2022-04-17, 22:06
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Jaha! Ds, sger dem det s mste det vara sant. Dessa sg detta ske eller har redan varit p plats och bekrftat detta som fakta? 2 av de bakbundna dda levde ju i filmen, de kan ju intervjua dem kanske?

Undrar varfr ens civila fanns kvar i Bucha, r inte det ett krigsbrott att inte evakuera hotade stder?

Vad sger Human Rights Watch om det?

Var r Moskvas besttning? Som "rddats". Varfr skt inte moskva ned missilerna?
Citera
2022-04-23, 15:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Sg av en slump denna Twitter-trd, nr jag letade efter nt annat:
https://twitter.com/TrojanCats/statu...L2HBE6ydwzXiLA

Ytterligare en satellitdata-analys som psts tidsbestmma NYT:s bild till 31/3. (Buchas borgmstare frklarade staden befriad den 31/3.)
Denna har ftt 8 likes. Jag tror att om ngon hade tagit detta p allvar s hade den haft en betydligt strre spridning. Jag kan dock inte motbevisa denna precis lika mycket som du inte kan bevisa att det r sant.

Jag tycker d att det kraftigt lutar t en:
https://twitter.com/DarkAngelsLink1/...44287407579139

Men som jag skriver innan. Hade ngon, ven Pro-ryssar trott att det ligger sanning bakom den s hade den spridits mycket mer. 8 likes och 4 retweets sger mycket.

Rybar har inte terkommit med ngon ny berkning. Jag har kollat igenom hela deras historik. Mycket tyder d p att deras berkning var ett frsk till att frvilla.

Och nu var det just Rybars berkning som vi diskuterade.
Citera
2022-04-25, 02:10
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Denna har ftt 8 likes. Jag tror att om ngon hade tagit detta p allvar s hade den haft en betydligt strre spridning. Jag kan dock inte motbevisa denna precis lika mycket som du inte kan bevisa att det r sant.

Men som jag skriver innan. Hade ngon, ven Pro-ryssar trott att det ligger sanning bakom den s hade den spridits mycket mer. 8 likes och 4 retweets sger mycket.

N, sger ingenting. Litet konto med 42 fljare. Mnga twittrare r skerligen ocks rdda fr att skriva ngot som kan uppfattas kritiskt mot Ukraina efter att flera stora konton blivit bannade fr just detta.

Dessutom har mediacykeln rullat vidare och ingen bryr sig om Yablonskayagatan i Bucha lngre, eller kommer ens ihg hndelsen -Utom sjukhuvuden som du, jag och Rybar. (Skulle nog tom sga att det r misstnkt tyst om Bucha i MSM nu.)

Citat:
Jag tycker d att det kraftigt lutar t en:
https://twitter.com/DarkAngelsLink1/...44287407579139

Kraftigt? Lter mer som att du sjlv kraftigt vill deklarera vilka dina egna bias och frdomar r. Antar att Tweeten fick en like frn dig?
Hr r vad @TrojanCats skrev som svar fr vrigt:
Citat:
Ugh, Ive repeatedly stated that its my opinion. I didnt throw any fancy buzzwords around or claim I was an expert in the field. Its merely my view having worked with the same type of data.

Citat:
Rybar har inte terkommit med ngon ny berkning. Jag har kollat igenom hela deras historik. Mycket tyder d p att deras berkning var ett frsk till att frvilla.

Och nu var det just Rybars berkning som vi diskuterade.

Jag vet inte vad du diskuterar, men jag diskuterar vilken sida som r skyldig till liken p den dr satellitbilden. Och huruvida ngra krigsbrott kan pvisas.

Jag tycker inte mycket tyder p att Rybar frsker frvilla. Skert r dom biased. Finns en del som tyder p att du ocks r det. Ska jag inte ta dig serist bara fr det?

I ett uppfljande inlgg (som jag tror att du kanske missade?) s skriver dom ganska detaljerat vad dom vet och inte vet, och ber om verseende med att det kan ta tid innan de blir klara. Jag tog mig tid att verstta hr:
https://t.me/rybar/30416

Faktum r att Rybar har fortsatt posta nya rn om Bucha i allmnhet och Yablonskaya street (gatan med kropparna) sedan vi diskuterade saken senast. Om du anvnder skfunktionen i Telegram s kan du hitta relevanta inlgg genom olika kombinationer av sktermerna:

Буче
Яблонской
19 марта
Maxar

Om du r intresserad allts.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-25 kl. 02:23.
Citera
2022-04-25, 08:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
N, sger ingenting. Litet konto med 42 fljare. Mnga twittrare r skerligen ocks rdda fr att skriva ngot som kan uppfattas kritiskt mot Ukraina efter att flera stora konton blivit bannade fr just detta.

Dessutom har mediacykeln rullat vidare och ingen bryr sig om Yablonskayagatan i Bucha lngre, eller kommer ens ihg hndelsen -Utom sjukhuvuden som du, jag och Rybar. (Skulle nog tom sga att det r misstnkt tyst om Bucha i MSM nu.)
Jod, alla kommer att komma ihg den hndelsen nr detta r ver. Var s sker.

Twitterkonton blir bannade om de medvetet sprider lgner kan jag misstnka. Gr man inte det s ska man inte vara rdd fr att kontot blir bannat.

Som jag skrev innan. Hade det legat ngon sanning bakom denna tweeten s hade givetvis blivit viral och ven tagits upp p telegram.ru som inte r lika faktaorienterad som twitter. Dr finns det inte ett spr av den.

Citat:
Kraftigt? Lter mer som att du sjlv kraftigt vill deklarera vilka dina egna bias och frdomar r. Antar att Tweeten fick en like frn dig?
Hr r vad @TrojanCats skrev som svar fr vrigt:
ven om man r dmjuk i sina antaganden s behver det inte ligga ngon sanning bakom dem. Denna TrojanCats twittrar pro-ryska tweetar hela dagen. Ingenting negativt alls. Hade det varit ett nyanserat twitterkonto s hade man inte haft denna starka frdom sklart.

Som jag skrev ovan, ingenting pekar p att den r sann.

Citat:
Jag vet inte vad du diskuterar, men jag diskuterar vilken sida som r skyldig till liken p den dr satellitbilden. Och huruvida ngra krigsbrott kan pvisas.
Fast om jag inte minns fel s gllde "vadet" angende Gonzales Lira just om Rybars pstende om att satellitbilderna var fejk.

Citat:
Jag tycker inte mycket tyder p att Rybar frsker frvilla. Skert r dom biased. Finns en del som tyder p att du ocks r det. Ska jag inte ta dig serist bara fr det?
Hade jag kommit med egna antaganden utan ngon som helst fakta s ska du definitivt inte ta mig serist.

Citat:
I ett uppfljande inlgg (som jag tror att du kanske missade?) s skriver dom ganska detaljerat vad dom vet och inte vet, och ber om verseende med att det kan ta tid innan de blir klara. Jag tog mig tid att verstta hr:
https://t.me/rybar/30416
Skulle den sista lnken hnga ihop med texten? Det gr den inte.

Jag kan omjligen sjlv verifiera det de skriver ovan fr jag r inte insatt. Men jag vet att det finns mnniskor som kan allt med satelliter ver hela vrlden som verkligen inte r partiska i mnet. Om dessa inte tar detta p allvar s varfr ska vi som r partiska gra det d?

Citat:
Faktum r att Rybar har fortsatt posta nya rn om Bucha i allmnhet och Yablonskaya street (gatan med kropparna) sedan vi diskuterade saken senast. Om du anvnder skfunktionen i Telegram s kan du hitta relevanta inlgg genom olika kombinationer av sktermerna:

Буче
Яблонской
19 марта
Maxar
Jag vet inte. Det finns flertalet luddiga argument. Ska man argumentera mot dessa?

1) Det str en mugg p en av pallarna. De anser inte att soldaterna dricker te s drfr kan inte de civila ha frts dit av soldater.

2) De anser att plarna r tokiga fr att det regnade inte tillrckligt mycket den dagen. Om detta r baserat p de metrologiska uppgifterna s r det lite fnigt. Kan man vder s vet man att regn kan vara vldigt lokalt.

3) De tycker att ngra extra lastpallar plus ngra "pinnar" har dykt upp mellan bilderna. Vet inte vad det betyder och ingen mer frklaring ges heller.

Det pgr utredningar just nu av mer eller mindre opartiska delegationer. Har Ryssland varit serisa i mnet s hade de givetvis skickat sina egna delegationer till platsen fr att utreda. Det gr de inte.
Senast redigerad av Conception 2022-04-25 kl. 09:14.
Citera
2022-04-25, 12:42
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jod, alla kommer att komma ihg den hndelsen nr detta r ver. Var s sker.

Twitterkonton blir bannade om de medvetet sprider lgner kan jag misstnka. Gr man inte det s ska man inte vara rdd fr att kontot blir bannat.

Som jag skrev innan. Hade det legat ngon sanning bakom denna tweeten s hade givetvis blivit viral och ven tagits upp p telegram.ru som inte r lika faktaorienterad som twitter. Dr finns det inte ett spr av den.

P Twitter fr man grna ljuga sig bl, s lnge man inte r kontroversiell.
De twitterkonton som blir bannade r de som motsger aktuellt rdande NWO-dogma. Oavsett om det fr tillfllet handlar om effektiviteten av ansiktsmasker, Hunter Bidens pedofildator, eller nu senast Ukraina s r Twitter ingen allvetande gud och kan sjlvklart inte avgra vem som ljuger i en frga dr "experter" trter. Twitter identifierar vem dom sjlva anser har "fel" sikt, och bannar det kontot.

Eftersom vi nyss diskuterade Scott Ritter i en annan trd:
Vilken "lgn" blev han bannad (p livstid) frn Twitter fr? Att Ryssland r p vg att vinna kriget?

Vilken effekt tror du det kan ha p konton som r av samma sikt? Exakt, dom tystnar. Och det r hela pongen. F tyst p folk med "fel" sikt.

Citat:
ven om man r dmjuk i sina antaganden s behver det inte ligga ngon sanning bakom dem. Denna TrojanCats twittrar pro-ryska tweetar hela dagen. Ingenting negativt alls. Hade det varit ett nyanserat twitterkonto s hade man inte haft denna starka frdom sklart.

Som jag skrev ovan, ingenting pekar p att den r sann.

N, men dremot kan man frlora i trovrdighet nr man sjlv inte r det. Du instmde i ditt frra inlgg med detta omdme om @TrojanCats:
Citat:
Ah one of the smart trolls. Create just enough doubts to seem credible, name drop academics and post 'science'. I see you.
Du sjlv skriver ju pro-ukrainska inlgg jmt och stndigt. Ska jag d dra slutsatsen att du r "one of the smart trolls". Och att du frsker "cast just enough doubt". Detta r sandlda-niv.

Att han kan ha fel i sak r en annan sak. D kan skert ngon visa det, ven om inte just vi har dom specialkunskaperna.

Hur mnga likes och retweets ett inlgg har avgr inte sanningshalten. Endast sakliga svar kan avgra.

Citat:
Fast om jag inte minns fel s gllde "vadet" angende Gonzales Lira just om Rybars pstende om att satellitbilderna var fejk.

Det r vl en ppen frga fortfarande? Diskussionen gller vad som utspelade sig p Yablonskaya-gatan och hur de dr personerna dog och hur de hamnade p platsen dr de fotograferades. Det r ocks en ppen frga.

Citat:
Hade jag kommit med egna antaganden utan ngon som helst fakta s ska du definitivt inte ta mig serist.

Antal likes och retweets r ju tekniskt sett fakta, s tekniskt sett har du en pong.

Citat:
Skulle den sista lnken hnga ihop med texten? Det gr den inte.

N det var uppenbarligen fel inlgg som jag lnkade. Jag hade flera fnster uppe och det var sent.
Hr r den korrekta lnken, om den r till ngon nytta fr dig: https://t.me/rybar/30642

Citat:
Jag kan omjligen sjlv verifiera det de skriver ovan fr jag r inte insatt. Men jag vet att det finns mnniskor som kan allt med satelliter ver hela vrlden som verkligen inte r partiska i mnet. Om dessa inte tar detta p allvar s varfr ska vi som r partiska gra det d?

Alla r partiska i ngon mn. n s lnge konstaterar vi bara vem som har sagt vad och vad vi sjlva kan och inte kan verifiera. Om du r otlig s behver du inte delta. Allt klarnar s smningom.

Citat:
Jag vet inte. Det finns flertalet luddiga argument. Ska man argumentera mot dessa?

1) Det str en mugg p en av pallarna. De anser inte att soldaterna dricker te s drfr kan inte de civila ha frts dit av soldater.

2) De anser att plarna r tokiga fr att det regnade inte tillrckligt mycket den dagen. Om detta r baserat p de metrologiska uppgifterna s r det lite fnigt. Kan man vder s vet man att regn kan vara vldigt lokalt.

3) De tycker att ngra extra lastpallar plus ngra "pinnar" har dykt upp mellan bilderna. Vet inte vad det betyder och ingen mer frklaring ges heller.

Nu klistrade jag in den lnken av misstag, s det var inget jag sjlv ville argumentera fr. Men eftersom du skrev din egen analys s kan jag sga att jag i princip hller med dig p dessa punkter. Det r aldrig en god ide att fra fram svaga eller ofullstndiga argument, fr d siktar motstndarsidan in sig p just dessa.

Citat:
Det pgr utredningar just nu av mer eller mindre opartiska delegationer. Har Ryssland varit serisa i mnet s hade de givetvis skickat sina egna delegationer till platsen fr att utreda. Det gr de inte.

Du syftar p ICC-utredningen eller?
Senast jag hrde s var det Bellingcat som hade ftt jobbet att "samla bevis" i Bucha. Jag r ledsen, men inte ens med god vilja kan man sga att Bellingcat r "mer eller mindre" oberoende. Skulle du lita p en utredning dr RT fick "samla bevis"?

https://www.flashback.org/sp79839230
Citera
2022-04-25, 13:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
P Twitter fr man grna ljuga sig bl, s lnge man inte r kontroversiell.
De twitterkonton som blir bannade r de som motsger aktuellt rdande NWO-dogma. Oavsett om det fr tillfllet handlar om effektiviteten av ansiktsmasker, Hunter Bidens pedofildator, eller nu senast Ukraina s r Twitter ingen allvetande gud och kan sjlvklart inte avgra vem som ljuger i en frga dr "experter" trter. Twitter identifierar vem dom sjlva anser har "fel" sikt, och bannar det kontot.

Eftersom vi nyss diskuterade Scott Ritter i en annan trd:
Vilken "lgn" blev han bannad (p livstid) frn Twitter fr? Att Ryssland r p vg att vinna kriget?

Vilken effekt tror du det kan ha p konton som r av samma sikt? Exakt, dom tystnar. Och det r hela pongen. F tyst p folk med "fel" sikt.
Fel sikt?

Citat:
The offending tweet by Ritter, was: "The Ukrainian National Police committed numerous crimes against humanity in Bucha. Biden, in seeking to shift blame for the Bucha murders onto Russia, is guilty of aiding and abetting these crimes. Congratulations America... we've created yet another Presidential war criminal!"
Finns ingen sanning i det pstendet.

Citat:
N, men dremot kan man frlora i trovrdighet nr man sjlv inte r det. Du instmde i ditt frra inlgg med detta omdme om @TrojanCats:

Du sjlv skriver ju pro-ukrainska inlgg jmt och stndigt. Ska jag d dra slutsatsen att du r "one of the smart trolls". Och att du frsker "cast just enough doubt". Detta r sandlda-niv.
Jag bemter frmst felaktigt fakta. Jag pstr ingenting utan att jag har belgg fr det. Kontrollera grna min historik.

Citat:
Att han kan ha fel i sak r en annan sak. D kan skert ngon visa det, ven om inte just vi har dom specialkunskaperna.

Hur mnga likes och retweets ett inlgg har avgr inte sanningshalten. Endast sakliga svar kan avgra.
Det r liksom inte det som r specifikt. Det faktum r ingen tror att det ligger ngon sanning i posten r det fundamentala. Detta gller ocks pro-ryssar, annars hade som sagt alla hyllat den.

Citat:
Det r vl en ppen frga fortfarande? Diskussionen gller vad som utspelade sig p Yablonskaya-gatan och hur de dr personerna dog och hur de hamnade p platsen dr de fotograferades. Det r ocks en ppen frga.
Jag sger det igen, varfr kommer inte ryssar med motbevis? Varfr har de inga egna satellitbilder frn sina egna satelliter som bevisar motsatsen. Varfr bemter inte ryska staten dessa anklagelser med motbevis?

Citat:
Du syftar p ICC-utredningen eller?
Senast jag hrde s var det Bellingcat som hade ftt jobbet att "samla bevis" i Bucha. Jag r ledsen, men inte ens med god vilja kan man sga att Bellingcat r "mer eller mindre" oberoende. Skulle du lita p en utredning dr RT fick "samla bevis"?
Bevis r endast bevis om de r otvivelaktiga. Jag vlkomnar alla sidor att samla bevis som r trovrdiga.

Som jag skriver innan. Jag hade grna sett att den Ryska sidan tar detta serist och skickar dit en egen delegation som kan se p bevisen.
Citera
2022-04-25, 15:10
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Fel sikt?

Finns ingen sanning i det pstendet.

Exakt. Fel sikt. Helt annan sak n att ngon skulle bli avstngd fr att ljuga. Vilket ocks vore idiotiskt, eftersom inte Twitter bttre n ngon annan kan faststlla vad som r sant eller falskt i en komplicerad frga. Och om det rr sig om en uppenbar lgn s kan alla se att det r lgn, och ingen avstngning r ndvndig. Att tysta folk tjnar bara de krafter som sjlv har ngot att dlja.

Det r din sikt, att det inte finns ngon sanning i Ritters pstende. Vad vet du som han inte vet?
Pstendet i sig r Ritters sikt. Du vet inte ndvndigtvis vad han baserar sin sikt p.

Ganska bra exempel p exakt vad jag syftade p. Folk blir bannade frn Twitter fr siktsbrott. Stasi-fasoner.

Citat:
Jag bemter frmst felaktigt fakta. Jag pstr ingenting utan att jag har belgg fr det. Kontrollera grna min historik.

Om du inte hade ngra sikter s skulle du inte vara vrd att diskutera med. sikter och fakta r inte samma sak ven om de r beslktade i viss mn. Du har rtt att ha dina sikter och blir inte tystad fr att du tycker "fel". Det r pongen.

Citat:
Det r liksom inte det som r specifikt. Det faktum r ingen tror att det ligger ngon sanning i posten r det fundamentala. Detta gller ocks pro-ryssar, annars hade som sagt alla hyllat den.

Svagt argument. Uppenbart r att ingen som inte besitter samma eller strre sakkunskaper som @TrojanCats kan ha en vettig sikt om huruvida analysen r korrekt eller ej.

Tror att mnga pro-ryssar r som jag. Vi hyllar inte okritiskt nr vi inte sjlva kan verifiera att ngot r korrekt, bara fr att det rkar passa in i vrt narrativ. Jag ppekade bara att detta r en berkning som ngon gjort, och att vi kan hlla gonen p kontot och se hur saken utvecklar sig. Sen r det ocks lite av vattentta skott mellan rysksprkiga social media och snt som vi diskuterar. Om inte Gonzalo Lira hade lyft Rybar s hade vi troligtvis inte knt till att detta ens var en grej, och d hade vi inte hittat till @TrojanCats heller.

t motsatt hll kan man frga sig varfr ingen av dina meningsfrnder har frskt identifierat ngot fel i @TrojanCats analys. Svaret r sklart samma: Obskyrt konto. Och f besitter ndvndiga specialkunskaper, s d blir invndningarna av typen ad hominem istllet, vilket vi ocks kunde konstatera.

Om du anvnder skorden jag gav dig s kan du hitta ett inlgg frn Rybar dr dom efterlyser fler experter p omrdet. S jag tycker att det verkar som att dom jobbar p saken, och att dom r ganska samvetsgranna, ven om dom r biased.

Citat:
Jag sger det igen, varfr kommer inte ryssar med motbevis? Varfr har de inga egna satellitbilder frn sina egna satelliter som bevisar motsatsen. Varfr bemter inte ryska staten dessa anklagelser med motbevis?

Bevis r endast bevis om de r otvivelaktiga. Jag vlkomnar alla sidor att samla bevis som r trovrdiga.

Som jag skriver innan. Jag hade grna sett att den Ryska sidan tar detta serist och skickar dit en egen delegation som kan se p bevisen.

Jag vet inte vad ryska spionsatelliter tar bilder p och vid vilka tidpunkter. Vet du? Antagligen spionerar dom p motstndarsidan, och inte p en lerig bakgata i en frort till Kiev som man sjlv ockuperar.

Har Ukraina erbjudit sig att slppa in en rysk delegation i Bucha som ska f g runt och samla bevis och intervjua lokalbefolkningen? Tror du att det r sannolikt att dom skulle tacka ja, om Ryssland gjorde en sdan frfrgan?

Vad jag skulle vilja se r en oberoende internationell utredning ledd av FN. Borde ju g att orda s att den inte leds av representanter fr lnder som r aktivt inblandade i konflikten, s som r fallet med ICC-utredningen.

Som diskuterats tidigare i trden s satte England kppar i hjulen tidigt nr Ryssland ville ta upp saken p agendan:
https://www.flashback.org/sp79765450

Om man lser ditt svar s tyckte du d att det var helt rtt och du frutsatte att Ryssland bara hade fr avsikt att frvilla. S jag frstr inte varfr du efterlyser motargument frn Ryssland nu. Skulle du godta ngra sdana? I vilken form d i s fall?

Nu r ju Ryssland uteslutna ur skerhetsrdet dessutom:
https://www.cnbc.com/2022/04/07/un-v...s-council.html

S i vilket forum ska dom lgga fram bevis fr vrldssamfundet tnkte du? RT? S att du direkt kan avfrda det, eftersom kllan r RT?

Fr att vnda p steken:

Vilka r dom konkreta anklagelserna mot Ryssland, nr det gller Bucha? Som dom ska frsvara sig mot?
Vad exakt r det rysk trupp psts ha gjort. Hur mnga har dom mrdat, enligt anklagelsen? Hur? Nr? Och varfr?

Jag har nnu bara sett en massa dda civilister i kombination med tendentisa insinuationer. Detta i kombination med enskilda incidenter som med drnarfilmen p cyklisten som blev nedskjuten, dr vi inte knner till kontexten. Samt en borgmstare med familj som blev mrdad, vilket r Ukrainas modus operandi. Det r ukrainska nazis och maffia som r knda fr att kidnappa och mrda statsanstllda som inte r 100% gung ho fr totalt krig.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-04-25 kl. 15:13.
Citera
2022-04-25, 17:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Exakt. Fel sikt. Helt annan sak n att ngon skulle bli avstngd fr att ljuga. Vilket ocks vore idiotiskt, eftersom inte Twitter bttre n ngon annan kan faststlla vad som r sant eller falskt i en komplicerad frga. Och om det rr sig om en uppenbar lgn s kan alla se att det r lgn, och ingen avstngning r ndvndig. Att tysta folk tjnar bara de krafter som sjlv har ngot att dlja.

Det r din sikt, att det inte finns ngon sanning i Ritters pstende. Vad vet du som han inte vet?
Pstendet i sig r Ritters sikt. Du vet inte ndvndigtvis vad han baserar sin sikt p.

Ganska bra exempel p exakt vad jag syftade p. Folk blir bannade frn Twitter fr siktsbrott. Stasi-fasoner.
Jag frstr hur tnker ven om jag inte tnker likadant. Men det blir liksom lite som att jag skulle sitta och sga att vr Kung r en Pedofil och Bg. Ingen kan ju bevisa att jag inte har rtt, eller hur. Man samtidigt r det en jvligt plump sak att sga fr uppenbarligen finns det ngon som vet att det jag sger inte r sanning. Att kalla Biden fr war criminal och sga att det var USA's fel att Ukraina invaderades r lite samma sak. Man pstr ngot som man aldrig kan bevisa r sant.

Men visst, ser man USA som hela vrldens jvelskap och att allt r judarnas fel s r det ju kanske det man tycker.

Citat:
Om du inte hade ngra sikter s skulle du inte vara vrd att diskutera med. sikter och fakta r inte samma sak ven om de r beslktade i viss mn. Du har rtt att ha dina sikter och blir inte tystad fr att du tycker "fel". Det r pongen.
Hller med. Alla ska f tycka ngonting s lnge man har belgg fr det. Det blir jobbigare och man sitter och tycker ngot fel "medvetet" om du frstr vad jag menar.

Citat:
Svagt argument. Uppenbart r att ingen som inte besitter samma eller strre sakkunskaper som @TrojanCats kan ha en vettig sikt om huruvida analysen r korrekt eller ej.
Inte alls ett svagt argument. TrojanCats r inte den smartaste mnniskan p jorden. Det finns mnga som r smartare n denna person men nd tagit analysen som ngot som inte r rtt.

Citat:
Tror att mnga pro-ryssar r som jag. Vi hyllar inte okritiskt nr vi inte sjlva kan verifiera att ngot r korrekt, bara fr att det rkar passa in i vrt narrativ. Jag ppekade bara att detta r en berkning som ngon gjort, och att vi kan hlla gonen p kontot och se hur saken utvecklar sig. Sen r det ocks lite av vattentta skott mellan rysksprkiga social media och snt som vi diskuterar. Om inte Gonzalo Lira hade lyft Rybar s hade vi troligtvis inte knt till att detta ens var en grej, och d hade vi inte hittat till @TrojanCats heller.
Visst, det r bra att ta in alternativ information s lnge den r vettig. Annars r det bara slseri med tid.

Citat:
t motsatt hll kan man frga sig varfr ingen av dina meningsfrnder har frskt identifierat ngot fel i @TrojanCats analys. Svaret r sklart samma: Obskyrt konto. Och f besitter ndvndiga specialkunskaper, s d blir invndningarna av typen ad hominem istllet, vilket vi ocks kunde konstatera..
Varfr ska ngon lgga tid p det? Tror du TrojanCats tror helhjrtat p sin analys eller r det ngot som passar dennes narrativ vldigt bra?

Citat:
Om du anvnder skorden jag gav dig s kan du hitta ett inlgg frn Rybar dr dom efterlyser fler experter p omrdet. S jag tycker att det verkar som att dom jobbar p saken, och att dom r ganska samvetsgranna, ven om dom r biased.
Absolut.

Citat:
Jag vet inte vad ryska spionsatelliter tar bilder p och vid vilka tidpunkter. Vet du? Antagligen spionerar dom p motstndarsidan, och inte p en lerig bakgata i en frort till Kiev som man sjlv ockuperar.
Alla satelliter tar flera hgupplsta bilder per dag ver hela jorden, uploadar sedan sin data till en server p jorden. S vill jag ha ett foto frn ngonstans vid en viss tidpunkt s finns det p denna server.
https://www.glavkosmos.com/en/contact-us/
De borde ha samma mjligheter som sina vsterlndska motsvarigheter.

Citat:
Har Ukraina erbjudit sig att slppa in en rysk delegation i Bucha som ska f g runt och samla bevis och intervjua lokalbefolkningen? Tror du att det r sannolikt att dom skulle tacka ja, om Ryssland gjorde en sdan frfrgan?
Ja, det tror jag. Givetvis kommer de inte att f spatsera omkring sjlva men en gemensam FN-delegation med krigsbrottsutredare har nog ingen sagt nej till. Hade Ryssland serist frgat om de fr vara med och utreda dessa misstnkta krigsbrott s tror jag ingen sger nej. Men hur trovrdiga r ryssar egentligen?
Lyssna 2.37 in i detta klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=9dgw...el=NowThisNews
Citat:
"during the time the town has been under control of the russian armed forces, not a single local resident has suffered from any violent action"

Sedan ser man denna videon och inser vad?
https://www.youtube.com/watch?v=50sQ...l=TheTelegraph

Citat:
Vad jag skulle vilja se r en oberoende internationell utredning ledd av FN. Borde ju g att orda s att den inte leds av representanter fr lnder som r aktivt inblandade i konflikten, s som r fallet med ICC-utredningen.
Hller med.

Citat:
Om man lser ditt svar s tyckte du d att det var helt rtt och du frutsatte att Ryssland bara hade fr avsikt att frvilla. S jag frstr inte varfr du efterlyser motargument frn Ryssland nu. Skulle du godta ngra sdana? I vilken form d i s fall?
Egna satellitbilder r en bra brjan.

Citat:
Nu r ju Ryssland uteslutna ur skerhetsrdet dessutom:
https://www.cnbc.com/2022/04/07/un-v...s-council.html
Skerhetsrdet r inte "human rights council".

Citat:
Vilka r dom konkreta anklagelserna mot Ryssland, nr det gller Bucha? Som dom ska frsvara sig mot?
Vad exakt r det rysk trupp psts ha gjort. Hur mnga har dom mrdat, enligt anklagelsen? Hur? Nr? Och varfr?
Det fr du skert se i kommande utredning. Men ngot r vldigt konkret. Nr Ryssarna tog kontroll ver staden i brjan av Mars s lg inga lik p den gatan. Ngonstans i mitten av Mars dk de upp fr att sedan ligga kvar till Ukraina tertog staden.

Citat:
Jag har nnu bara sett en massa dda civilister i kombination med tendentisa insinuationer. Detta i kombination med enskilda incidenter som med drnarfilmen p cyklisten som blev nedskjuten, dr vi inte knner till kontexten. Samt en borgmstare med familj som blev mrdad, vilket r Ukrainas modus operandi. Det r ukrainska nazis och maffia som r knda fr att kidnappa och mrda statsanstllda som inte r 100% gung ho fr totalt krig.
Jag bemter med att visa dig den Ryska Borgmstarens Facebooksida igen. Du har sett den frut. Det r jag sker p.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Det finns inget pro-ryskt dr. Varfr frdes hon bort av ryska soldater i mitten av Mars? Tror du verkligen p riktigt att Ukrainska soldater ddade henne?
Senast redigerad av Conception 2022-04-25 kl. 17:30.
Citera
2022-04-25, 17:38
Bannlyst
Ja d var lgnen om att ryssarna ddat civila i butcha avlivad.

Rttslkare upptcker flchetter som sllan anvnds i modern krigfring i kroppar som hittats i massgravar i Bucha, rapporterade "The Guardian".

Dussintals civila som psts ha dtt under nrvaro av den ryska armn i den ukrainska staden Bucha ddades av sm metallpilar frn granater av en typ som avfyrades av artilleri, hvdade rttslkare. Trots den antiryska stndpunkt som presenteras i forskningen visar resultaten att dessa var AFU som beskjutit civila i Bucha.

Another uncommon and rarely seen projectile, said Gibson on Twitter. This time its the equivalent of the US Beehive series of Anti-personnel (APERS) projectiles It operates like a true shrapnel projectile, but is filled with flchettes and a wax binder.

The same flchettes were used by the AFU in 2014 in the LPR:
Senast redigerad av nandersen 2022-04-25 kl. 17:42.
Citera
2022-04-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandersen
Ja d var lgnen om att ryssarna ddat civila i butcha avlivad.

Rttslkare upptcker flchetter som sllan anvnds i modern krigfring i kroppar som hittats i massgravar i Bucha, rapporterade "The Guardian".

Dussintals civila som psts ha dtt under nrvaro av den ryska armn i den ukrainska staden Bucha ddades av sm metallpilar frn granater av en typ som avfyrades av artilleri, hvdade rttslkare. Trots den antiryska stndpunkt som presenteras i forskningen visar resultaten att dessa var AFU som beskjutit civila i Bucha.

Another uncommon and rarely seen projectile, said Gibson on Twitter. This time its the equivalent of the US Beehive series of Anti-personnel (APERS) projectiles It operates like a true shrapnel projectile, but is filled with flchettes and a wax binder.

The same flchettes were used by the AFU in 2014 in the LPR:

Frutom den lilla detaljen att det r ryssarna som anvnder sdan ammunition, inte Ukraina.
S om du har information om att de anvnts 2014 p befolkningen s sitter du allts p bevis att ryssarna mrdade befolkningen redan d.
Citera
2022-04-25, 21:21
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Jag frstr hur tnker ven om jag inte tnker likadant. Men det blir liksom lite som att jag skulle sitta och sga att vr Kung r en Pedofil och Bg. Ingen kan ju bevisa att jag inte har rtt, eller hur. Man samtidigt r det en jvligt plump sak att sga fr uppenbarligen finns det ngon som vet att det jag sger inte r sanning. Att kalla Biden fr war criminal och sga att det var USA's fel att Ukraina invaderades r lite samma sak. Man pstr ngot som man aldrig kan bevisa r sant.

Men visst, ser man USA som hela vrldens jvelskap och att allt r judarnas fel s r det ju kanske det man tycker.

Har inte vi tv rett ut det hr tidigare och konstaterat att ingen av oss tror att "judarna styr". Mste vi ta om det en gng till eller? Knns som vi mer och mer gr i cirklar hr!

Och det r faktiskt helt irrelevant i sammanhanget hur stor procentandel av vrldens jvelskap som USA str fr. Nr vi vl fogat oss i att hunsas av tankepolis p internet s r vi hopplst frlorade sen. Det kan lter hgtravande. Men det r ocks sant.

Citat:
Hller med. Alla ska f tycka ngonting s lnge man har belgg fr det. Det blir jobbigare och man sitter och tycker ngot fel "medvetet" om du frstr vad jag menar.

Ja jag frstr vad du menar, men hur vet man att ngon tycker fel medvetet? Hur vet man att ngon inte medvetet anklagar ngon annan fr att tycka fel medvetet? Hur ska Twitter avgra det? terigen s kan man lsa in massa saker ven i det du sger, och frga sig om du r uppriktig eller inte. Men det blir ingen debatt av om man gr s. Man argumenterar mot det ngon sger, eller s tackar man fr sig och lgger ner diskussionen.

Citat:
Inte alls ett svagt argument. TrojanCats r inte den smartaste mnniskan p jorden. Det finns mnga som r smartare n denna person men nd tagit analysen som ngot som inte r rtt.

Visst, det r bra att ta in alternativ information s lnge den r vettig. Annars r det bara slseri med tid.

Varfr ska ngon lgga tid p det? Tror du TrojanCats tror helhjrtat p sin analys eller r det ngot som passar dennes narrativ vldigt bra?

Om @TrojanCats tror p sin analys kan jag inte veta, och jag ser ingen anledning att spekulera om det. Det man kan konstatera r att den frefaller redovisas ganska noggrant (givet Twitters begrnsningar), s att ngon med motsvarande kunskapsniv ska kunna frst hur den r gjord.

Citat:
Alla satelliter tar flera hgupplsta bilder per dag ver hela jorden, uploadar sedan sin data till en server p jorden. S vill jag ha ett foto frn ngonstans vid en viss tidpunkt s finns det p denna server.
https://www.glavkosmos.com/en/contact-us/
De borde ha samma mjligheter som sina vsterlndska motsvarigheter.

If you say so.

Citat:
Ja, det tror jag. Givetvis kommer de inte att f spatsera omkring sjlva men en gemensam FN-delegation med krigsbrottsutredare har nog ingen sagt nej till. Hade Ryssland serist frgat om de fr vara med och utreda dessa misstnkta krigsbrott s tror jag ingen sger nej. Men hur trovrdiga r ryssar egentligen?
Lyssna 2.37 in i detta klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=9dgw...el=NowThisNews

Ok du tror det. Jag tror inte det. Vi fr hoppas att det blir en FN-ledd utredning ngon gng som utreder potentiella krigsbrott p bda sidor i konflikten, frn 2014 och framt. Men jag r inte hoppfull tyvrr.

Ja gubben r ju inte medietrnad kan man se direkt. Fet, okarismatisk och dlig kroppshllning. Det dr kommer inte g hem i stugorna. Han borde ha ftt g en snabbkurs i trollfabriken innan detta framtrdande.

Nu kollade jag inte p hela klippet men jag tyckte att han verkade gra flera bra ponger frn 3.50 fram till 12.30. Vilka av hans invndningar r det som du sjlv har sikter om? Ja datumet d kropparna dk upp p Yablonskaya antar jag att du inte hller med om, men utver det?

Dom nmnde att dom skulle fortstta p samma mne dagen efter. Har du kollat p den sessionen ocks? Har du nn lnk?

Citat:
Sedan ser man denna videon och inser vad?
https://www.youtube.com/watch?v=50sQ...l=TheTelegraph

Att civila dr nr det krigas i stadsmilj. Gr det att dra ngra mer lngtgende slutsatser n s? Hur lyckas man med det?

Citat:
Egna satellitbilder r en bra brjan.

Nr du sger "en bra brjan" s lter det lite som om du helgarderar dig. Ja, kanske r skrast, ifall sdana bilder materialisera sig s smningom. (Nu lser jag visserligen in ngot i det du sger, men nd.)

Citat:
Det fr du skert se i kommande utredning. Men ngot r vldigt konkret. Nr Ryssarna tog kontroll ver staden i brjan av Mars s lg inga lik p den gatan. Ngonstans i mitten av Mars dk de upp fr att sedan ligga kvar till Ukraina tertog staden.

Om vi ltsas att dom nu lg dr sedan mitten av mars s kvarstr uppgiften att frklara hur dom dog och varfr detta skulle vara ryssarnas skuld. Sjlvklart kan man om man vill utg frn slutsatsen krigsbrott och frsker dra streck mellan punkterna fr att det ska passa bilden man redan har i huvudet. Och ignorera fullt tnkbara frklaringar som inte leder till den slutsatsen. Personligen ser jag ingen anledning till att gra det.

Citat:
Jag bemter med att visa dig den Ryska Borgmstarens Facebooksida igen. Du har sett den frut. Det r jag sker p.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100013317641334

Det finns inget pro-ryskt dr. Varfr frdes hon bort av ryska soldater i mitten av Mars? Tror du verkligen p riktigt att Ukrainska soldater ddade henne?

Du knner till att folk brukar presentera en bild av sig sjlva p sociala medier som inte alltid stmmer till 100% verens med verkligheten va? I normala fall handlar det om ren ffnga. I en lagls krigssituation dr hela havet stormar s kan det handla om liv eller dd vad man uttalar offentligt.

Varfr styckmrdade MBS s brutalt sin egen landsman Jamal Kashoggi, som tydligen bara var en vanlig enkel journalist? Svaret r inte helt uppenbart fr oss, trots att vi vet betydligt mer om Kashoggi n vad vi egentligen vet om den dr borgmstarens frehavanden fre sin dd.

Men vi knner dock till ukrainska FSBs modus operandi vid det hr laget. Gonzalo Lira frdes nyligen bort och klarade sig sannolikt helskinnad enbart tack vare att han r utlnning och tillrckligt knd fr en internationell allmnhet, samt att Chilenska ambassaden blandade sig i p tidigt stadium.

Jag kan inte veta vem som frde bort och mrdade borgmstaren, eller varfr. Jag kan bara spekulera. Det r tyvrr ytterligt svrt att veta en sn sak fr den som inte var dr. S som det vanligtvis r nr det gller mord. Vi vet att strider pgick i Bucha med omnejd, s ingen av sidorna har "alibi". nd beter dig som att det p ngot stt skulle vara en sjlvklarhet vem som r skyldig.

Lt mig gissa att det dr med att borgmstaren skulle frts bort av "ryska soldater" r ett citat som media ftt frn Ukraina. Ett pstende som de inte har faktagranskat och som de sjlva drfr inte gr i god fr?

terigen s ombeds man av vstmedia att sjlv fantisera om vad som kan ha hnt, eftersom de inte sjlva vill stta sin trovrdighet i pant p att gra ngra egna konkreta anklagelser. Jag intresserar mig inte fr tendentis medierapportering. Om vstmedia inte sjlva vet vad som har hnt s fr dom helt enkelt gra sitt jobb och ta reda p mer. Jag invntar kommande fynd i frgan.

Vstmedia brukar inte blljuga rakt ut. Dremot ger de grna aktiv assistans och vgledning t den som vill ljuga fr sig sjlv. Det r uppenbarligen vldigt effektivt.
Citera
2022-04-25, 21:34
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Frutom den lilla detaljen att det r ryssarna som anvnder sdan ammunition, inte Ukraina.
S om du har information om att de anvnts 2014 p befolkningen s sitter du allts p bevis att ryssarna mrdade befolkningen redan d.

Ukraina anvnder vl ryska kaliber p sitt artilleri, om jag inte r helt felinformerad? (D fr vi vl anta att ammunitionen r rysk ocks va?) Och jag tror att det redan r faststllt i trden att rysk trupp utsattes fr just artilleribeskjutning frn Ukraina nr de uppehll sig i Bucha.

(Fast Ukrainas splittergranater innehller sklart bara flrtkulor och ekologiska polkagrisar. Dom r ju snlla!)

Lter i vilket fall lite obegripligt varfr Ryssarna skulle beskjuta sina egna positioner med splittergranater, ven om vi antar att de skulle vilja mrda civila av ngon outgrundlig anledning.

Det hr r liksom den minst gonhjande nyheten ngonsin. Och det r inget konstigt.

Gerillastrid i stadsmilj => civila hamnar i korselden => civila ddsoffer.

Sen frsker media dra en vals och spinna ett narrativ fr en oinsatt allmnhet, i syfte att smutskasta ryssarna.

Detta r informationskrig. Lr er nn gng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in