Citat:
Ursprungligen postat av
bellusorca
Man ska tänka såhär kring alkohol och bebisar; hur många glas hade jag låtit någon annan dricka om den passade min bebis? Svaret är antagligen 0. Så varför tillåter man sig själv att dricka med sin bebis i famnen?
Jag är inte den som är den, tycker absolut man kan ta ett par öl när man grillar med sin typ 8åring. Men dom har en prematur fyramånaders som nyligen varit extremt sjuk och dom är inte riktigt ute på andra sidan än, skulle inte bebisen ha monitor på sig hela sommaren? Då är det olämpligt att dricka, det finns liksom inga ursäkter. Har man så svårt att stå emot alkoholen kanske man har lite problem med den. Då kanske en av föräldrarna kan dricka på kvällen, men inte båda.
Man ska inte underskatta alkoholens påverkan på ens omdöme och man märker knappt själv när man tappar lite av det. Bebisar och alkohol hör aldrig ihop.
Nedan är saxat från 1177, att man inte följer de råden är svårt att greppa. Speciellt om man har ett extra skört barn.
”Råden om att inte dricka alkohol gäller för alla vuxna som har ansvar för ett litet barn. När du dricker alkohol får du bland annat sämre tålamod och reagerar sämre på barnets signaler. Alkohol påverkar även dina rörelser så att du till exempel kan bli mer fumlig. Små barn är känsliga och behöver behandlas varsamt.”