Anledningen till att andra, tillsammans med mig;
Anser att lagstiftningen som den är formulerad idag är vansklig och inte alls bra är av följande anledning(ar)
https://www.nj.se/nyheter/kriminalis...attssakerheten
https://www.uu.se/centrum/nck/kunska...efterstravades
Märk väl i ovan "samtyckeslagen-har-fatt-den-effekt-som-efterstravades" och i nästa mening, 75% fler fällande domar, för det var fällande domar de ville se

Inte fler våldtäktsmän dömda, bara fler fällande domar. Då ändrar man definitionen och får som man vill.
Glöm inte heller att länken ovan är politiskt motiverad och det är precis det 75% fler fällande domar är
https://www.svd.se/a/yv7qME/hard-kri...attsligt-behov
Lagrådet som faktiskt kan juridik ^ och tydligen bland de bästa i landet.
Sen krasst var det så att lagrådet bara
"NO NO NO NO NO, detta är rättsosäkerttttttt"
Då kom dåvarande regering och sa
"JO JO JO JO JO JO, det skiter vi i."
Lagen är politiskt motiverad och nyttjas politiskt.
Sedan medför det ytterligare en nyans till frågan som är relevant;
När man ändrar definitionen för ord "X" följer nya värderingar och nya omständigheter och ordet tappar delar av sin betydelse och slagkraft.
En våldtäkt förr, var en
våldtäkt och innefattade tvång eller våld.
Dagens våldtäkt utgår från att den som "utövar sex med någon annan" (läs män, för av oklar anledning ser samhället sex som något kvinnor ger till män) ska försäkra sig genom ord eller likvärdig handling om att deltagandet är frivilligt. Vilket är fullständigt absurt. Eftersom det absolut ligger på samtliga deltagare att vara säkra på att alla vill, SAMTIDIGT så är ingen tankeläsare och det ligger absolut på alla om de inte vill vara med på det, att så yttra.
Ingen tingsrätt någonstans i landet kommer acceptera den förklaringen vid ett rån;
"Jag ville egentligen vara med på rånet, jag kände mig tvingad!"
- Jaha, varför då?
"Jag var rädd"
Grattis till fängelsestraffet, ingen fucking bryr sig.
Och det blir såhär när man "tvättar ord" som våldtäkt, för 10 år sedan betydde våldtäkt en sak. Idag betyder inte våldtäkt samma sak längre och det bär inte alls på de fruktansvärda omständigheter som det bar för 10 år sedan.
Det är lite som när SD och M vill ha visitationszoner så är det "rasistiskt", efter sprängningarna i Söder har nu S krävt att högern gör något och gör hela Söder blir visitationszon.. eftersom det inte länger är rasist.
När M och SD vill ha restriktiv invandring är det rasist!
Inför valet tyckte S själva att de alltid varit för en restriktiv invandring eftersom det inte längre är rasist.
Så har vänstern tvättat bort betydelsen i ordet rasist också, för 15 år sedan när jag hörde "rasist" så tänkte jag "wow, den personen måste vara bra jävla korkad", idag tänker jag "jaja visst whatever bryr mig inte", rasist har tappat all väsentlig betydelse.
Tyvärr har det blivit så med våldtäkt också till följd av sådana här absurda lagändringar och absurda fällande domar i Tingsrätten så som i detta fallet.
Man borde värna betydelsen och skydda de som faktiskt har utsatts för övergrepp, vi hade en omfattande lagstiftning förut.
Ha en fin dag.