2022-07-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tänker på bilderma från mammans öppna FB-konto. Där finns foton från i år.

Ok har inte FB så har inte sett dem.

Men du menar att den ligger öppen än ?

Om det stämmer kan det tyda på att hon är okej med att folk kan dela bilder på dottern..
Citera
2022-07-17, 17:50
Medlem
Vart finns GM nu?
Någon som vet vart han är placerad ?

Under en utredning blir GM också bosatt i den ort där utredning sker?
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Migrationsverket kan anse att barnet ha starka skäl att stanna i landet medan vårdnadshavaren inte har det. Det är inte unikt.

Det blir också billigare för Migrationsverket om Kommunen (Socialtjänsten) får ta kostnaden för "vården"!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Socialnämnden är inte staten, överförmyndarnämnden är inte heller staten.
Jag lovar dig att när Försäkringskassan skickar barnbidrag till en familjehemsplacerad så går barnbidraget vare sig till bioförälder eller Förvaltningsrätten.

God man brukar väl få behörighet att tillse att vissa saker blir gjorda, det är väl det som är deras funktion och får betalt för? Ser de att gällande UT är på väg att gå ut så skickar de väl in ansökan om förnyelse och visar upp den behörighet av förordnandet de har?

Förmyndare kanske han har, men det brukar väl mest vara inrättat för äldre och myndiga?

Förmyndare får placerade barn om det finns skäl att anta att vårdnadshavaren inte kan/vill/förmår sköta den unges ekonomi. Inte per automatik.

Vårdnadshavaren har kvar vårdnaden så länge ingen vårdnadsöverflytt har skett.

Familjehemmet ansvarar för barnets dagliga livsföring medan socialnämnden har ansvar för att barnets behov tillgodoses (vård, utbildning osv så som en VH har enligt föräldrabalken).
Citera
2022-07-17, 17:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallazzallad
Jag kände att jag var tvungen att göra ett konto här bara för att få uttrycka min bestörtning över detta och en del liknande inlägg (men det här var särskilt grovt) som ifrågasätter insamlingen som mostern skapade. Personligen tycker jag att det är helt i sin ordning det hon gjorde på alla sätt och vis och detta oavsett om de akut behöver pengarna (för boende i Umeå, resor, etc.) eller ej, därför att i min värld så *förtjänar* familjen vartenda öre de kan få in via insamlingen efter det de varit igenom.

Ja, om man tar ett steg tillbaka och blir lite filosofisk så tänker jag så här. När ett så här hemskt dåd inträffar så uppstår en slags obalans — en orättvisa som vi ofta säger. Denna orättvisa kan förstås aldrig helt suddas ut men den kan till viss del avhjälpas. Och detta i princip på två sätt:

1. Dåliga saker händer gärningsmannen.
2. Bra saker händer offret.

En sådan här insamling ser jag som ett sätt att realisera punkt 2. Av i princip samma anledning så brukar ju brottsoffer kunna tilldelas skadestånd (vilka jag dock har fått intrycket ofta är skamligt låga i Sverige). Tycker du att sådana officiella skadestånd också är ”opassande och smaklösa” därför att det innebär att man tjänar pengar på olycka?

(En fråga: Är det så att möjligheten till skadestånd kan påverkas om gärningsmannen kommer att behandlas såsom varandes ej straffmyndig?)

Själv tyckte jag hursomhelst att det var självklart att swisha en liten slant till mosterns insamling då jag berörts så starkt av det här fallet. Tycker många borde göra det. (Tror insamlingen är ”öppen”, och pengarna välkomnas, även om de inte pushar för den. Mostern verkar i alla fall ha redigerat inlägget på Facebook igen så att det inte längre står ”insamlingen avslutad”.) Det är det minsta flickan och familjen är värda.
Förnuftigt talat.
Citera
2022-07-17, 17:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Migrationsverket kan anse att barnet ha starka skäl att stanna i landet medan vårdnadshavaren inte har det. Det är inte unikt.

Ja, motiveringen i det beslutet känns som en nyckel i detta.

I praktiken ville de alltså skydda honom från de påföljder det etiopiska rättsväsendet delar ut för sexualbrott med övervåld inblandat. Och låta honom få svenska påföljder istället.
Citera
2022-07-17, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightmareFuel1
Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän vid ca 25 års ålder. Teoretiskt finns självklart en möjlighet att han inte återfaller i sexualbrott.

Däremot givet hans abnormala personlighet i kombination med medelsvår intellektuell funktionsnedsättning så ger jag det 5 år innan han återfaller i ett grovt sexualbrott. Ingen ytterligare information.
Ja, jag skriver ju det.

Jag undrade dock mer om systemet än att sia om återfallrisk. Det lär kräva en utredning.

För om fler barn uppvisar tecken på en kombination av utåtagerande likt honom dvs med vrede, våld och sexuella anspelningar så tidigt så undrar jag hur systemet fungerar (eller inte..). Typ Insatser, åtgärder, överrapporteringar.

Eftersom han sen upprepar attacker som har eskalerat bara ett par år senare.

Jag skrev bland annat;

"Det ses i dokumenten att han klarade skolnivån 2017 och sen börjar varningssignalerna och de är allvarliga IMO eftersom det är sexuella förtecken.
Vad jag undrar över är hur stödet såg ut på fritid, han sågs cykla runt ensam mycket. Det räcker knappast att bara byta skola.

Sen undrar jag varför särskolan inte visste om att han gjort ett överfall i gångtunneln relaterat till soc. Det torde krävas information mellan inblandade aktörer så att det är samarbete mellan skola, hem inkl fritid.
Annars lär det spreta rejält och vars ineffektivt.
Det är liksom samma person som är på flera arenor. Sekretess blir ju förödande om det de facto berör överfall, våld och sexualitet."

Citera
2022-07-17, 17:56
Medlem
Citat:

En sån här guldklimp är ju självklart Sverige vill ha, mamman är ju en bra avelskossa vad de verkar så hon måste vi också behålla. Vinsten kommer längre fram, jävla idioti.
Citera
2022-07-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ett dugg opassande och smaklöst att beklaga om det är så att deras fokus är pengar när hon svävar mellan liv och död. (Jag har dock inte påstått att deras fokus - du och andra försöker lägga det på dem)

Nej, ett skadestånd syftar inte till att "väga upp det onda".
När det gäller ett våldtaget och nästan dödat barn så finns för övrigt inget som kan "väga upp det onda".
Du har en mycket konstig och krasst ekonomisk syn som jag inte delar.

Jag har inte "attackerat" familjen. Du tycks ha lika svårt med tolkningsförståelse och gränser gällande det också.

Familjens "fokus" är förstås inte pengar utan deras älskade flicka. Detta innebär dock inte att de inte kan tänka på följande vis: "Det finns nog många människor där ute som har berörts av vår flickas öde och skulle vilja visa sitt medlidande och deltagande med en gåva. Och detta FÖRTJÄNAR vår flicka. Hon förtjänar att överösas med gåvor och all form av kärlek. Ja, vår älskade flicka förtjänar efter detta onda att aldrig någonsin mer lida, sörja eller sakna något i sitt liv. Just precis så lär det tyvärr inte bli. Men om vi tar emot människors givmildhet så kanske det kan bidra till att röra saker och ting lite, lite mer i den riktningen? Och om det inte blir en livsförändrande summa pengar så får vi åtminstone chansen att ge vår flicka några riktigt fina presenter, åka på en riktigt fin resa tillsammans eller liknande."

Jag är nästan helt säker på att det är så familjen har tänkt angående insamlingen. (Det jag skriver ovan är ju näraliggande just så som mostern skrev.) Och jag tycker som sagt att det är ett helt rätt och riktigt och förståeligt resonemang. Föräldrar som tänker så är inte dåliga föräldrar – tvärtom. En moster som tänker så tänker inte "opassande och smaklöst" – tvärtom. Och det är uppenbart inte "krasst ekonomiskt". (Det är nog snarare du som tänker krasst ekonomiskt då du gällande denna fråga (alltså insamlingen) tycks helt fokuserad på "pengar" som här och nu trillar in på ett konto snarare än på hur detta lite senare kan komma att innebära saker som *glädjer och hjälper flickan* samt att det är ett konkret uttryck för människors givmildhet och deltagande.)

(Att lyfta fram ovanstående typ av resonemang var huvudpoängen med mitt inlägg och det där med skadestånd var en bisak, men jag vidhåller att ett försök till gottgörelse av något ont av det slag jag beskriver ovan nog måste vara åtminstone ett av syftena med skadestånd.)
Citera
2022-07-17, 17:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Socialnämnden är inte staten, överförmyndarnämnden är inte heller staten.
Jag lovar dig att när Försäkringskassan skickar barnbidrag till en familjehemsplacerad så går barnbidraget vare sig till bioförälder eller Förvaltningsrätten.

God man brukar väl få behörighet att tillse att vissa saker blir gjorda, det är väl det som är deras funktion och får betalt för? Ser de att gällande UT är på väg att gå ut så skickar de väl in ansökan om förnyelse och visar upp den behörighet av förordnandet de har?

Förmyndare kanske han har, men det brukar väl mest vara inrättat för äldre och myndiga?
Socialnämnden är en förlängning av staten. Staten delegerar vissa uppgifter till kommunerna - de hanterar de uppdragen i olika typer av nämnder.
Dock vill du ha en diskussion om semantik så är väl inte den här tråden rätt ställe.

God man har inte vårdnadsansvar, en God man skall ta tillvara barnets bästa och blir en länk mellan socialnämnden och barnet.
Normalt har inte familjehemsplacerade barn någon God man .. utan det är en funktion som används för ensamkommande barn - eftersom de saknar anhöriga i landet.

Socialstyrelsen
Du har inte vårdnaden om barnet utan det har barnets föräldrar. Ensamkommande barn har en god man eller en särskilt förordnad vårdnadshavare med motsvarande ansvar.
https://www.socialstyrelsen.se/minin...ra/familjehem/

Förmyndare är man för underåriga. Som föräldrar är du förmyndare för dina barn om du har vårdnaden för dem.
Citera
2022-07-17, 17:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ok har inte FB så har inte sett dem.

Men du menar att den ligger öppen än ?

Om det stämmer kan det tyda på att hon är okej med att folk kan dela bilder på dottern..

Ja, den är fortfarande öppen.
Hon verkar väldigt aningslös om hur denna öppenhet kan skada dottern.
Är det viktigare att få uppmärksamhet och klick än att skydda döttrarnas privatliv?

"Föräldrar – sälj inte ut era barn för likes"
"Lägg inte upp bilder på ditt barn på oskyddade konton. Lås ditt Instagramflöde, ta bort användare som är okända och ladda ner appar som gör det svårare för andra att använda dina bilder. "

https://nyheter24.se/nyheter/kroniko...barn-for-likes
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-07-17 kl. 18:16.
Citera
2022-07-17, 17:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallazzallad
Familjens "fokus" är förstås inte pengar utan deras älskade flicka. Detta innebär dock inte att de inte kan tänka på följande vis: "Det finns nog många människor där ute som har berörts av vår flickas öde och skulle vilja visa sitt medlidande och deltagande med en gåva. Och detta FÖRTJÄNAR vår flicka. Hon förtjänar att överösas med gåvor och all form av kärlek. Ja, vår älskade flicka förtjänar efter detta onda att aldrig någonsin mer lida, sörja eller sakna något i sitt liv. Just precis så lär det tyvärr inte bli. Men om vi tar emot människors givmildhet så kanske det kan bidra till att röra saker och ting lite, lite mer i den riktningen? Och om det inte blir en livsförändrande summa pengar så får vi åtminstone chansen att ge vår flicka några riktigt fina presenter, åka på en riktigt fin resa tillsammans eller liknande."

Jag är nästan helt säker på att det är så familjen har tänkt angående insamlingen. (Det jag skriver ovan är ju näraliggande just så som mostern skrev.) Och jag tycker som sagt att det är ett helt rätt och riktigt och förståeligt resonemang. Föräldrar som tänker så är inte dåliga föräldrar – tvärtom. En moster som tänker så tänker inte "opassande och smaklöst" – tvärtom. Och det är uppenbart inte "krasst ekonomiskt". (Det är nog snarare du som tänker krasst ekonomiskt då du gällande denna fråga (alltså insamlingen) tycks helt fokuserad på "pengar" som här och nu trillar in på ett konto snarare än på hur detta lite senare kan komma att innebära saker som *glädjer och hjälper flickan* samt att det är ett konkret uttryck för människors givmildhet och deltagande.)

(Att lyfta fram ovanstående typ av resonemang var huvudpoängen med mitt inlägg och det där med skadestånd var en bisak, men jag vidhåller att ett försök till gottgörelse av något ont av det slag jag beskriver ovan nog måste vara åtminstone ett av syftena med skadestånd.)
Jag tror faktiskt inte hennes föräldrar är så penningfixerade att de har det fokus som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in