Citat:
Ursprungligen postat av
1891-019
En genuin fråga (INGET HAT o INGEN MOBBNING!) till er här inne som har erfarenhet av prematurbebisar! Vad jag förstått av olika inlägg så är ni några stycken.
Jag förstår att det skiljer från bebis till bebis, men hur långt efter i utvecklingen räknar man med att så för tidigt födda bebisar är? Borde det inte finnas nån typ av ögonkontakt eller leende från E snart? Tycker varje film som läggs ut på henne där hon är vaken ser hon helt tom ut i blicken o inte en tillstymmelse till kontakt.
Som när bebisar är nyfödda. Hon är väl iaf drygt 3mån nu.
O som sagt, detta är en genuin fråga!
Jag har bara erfarenhet av prematurfödd, dvs ingen mikroprematur utan ett av mina barn är född i vecka 35+6.
Hon var liten, vägde bara 2930 gram och var väl en 46 cm lång (stor för att vara fyra veckor tidig).
Hon hade inga som helst problem med utvecklingen och hängde med som alla andra. Var på bb nån vecka med henne och sen hem. Enda som skiljde henne mot de andra barnen var att hon var lite mindre. Hon gav svarsleenden etc vid två månaders ålder och lärde sig sitta, krypa och gå i samma ålder som mina andra barn.
Men som sagt, min dotter var ingen mikroprematur utan bara prematur.