Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-06, 00:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Min första lgh jag köpte så var det faktiskt inte priset i sig som var problemet utan det var avgiften + räntan...

En lgh kostade 80K med avgift på ca 2000kr för en 2a...Men räntan var 6% och amortering på det...

Året var 1996..

Jag hade ut 12K i mån och boendet kostade mig ca 3500kr sen hade jag övriga räkningar på ca 3500kr

Så 5K över i månaden 1996 trots en lgh som var gratis...
När jag köpte så var priset för den BR ca 4 månadslöner. Men då satt BRF på 95% av skulderna.
Så månadsavgiften tog ca halva min lön. (Och då var det nog medellön jag hade).
Hade BRF haft 0 i skulder hade den nog kostat som en ny idag i relation till lönen. Med skillnaden att standarden nu är högre.
Citera
2022-11-06, 00:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Men lilla vän, inflationen är över 10% i Sverige, alldeles oavsett var den kommer från.
Jag är varken liten eller vän.
Det du missar är att ifall konjunkturen kyls av så att de globala orsakerna till hög inflation försvinner kommer den går ner till 0% eller så i länder utan löneinflation.
Men i länder med löneinflation kan inflationen fortsätta vara hög. Just på grund av löneökningarna. För att stoppa detta kan CB i de länderna behöva höja räntan och skada näringslivet mer.
Citera
2022-11-06, 00:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det tror jag med, väldigt många tror/hoppas att vi har minusränta om ett år igen, det lär knappast hända.
Minusränta nästa år tvivlar jag på att någon tror på. Bankernas prognoser t ex indikerar inte det.

Men jag ser inte att skälet till nollränta är borta. Därför är det skäligt att vi kommer tillbaka dit om en tid. Och det skälet kommer inte vara borta på decennier.

Sedan kan något elände hända i världen som ändrar förutsättningarna.
Citera
2022-11-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När jag köpte så var priset för den BR ca 4 månadslöner. Men då satt BRF på 95% av skulderna.
Så månadsavgiften tog ca halva min lön. (Och då var det nog medellön jag hade).
Hade BRF haft 0 i skulder hade den nog kostat som en ny idag i relation till lönen. Med skillnaden att standarden nu är högre.

Japp exakt så...
Citera
2022-11-06, 01:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Du har alltså fortfarande inte fattat att det är skillnad på bostadsbubbla och bostadskrasch. Du kan aldrig någonsin blivit anklagad för att vara särskilt läraktig.
Blev bara personangrepp det där.
Antagligen för att jag skriver något helt korrekt som inte passar dina föreställningar. Men som du inte kan bemöta sakligt.

Gnäll från folk som inte kan läsa innantill kan jag ta lätt på.

Det jag kommenterade var de som hävdade stort prisfall så snart prisuppgången stannade av.
Prisuppgången stannade av och föll tom lite 2018. Men det stora ihopfantiserade raset uteblev helt.
De hade fantiserat ihop en bubbla som inte fanns. Och när uppgången stannade av så falsifierades deras fantasier.
Det är vad jag konstaterar. Notera nu konstaterar.
Citera
2022-11-06, 01:08
Medlem
Citat:
Minusränta nästa år tvivlar jag på att någon tror på. Bankernas prognoser t ex indikerar inte det.

Men jag ser inte att skälet till nollränta är borta. Därför är det skäligt att vi kommer tillbaka dit om en tid. Och det skälet kommer inte vara borta på decennier.

Sedan kan något elände hända i världen som ändrar förutsättningarna.

Jag tror att det kommer dröja länge innan vi kommer ha under 1% I styrränta...

Tror vi kommer ha en relativt lång period på 2-3 % styrränta och det kan faktiskt vara bra !
Citera
2022-11-06, 04:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Jag tror att det kommer dröja länge innan vi kommer ha under 1% I styrränta...

Tror vi kommer ha en relativt lång period på 2-3 % styrränta och det kan faktiskt vara bra !

Nä kan det? Det var som fan. Kan det verkligen vara bra med lite lägre inflation?

Svensken är en idiot.
Citera
2022-11-06, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Vid låga räntor kan nybildade föreningar ta högre lån vilket gör att byggaren kan betala mer för marken och göra samma vinst om produktionskostnaden är lika.

Privatpersoner kan och vill ta högre lån när räntan är låg vilket gör att de kan betala mer för lägenheter som byggs vilket leder till att byggaren kan betala mer för marken och ändå göra samma vinst om själva produktionskostnaden är lika.

Finansieringen av ett bygge blir billigare för en byggare när räntan är låg vilket ökar ”vinsten” för byggaren givet allt annat lika.

Jag har nu listat tre saker som indirekt i allra högsta grad påverkar en byggares vinstmarginaler. Hur tror du detta påverkar markpriserna? Du kanske känner till att olika byggföretag budar på markpriser precis så som privatpersoner budar på en tomt för att bygga hus.

Själva byggkostnaden
(Material, entreprenör etc) är i Sthlm en liten del av den totala byggkostnaden i nyproduktion.

Oj det blev många fel på en gång det där.

En hel del mark säljs med konsulthjälp och inte genom budgivning. Och budgivningarna är inte så slutna som man kan tro heller.

Jag rekommenderar dig starkt att ta reda på fakta. Kolla t ex denna från SKR och notera priserna per kvm BRA och hur dessa varierar enormt (med samma ränta)

Och markpriserna är alltså inte i närheten av att vara en stor del av totalkostnaden som synes.
Citera
2022-11-06, 08:03
Medlem
Citat:
Jag är varken liten eller vän.
Det du missar är att ifall konjunkturen kyls av så att de globala orsakerna till hög inflation försvinner kommer den går ner till 0% eller så i länder utan löneinflation.
Men i länder med löneinflation kan inflationen fortsätta vara hög. Just på grund av löneökningarna. För att stoppa detta kan CB i de länderna behöva höja räntan och skada näringslivet mer.

sveriges styrränta kyler inte kinas ekonomi, jävla stolpskott
Citera
2022-11-06, 08:05
Medlem
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2732636&utm_source=hemnet.se&utm_medium= referral

Södermalm accepterat pris 2.5mkr.
Endast ett bud 2.4
Citera
2022-11-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
I stort sett sant.

Men det beror på vad man menar med höga räntor. 3-5% boräntor kommer det nog att kunna bli långvarigt.
Det är i o f s låga räntor

ja 5% bolåneränta är lågt, marknadspris vore 5-8%
Citera
2022-11-06, 08:08
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Oj det blev många fel på en gång det där.

En hel del mark säljs med konsulthjälp och inte genom budgivning. Och budgivningarna är inte så slutna som man kan tro heller.

Jag rekommenderar dig starkt att ta reda på fakta. Kolla t ex denna från SKR och notera priserna per kvm BRA och hur dessa varierar enormt (med samma ränta)

Och markpriserna är alltså inte i närheten av att vara en stor del av totalkostnaden som synes.

Byggkostnaden är i snitt ca: 50% av totala produktionskostnaden.

Citat:
Produktionskostnaden för flerbostadshus har ökat med 205 procent till 45.859 kronor per kvadratmeter under perioden 1998-2020. 81 procent av produktionskostnaden 2020 bestod av byggnadskostnader och övriga 19 procent var då markkostnad. Därmed är det huvudsakligen byggnadskostnadens utveckling som påverkar den totala produktionskostnaden. Relativt sett har dock markkostnaden ökat betydligt mer än byggnadskostnaden, vilket är särskilt tydligt efter 2006. Totalt har markkostnaden stigit med 423 procent sedan 1998. Under samma period har byggnadskostnaden stigit med 177 procent.

https://byggforetagen.se/statistik/byggkostnader/

När det gäller i Stockholm är markkostnaden en större andel än ute i landet. Dvs under denna period har markpriserna stigit ännu mer i förhållande till den totala produktionskostnaden i Stockholmsområdet.

Vart i mitt inlägg har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in