Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Nån mer som noterat att statistiken för villor ser konstig ut på Husmask?

Volymen ökar kraftigt från ca 2017 på de flesta håll. Kanske inte lika tydligt i Stockholm, men om man klickar på Västra Götaland eller Skåne syns det tydligt. Måste vara någon glitch i datat?

Har du kollat med skatteverket om det inte är Slemhogs och DVikings pensionärer som dött?
Citera
2022-11-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Riksbankens tystnad och marknadens prognos tyder på det blir 1% höjning. Det blir 1% precis som bopriserna kommer i Stockholm gå ner 50% på lägenheter vid 5% ränta inom 2 år.

Jag tror att det är fler som skulle vara intrresserade av att köpa på en prisnivå 50% härifrån. Min gissnig är att Roger Akelius hinner köpa upp beståndet innan du får dina fingrar i marknaden. Men du kan ju trösta dig med att han kommer att hyra ut den till dig. Till marknadshyra.
Citera
2022-11-05, 23:19
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Eh? Nej. Markpriserna styrs av efterfrågan på själva läget på marken.

Vid låga räntor kan nybildade föreningar ta högre lån vilket gör att byggaren kan betala mer för marken och göra samma vinst om produktionskostnaden är lika.

Privatpersoner kan och vill ta högre lån när räntan är låg vilket gör att de kan betala mer för lägenheter som byggs vilket leder till att byggaren kan betala mer för marken och ändå göra samma vinst om själva produktionskostnaden är lika.

Finansieringen av ett bygge blir billigare för en byggare när räntan är låg vilket ökar ”vinsten” för byggaren givet allt annat lika.

Jag har nu listat tre saker som indirekt i allra högsta grad påverkar en byggares vinstmarginaler. Hur tror du detta påverkar markpriserna? Du kanske känner till att olika byggföretag budar på markpriser precis så som privatpersoner budar på en tomt för att bygga hus.

Själva byggkostnaden
(Material, entreprenör etc) är i Sthlm en liten del av den totala byggkostnaden i nyproduktion.
Citera
2022-11-05, 23:26
Medlem
Nu börjar SBAB:s kalp röra på sig. Fyllde i samma uppgifter som för tre månader sedan och får låna 900k mindre.. nu har vi redan köpt men
Ville ändå kolla.
Citera
2022-11-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Nu börjar SBAB:s kalp röra på sig. Fyllde i samma uppgifter som för tre månader sedan och får låna 900k mindre.. nu har vi redan köpt men
Ville ändå kolla.

Tycker du att det är konstigt när räntan 3-dubblats? Det är inte KALPen du har fått framför dig utan ett preliminärt lånelöfte. Med dina kunskaper så betvivlar jag starkt att du köpt något förutom en moped-bil på sin höjd.
Citera
2022-11-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
I stort sett sant.

Men det beror på vad man menar med höga räntor. 3-5% boräntor kommer det nog att kunna bli långvarigt.
Det är i o f s låga räntor

Det är väldigt förvånade om folk måste lämna hem för 3-5% ränta...

Inte ens 5-6% ränta ska ju kunna bli ett problem...

Fattar inte om man tar lån för 2-3år sen man fixar inte 5% ränta !!

Dom får väl skippa Thailand och inte byta bil vart 3dje år....
Citera
2022-11-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Det är väldigt förvånade om folk måste lämna hem för 3-5% ränta...

Inte ens 5-6% ränta ska ju kunna bli ett problem...

Fattar inte om man tar lån för 2-3år sen man fixar inte 5% ränta !!

Dom får väl skippa Thailand och inte byta bil vart 3dje år....

Vart är alla dessa som inte klarar 5-6% ränta menar du? Jag har inte sett några notiser i lokal-blaskan än.
Citera
2022-11-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vart är alla dessa som inte klarar 5-6% ränta menar du? Jag har inte sett några notiser i lokal-blaskan än.

Tvärtom...

Läs vad jag skriver eller sluta drick när du skriver på fb
Citera
2022-11-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Ville ändå kolla.

Korrekt, troligen justerat både KALP och kalkylränta. Varav lånelöften blir lägre. Om 6 månader har detta fullt slagit igenom då gamla löften ska gå ut först. Då vet vi utvecklingen för priserna även halva nästa år. Inget köpläge än
Citera
2022-11-05, 23:58
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Korrekt, troligen justerat både KALP och kalkylränta. Varav lånelöften blir lägre. Om 6 månader har detta fullt slagit igenom då gamla löften ska gå ut först. Då vet vi utvecklingen för priserna även halva nästa år. Inget köpläge än

Tror inte det har någon effekt eftersom lånelöften inte är bindande. Alla banker skriver ju att de gör en slutgiltig bedömning när du ansöker om bolån, innan du skriver på köpekontraktet. Lånelöftet är egentligen bara en indikation. Om förutsättningarna har förändrats är det inte orimligt att de nekar dig att köpa inom utrymmet för lånelöftet.
Senast redigerad av ETA2824-2 2022-11-06 kl. 00:01.
Citera
2022-11-06, 00:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
En stilla undran en lördagsafton som denna:

Om vi antar att bostadspriser borde följa löneökningar och inflation över tid, hur kommer det då sig att de flerdubblades mellan perioden 2002-2022? Lönerna ökade, men inte alls i samma takt. Den enda förklaring jag i så fall skulle kunna hitta, är att bostäder fram tidigt 00-tal var hejdlöst underprissatta. Eller vad föranledde den branta prisstegringen mellan 2002-2022? Behovet att bo måste väl varit samma som tidigare? Och 90-talskrisens bopristapp var väl i mångt och mycket återhämtat kring millennieskiftet, varför teorin om att marknaden skulle varit "översåld" 2002 torde halta.

Själv är jag en proponent av teorin om att det är de låga räntornas förtjänst, i kombination med en hög invandring (som i sin tur kombinerats med en låg integration), vilket gjort allmännytta till ett icke-alternativ, samt gjort den mindre attraktiv (alltså utanförskapsområdena). Som lök på laxen även ett mycket lågt nybyggande av bostäder mellan ca 1991-2011 i kombination med att stora barnkullar kommit ut på marknaden (generation Y) medan boomer-generationen fortfarande varit kvar (inte färdiga för "hemmet" förrän typ nu och kommande decennium).

Det går att räkna hem delar av den prisuppgång vi haft fundamentalt med löneökningar, inflation etc, men en stor del tror jag är ren psykologi, spekulation och FOMO.
Det sagt, jag är helt på det klara med att det är naturligt att tillgångar ökar nominellt i pris (eller behåller sitt reala värde i en inflationsekonomi om man så vill) över tid, men den prispuckel som uppkommit de senaste 20 åren, motsvaras inte av den inflation som varit och därmed borde delar av den bestå av "luft" som kan pysa närsomhelst. Ungefär som när ett bolag på börsen är övervärderat, behöver inte betyda att bolaget är dåligt eller konkursmässigt, bara övervärderat. Och det är ju inte bolagets "fel" att investerarna är alltför blåögda. Lite så ser jag på bostadsmarknaden med. Därför ska det bli intressant att se vad som händer ifall räntan sticker ytterligare.
Tittar jag på fastighetsprisindex så har det stigit med 6% per år i snitt.
Lönekostnaden har nog ökat med ca 2.5% om jag inte missminner mig. Går ju att kolla mer exakt.
Då skulle vi ha 3.5% kvar att förklara. En del av det lär bero på större bostadsyta. Det kan säkert vara 1.5% av dessa. Resterande 2% kan vara ökad standard och ökat markpris.

Slemmet länkade en äldre villa för någon dag sedan och fick kommentaren att det var lika bra att riva. Det var inte lönt att renovera upp. Det indikerar vilka kostnader villaägare behöver lägga ned för att hålla sina bostäder i attraktivt prisläge. Eller att dom gör för egen del. Och det är något som driver upp priset.
Man kan också se här i forumet när bostäder länkas hur en del fnyser över hur sunkiga de är. Och då ser de för min del ut hur bra som helst. Men detta indikerar hur kravbilden på en bostad har ändrats med åren. Och det kommer på priset.

Feltänket med att räntan har betydelse har avhandlats massor med ggr.
Drar priserna iväg över produktionskostnad kommer producenterna (i konkurrens) möta det med massiv produktion och ökat utbud pressar tillbaka priserna.

Låg ränta har en liten påverkan. Och det är prissänkande då producentens kapitalkostnad minskar.

För övrigt har hyreshus och fritidshus haft samma prisuppgång. Det borde vara en utmaning för ränte-tomtarna att visa hur allmännyttan tar hyreshus ur marknaden och låter stå tomma för att pressa upp priserna. Lycka till med det.
Att alla har samma uppgång är däremot helt logiskt när underliggande kostnader för produktion och renovering, underhåll, modernisering är samma.

Förklaringar måste ha en klar logik i sig. Vara rationell och konsistent. Och passa in i omgivande system.

För just mark skulle jag säga att det vore förväntat att den stiger med BNP. Notera då att markarbeten och kommunala avgifter inte hör till BNP-kopplingen. Har inte kollat om mark följer BNP dock.
Citera
2022-11-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Tror inte det har någon effekt eftersom lånelöften inte är bindande. Alla banker skriver ju att de gör en slutgiltig bedömning när du ansöker om bolån, innan du skriver på köpekontraktet. Lånelöftet är egentligen bara en indikation. Om förutsättningarna har förändrats är det inte orimligt att de nekar dig att köpa inom utrymmet för lånelöftet.

De kan justera nedåt ja, men jag kan inte tänka mig de plötsligt kräver en högre KALP och ny kalkylränta. Så tolkar inte jag det, däremot kan de sänka det utifrån objektet. Läste på lite hos SEB, och tre månader verkar vara längden. Så det kommer få ett snabbt genomslag. Sist SBAB sänkte kalkylräntan så gick lånelöften upp och därmed bostadspriserna. Nu blir det såklart åt andra hållet. 90k/kvm i Stockholms innerstad till årsskiftet alltså. Sen paus i Januari för vidare nedgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in