Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Inte ett dugg opassande och smaklöst att beklaga om det är så att deras fokus är pengar när hon svävar mellan liv och död. (Jag har dock inte påstått att deras fokus - du och andra försöker lägga det på dem)
Nej, ett skadestånd syftar inte till att "väga upp det onda".
När det gäller ett våldtaget och nästan dödat barn så finns för övrigt inget som kan "väga upp det onda".
Du har en mycket konstig och krasst ekonomisk syn som jag inte delar.
Jag har inte "attackerat" familjen. Du tycks ha lika svårt med tolkningsförståelse och gränser gällande det också.
Familjens "fokus" är förstås inte pengar utan deras älskade flicka. Detta innebär dock inte att de inte kan tänka på följande vis: "Det finns nog många människor där ute som har berörts av vår flickas öde och skulle vilja visa sitt medlidande och deltagande med en gåva. Och detta FÖRTJÄNAR vår flicka. Hon förtjänar att överösas med gåvor och all form av kärlek. Ja, vår älskade flicka förtjänar efter detta onda att aldrig någonsin mer lida, sörja eller sakna något i sitt liv. Just precis så lär det tyvärr inte bli. Men om vi tar emot människors givmildhet så kanske det kan bidra till att röra saker och ting lite, lite mer i den riktningen? Och om det inte blir en livsförändrande summa pengar så får vi åtminstone chansen att ge vår flicka några riktigt fina presenter, åka på en riktigt fin resa tillsammans eller liknande."
Jag är nästan helt säker på att det är så familjen har tänkt angående insamlingen. (Det jag skriver ovan är ju näraliggande just så som mostern skrev.) Och jag tycker som sagt att det är ett helt rätt och riktigt och förståeligt resonemang. Föräldrar som tänker så är inte dåliga föräldrar – tvärtom. En moster som tänker så tänker inte "opassande och smaklöst" – tvärtom. Och det är uppenbart inte "krasst ekonomiskt". (Det är nog snarare du som tänker krasst ekonomiskt då du gällande denna fråga (alltså insamlingen) tycks helt fokuserad på "pengar" som här och nu trillar in på ett konto snarare än på hur detta lite senare kan komma att innebära saker som *glädjer och hjälper flickan* samt att det är ett konkret uttryck för människors givmildhet och deltagande.)
(Att lyfta fram ovanstående typ av resonemang var huvudpoängen med mitt inlägg och det där med skadestånd var en bisak, men jag vidhåller att ett försök till gottgörelse av något ont av det slag jag beskriver ovan nog måste vara åtminstone ett av syftena med skadestånd.)