle i frågor som dessa, och i andra brott, är att det går alldeles för många brottslingar fria ute på våra gator. Eller brottslingar som får "Kalle Anka-straff"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in