Citat:
Ursprungligen postat av
JurgenPommerenke
Självklart. Om en flicka säger att en vuxen har tagit henne på snippan. Hur fasen kan någon då ta för givet att det har skett en penetration av vaginan? Det kan ingen på allvar påstå att det är givet.
Jag har inte tagit del av den filmen och det har inte du heller utan det är åklagarens beskrivning vi har att gå på. Möjligt att det flickan visade hade räckt för mig att döma (precis som det räckte för en av domarna). Men man kan givetvis vidröra en kvinnas könsorgan och även använda ett finger utan att penetrera vaginan så bara det ensamt hade knappast räckt heller.
Ja, hittills baserar jag bara på åklagarens beskrivning av hur flickan med handen visat, samt med vilka ord hon använder för att beskriva att fingret trycktes in.
En enig tingsrätt dömde våldtäkt på denna bevisning, och en (betydligt yngre) domare i HR fann ju detsamma.
Dom andra domarna verkar ju funnit sig i att en penetration av snippan förekommit, men snubblat på att snippa enligt svensk ordbok betyder dom yttre delarna och pga det är dom yttre delarna dom funnit beskrivning på, så är det ej våldtäkt.
Känns inte som jag behöver ta del av filmen, ställt mot ovanstående.
Det känns mer som att dom här domarna behöver uppdatera sig om vad snippa betyder i allmänt språkbruk, särskilt då det uttalas av en tio-åring.
Jag lutar kraftigt åt att det är givet, att en våldtäkt ägt rum.