Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det som jag pratar beror på bostadslån till privatpersoner som du uppenbart tror att bankerna har koll på.

Ahh, tack för lektionen. Skönt då att de svenska bankerna klarade sig undan krisen dessa ggr. Hoppas att dom har lika mycket tur den här gången.
Citera
2022-08-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Närå, fick nån notis häromdan om att jag är back 3-400 k på villan sen knappt nåt år tillbaka. Inte svettigt alls. På samma sätt att jag inte hade bokat Seychellerna för att booli värderar villan 200 k högre.

Skönt!
När köpte du?
Planerar du att sälja?
Hur mycket skulle det behöva sjunka för att det skulle börja bli svettigt?
Citera
2022-08-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad menar du? Att riksbanken råkat missat tråden här på FB att inflation är högre med 10-20 % och att den varit det i minst 2 år? Samt att SCB ljuger för att frisera siffrorna?

Jag hade kunnat tro att det fanns ett korn av sanning om inte samtliga utvecklade länder visade ungefär samma utveckling och siffror
.
Detta stämmer inte. Inte ens Riksbanken använder SCB:s siffror på inflation vid jämförelse med andra länders inflation. Detta pga. De extrema kvalitetsjusteringar scb gör på sina siffror.
Citera
2022-08-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars

Men samma teknik borde fungera lika likadant omvänt vid en nedgång, det måste bli riktigt jävla svettigt att följa fallet i realtid. Eufori byts mot panik.

En halv miljon människor använder deras app enligt Booli själva.

Förluster skapar även förlustaversion som innebär mer ångest för en förlust än lycka för motsvarande vinst.
Citera
2022-08-26, 23:56
Medlem
Citat:
Förluster skapar även förlustaversion som innebär mer ångest för en förlust än lycka för motsvarande vinst.

Du menar att viljan att hoppa av ett sjunkande skepp är mycket starkare än att dras med i en uppåtgående marknad?
Citera
2022-08-27, 00:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Dock är prisnedgången mot augusti förra året väldigt mild ändock med -3.7% och det är fortfarande +10.5% mot 2020.
Ja, det är närmast otroligt.
* Räntorna stiger
* Elpriserna är astronomiska.
* Börsen rasar
* Consumer Confidence är rekordlågt.

Och bostadspriserna rör sig knappt nedåt.

Hade det gått som bubbelpratarna skrivit sedan 2010 skulle bostadspriserna ha rasat med 70% nu.
Citera
2022-08-27, 00:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Undrar hur mycket appar som Booli, där du kan följa värdet på din bostad dagligen påverkar den här bubblan.

Jättefint så länge du kan se värdet ticka upp hela tiden och du känner dig rikare dag för dag, ”oj, nu blev jag en en miljon rikare på ett år bara av att äga en bostad”.

Det är som att girighetscentrat i hjärnan kapas av den här tekniken.

Men samma teknik borde fungera lika likadant omvänt vid en nedgång, det måste bli riktigt jävla svettigt att följa fallet i realtid. Eufori byts mot panik.

En halv miljon människor använder deras app enligt Booli själva.
Skulle säga att det snarare är precis tvärtom.

För egen del har jag bara förlorat på prisuppgångarna. Dels åkte på fastighetsskatt tidigare. Fastighetsavgift nu, och flyttskatt då jag har flyttat. Och större lagfartskostnader.
Jag ser inget positivt. Vad skulle det vara?

Vad skulle jag ha för glädje av att mitt hus är värderat högre??

Det som händer är tvärtom att de utan dessa bostäder blir hysteriska av att det för dom ser ut som att andra tjänar något. Girighetscentrat i hjärnan hos de som är bubbelpratarna slår till och gör dom galna av att andra ser ut att tjäna något. Och så börjar dom fantisera ihop åtgärder för att hindra att andra tjänar något (och struntar fullständigt i allt vad principer heter. Girighetscentrat i deras hjärnor dödar allt vad logik heter).
Detta har varit genomgående sedan 2010 när bubbeltråden startade.
Citera
2022-08-27, 00:25
Medlem
Citat:
Du menar att viljan att hoppa av ett sjunkande skepp är mycket starkare än att dras med i en uppåtgående marknad?

Nej, du får googla. Konsekvensen är nog snarare att en del inte vill dra plåstret och ta en förlust först ångesten blir för hög.
Citera
2022-08-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle säga att det snarare är precis tvärtom.

För egen del har jag bara förlorat på prisuppgångarna. Dels åkte på fastighetsskatt tidigare. Fastighetsavgift nu, och flyttskatt då jag har flyttat. Och större lagfartskostnader.
Jag ser inget positivt. Vad skulle det vara?

Vad skulle jag ha för glädje av att mitt hus är värderat högre??

Det som händer är tvärtom att de utan dessa bostäder blir hysteriska av att det för dom ser ut som att andra tjänar något. Girighetscentrat i hjärnan hos de som är bubbelpratarna slår till och gör dom galna av att andra ser ut att tjäna något. Och så börjar dom fantisera ihop åtgärder för att hindra att andra tjänar något (och struntar fullständigt i allt vad principer heter. Girighetscentrat i deras hjärnor dödar allt vad logik heter).
Detta har varit genomgående sedan 2010 när bubbeltråden startade.

Intressant, du är den första jag stött på som tycker det är nice att värdet på dina tillgångar sjunker.
Citera
2022-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Nej, du får googla. Konsekvensen är nog snarare att en del inte vill dra plåstret och ta en förlust först ångesten blir för hög.

Ok, då förstår jag. Men det gäller bara till en viss gräns. Efter det kickar flockbeteendet in och alla vill sälja.
Citera
2022-08-27, 00:37
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Precis.

Vilket inte leder till att folk säljer till första bästa kompispris till Blocket-Abdullah och diverse slemhögar, vilket vi avhandlade tidigare i tråden.

Utan man bor kvar eller hyr ut i värsta fall så långt det går. Det ska mycket till för att realisera förlusten.
Citera
2022-08-27, 06:36
Medlem
Citat:
Intressant, du är den första jag stött på som tycker det är nice att värdet på dina tillgångar sjunker.

Inte sjunker men ökar med inflationen. Hur gagnar det mig att priser på bostäder rusar? Mina barn ska också ha någonstans att bo. De enda som verkligen tjänar på det är barnlösa som ska göra permanent exit till skogen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in