Citat:

Ursprungligen postat av 
Inspirit81

De senaste åren nu vet jag ingen som blivit dömd till 3år och tre månader för våldtäkt utan blivit häktad tills domen hunnit laga i kraft, känner du till något sådant fall?

Jag tvivlar inte på att du har rätt. Jo, förresten, det gör jag. För jag vet ett annat fall. Men generellt sett håller jag ändå med dig. Det är nog ovanligt, och med rätta, så länge domen är rätt.
Men jag är ganska säker på att Posthotellfallet, som också var i Göteborg, där det verkligen var fråga om en våldtäkt, så är jag rätt säker på att inte heller i det fallet så satt den misstänkte häktad i väntan på överklagan. Om han blev häktad direkt efter rättegången minns jag inte riktigt, men jag har för mig att han inte blev det. Han dömdes, med rätta, till fängelse för våldtäkt. I det fallet våldtog han sin egna anställda tonåring, som han först supit ner rejält, inne på toaletten på Posthotellet. Det fallet har gått nästan parallellt med detta Chalmeristfallet. Det är detta fallet som av någon anledning dragit ut på tiden med hovrättsförhandlingen.
EDIT: Jag kollade upp saken, som jag mindes, den misstänkte/dömde satt inte häktad vare sig efter tingsrättens dom eller hovrättens dom i Posthotellfallet.