2023-02-27, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, hittills baserar jag bara på åklagarens beskrivning av hur flickan med handen visat, samt med vilka ord hon använder för att beskriva att fingret trycktes in.

En enig tingsrätt dömde våldtäkt på denna bevisning, och en (betydligt yngre) domare i HR fann ju detsamma.
Dom andra domarna verkar ju funnit sig i att en penetration av snippan förekommit, men snubblat på att snippa enligt svensk ordbok betyder dom yttre delarna och pga det är dom yttre delarna dom funnit beskrivning på, så är det ej våldtäkt.

Känns inte som jag behöver ta del av filmen, ställt mot ovanstående.
Det känns mer som att dom här domarna behöver uppdatera sig om vad snippa betyder i allmänt språkbruk, särskilt då det uttalas av en tio-åring.

Jag lutar kraftigt åt att det är givet, att en våldtäkt ägt rum.

Att hon kan visa både i ord och i språklig form bevisar enbart att hon är angelägen att det ska komma fram . Jag vill hävda att hon till och med är övertydlig .
Det går inte förstå sig på denna domen . Ta del av första domen så märker du vad jag menar .
Citera
2023-02-27, 21:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men det är ju uppenbart han inte är oskyldig, inte heller de som dömde honom trodde att han var oskyldig, alla var eniga om att en gubbe lurat ut en funktionshindrad 10 årig flicka i beroendeställning till honom på ett lager och kört in handen i hennes trosor och tagit på hennes underliv. En gubbe som gjort det är inte "oskyldig" oavsett hur många cm ett finger körts in eller inte. Alla vettiga, sunda människor skulle vilja döma en person man redan vet har gjort ovanstående hårt, och leta efter möjligheter att göra det, inte möjligheter att fria trots att man vet att han begått ett övergrepp på ett utsatt barn.
I Sverige ska det vara ställt "utom allt rimligt tvivel" om man ska dömas, och hellre fria än fälla osv. Hellre tio skyldiga som går fria, än att en oskyldigt dömd mm.
Det kanske var fel brottsrubricering från början, det hade varit bättre att åtala för sexuellt ofredande. Då hade man kunnat döma hur som helst, nånting har han ju gjort.
Citera
2023-02-27, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Man kan inte skriva i domskälen att penetrering är styrkt för att sen sitta och slå i ordböcker det håller inte. Riksåklagaren kommer göra allt i sin makt för att HD får ögonen på det.

Jag vill hävda att detta är en efterkonsturktion . Något måste man säga för att fria .
Citera
2023-02-27, 21:07
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/aklagaren-jag-blev-uppmanad-att-andra/

Vaaaaad? Nä, det kan väl inte vara sant att rätten påverkade åklagaren att ta bort rubricering sexuellt ofredande?

Man börjar undra om de är sammanslutning som skyddar pedofiler.
Citera
2023-02-27, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fast du kan inte jämföra detta och "Märsta-mordet". Anledningen till att prövningstillstånd beviljades i "Märsta-mordet" var ju att man skulle få vägledning i hur bevisvärderingen skall gå till i ett mål där bevisningen endast består av indicier. Detta fallet handlar ju om att Hovrätten anser att åklagaren inte nått upp till beviskraven då man inte konkretiserat själva åtalet och den gärningen man beskrivit.

Jag kan köpa att det inte kommer leda till något prejudikat och inte "ska" upp i HD. Men det finns andra fall som hamnat i HD ändå. Tänker direkt på ett fall där en tjej blev knuffad från en balkong. Annars måste det tas om i HR. Allt annat är skandal.

Åklagaren har mer än väl uppfyllt beviskraven. Det är glasklart att det åklagaren presenterat stämmer överens med vad flickan säger.
Citera
2023-02-27, 21:11
Medlem
jools75s avatar
Problemet var ju inte att dom inte visste vad snippa betyder, utan det att åklagaren bara hade yrkat på beskrivningen våldtäkt, och inte sexuellt utnyttjande i andra hand. Om åklagaren hade rubricerat brottet som antingen våldtäkt eller sexuellt utnyttjande i andra hand, hade ju rätten kunnat döma på den sekundära rubriken.

Åklagaren gjorde bort sig helt enkelt.
Citera
2023-02-27, 21:12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
I Sverige ska det vara ställt "utom allt rimligt tvivel" om man ska dömas, och hellre fria än fälla osv. Hellre tio skyldiga som går fria, än att en oskyldigt dömd mm.
Det kanske var fel brottsrubricering från början, det hade varit bättre att åtala för sexuellt ofredande. Då hade man kunnat döma hur som helst, nånting har han ju gjort.

Nä det är fan inte bättre att en pedofil som gillar att begå övergrepp och där alla vet att detta är ett faktum går fri på grund av lingvistiska övningar. Tycker man det är man rätt störd, och stick i stäv med allmänt rättsmedvetande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mycket märkligt, åklagaren Swahn menar att anledningen till att att hon inte hade med ett alternativyrkande om sexuellt övergrepp beror på att hovrätten bad henne att ändra i gärningsbeskrivningen så att resultatet blev detta!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/aklagaren-jag-blev-uppmanad-att-andra/

Alltså måste erkänna att det här blir märkligare och märkligare. Först hoppar media på domen, med en mycket skum tolkning av vad hovrätten har frågetecken runt. Sedan har alltså åklagaren blivit uppmanad att ändra, från det normala med flera möjliga brott till bara ett?? Igen, så är det media som för fram det.

Ärligt talat, så luktar det jävligt illa kring denna åklagare.
Citera
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Man kan inte skriva i domskälen att penetrering är styrkt för att sen sitta och slå i ordböcker det håller inte. Riksåklagaren kommer göra allt i sin makt för att HD får ögonen på det.

Rätten skriver inte i domskälen att penetrering är styrkt, tvärtom skriver de uttryckligen att penetrering inte är styrkt. (s.4)

Vad de skriver är att ”finger inne i snippan är styrkt”. (s.3) Men det är alltså oklart om det betyder penetration av slidan eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Man kunde ringt närmsta dagis och fått svaret
Det skulle åklagaren och polisen gjort.
Domstolen skall ha fakta på sitt bord.
Inte en massa hörsägen.
Citera
2023-02-27, 21:13
Medlem
Citat:
Rådmannen Arfvidsson pressades av Lamotte
När journalisten Joakim Lamotte pressade honom på sin facebookkanal sa han så här;

- Eftersom inte flickan hade fått fråfor som gjorde att hon riktigt förklarade hur långt in han hade varit...

Men långt in i snippan sa hon ju, fortsatte Lamotte

- Ja, men vad betyder det höll jag på att säga, svarade Arfvidsson.

Hade fällts på ordet "slida"
Mest uppseendeväckande är när Lamotte sedan rakt ut frågar om mannen dömts annorlunda ifall man istället för snippa använt ord som vagina eller slida.

- Då hade bedömningen kanske blivit en annan, svarar Arfvidsson.

Det bekräftar vad som redan framkommit, att domstolen i fråga hade svårt att definiera ordet snippa, och därför inte kunde göra en rätt bedömning.
https://www.sandaren.se/nyhet/atalad-i-snippafallet-ledare-pa-kristet-ungdomslager

Som jag misstänkte är det den äldre pensionerade domaren som tidigare frikänt pedofiler som vid en direkt fråga svarar att det handlar om själva ordet snippa.

Den frikände mannen har också varit ledare på kristet ungdomsläger tidigare.
Senast redigerad av Browser 2023-02-27 kl. 21:18.
Citera
2023-02-27, 21:14
Medlem
.
Senast redigerad av Kriminallen 2023-02-27 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in