Citat:
Ursprungligen postat av
DemosthenesNu
Med din logik kommer alltså aldrig...någonting...hända på riktigt igen? För det är bara media som vill tjäna pengar?
Nej då. Inte alls. Nån sån dysterkvist är jag inte.
Typ 95% av allt som media skriver, totalt sett, är säkerligen helt sant och sakligt rapporterat. Inte vinklat på något sätt.
Och 95% av alla tåg helt enligt tidtabell. Ändå gnäller folk över att "alla" tåg är sena. Hur kan det komma sig? Jo, dom tåg som är sena är vanligtvis dom som går i rusningstrafik, då dom flesta åker kollektivt. Det beror på att tidsmarginalerna är tightare då och dominoeffekter uppstår. Rent faktiskt är det såklart fel att säga att alla tåg är sena. Men det är begripligt att det upplevs så.
Att jag och andra klagar över att nyhetsmedia inte ger oss en korrekt bild, beror på att sådana saker som är viktiga och engagerande för oss, ofta även är viktiga och engagerande för staten & kapitalet. (Du får leva med att jag använder den abstraktionen.)
Det finns naturligtvis stora finansiella och politiska intressen som vill att vi ska tycka på ett visst sätt i just dom frågorna. Att vi ska tycka på ett sätt som gynnar dessa intressen, och att vi inte sätter oss på tvären. Det är därför just dom här, väldigt viktiga, narrativen (oj, där var visst ett till ord du inte gillar) som tenderar att bli lite tillskruvade i media.
Saker som inte är viktiga för dom, som Mello, kommer alltid att rapporteras sakligt och korrekt. (Fel låt vann!)
Det är liksom inget konstigt och egentligen helt självklart. Och det går att leva med, bara man passar sig lite för att dras med när det blir såhär hysteriskt i rutan som det är nu.
Citat:
Hoppas du förstår att det finns logiska fel i din argumentation. Att media tjänar pengar på sensationer är sant. Men det utesluter inte att Ryssland begår krigsbrott i Ukraina. Dessa två premisser utesluter inte varandra.
Nej, definitivt inte. Jag utgår ifrån att någon form av krigsbrott begås i alla större krig, av alla parter i konflikten. Det är sällan någon ställs till svars. Men det är en annan sak.
Frågan är snarare i hur hög grad det sker. Och på vilken nivå. Är krigsbrotten sanktionerade från högsta politiska ort, som i fallen med Nazi-tyskland och folkmordet på Armenierna? Eller är det något som begås "i stundens hetta" av vissa grupper av soldater, som i Vietnam?
Rapporteringen i detta fall har en stark underton av "guilty until proven innocent" med avseende på allt som har med ryssarna att göra. Betyder självklart inte att ingen av de
specifika anklagelserna stämmer. Det kan dom mycket väl göra. Hur ska jag kunna veta? Det finns också många
implicita anklagelser som aldrig konkretiseras, utan lämnas åt läsarens fantasi. (Avsiktligt, skulle jag säga.)
-En implicit anklagelsen i fallet Bucha är att flera hundra (300?) civila mördades avsiktligt av ryssarna.
-En annan implicit anklagelse är att detta är organiserat/sanktionerat från politisk ort (Putin?), eftersom man använder ordet "folkmord".
Rapporteringen om den ukrainska sidans överträdelser är snarare av typen "innocent until proven guilty beyond any resonable doubt (and then some)".
Jag skulle föredra att man drog båda sidor över en kam. Men jag är inte på något sätt förvånad över att det inte sker.
Citat:
Medier tjänar för övrigt pengar på annonser - det är inte svårare än så. Du verkar helt ha missat det här med reklam och produktplacering - visserligen problematiskt i sig, men inte styrt av en global konspiration.
Ja, praktiskt nog så kan vi på samma gång bli programmerade med både vad vi ska tycka om Putin och Ukraina och vilka frukostflingor vi ska köpa.
Pfizer köper ju annonser för mega-bucks av både CNN och Fox. Kan det ha nåt samband med att deras rapportering om vaxxen lät mer som infomercials än journalistik?
https://www.youtube.com/watch?v=4f7jydIonqk
Ganska säker på att jag sa i mitt förra inlägg att ingen konspiration behöver förutsättas. Allt detta sker ju inför öppen ridå. Jag skulle kalla det ömsesidigt gynnsamt utbyte av varor och tjänster mellan olika samhällssektorer. Formandet av vår verklighetsuppfattning ingår i det utbytet.
Citat:
Det är ohederligt att du försöker förekomma rapporter om framtida övergrepp i Ukraina genom att säga att det bara är ett sätt att hålla igång ett narrativ (ni konspirationsteoretiker överanvänder förresten ordet 'narrativ'), särskilt när det redan har dykt upp tecken på att sådana övergrepp/krigsbrott har ägt rum. Är det så att du ska kunna säga "vad var det jag sa"?
Ja, någon gång kommer folk glömma Butja - återigen, det betyder inte att det inte har hänt. Är folk lata får för det? Kanske. Tycker folk om mello? Ja. Återigen - det betyder inte att Butja inte har hänt.
Det kan du säga och tycka. Men för att slå retur på din egen replik: "Det betyder inte att det inte är sant". Eller hur?
Och jag kan säga att det är
ohederligt av dig att försöka bakbinda mig genom att sätta "regler" för vad jag får tro och tycka. Du tror inte att du själv spekulerar om olika saker i den här tråden? Är du på riktigt?
Jag försöker inte "förekomma någon rapportering". Jag skriver vad jag själv tror. Och jag skriver för min egen skull, för att reda ut mina egna tankar om saken. Inget som skrivs på det digitala bakvattnet FB påverkar världen på något meningsfullt sätt. Jag fattar inte hur folk har fått för sig det.
Citat:
Medier säger inte "dödsknarkar-orcher" - det är igen ohederligt att du målar upp en bild av en jargong som du själv har hittat på, eller som finns hos privata användare på flashback eller sociala medier. Det är som när rasister måste lägga till "dödsknarkar" om sig själva för att förlöjliga meningsmotståndare, trots att ordet inte ifråga inte används. Varför är det så svårt att argumentera hederligt?
Jag tror nog att du kan känna igen ett uppenbart skämt. Kan du inte det? Eller trodde du på allvar att jag försökte tuta i någon att media
ordagrant sätter sådana rubriker? Nä, det gjorde du ju såklart inte.
Så det är faktiskt du själv som målar upp en falsk bild av mig, när du försöker ful-tolka vad jag skrev.
Sen är det ju för all del så att media verkar gilla att citera "Ukrainian officials" som kallar ryssar för orcher:
Citat:
"Today on March 31, our town has been liberated from the Russian orcs, the Russian occupiers by our Ukrainian Armed Forces," Fedoruk said in a video in front of Bucha's city hall that was published on Friday.
A number of Ukrainian officials have been referring to Russian forces as "orcs" — the evil, monstrous army in J. R. R. Tolkien's "The Lord of the Rings."
https://edition.cnn.com/europe/live-...b00098bacb8a1f
Nu är det ju såklart inte CNN
själva som säger att ryssar är orcher. Skulle aldrig komma på fråga. Dom bara säger att
andra säger det. Men det går säkert att jobba in i ett sånt citat i en rubrik också, om man är lite kreativ.
Citat:
Ja, det finns agendor och vinklingar i alla medier. Men att direkt avfärda allting som "MSM" säger som falskt och en del av en konspiration blir en slapp genväg till att automatiskt vinna alla argument. När tillräckligt många vittnesmål och mediala källor kan styrka samma sak, räcker det inte med att en enskild konspirationsteoretiker på ett internetforum säger att allting är en lögn och att alla är en del av en konspiration.
Hela ditt inlägg går att sammanfatta med "jag har förstått mer än alla andra och sett igenom hela systemet och dess 'narrativ' fast jag kan inte formulera något som helst konkret mer än luddiga buzzwords som 'narrativ' och 'staten och kapitalet'".
Jag avfärdar inget. Jag kritiserar det jag ser som uppenbara brister i medias rapportering.
Att jag kan identifiera dessa ser jag inte som något bevis för att jag är smart. Men möjligen en indikation på att jag är normalbegåvad.
Du drar också den felaktiga slutsatsen att eftersom jag kritiserar medias rapportering, så avfärdar jag tanken på att ryssarna har gjort några fel eller att det har begåtts krigsbrott i någon omfattning överhuvudtaget. Det stämmer inte. Du drog helt enkelt en för långtgående slutsats av vad jag skrev. Om du vill så kan du titta på mina tidigare inlägg i tråden för att bekräfta detta.