2025-02-06, 12:46
  #7993
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har inte läst domen ännu. Så svårt att göra ett uttalande om mina reflektioner såhär långt. Men jag kan visa dig mitt svar till Putinhater här nedan:

Så du anser fortfarande att en våldtäkt har begåtts?
Citera
2025-02-06, 12:49
  #7994
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu tänker du väldigt märkligt. Du har inte läst domen (inte jag heller), men drar ändå på stora trumman att det rör sig om falsk tillvitelse. '

Det fungerar inte så, att det antingen är våldtäkt eller falsk tillvitelse.

Det finns flera olika lager när det kommer till våldtäktsärenden.

1. En våldtäkt har skett. Både offer och gärningsperson är mycket medvetna om detta. Bevisen finns i överflöd och det blir fällande dom. Tänk Hagamannen, Örebromannen. Finns liksom inga tvivel.

2. En våldtäkt har skett. Men offret vill inte kännas vid det, hon/han vet om det innerst inne, men ar svårt att verkligen vilja kännas vid det. Rädd för att anmäla etc. Förövaren är också medveten om att våldtäkt har begåtts, men försöker blunda själv för det. Våldtäkten behöver i dessa fall inte ens anmälas.

3. En våldtäkt har skett. Offret och förövaren vet om det. Det finns bevisning, men inte stark bevisning och förövaren förnekar både inför andra och sig själv att våldtäkt har skett. Våldtäkt anmäls, men bevisningen räcker inte för fällande dom.

4. Oaktsam våldtäkt har skett. Förövaren har varit likgiltig till om samtycke fanns/inte fanns och borde ha fattat att det kanske inte alls fanns samtycke. Bevisningen kan vara hög, medel eller låg. Och beroende på bevisningen så kan det leda till fällande eller friande dom.

5. Osäkert om våldtäkt har inträffat, tom. för "offret". Men något skaver hos den som blivit "utsatt". Kanske gjorde personen saker mot sin egen vilja? Som denna senare uppfattar som våldtäkt. Och så blir det alltmer en sanning för "offret". Och för "offrets" omgivning.

6. Osäkert om våldtäkt har inträffat, framförallt för "offret". Men omgivningen uppfattar det som våldtäkt och "offret" får svårt att värja sig och bilda sin egen bild av det hela.

7. Falsk tillvitelse. "Offret" vet mycket väl om att ingen våldtäkt har skett, men anmäler någon för våldtäkt. Tex. pga. vårdnadstvist.

I denna friande dom kan det mycket väl röra sig om alternativ 3 eller 4. Hovrätten kanske inte såg bevisningen som tillräcklig för fällande dom. Och då ska ju den åtalade frias. Eller så är det en oaktsam våldtäkt och inte tillräckligt med bevisning ens för det. Och även då ska en åtalad frias.

Men att det skulle röra sig om falsk tillvitelse är inte alls troligt. Så lägg ner med dina fula ord om målsägande. Troligare är i så fall punkt 5.


Så. Sluta upp med ditt obehagliga hat mot målsägande. Hon upplevde sig helt klart ha blivit våldtagen, annars hade det ju aldrig dragits på så här stora växlar.

Falsk tillvitelse är i övrigt ytterst ovanligt.

Du har ju pekat ut Viking som våldtäktsman utan minsta bevis, målsägandens version är krystad och konstruerad medan Vikings är trovärdig alltså finns det betydligt mer som talar för falsk tillvitelse än för våldtäkt oavsett hur ovanligt falsk tillvitelse än är
Citera
2025-02-06, 12:49
  #7995
Medlem
Vad var det jag sa!

Återigen ser vi vilken rättsröta som finns i den svenska tingsrätten, men också inom polis och åklagarväsende där allt går ut på att sätta dit folk snarare än att utreda objektivt och ta reda på vad som faktiskt hände. Allt annat än fakta och lagstiftning ligger till grund för domar från våra tingsrätter, kan man än en gång konstatera. En sund dom från hovrätten.

Det är också ett bra tillfälle att fundera över den så kallade "yttrandefrihet" som råder här på flashback, där en oskyldigt utpekad får hängas ut precis hur mycket som helst, men där den verkliga brottslingen, den som pekar ut en oskyldig, skall skyddas med näbbar och klor.
Citera
2025-02-06, 12:51
  #7996
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu tänker du väldigt märkligt. Du har inte läst domen (inte jag heller), men drar ändå på stora trumman att det rör sig om falsk tillvitelse. '

Det fungerar inte så, att det antingen är våldtäkt eller falsk tillvitelse.

Det finns flera olika lager när det kommer till våldtäktsärenden.

1. En våldtäkt har skett. Både offer och gärningsperson är mycket medvetna om detta. Bevisen finns i överflöd och det blir fällande dom. Tänk Hagamannen, Örebromannen. Finns liksom inga tvivel.

2. En våldtäkt har skett. Men offret vill inte kännas vid det, hon/han vet om det innerst inne, men ar svårt att verkligen vilja kännas vid det. Rädd för att anmäla etc. Förövaren är också medveten om att våldtäkt har begåtts, men försöker blunda själv för det. Våldtäkten behöver i dessa fall inte ens anmälas.

3. En våldtäkt har skett. Offret och förövaren vet om det. Det finns bevisning, men inte stark bevisning och förövaren förnekar både inför andra och sig själv att våldtäkt har skett. Våldtäkt anmäls, men bevisningen räcker inte för fällande dom.

4. Oaktsam våldtäkt har skett. Förövaren har varit likgiltig till om samtycke fanns/inte fanns och borde ha fattat att det kanske inte alls fanns samtycke. Bevisningen kan vara hög, medel eller låg. Och beroende på bevisningen så kan det leda till fällande eller friande dom.

5. Osäkert om våldtäkt har inträffat, tom. för "offret". Men något skaver hos den som blivit "utsatt". Kanske gjorde personen saker mot sin egen vilja? Som denna senare uppfattar som våldtäkt. Och så blir det alltmer en sanning för "offret". Och för "offrets" omgivning.

6. Osäkert om våldtäkt har inträffat, framförallt för "offret". Men omgivningen uppfattar det som våldtäkt och "offret" får svårt att värja sig och bilda sin egen bild av det hela.

7. Falsk tillvitelse. "Offret" vet mycket väl om att ingen våldtäkt har skett, men anmäler någon för våldtäkt. Tex. pga. vårdnadstvist.

I denna friande dom kan det mycket väl röra sig om alternativ 3 eller 4. Hovrätten kanske inte såg bevisningen som tillräcklig för fällande dom. Och då ska ju den åtalade frias. Eller så är det en oaktsam våldtäkt och inte tillräckligt med bevisning ens för det. Och även då ska en åtalad frias.

Men att det skulle röra sig om falsk tillvitelse är inte alls troligt. Så lägg ner med dina fula ord om målsägande. Troligare är i så fall punkt 5.


Så. Sluta upp med ditt obehagliga hat mot målsägande. Hon upplevde sig helt klart ha blivit våldtagen, annars hade det ju aldrig dragits på så här stora växlar.

Falsk tillvitelse är i övrigt ytterst ovanligt.

Enligt punkt 5. argumenterade jag för en månad sedan mycket, men då ansåg du att jag förtalade målsäganden... Nu lutar du mot den punkten. Du är ett skämt.
Citera
2025-02-06, 12:51
  #7997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hej tomaten! Har du ändrat åsikt nu när hovrätten har friat den unge mannen?

Bevisningen räckte inte för fällande dom.
Hovrätten ser dock målsägande som trovärdig.
Och de ser även den åtalade som trovärdig.

Så vad är det du menar att jag skulle ha ändrat mig i?

Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig. Det vet du likaväl som jag. Det är mer ett tecken på att vårt land har hög rättssäkerhet och att bevisningen måste vara vattentät och hålla högt, för att någon ska dömas.

Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet?

Bevisningen höll inte. Det är allt.
Citera
2025-02-06, 12:53
  #7998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Du har ju pekat ut Viking som våldtäktsman utan minsta bevis, målsägandens version är krystad och konstruerad medan Vikings är trovärdig alltså finns det betydligt mer som talar för falsk tillvitelse än för våldtäkt oavsett hur ovanligt falsk tillvitelse än är

Det är utan någon som helst tvekan så att TomatKungen är den i särklass största förtalaren i den här tråden, där hen ideligen har utpekat en oskyldig person som brottslig.

Vi har hela tiden vetat att mannen i fallet är oskyldig till det han anklagas för, nu har dessutom hovrätten slagit fast detta.
Tomatkungen och övriga som har burit sig riktigt riktigt illa åt i tråden borde medge sina fel och be om ursäkt för sitt agerande, som faktiskt är brottsligt.

Hovrätten säger dessutom att mannen är trovärdig. Det är ett mycket starkt uttalande till hans fördel, utöver det faktum att han frias helt från alla anklagelser, falska anklagelser.
__________________
Senast redigerad av StorstBastVackrast 2025-02-06 kl. 13:05.
Citera
2025-02-06, 12:57
  #7999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Du har ju pekat ut V som våldtäktsman utan minsta bevis, målsägandens version är krystad och konstruerad medan Vs är trovärdig alltså finns det betydligt mer som talar för falsk tillvitelse än för våldtäkt oavsett hur ovanligt falsk tillvitelse än är

Han dömdes i Tingsrätten, har du glömt bort det redan?

Hovrätten anser målsägandes version som trovärdig. Men även den åtalades version som trovärdig. Och bevisningen höll inte. I en rättsstat (som Sverige är) innebär det att man ska fria den åtalade. Men det behöver alltså inte innebära att den friade är oskyldig. Det innebär endast att bevisen inte räcker för fällande dom.

Men då Hovrätten anser målsägandes version och berättelse vara trovärdig. Så får du nog tagga ner och sluta anklaga henne för falsk tillvitelse.

Se både målsägande och V som "friade". Han från våldtäkt. Och hon från falsk tillvitelse.
Kan du försöka med det?

Hon upplevde det säkert som en våldtäkt. Han upplevde det inte som en våldtäkt.
Tillräcklig bevisning finns inte för våldtäkt enligt Hovrätten. och då ska han frias.
Citera
2025-02-06, 12:59
  #8000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen

Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig.
Helt sjukt att man kan tycka och tänka så när grunden borde vara att man är oskyldig till motsatsen har bevisats. Det visar ju bara hur jävla ruttet Sverige är.
Citera
2025-02-06, 12:59
  #8001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Bevisningen räckte inte för fällande dom.
Hovrätten ser dock målsägande som trovärdig.
Och de ser även den åtalade som trovärdig.

Så vad är det du menar att jag skulle ha ändrat mig i?

Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig. Det vet du likaväl som jag. Det är mer ett tecken på att vårt land har hög rättssäkerhet och att bevisningen måste vara vattentät och hålla högt, för att någon ska dömas.

Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet?

Bevisningen höll inte. Det är allt.

Tack tomaten, både för att du visar exakt det jag och Guzman säger och för att du är en sådan fantastisk karikatyr att det för mig är anmärkningsvärt att du inte inser själv.

"Bevisningen höll inte. Det är allt."
"Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig"

Jag kan bara säga;
"Tack och bock, det är exakt mentalitet som denna, som skapat och underhåller allt fel i det här landet."

Edit;
"Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet", detta vet du, såväl som jag inte stämmer när det kommer till just sexualbrott.
Det är därför det skrivs spaltmeter efter spaltmeter och talas om just hur rättsosäkra dessa domarna ofta är.
Kan varmt rekommendera inlägget till Youtube om Magnus som postades tidigare i tråden, absolut våldtäkt på Magnus och på rättssystemet.
__________________
Senast redigerad av JossaNs 2025-02-06 kl. 13:01.
Citera
2025-02-06, 13:00
  #8002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Enligt punkt 5. argumenterade jag för en månad sedan mycket, men då ansåg du att jag förtalade målsäganden... Nu lutar du mot den punkten. Du är ett skämt.

Läs om, läs rätt: Jag skrev att jag tror på punkt 3 eller punkt 4.

Och att punkt 5 är troligare än falsk tillvitelse.

Dvs.: punkt 3 och punkt 4 tror jag på till 99,5%.
Falsk tillvitelse tror jag på till 0%.
Punkt 5 till mindre än 0.01%. Men som sagt: troligare än falsk tillvitelse.
Citera
2025-02-06, 13:00
  #8003
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Bevisningen räckte inte för fällande dom.
Hovrätten ser dock målsägande som trovärdig.
Och de ser även den åtalade som trovärdig.

Så vad är det du menar att jag skulle ha ändrat mig i?

Att någon blir friad är inte synonymt med att denna är oskyldig. Det vet du likaväl som jag. Det är mer ett tecken på att vårt land har hög rättssäkerhet och att bevisningen måste vara vattentät och hålla högt, för att någon ska dömas.

Och det är väl bra att vi har hög rättssäkerhet här i landet?

Bevisningen höll inte. Det är allt.

Men om man är friad i hovrätten så är man väl oskyldig?
Citera
2025-02-06, 13:02
  #8004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Man börjar ju undra har han aldrig varit häktad i det här fallet? Inte ens anhållen? Isf verkar ju varken polisen eller åklagaren bakom dem besluten inte ens själva tro det här skulle leda någonvart.

Jag vill minnas att han satt anhållen i någon dag eller två. Tror inte han blev häktad alls. Men jag kan minnas fel där.

Det måste ha varit uppenbart för såväl polis som åklagare att det var ett mycket tveksamt fall, redan från start.
Rent av tjänstefel av åklagaren att ta detta till åtal, IMO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in