2022-04-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ukraina anvnder vl ryska kaliber p sitt artilleri, om jag inte r helt felinformerad? (D fr vi vl anta att ammunitionen r rysk ocks va?) Och jag tror att det redan r faststllt i trden att rysk trupp utsattes fr just artilleribeskjutning frn Ukraina nr de uppehll sig i Bucha.

(Fast Ukrainas splittergranater innehller sklart bara flrtkulor och ekologiska polkagrisar. Dom r ju snlla!)

Lter i vilket fall lite obegripligt varfr Ryssarna skulle beskjuta sina egna positioner med splittergranater, ven om vi antar att de skulle vilja mrda civila av ngon outgrundlig anledning.

Det hr r liksom den minst gonhjande nyheten ngonsin. Och det r inget konstigt.

Gerillastrid i stadsmilj => civila hamnar i korselden => civila ddsoffer.

Sen frsker media dra en vals och spinna ett narrativ fr en oinsatt allmnhet, i syfte att smutskasta ryssarna.

Detta r informationskrig. Lr er nn gng!
Ja tydligen d nandersen postar en ren lgn och hoppas att den ska st helt oemotsagd i hopp om att nn stackare som inte vet bttre kommer in hr och tar det fr en sanning. Det r orligt och gagnar ingen utom Putin. Riktiga ryssar frtjnar bttre.
Citera
2022-04-25, 22:39
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Ja tydligen d nandersen postar en ren lgn och hoppas att den ska st helt oemotsagd i hopp om att nn stackare som inte vet bttre kommer in hr och tar det fr en sanning. Det r orligt och gagnar ingen utom Putin. Riktiga ryssar frtjnar bttre.

Jag vet inte vad "riktiga ryssar" frtjnar och jag bryr mig rligt talat inte. Riktiga svenskar har minst 12 rs skolgng och br kunna tnka kritiskt, tycker jag.

Nandersen borde kanske ha lnkat artikeln s du kan lsa sjlv:
https://www.theguardian.com/world/20...sian-artillery

Ls kllkritiskt. Och betnk att The Guardian i normala fall str helt och fullt p Ukrainas sida i konflikten. Precis som all vst-media s hymlar dom inte ens med det.

Mrker du hur otroligt frsiktiga de r med att stta sin journalistiska heder p att det r ryssarna som har utfrt ngra attacker med sdana hr vapen, mot civilbefolkning.

Dremot gr The Guardian allt fr att trigga igng din egen fantasi, s att DU ska dra den slutsatsen p egen hand.

Men dom sger det aldrig ngonstans sjlva.
Citera
2022-04-25, 22:43
Medlem
MasterBaits avatar
Bra frklarat av Brian hur Ukrainas egna bevis i sjlva verket bevisar att Ukraina har gjort det.

https://youtu.be/MpSM-aiaxK4
Citera
2022-04-25, 23:34
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad "riktiga ryssar" frtjnar och jag bryr mig rligt talat inte. Riktiga svenskar har minst 12 rs skolgng och br kunna tnka kritiskt, tycker jag.

Nandersen borde kanske ha lnkat artikeln s du kan lsa sjlv:
https://www.theguardian.com/world/20...sian-artillery

Ls kllkritiskt. Och betnk att The Guardian i normala fall str helt och fullt p Ukrainas sida i konflikten. Precis som all vst-media s hymlar dom inte ens med det.

Mrker du hur otroligt frsiktiga de r med att stta sin journalistiska heder p att det r ryssarna som har utfrt ngra attacker med sdana hr vapen, mot civilbefolkning.

Dremot gr The Guardian allt fr att trigga igng din egen fantasi, s att DU ska dra den slutsatsen p egen hand.

Men dom sger det aldrig ngonstans sjlva.
Nandersen pstr att det nu r bekrftat att det r ukrainska trupper som ligger bakom. Det r en ren och skr lgn. Ngot sdant har man absolut inte kommit fram till.
Tvrtom r det ammunition som anvnds av ryssarna.
Citera
2022-04-26, 05:13
Bannlyst
Citat:
Frutom den lilla detaljen att det r ryssarna som anvnder sdan ammunition, inte Ukraina.
S om du har information om att de anvnts 2014 p befolkningen s sitter du allts p bevis att ryssarna mrdade befolkningen redan d.

Glmde att amunitionen skts 5 dagar innan ryssarna lmnade butcha, av ukraina eller skt ryssarna p sig sjlv .

Nej det r ukraina som anvnder den amunitionen precis som de gjort tidigare, ukraina r mrdare hela bunten.
Citera
2022-04-26, 07:50
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Nandersen pstr att det nu r bekrftat att det r ukrainska trupper som ligger bakom. Det r en ren och skr lgn. Ngot sdant har man absolut inte kommit fram till.
Tvrtom r det ammunition som anvnds av ryssarna.

Hela trden r full av grundlsa antaganden baserade p bristfllig information frn partiska kllor.
Varfr ska d Nandersen vara smre?

Allt r bara ett stort Rorschach-test:
-Jag ser en klase bananer!
-Jag ser en traktor!
-Jag ser en hst som stter p en kamel!

Fria associationer r the name of the game. Om du vill se ryska krigsbrott s r det upp till dig. Tycker bara att det r lite magstarkt att du hoppar fram och gnller ver ngon annans lngtgende slutsatser sen.
Citera
2022-04-26, 10:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har inte vi tv rett ut det hr tidigare och konstaterat att ingen av oss tror att "judarna styr". Mste vi ta om det en gng till eller? Knns som vi mer och mer gr i cirklar hr!
Nej, du har rtt. Men mngas vrldsbild r at det r judarna i USA som styr vrlden.

Citat:
Ja jag frstr vad du menar, men hur vet man att ngon tycker fel medvetet? Hur vet man att ngon inte medvetet anklagar ngon annan fr att tycka fel medvetet? Hur ska Twitter avgra det? terigen s kan man lsa in massa saker ven i det du sger, och frga sig om du r uppriktig eller inte. Men det blir ingen debatt av om man gr s. Man argumenterar mot det ngon sger, eller s tackar man fr sig och lgger ner diskussionen.
Men om jag pstr ngot som du inte kan argumentera emot fr du kan inte bedma om det r sanning eller inte. Vad gr du d? Ska du tacka fr dig och lgga ner diskussionen?

Citat:
Om @TrojanCats tror p sin analys kan jag inte veta, och jag ser ingen anledning att spekulera om det. Det man kan konstatera r att den frefaller redovisas ganska noggrant (givet Twitters begrnsningar), s att ngon med motsvarande kunskapsniv ska kunna frst hur den r gjord.
Jo, det r faktiskt enormt viktigt fr diskussionen. Fr om TrojanCats gr det medvetet fr att frvilla s r mnga frda bakom ljuset. Eller hur?

Citat:
Nu kollade jag inte p hela klippet men jag tyckte att han verkade gra flera bra ponger frn 3.50 fram till 12.30. Vilka av hans invndningar r det som du sjlv har sikter om? Ja datumet d kropparna dk upp p Yablonskaya antar jag att du inte hller med om, men utver det?
Bra ponger? Den frsta och strsta han lgger fram r att Buchas borgmstare ler och r glad efter att Ryssarna lmnat staden. Enligt Rysslands ambassadr s borde han vara ledsen. Men hur ska han veta vad som pgtt i hans stad under rysk ockupation? Enligt mnga vittnesml s har civila inte ftt rra sig som de vill. Han kanske varit begrnsad till ett viss omrde hela tiden. Bucha r stort. Det pratas om 400 dda i en befolkning p 28000. Det r inte mnga men likvl ett krigsbrott.

Citat:
Dom nmnde att dom skulle fortstta p samma mne dagen efter. Har du kollat p den sessionen ocks? Har du nn lnk?
Nej, har inte hittat den.

Citat:
Att civila dr nr det krigas i stadsmilj. Gr det att dra ngra mer lngtgende slutsatser n s? Hur lyckas man med det?
S r det. Men frgan r hur de dr som r det viktiga. Jag tergr grna till Borgmstaren och hennes familj som hittades nedgrvda. Hur dog hon?

Citat:
Du knner till att folk brukar presentera en bild av sig sjlva p sociala medier som inte alltid stmmer till 100% verens med verkligheten va? I normala fall handlar det om ren ffnga. I en lagls krigssituation dr hela havet stormar s kan det handla om liv eller dd vad man uttalar offentligt.

Denna kvinna har uttalat sig mot Putin i flera r. Sista inlgget var nr Ryska trupper rullade in i hennes by och hon skriver att alla ska stanna i sina hem och gmma sig. Hon har 188 vnner p Facebook som bryr sig om sitt senaste inlgg vilket jag tycker visar att hon var en omtyckt mnniska av omgivningen.

Citat:
Jag kan inte veta vem som frde bort och mrdade borgmstaren, eller varfr. Jag kan bara spekulera. Det r tyvrr ytterligt svrt att veta en sn sak fr den som inte var dr. S som det vanligtvis r nr det gller mord. Vi vet att strider pgick i Bucha med omnejd, s ingen av sidorna har "alibi". nd beter dig som att det p ngot stt skulle vara en sjlvklarhet vem som r skyldig.

Hon frdes bort av Ryska trupper den 23:e Mars enligt vittnesuppgifter fr att sedan hittas nergrvd i en grop med sin familj. Jag tycker att det r sjlvklart vem som ddade henne ven om jag bakom tangentbordet inte kan visa dig 100% bevis nu. . Det misstnks att Ryssarna trodde att hon hjlpte Ukraina. Det lg ven en Ukrainsk soldat nergrvd i samma grop. Mannan lg torterad och dd i en brunn.

Citat:
Lt mig gissa att det dr med att borgmstaren skulle frts bort av "ryska soldater" r ett citat som media ftt frn Ukraina. Ett pstende som de inte har faktagranskat och som de sjlva drfr inte gr i god fr?
Det vet jag inte var de uppgifterna kommer ifrn men misstnker att de kan vara ganska s ltta att verifiera fr ngon kriminaltekniker. Deras hem br visa tecken p att de har lmnat hemmet vid den tidpunkten exempelvis. Det br kunna ses p kropparna hur de lngde varit dda nr de hittades i gropen. Med dessa pusselbitar gr det nog vldigt noggrant hitta tidpunkten fr allting.

Citat:
terigen s ombeds man av vstmedia att sjlv fantisera om vad som kan ha hnt, eftersom de inte sjlva vill stta sin trovrdighet i pant p att gra ngra egna konkreta anklagelser. Jag intresserar mig inte fr tendentis medierapportering. Om vstmedia inte sjlva vet vad som har hnt s fr dom helt enkelt gra sitt jobb och ta reda p mer. Jag invntar kommande fynd i frgan.
Man behver ingen fantasi fr att gissa vad som hnt henne.

Citat:
Vstmedia brukar inte blljuga rakt ut. Dremot ger de grna aktiv assistans och vgledning t den som vill ljuga fr sig sjlv. Det r uppenbarligen vldigt effektivt.
Till skillnad mot ryssarna d som ljuger rakt ut eller vad menar du?

Gllande fartyget RFS Moskva s sger ryssen fortfarande att 1 r dd och 27 saknas. Frst hvdade de att hela besttningen rddades. Enligt vittnesuppgifter frn vrnpliktiga ombord som sg dda verallt s r betydligt fler som r dda. Fr man ngonsin reda p sanningen tror du?
https://www.aljazeera.com/news/2022/...moskva-sinking

Ryssland hvdar fortfarande 1351 dda ryssar totalt. Trots detta s finns det bevis p ver 400 ddsrunor p dda officerare i Ryssland. Detta allts frn ljtnant och uppt. Dessa befl r ledande befl och ska enligt rysk handbok inte strida i frontlinjen. Om 400 officerare r dda s r det ganska ltt att gissa att 1351 totalt r ljligt lite.
https://docs.google.com/spreadsheets...gid=1361265165
Senast redigerad av Conception 2022-04-26 kl. 10:23.
Citera
2022-04-26, 10:47
Medlem
Citat:
Hela trden r full av grundlsa antaganden baserade p bristfllig information frn partiska kllor.
Varfr ska d Nandersen vara smre?

Allt r bara ett stort Rorschach-test:
-Jag ser en klase bananer!
-Jag ser en traktor!
-Jag ser en hst som stter p en kamel!

Fria associationer r the name of the game. Om du vill se ryska krigsbrott s r det upp till dig. Tycker bara att det r lite magstarkt att du hoppar fram och gnller ver ngon annans lngtgende slutsatser sen.
Vad pratar du om? Nandersen hittar p att det skulle vara bekrftat att det r Ukraina som skulle ddat civila och refererar till en artikel som absolut inte kommer fram till den slutsatsen. Jag ppekar att nandersen ljuger. I tidigare trdar har du lyft fram att du vill se en rlig debatt men efter detta inser jag att det bara r nonsens d du hoppar in och frsvarar uppenbara lgnare d de passar din vrldsbild. Nu verkar det dessutom som han blivit avstngd s nu slpper jag detta tills slutrapporten kommer.
Citera
2022-04-26, 20:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men om jag pstr ngot som du inte kan argumentera emot fr du kan inte bedma om det r sanning eller inte. Vad gr du d? Ska du tacka fr dig och lgga ner diskussionen?

N, d gr man en bookmark p den resursen och terkommer nr mer information finns tillgnglig. Jag frstr inte varfr folk tvngsmssigt mste ha en bestmd sikt nr dom inte har tillrckliga fakta fr att backa upp den. Det r faktiskt ok att sga att man fr tillfllet inte vet.

Citat:
S r det. Men frgan r hur de dr som r det viktiga. Jag tergr grna till Borgmstaren och hennes familj som hittades nedgrvda. Hur dog hon?

Denna kvinna har uttalat sig mot Putin i flera r. Sista inlgget var nr Ryska trupper rullade in i hennes by och hon skriver att alla ska stanna i sina hem och gmma sig. Hon har 188 vnner p Facebook som bryr sig om sitt senaste inlgg vilket jag tycker visar att hon var en omtyckt mnniska av omgivningen.

Hon frdes bort av Ryska trupper den 23:e Mars enligt vittnesuppgifter fr att sedan hittas nergrvd i en grop med sin familj. Jag tycker att det r sjlvklart vem som ddade henne ven om jag bakom tangentbordet inte kan visa dig 100% bevis nu. . Det misstnks att Ryssarna trodde att hon hjlpte Ukraina. Det lg ven en Ukrainsk soldat nergrvd i samma grop. Mannan lg torterad och dd i en brunn.

Det vet jag inte var de uppgifterna kommer ifrn men misstnker att de kan vara ganska s ltta att verifiera fr ngon kriminaltekniker. Deras hem br visa tecken p att de har lmnat hemmet vid den tidpunkten exempelvis. Det br kunna ses p kropparna hur de lngde varit dda nr de hittades i gropen. Med dessa pusselbitar gr det nog vldigt noggrant hitta tidpunkten fr allting.

Man behver ingen fantasi fr att gissa vad som hnt henne.

Man ska inte behva gissa.

Men jag hller med om det nst sista stycket du skriver. Lt oss vnta och se om ngon gr en seris brottsutredning. Om ingen sdan kommer s drar nog i alla fall jag slutsatsen att ngon har ngot att dlja.

Nr du sger att "hon frdes bort av ryska trupper" som att vi bara kan konstatera det, s tycker jag att du frhastar dig. Det mesta du kan sga r att du har lst ett citat frn en ukrainsk klla som pstr att det r vad som har hnt.

Du har din bias och det r helt ok.

Min egen bias r att om det finns misstankar om krigsbrott och det r oklart vilken sida som r skyldig, s kommer jag i frsta hand misstnka sidan som r nedlusad med nazister och CIA-operatrer -Om jag r tvungen att ha en sikt. Nazism verkar ju iofs vara i stnd att rehabiliteras i vst s mjligt att jag r lite gammalmodig, men sn r jag.

Citat:
Till skillnad mot ryssarna d som ljuger rakt ut eller vad menar du?

Har inte s stor erfarenhet av rysk media utver RT. Mitt intryck r att dom i princip kr samma strategi. Dom ljuger sllan uttryckligen, men frsker styra narrativet och frtiga sdant som inte passar in i den bild man vill plantera i folks medvetanden. Det r helt enkelt det sttet som r mest effektivt fr att utva mind control. Det jag tycker man nd kan uppskatta med RT r att det r mindre knsloss, s man behver inte plja igenom lika mycket dravel.

EDIT:
Kan gra tillgget att den underskande journalistiken verkar vara i princip helt dd i vst (och skert i st i den mn den existerat dr). Istllet fungerar media nu i princip som taltrattar t "officiella kllor", vilket bara r ren och skr skit. Det finns viss underskande journalistik i form av medborgarjounalister. Men dessa lider dels av att de inte har den ekonomiska uppbackning som en redaktion kan bidra med. Och ven av att det inte rder ngon allmn konsensus om vem som gr att lita p. Drav olika sk "filterbubblor".

Nr det gller ddssiffror och annat som rapporteras frn militra kllor s utgr jag ifrn att bda sidor ljuger. Det borde inte komma som en stor chock fr ngon att det r s. Det verkar betraktas som en legitim del av informationskriget att ljuga om snt.

I vilket fall r det en falsk dikotomi. Bara fr att rysk media r skit s behver jag inte gapa och svlja skit frn media i vst. Jag str mig p media i vst fr att det r den skiten jag utstts fr p daglig basis. Om jag bodde i Ryssland s skulle jag stra mig p rysk media. Lter det rimligt?
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-26 kl. 20:57.
Citera
2022-04-26, 20:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Vad pratar du om? Nandersen hittar p att det skulle vara bekrftat att det r Ukraina som skulle ddat civila och refererar till en artikel som absolut inte kommer fram till den slutsatsen. Jag ppekar att nandersen ljuger. I tidigare trdar har du lyft fram att du vill se en rlig debatt men efter detta inser jag att det bara r nonsens d du hoppar in och frsvarar uppenbara lgnare d de passar din vrldsbild. Nu verkar det dessutom som han blivit avstngd s nu slpper jag detta tills slutrapporten kommer.

N jag bara ppekar att mnga i den hr trden som str p din sida i debatten pstr sig veta massa saker som dom heller inte vet, baserat p tillgngliga fakta. Varfr ska bara ni f koka soppa p en spik, och inte Nandersen?

Jag vet inte vem som skt granaterna.
Vet du?
Citera
2022-04-26, 21:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
N jag bara ppekar att mnga i den hr trden som str p din sida i debatten pstr sig veta massa saker som dom heller inte vet, baserat p tillgngliga fakta. Varfr ska bara ni f koka soppa p en spik, och inte Nandersen?

Jag vet inte vem som skt granaterna.
Vet du?
Du har rtt i det. Vi vet inte med skerhet vem som skt granaterna.
Men vad vet vi d i dagslget?

1) Det r en sllsynt ammunitionstyp enligt flera uppgifter.

2) Det finns fotobevis p att Ryssland haft sdan ammunition strax norr om Kyiv. Foton som r 2 veckor gamla, dvs innan man hittade dessa flechetter i civila ddade.
https://www.reddit.com/r/UkrainianCo...y_position_in/

3) Fr en mnad sedan s kom uppgifter p att Ryssarna skt denna ammunition i Irpin utanfr Kiev. Ryska artillerister har ocks diskuterat dess verkan p civila i diverse ryska forum.
https://twitter.com/sumlenny/status/1506252716946993155

3) Jag har svrt att se Ukraina skjuta sdana projektiler in i byar som de snart ska befria. Varfr? Se nedan.

4) Om det nu var Ukraina. Varfr har inte ryssarna sjlva dokumenterat den hr hndelsen och visat vrlden att Ukraina anvnder "flechetter" mot sin egna befolkning? Enligt uppgift s har ammunitionen en "visslande" detonation som r ltt att uppfatta.
Jag har inte sett ngon anklagelse p rysk media att Ukraina anvnder Flechetter.
De har dock anklagat Ukraina fr att ha anvnt dem i Donbass fr ngra r sedan. Om de hade anvnts utanfr Kyiv av Ukraina och Ryssen upptckt detta s hade det varit nyheter ver hela TASS lngt innan detta uppdagades.

Denna soppan har i varje fall enligt mig mer smak n en spik. Men vi fr se om det kommer ytterligare information i rendet.
Senast redigerad av Conception 2022-04-26 kl. 22:05.
Citera
2022-04-26, 22:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du har rtt i det. Vi vet inte med skerhet vem som skt granaterna.
Men vad vet vi d i dagslget?

1) Det r en sllsynt ammunitionstyp enligt flera uppgifter.

2) Det finns fotobevis p att Ryssland haft sdan ammunition strax norr om Kyiv. Foton som r 2 veckor gamla, dvs innan man hittade dessa flechetter i civila ddade.
https://www.reddit.com/r/UkrainianCo...y_position_in/

3) Fr en mnad sedan s kom uppgifter p att Ryssarna skt denna ammunition i Irpin utanfr Kiev. Ryska artillerister har ocks diskuterat dess verkan p civila i diverse ryska forum.
https://twitter.com/sumlenny/status/1506252716946993155

3) Jag har svrt att se Ukraina skjuta sdana projektiler in i byar som de snart ska befria. Varfr? Se nedan.

4) Om det nu var Ukraina. Varfr har inte ryssarna sjlva dokumenterat den hr hndelsen och visat vrlden att Ukraina anvnder "flechetter" mot sin egna befolkning? Enligt uppgift s har ammunitionen en "visslande" detonation som r ltt att uppfatta.
Jag har inte sett ngon anklagelse p rysk media att Ukraina anvnder Flechetter.

Denna soppan har i varje fall enligt mig mer smak n en spik. Men vi fr se om det kommer ytterligare information i rendet.

Som jag var inne p i ett tidigare inlgg s r den hr trden en serie Rorschach-test dr alla associerar fritt kring blckflckar p ett papper. Man ser det som skramlar runt i ens egen skalle, frst och frmst.

Jag orkar inte spekulera i frn vems arsenal denna typ av granater kan ha kommit ifrn fr det leder ingen vart. Men om du har lst Telegraph-artikeln s kanske du ocks hller med om att dom inte pst att det var Ryssland som skt granaterna. Och dom pstr inte heller att det inte var Ukraina. Kanske lite intressant i ljuset av diskussionen vi hade om media tidigare, och om "lies by omission".

Det jag tycker r mer intressant r att mnet granater fr oss tillbaka till huvudfrgan: Hur dog merparten av dessa 300 civilister som lg i massgravarna (eller var det 400?).

Du skrev att Ukraina "befriade" Bucha. Ok, vi sger att dom gjorde det. Hur gick det d till rent praktiskt? Jagade dom bort ryssarna med sopkvast och hrda ord? Nej, av vad vi sett i trden s frefll ryssarna uppehlla sig i Buchas ttbebyggelse, och Ukraina attackerade deras positioner, bla med granatbeskjutning. Skert skt d ryssarna tillbaka ocks.

Vad hnder d? Jo det blir civila ddsoffer. Kan det resultera i 300-400 civila ddsoffer p ngra veckor i en frort med ca 30k pers. Ja, varfr inte? r det krigsbrott, frn ngon av sidorna? Nej, d r civilisterna "collateral damage".

r ammunition med flechetter frbjudet att anvnda i krig? Enligt Telegraph-artikeln av vissa lnder, men troligtvis inte av varken Ryssland eller Ukraina, fr d skulle det skerligen nmnts i artikeln.

Elefanten i rummet r att ingen av anklagelserna av krigsbrott som riktats mot Ryssland har lagt fram ngon sammanhngande frklaring till hur dessa hundratals civila dog. Det borde tminstone ha gtt att faststlla nu, flera veckor senare.

Kalla mig cynisk, men jag misstnker att man vill fortstta lta denna helt centrala frga svva i en dimma av oklarhet, s att alla de som redan frutstter krigsbrott frn Ryssland ska kunna fortstta tro det ostrt. Om det skulle visa sig att den absoluta majoriteten av civila ddsoffer strk med i korseld och granatbeskjutning s blir det slutpunkten fr all sensationsjournalistik. Det skulle vara en rtt naturlig och fult rimlig frklaring givet omstndigheterna i Bucha. Men tyvrr ej tillrckligt saftig fr en sensationslysten mediekonsument i vst.

Sanningen r oftast trkig, om n nog s deprimerande.

Istllet s stts vi p permanent informations-dropp med just sdana hr lsryckta storys utan sammanhang om flechetter. Allt fr att ge fortsatt nring t den konspirationsteori som planterats i folks medvetanden p dag ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in