Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Du har rtt i det. Vi vet inte med skerhet vem som skt granaterna.
Men vad vet vi d i dagslget?
1) Det r en sllsynt ammunitionstyp enligt flera uppgifter.
2) Det finns fotobevis p att Ryssland haft sdan ammunition strax norr om Kyiv. Foton som r 2 veckor gamla, dvs innan man hittade dessa flechetter i civila ddade.
https://www.reddit.com/r/UkrainianCo...y_position_in/
3) Fr en mnad sedan s kom uppgifter p att Ryssarna skt denna ammunition i Irpin utanfr Kiev. Ryska artillerister har ocks diskuterat dess verkan p civila i diverse ryska forum.
https://twitter.com/sumlenny/status/1506252716946993155
3) Jag har svrt att se Ukraina skjuta sdana projektiler in i byar som de snart ska befria. Varfr? Se nedan.
4) Om det nu var Ukraina. Varfr har inte ryssarna sjlva dokumenterat den hr hndelsen och visat vrlden att Ukraina anvnder "flechetter" mot sin egna befolkning? Enligt uppgift s har ammunitionen en "visslande" detonation som r ltt att uppfatta.
Jag har inte sett ngon anklagelse p rysk media att Ukraina anvnder Flechetter.
Denna soppan har i varje fall enligt mig mer smak n en spik. Men vi fr se om det kommer ytterligare information i rendet.
Som jag var inne p i ett tidigare inlgg s r den hr trden en serie Rorschach-test dr alla associerar fritt kring blckflckar p ett papper. Man ser det som skramlar runt i ens egen skalle, frst och frmst.
Jag orkar inte spekulera i frn vems arsenal denna typ av granater kan ha kommit ifrn fr det leder ingen vart. Men om du har lst Telegraph-artikeln s kanske du ocks hller med om att dom inte pst att det var Ryssland som skt granaterna. Och dom pstr inte heller att det
inte var Ukraina. Kanske lite intressant i ljuset av diskussionen vi hade om media tidigare, och om "lies by omission".
Det jag tycker r mer intressant r att mnet granater fr oss tillbaka till huvudfrgan: Hur dog merparten av dessa 300 civilister som lg i massgravarna (eller var det 400?).
Du skrev att Ukraina "befriade" Bucha. Ok, vi sger att dom gjorde det. Hur gick det d till rent praktiskt? Jagade dom bort ryssarna med sopkvast och hrda ord? Nej, av vad vi sett i trden s frefll ryssarna uppehlla sig i Buchas ttbebyggelse, och Ukraina attackerade deras positioner, bla med granatbeskjutning. Skert skt d ryssarna tillbaka ocks.
Vad hnder d? Jo det blir civila ddsoffer. Kan det resultera i 300-400 civila ddsoffer p ngra veckor i en frort med ca 30k pers. Ja, varfr inte? r det krigsbrott, frn ngon av sidorna? Nej, d r civilisterna "collateral damage".
r ammunition med flechetter frbjudet att anvnda i krig? Enligt Telegraph-artikeln av vissa lnder, men troligtvis inte av varken Ryssland eller Ukraina, fr d skulle det skerligen nmnts i artikeln.
Elefanten i rummet r att ingen av anklagelserna av krigsbrott som riktats mot Ryssland har lagt fram ngon sammanhngande frklaring till hur dessa hundratals civila dog. Det borde tminstone ha gtt att faststlla nu, flera veckor senare.
Kalla mig cynisk, men jag misstnker att man vill fortstta lta denna helt centrala frga svva i en dimma av oklarhet, s att alla de som redan frutstter krigsbrott frn Ryssland ska kunna fortstta tro det ostrt. Om det skulle visa sig att den absoluta majoriteten av civila ddsoffer strk med i korseld och granatbeskjutning s blir det slutpunkten fr all sensationsjournalistik. Det skulle vara en rtt naturlig och fult rimlig frklaring givet omstndigheterna i Bucha. Men tyvrr ej tillrckligt saftig fr en sensationslysten mediekonsument i vst.
Sanningen r oftast trkig, om n nog s deprimerande.
Istllet s stts vi p permanent informations-dropp med just sdana hr lsryckta storys utan sammanhang om flechetter. Allt fr att ge fortsatt nring t den konspirationsteori som planterats i folks medvetanden p dag ett.