2022-07-17, 17:33
Medlem
kennethkarlssons avatar
Det diskuteras huruvida föräldrarna får lägga ut en bild på den nedsövda flickan. Är det ingen som minns fallet John Hron? Hans föräldrar lade ut en bild på sin döde son. Detta för att visa vad mördarna, som var nazister, gjort mot John. För att fallet inte skulle glömmas bort. Bilden finns ännu på nätet. Bara att googla. Tänk dock efter först om du klarar av att se den innan du googlar.
Citera
2022-07-17, 17:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightmareFuel1
Tvivlar på att han är 18 år, att psykopatdiagnos inte ställs på underåriga i Sverige har inget med evidens att göra utan handlar enbart om etik. Vissa diagnoser ställer man endast på vuxna. Men nästa rättsfall där samma MGM attackerat, våldtagit och eventuellt mördat någon annan (ge det fem år) så kommer den diagnosen garanterat att ställas.

Fast det sker väl fysiska förändringar i frontal cortex under tonåren upp till bortåt 20 års åldern? Så man har dels fysisk utveckling men även miljö, hjärnan blir ju i viss utsträckning kopplad på visst sätt utifrån vad den så att säga får träna på i form av öva på något specifik eller bara bryta ett intuitivt mönster som att hålla tandborsten i vänster hand ibland om du är högerhänt.

Min ovetenskapliga gissning i detta fallet är att MGMs överfall snarare har med ökad aggressivitet att göra än egentligt sexuellt intresse. Visst sexuellt intresse kan nog finnas om han är i lägre tonår men, beroende av hur begåvningshandikappad han själv är medveten om han är så kanske han själv fattar någonstans att han inte passar in och skulle behöva mycket tid och uppmärksamhet från primärt föräldrarna som dock inte möter upp utan skaffar nya uppmärksamhetskrävande småbarn.
Citera
2022-07-17, 17:34
Medlem
pittbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Raderat i de två övre länkarna. Nu ska detta tystas ned. Som någon skrev tidigare kan man förvänta sig ”vi står inte ut/stoppa rasismen”-demonstrationer i Skellefteå inom en snar framtid.

Kan tänka mig att bilderna i länkarna tas bort i form av en tystning. Vi får hoppas på att yttrandefriheten vinner.
Citera
2022-07-17, 17:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightmareFuel1
Tvivlar på att han är 18 år, att psykopatdiagnos inte ställs på underåriga i Sverige har inget med evidens att göra utan handlar enbart om etik. Vissa diagnoser ställer man endast på vuxna. Men nästa rättsfall där samma MGM attackerat, våldtagit och eventuellt mördat någon annan (ge det fem år) så kommer den diagnosen garanterat att ställas.
Det sker inte, likt att andra diagnoser har kriterier eftersom barn växer och utvecklas.
Så det finns fog för att inte diagnostisera och inte bara etik.

Det hamnar under uppförandestörningar och omdiskuteras även som CU (callous and unemotional) varav dessa barn däremot kan vara psychopaths in making.

Att han saknar normala referensramar är helt klart, impulskontrollbrist och högst troligt empstistörning. Kombinationen att ha intellektuell funktionsnedsättning lär inte förbättra oddsen.
Det ses i dokumenten att han klarade skolnivån 2017 och sen börjar varningssignalerna och de är allvarliga IMO eftersom det är sexuella förtecken.
Vad jag undrar över är hur stödet såg ut på fritid, han sågs cykla runt ensam mycket. Det räcker knappast att bara byta skola.

Sen undrar jag varför särskolan inte visste om att han gjort ett överfall i gångtunneln relaterat till soc. Det torde krävas information mellan inblandade aktörer så att det är samarbete mellan skola, hem inkl fritid.
Annars lär det spreta rejält och vars ineffektivt.
Det är liksom samma person som är på flera arenor. Sekretess blir ju förödande om det de facto berör överfall, våld och sexualitet.

Vet du nåt om detta och vad som skett?
Citera
2022-07-17, 17:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja då modern hade en blogg sen innan dottern föddes finns det bilder på nätet sen flickan var nyfödd ända upp till 2019. Frågade modern sin nyfödda dotter om det var okej att blogga och lägga ut bilder, kanske ? Fick hon ett medvetet svar: NEJ !! Förstod dottern när hon var 2-3 år att bilderna som då lades ut att de kommer finnas där ute på nätet för kanske all framtid troligtvis inte vid 6-7 års ålder kanske.

Säkert de här bilderna som sprids.

Jag tänker på bilderma från mammans öppna FB-konto. Där finns foton från i år.
Citera
2022-07-17, 17:37
Medlem
NightmareFuel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det sker väl fysiska förändringar i frontal cortex under tonåren upp till bortåt 20 års åldern? Så man har dels fysisk utveckling men även miljö, hjärnan blir ju i viss utsträckning kopplad på visst sätt utifrån vad den så att säga får träna på i form av öva på något specifik eller bara bryta ett intuitivt mönster som att hålla tandborsten i vänster hand ibland om du är högerhänt.

Min ovetenskapliga gissning i detta fallet är att MGMs överfall snarare har med ökad aggressivitet att göra än egentligt sexuellt intresse. Visst sexuellt intresse kan nog finnas om han är i lägre tonår men, beroende av hur begåvningshandikappad han själv är medveten om han är så kanske han själv fattar någonstans att han inte passar in och skulle behöva mycket tid och uppmärksamhet från primärt föräldrarna som dock inte möter upp utan skaffar nya uppmärksamhetskrävande småbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det sker inte, likt att andra diagnoser har kriterier eftersom barn växer och utvecklas.
Så det finns fog för att inte diagnostisera och inte bara etik.

Det hamnar under uppförandestörningar och omdiskuteras även som CU (callous and unemotional) varav dessa barn däremot kan vara psychopaths in making.

Att han saknar normala referensramar är helt klart, impulskontrollbrist och högst troligt empstistörning. Kombinationen att ha intellektuell funktionsnedsättning lär inte förbättra oddsen.
Det ses i dokumenten att han klarade skolnivån 2017 och sen börjar varningssignalerna och de är allvarliga IMO eftersom det är sexuella förtecken.
Vad jag undrar över är hur stödet såg ut på fritid, han sågs cykla runt ensam mycket. Det räcker knappast att bara byta skola.

Sen undrar jag varför särskolan inte visste om att han gjort ett överfall i gångtunneln relaterat till soc. Det torde krävas information mellan inblandade aktörer så att det är samarbete mellan skola, hem inkl fritid.
Annars lär det spreta rejält och vars ineffektivt.
Det är liksom samma person som är på flera arenor. Sekretess blir ju förödande om det de facto berör överfall, våld och sexualitet.

Vet du nåt om detta och vad som skett?

Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän vid ca 25 års ålder. Teoretiskt finns självklart en möjlighet att han inte återfaller i sexualbrott.

Däremot givet hans abnormala personlighet i kombination med medelsvår intellektuell funktionsnedsättning så ger jag det 5 år innan han återfaller i ett grovt sexualbrott. Ingen ytterligare information.
Senast redigerad av NightmareFuel1 2022-07-17 kl. 17:41.
Citera
2022-07-17, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I övrigt blev jag nog mer bestört när jag läste hur snabbt man kastade sig ut och började tigga pengar än du blev när du läste mitt inlägg.
I min hjärna skulle pengar inte ha något utrymme alls i direkt anslutning till en sådan händelse. Att det är första reaktionen hos mostern framstår för mig som helt absurt.

Förstår inte alls det här snacket om att det skulle vara så upprörande att mostern inledde en swish-insamling.

Jag säger inte att det är rätt att hon gjorde det. Men hur kan det vara så hemskt? Vad är det som är så förskräckligt med saken?

Här diskuterar vi ett helt ohyggligt överfall på en liten flicka, men du ägnar dig åt att bli upprörd över mosterns swish-insamling.

Vet inte vad som driver dig, men några goda avsikter eller känslor är det knappast.
Citera
2022-07-17, 17:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil-sis
Migrationsverket kan anse att barnet ha starka skäl att stanna i landet medan vårdnadshavaren inte har det. Det är inte unikt.
Det är väl ganska unikt.
Normalt utvisas barnen med föräldrarna - t o m när föräldrarna skadat barnen eller bedömts vara helt oförmögna - och de varit omhändertagna, eftersom barnen då är mottagarlandets ansvar.

Så jag vill nog påstå att det är unikt när så inte sker.

Ett exempel

Men när föräldrarna utvisas måste alltså Mio lämna det gula huset och följa med. I Belarus kan han eventuellt placeras på barnhem och enligt Migrationsdomstolen innebär inte det att han nödvändigtvis kommer behandlas illa.

– Generellt kan man säga att barn utan vårdnadshavare inte reser hem utan att det finns ett ordnat mottagande av något slag, till exempel släktingar eller barnhem, säger Fredrik Söderberg Bruce, tillförordnad presschef på Migrationsverket, till DN.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/mi...rar-1.40922970
Citera
2022-07-17, 17:46
Medlem
Citat:
Det är väl ganska unikt.
Normalt utvisas barnen med föräldrarna - t o m när föräldrarna skadat barnen eller bedömts vara helt oförmögna - och de varit omhändertagna, eftersom barnen då är mottagarlandets ansvar.

Så jag vill nog påstå att det är unikt när så inte sker.

Ett exempel

Men när föräldrarna utvisas måste alltså Mio lämna det gula huset och följa med. I Belarus kan han eventuellt placeras på barnhem och enligt Migrationsdomstolen innebär inte det att han nödvändigtvis kommer behandlas illa.

– Generellt kan man säga att barn utan vårdnadshavare inte reser hem utan att det finns ett ordnat mottagande av något slag, till exempel släktingar eller barnhem, säger Fredrik Söderberg Bruce, tillförordnad presschef på Migrationsverket, till DN.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/mi...rar-1.40922970

Jag vet fler än ett fall. Dvs inte unikt men därmed inte sagt vanligt.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej, det är socialnämnden som övertar beslutanderätten när det gäller barnet.
God man blir aldrig vårdnadshavare i rättslig mening - det är två helt skilda uppdrag.

Så här står det i länken

Att ett barn vårdas med stöd av LVU innebär inte att föräldrarna fråntas vårdnaden. Efter ett beslut om LVU-​vård övergår dock ansvaret för den unge på socialnämnden. Det är nämnden som i föräldrarnas ställe ska bestämma om den nödvändiga vården.

https://www.jpinfonet.se/kunskap/kunskapsbank/lvu/

Vilket gör att jag kliar mig i huvudet igen ... hur kan pojken få PUT före mamman ...

Socialnämnden är inte staten, överförmyndarnämnden är inte heller staten.
Jag lovar dig att när Försäkringskassan skickar barnbidrag till en familjehemsplacerad så går barnbidraget vare sig till bioförälder eller Förvaltningsrätten.

God man brukar väl få behörighet att tillse att vissa saker blir gjorda, det är väl det som är deras funktion och får betalt för? Ser de att gällande UT är på väg att gå ut så skickar de väl in ansökan om förnyelse och visar upp den behörighet av förordnandet de har?

Förmyndare kanske han har, men det brukar väl mest vara inrättat för äldre och myndiga?
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag undrar hur många sådana här tickande bomber vi har importerat till Sverige dom sista 20 åren?

Det där med att han väntar tills han fått PUT (vecka före) och kör igång på sin födelsedag tycker jag är creepy som fan.

Det visar ju att han inte alls är så intellektuellt handikappad som några här tycks tro?

i relation till vad? andra etiopier från hans stam? sannolikt inte. snitt-IQ där är runt 68, som de facto är lindrigt förståndshandikapp enligt gängse västerländska mått.

det kan mycket väl vara så att om ab*shi hade hamnat i vivalla eller bergsjön, så hade skolan där inte gjort bedömningen att han behöver gå i särskola, eftersom somalier och östafrikaner är så pass vanliga där. medan de naiva lärarna i lilla skellefteå gjorde en annan bedömning. lärare, psykologer och socialhandläggare jobbar ju trots allt inte i ett vakuum, utan i olika sammanhang/samhällen.
Citera
2022-07-17, 17:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennethkarlsson
Det diskuteras huruvida föräldrarna får lägga ut en bild på den nedsövda flickan. Är det ingen som minns fallet John Hron? Hans föräldrar lade ut en bild på sin döde son. Detta för att visa vad mördarna, som var nazister, gjort mot John. För att fallet inte skulle glömmas bort. Bilden finns ännu på nätet. Bara att googla. Tänk dock efter först om du klarar av att se den innan du googlar.

Det fungerar inte att dra upp gamla ärenden med foton/bilder/pressbilder. Och det gäller främst föräldraansvar, men även pressetik.

Det är en NY lag, från 1 januari 2020 eller -21 gäller den i Sverige.

Lagen heter Barnkonventionen!

Denna lag fanns inte på John Hron tid. Dessutom var JH död. Flickan här är skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in