Citat:
Ursprungligen postat av
CarltonMars
Undrar hur mycket appar som Booli, där du kan följa värdet på din bostad dagligen påverkar den här bubblan.
Jättefint så länge du kan se värdet ticka upp hela tiden och du känner dig rikare dag för dag, ”oj, nu blev jag en en miljon rikare på ett år bara av att äga en bostad”.
Det är som att girighetscentrat i hjärnan kapas av den här tekniken.
Men samma teknik borde fungera lika likadant omvänt vid en nedgång, det måste bli riktigt jävla svettigt att följa fallet i realtid. Eufori byts mot panik.
En halv miljon människor använder deras app enligt Booli själva.
Skulle säga att det snarare är precis tvärtom.
För egen del har jag bara förlorat på prisuppgångarna. Dels åkte på fastighetsskatt tidigare. Fastighetsavgift nu, och flyttskatt då jag har flyttat. Och större lagfartskostnader.
Jag ser inget positivt. Vad skulle det vara?
Vad skulle jag ha för glädje av att mitt hus är värderat högre??
Det som händer är tvärtom att de utan dessa bostäder blir hysteriska av att det för dom ser ut som att andra tjänar något. Girighetscentrat i hjärnan hos de som är bubbelpratarna slår till och gör dom galna av att andra ser ut att tjäna något. Och så börjar dom fantisera ihop åtgärder för att hindra att andra tjänar något (och struntar fullständigt i allt vad principer heter. Girighetscentrat i deras hjärnor dödar allt vad logik heter).
Detta har varit genomgående sedan 2010 när bubbeltråden startade.