Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Du har rätt i det. Vi vet inte med säkerhet vem som sköt granaterna.
Men vad vet vi då i dagsläget?
1) Det är en sällsynt ammunitionstyp enligt flera uppgifter.
2) Det finns fotobevis på att Ryssland haft sådan ammunition strax norr om Kyiv. Foton som är 2 veckor gamla, dvs innan man hittade dessa flechetter i civila dödade.
https://www.reddit.com/r/UkrainianCo...y_position_in/
3) För en månad sedan så kom uppgifter på att Ryssarna sköt denna ammunition i Irpin utanför Kiev. Ryska artillerister har också diskuterat dess verkan på civila i diverse ryska forum.
https://twitter.com/sumlenny/status/1506252716946993155
3) Jag har svårt att se Ukraina skjuta sådana projektiler in i byar som de snart ska befria. Varför? Se nedan.
4) Om det nu var Ukraina. Varför har inte ryssarna själva dokumenterat den här händelsen och visat världen att Ukraina använder "flechetter" mot sin egna befolkning? Enligt uppgift så har ammunitionen en "visslande" detonation som är lätt att uppfatta.
Jag har inte sett någon anklagelse på rysk media att Ukraina använder Flechetter.
Denna soppan har i varje fall enligt mig mer smak än en spik. Men vi får se om det kommer ytterligare information i ärendet.
Som jag var inne på i ett tidigare inlägg så är den här tråden en serie Rorschach-test där alla associerar fritt kring bläckfläckar på ett papper. Man ser det som skramlar runt i ens egen skalle, först och främst.
Jag orkar inte spekulera i från vems arsenal denna typ av granater kan ha kommit ifrån för det leder ingen vart. Men om du har läst Telegraph-artikeln så kanske du också håller med om att dom inte påstå att det var Ryssland som sköt granaterna. Och dom påstår inte heller att det
inte var Ukraina. Kanske lite intressant i ljuset av diskussionen vi hade om media tidigare, och om "lies by omission".
Det jag tycker är mer intressant är att ämnet granater för oss tillbaka till huvudfrågan: Hur dog merparten av dessa 300 civilister som låg i massgravarna (eller var det 400?).
Du skrev att Ukraina "befriade" Bucha. Ok, vi säger att dom gjorde det. Hur gick det då till rent praktiskt? Jagade dom bort ryssarna med sopkvast och hårda ord? Nej, av vad vi sett i tråden så föreföll ryssarna uppehålla sig i Buchas tätbebyggelse, och Ukraina attackerade deras positioner, bla med granatbeskjutning. Säkert sköt då ryssarna tillbaka också.
Vad händer då? Jo det blir civila dödsoffer. Kan det resultera i 300-400 civila dödsoffer på några veckor i en förort med ca 30k pers. Ja, varför inte? Är det krigsbrott, från någon av sidorna? Nej, då är civilisterna "collateral damage".
Är ammunition med flechetter förbjudet att använda i krig? Enligt Telegraph-artikeln av vissa länder, men troligtvis inte av varken Ryssland eller Ukraina, för då skulle det säkerligen nämnts i artikeln.
Elefanten i rummet är att ingen av anklagelserna av krigsbrott som riktats mot Ryssland har lagt fram någon sammanhängande förklaring till hur dessa hundratals civila dog. Det borde åtminstone ha gått att fastställa nu, flera veckor senare.
Kalla mig cynisk, men jag misstänker att man vill fortsätta låta denna helt centrala fråga sväva i en dimma av oklarhet, så att alla de som redan förutsätter krigsbrott från Ryssland ska kunna fortsätta tro det ostört. Om det skulle visa sig att den absoluta majoriteten av civila dödsoffer strök med i korseld och granatbeskjutning så blir det slutpunkten för all sensationsjournalistik. Det skulle vara en rätt naturlig och fult rimlig förklaring givet omständigheterna i Bucha. Men tyvärr ej tillräckligt saftig för en sensationslysten mediekonsument i väst.
Sanningen är oftast tråkig, om än nog så deprimerande.
Istället så sätts vi på permanent informations-dropp med just sådana här lösryckta storys utan sammanhang om flechetter. Allt för att ge fortsatt näring åt den konspirationsteori som planterats i folks medvetanden på dag ett.