2020-06-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hej alla världsmästare!

Jag har lite svårt att komma fram till mitt upplägg i djungeln av råd. Så nu vill jag ha ännu mer råd.

180 cm lång, 74 kg och 38 år gammal, snubbe.

Jag tränade från början lagsporter intensivt till 20 års ålder. Därefter sporadiska löppass men inget regelbundet av värde. För 6-7 år sedan fick jag lite nog och drog igång med löpning och mtb vilket har passat mig bra men jag har ju som man kan förstå inte blivit särskilt vältränad för det. Gjorde ett ryck med starting strenght vilket jag tyckte var toppen, men sen kom någon förkylning.....och så var det med den saken.

Nu kan jag av flera anledningar inte konditionsträna lika mycket längre och kör därför ett nytt försök med styrketräningen. Starting strenght igen samt ca 4 timmar konditionsträning i veckan. Träningsmängden är väl vad jag normalt ligger på.

Tyvärr är jag en riktig junkie och öser i mig öl, chips, choklad och så vidare, även om jag förmodligen äter mindre sånt än många andra.

Jag har testat lite deff-strategier men har svårt i längden. Tycker livet blir för jävla trist av att inte kunna dra en kall vid fint väder eller ta en bulle till kaffet. Sen har jag iofs inget problem alls att äta torsk och broccoli till middag. Det är det här lilla extra som inte gärna vill vara utan.

Vilken strategi ska egentligen satsa på här? Jag vill ju bli vältränad, ha låg fettprocent och kunna springa hyfsat bra. Är lösningen för mig att bara hålla ordningen på mängden kcal varje dag och reglera vikten på så sätt? Inte bry sig så mycket om varifrån kalorierna kommer från? Eller är det omöjligt att få ner fettprocenten på så sätt?

Överlag äter jag allsidigt och nyttigt, men kan hetsäta rejält om det inte finns något regelverk som kontrollerar mig .

Vi är lika gamla och jag jobbar på att gå ner 10kg just nu. Sitter och cyklar 1 timme så kan dela lite tankar medan jag cyklar. Blir säkert mycket jag vill ändra på i efterhand men det får ju inte att editera sen så det blir som det blir. Detta är riktat till dig främst och jag kan dela min plan som jag vet tar mig till mitt mål (har redan gjort denna resa förra året nämligen).

Bra saker att checka av:
- ha bra motivation
- se till att skriva ner och minnas varför detta är så himla viktigt att lyckas med
- må bra psykiskt innan och se till att göra det under viktnedgången
- se till att äta något riktigt gott som är tillagat varje dag
- ha ett bra kostupplägg för att nå målsättningen. Se till att ta hjälp av någon som vet hur man gör. Sitt inte själv med detta då 99% av råden på nätet är rent av felaktiga.
- börja dagen tidigt med att tex äta 10 kokta ägg så hunger aldrig uppstår (dvs sug efter choklad osv)
- genvägar finns inga men det finns saker som känns så bra så att det känns som man "fuskar" trots att man inge gör det. Då syftar jag på goda maträtter som ger samma tillfredsställelse som tex pizza, hamburgare eller vilken skräpmat man nu älskar.
- 60min promenad eller högre tempo varje dag. Du kommer må psykiskt dåligt av att inte röra dig då kroppen är gjord för att röra på sig. Se film samtidigt, musik eller vad som helst. Denna tid handlar om att röra sig för sin kropps skull eftersom du är rädd om den och inte om att prestera. Prestation är helt oviktigt.

Av alla år jag tränat så är den viktigaste kunskapen för min del: man kan inte äta sig tjock på bra råvaror (dvs hemlagad mat på råvaror direkt från naturen som kött och grönt). Vad innebär detta? Läs gärna förklaringen till påståendet:

Du kan ta copy paste på hur normalviktiga Människor gör. Uteslutande så kompenserar de för dagar de överäter så det är ingen dum idé att ha koll på dagliga kalorier. Men man behöver inte räkna kalorierna. Jag drar det på en lätt nivå och det räcker man kan denna förenkling för att lyckas:
Vi har alla en fungerande kaloriräknare i huvudet och den fungerar utmärkt så länge man inte äter tillsatt socker (dvs halv - och helfabrikat). Hjärnans kaloriräknare har svårt att räkna denna typ av kalorier och de går obemärkt förbi (enkelt förklarat) det är därför vi inte blir lika mätta när vi äter halv-&helfabrikat med socker, godis, bullar och annat där man tillsätter en större mängd socker. Det är därför människor utan några kunskaper i kalorier kan hålla sig smala, tex barn (de som inte får mängder med tillsatt socker (titta på gamla skolfoton)).

Denna kunskap kan man använda till mycket. Tex använda för att behålla sin vikt eller gå ner i vikt.

Om någon nu får för sig att dissa så vill jag att den personen testar att överäta ägg. Enda problemet vid 15-20 kokta ägg per dag är att man inte orkar äta fler kalorier och därför går ner för snabbt i vikt för att man ska hinna köpa kläder som passar haha 😂 När man väl köpt kläder dröjer det två veckor så sitter även de löst

Nu vet jag inte vilken strategi du väljer men min är enkel. Jag använder kroppens inbyggda kaloriräknare. Fördelen med den är att den ser till så man blir mätt. Skulle jag äta tillsatt socker och räkna kalorier så skulle jag kunna äta samma mängd kalorier men förbli hungrig och det vill jag undvika till varje pris. Jag är 100% säker på att man då misslyckas med sitt mål. Målet är ju att få en snygg kropp och att den ska förbli snygg. Det lyckas inte andra med utan de kan påstå att de tappade 10kg på två veckor om de vill. Inte är de snygga för det. Så mina mål är betydligt större än att må bra bara över att kunna säga "jag ser lika tjock ut i spegeln men jag gick ner 20kg på två veckor. Fasen bra jag är! ". Dessa kommentarer ser man ofta i trådar på nätet. Inget fel i dem förutom att de ofta vill ge misslyckade råd vidare.

Så. Klarar jag mig utan godis? Nej! Jag väger upp godis och äter 50g godis varje morgon tillsammans med en energidryck som är sockerfri. Detta är tillsammans ca 200kcal. Eftersom jag rör mig 1 timme minst per dag så stryker jag dessa kalorier.
Resten av maten är både asgod och mindre god. Efter promenaden är jag hungrig och då äter jag 5 kokts ägg som då smakar underbart eftersom jag är hungrig. 3 Tim senare äter jag 5 ägg till.
500g ljummen arla vaniljkesella med hallon som jag blandar kör jag senare nångång.
Jag avslutar dagen med 1kg stekt wook med 150g grillad kyckling 20g riven Västerbotten och 20g findus vitlökssås. Massa röd lök också.
Lägger mig mätt och belåten. Om jag även kör någon aktivitet som tex styrketräning så äter jag även 30g jordnötter på morgonen.

På helgen äter jag på samma koncept men jag byter ut en del och lagar annan mat. Tex ett berg fullt med sallad och så har jag en hel grillad kyckling till. Innan det räcker det med 10 kokta ägg. Vin till kycklingen och det räcker väl för att man ska stå sig till nästa dag. Annars kanske man får ta lite kesella också.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-06-23 kl. 08:37.
Citera
2020-06-23, 11:19
Medlem
Citat:
Hej alla världsmästare!

Jag har lite svårt att komma fram till mitt upplägg i djungeln av råd. Så nu vill jag ha ännu mer råd.

180 cm lång, 74 kg och 38 år gammal, snubbe.

Jag tränade från början lagsporter intensivt till 20 års ålder. Därefter sporadiska löppass men inget regelbundet av värde. För 6-7 år sedan fick jag lite nog och drog igång med löpning och mtb vilket har passat mig bra men jag har ju som man kan förstå inte blivit särskilt vältränad för det. Gjorde ett ryck med starting strenght vilket jag tyckte var toppen, men sen kom någon förkylning.....och så var det med den saken.

Nu kan jag av flera anledningar inte konditionsträna lika mycket längre och kör därför ett nytt försök med styrketräningen. Starting strenght igen samt ca 4 timmar konditionsträning i veckan. Träningsmängden är väl vad jag normalt ligger på.

Tyvärr är jag en riktig junkie och öser i mig öl, chips, choklad och så vidare, även om jag förmodligen äter mindre sånt än många andra.

Jag har testat lite deff-strategier men har svårt i längden. Tycker livet blir för jävla trist av att inte kunna dra en kall vid fint väder eller ta en bulle till kaffet. Sen har jag iofs inget problem alls att äta torsk och broccoli till middag. Det är det här lilla extra som inte gärna vill vara utan.

Vilken strategi ska egentligen satsa på här? Jag vill ju bli vältränad, ha låg fettprocent och kunna springa hyfsat bra. Är lösningen för mig att bara hålla ordningen på mängden kcal varje dag och reglera vikten på så sätt? Inte bry sig så mycket om varifrån kalorierna kommer från? Eller är det omöjligt att få ner fettprocenten på så sätt?

Överlag äter jag allsidigt och nyttigt, men kan hetsäta rejält om det inte finns något regelverk som kontrollerar mig .

Du låter väldigt lik mig.. Jag väger nu för tiden 80 kg på 182 cm och skulle gärna skippat några kg men är svårt. Räkna kalorier funkar såklart (aldrig testat) men inget jag skulle palla i längden. När jag var lite yngre blev det mycket mackor men har dragit ner på det en del och kör ägg eller kvarg till frukost. Äter mer frukt nu för tiden t.ex och nyttigare överlag tror jag men på något sätt lyckas man gärna hålla summan av lasterna konstant (typ vräka i sig godsaker ibland) Personligen märker jag att jag lätt äter dubbelt så mycket och dubbelt så fort som de flesta så kan va en nackdel. Min träning är mest cykel, där gör några kg inte så mycket. För löpare är ju varje onödigt kg en större nackdel. Du är väl rätt vass på löpning? Eller hur menar du när du säger att du vill bli vältränad?

Edit: Lyssnade på Prestera Meras podd någon dag. Har lite svårt att skilja på de två men han Simon? pratade om att han såg mat som energi och äter inte i "onödan" osv. Kanske man ska tänka lite som honom och verkligen köra lite energi de dagar man inte tränar? Sen har han cyklat genom Sverige utan mat så är ju ingen dussinlirare direkt.
Senast redigerad av ensam87a 2020-06-23 kl. 11:28.
Citera
2020-06-23, 23:39
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Du låter väldigt lik mig.. Jag väger nu för tiden 80 kg på 182 cm och skulle gärna skippat några kg men är svårt. Räkna kalorier funkar såklart (aldrig testat) men inget jag skulle palla i längden. När jag var lite yngre blev det mycket mackor men har dragit ner på det en del och kör ägg eller kvarg till frukost. Äter mer frukt nu för tiden t.ex och nyttigare överlag tror jag men på något sätt lyckas man gärna hålla summan av lasterna konstant (typ vräka i sig godsaker ibland) Personligen märker jag att jag lätt äter dubbelt så mycket och dubbelt så fort som de flesta så kan va en nackdel. Min träning är mest cykel, där gör några kg inte så mycket. För löpare är ju varje onödigt kg en större nackdel. Du är väl rätt vass på löpning? Eller hur menar du när du säger att du vill bli vältränad?

Edit: Lyssnade på Prestera Meras podd någon dag. Har lite svårt att skilja på de två men han Simon? pratade om att han såg mat som energi och äter inte i "onödan" osv. Kanske man ska tänka lite som honom och verkligen köra lite energi de dagar man inte tränar? Sen har han cyklat genom Sverige utan mat så är ju ingen dussinlirare direkt.

Jag är hyfsad motionär på löpning. Gör väl 40 min på 10 km och har sprungit en hel del ultra upp till 100km. Det är väl det där med att jag aldrig fått till det där utseendet av att vara vältränad eller hård i kroppen. . Även om jag inte direkt har generna för att bli en biff så gissar jag att min kropp skulle hamna mer åt en boxare i lättare vikt om jag skötte träning och kost.

Nu har jag dock kommit igång med styrketräningen och ska följa det slaviskt. Konditionen är bra. Hoppas bara jag kan sköta maten över sommaren. Min fördel är dock att jag är ganska liten i maten. Det är väl därför jag aldrig blir fet trots småätandet och öldrickandet.
Citera
2020-06-24, 08:14
Medlem
Citat:
Jag är hyfsad motionär på löpning. Gör väl 40 min på 10 km och har sprungit en hel del ultra upp till 100km. Det är väl det där med att jag aldrig fått till det där utseendet av att vara vältränad eller hård i kroppen. . Även om jag inte direkt har generna för att bli en biff så gissar jag att min kropp skulle hamna mer åt en boxare i lättare vikt om jag skötte träning och kost.

Nu har jag dock kommit igång med styrketräningen och ska följa det slaviskt. Konditionen är bra. Hoppas bara jag kan sköta maten över sommaren. Min fördel är dock att jag är ganska liten i maten. Det är väl därför jag aldrig blir fet trots småätandet och öldrickandet.

Ja precis har för mig du skrivit det innan. 40 på milen är ju respekt.

Ah kul. Är ju så mycket lättare att se förbättringar om man börjar med något nytt Jag tror du har kunskapen, bara att ha tillräckligt med motivation för göra så mycket som möjligt bra. Sommaren innebär för mig oftast mer tid till träning men också större frestelser.. För min del är det enda som någonsin fungerat egentligen för att tappa vikt snabbt att träna mycket. Jag vet inte vad du småäter osv men jag brukar köra lättkvarg och bär till mellanmål, energifattigt proteinrikt och gott.
Citera
2020-06-24, 12:05
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ja precis har för mig du skrivit det innan. 40 på milen är ju respekt.

Ah kul. Är ju så mycket lättare att se förbättringar om man börjar med något nytt Jag tror du har kunskapen, bara att ha tillräckligt med motivation för göra så mycket som möjligt bra. Sommaren innebär för mig oftast mer tid till träning men också större frestelser.. För min del är det enda som någonsin fungerat egentligen för att tappa vikt snabbt att träna mycket. Jag vet inte vad du småäter osv men jag brukar köra lättkvarg och bär till mellanmål, energifattigt proteinrikt och gott.

Det heter ju alltid att man inte kan reglera vikten med träning men för mig har det fungerat riktigt bra generellt. Kan också vara så att man äter bättre i perioder där man upplever flyt i träningen.

Ska bli spännande att se nu med styrketräningen och konditionsträning vad som händer med kroppen .
Citera
2020-06-24, 13:10
Medlem
Citat:
Det heter ju alltid att man inte kan reglera vikten med träning men för mig har det fungerat riktigt bra generellt. Kan också vara så att man äter bättre i perioder där man upplever flyt i träningen.

Ska bli spännande att se nu med styrketräningen och konditionsträning vad som händer med kroppen .

Ja precis. Kan också va lite så att det är lättare att matcha energiintaget om man får äta lite mer kanske ? När jag har tränat iofs betydligt mer än man hinner i längden (typ cykelsemester) har jag verkligen rasat i vikt trots att jag ätit så mycket jag orkar.

Ja låter bra
Citera
2020-06-25, 22:27
Medlem
Ge mig tips hur jag ska gå ner i vikt!

Jag vill gå ner i vikt. Alltid kunnat äta vad jag vill och haft lågt BIM men efter att jag födde barn hände något. Tog mig aldrig tillbaka till ursprungsvikt, vilket är okej...

... men nu är barnet 7 år och jag har fortfarande + 20kg vikt. Innan graviditet vägde jag 64kg. Gick upp 20kg under graviditeten!!! Och lyckades gå ner 10kg under amning. Sen har det stått still men senaste 2 åren ökat per månad.

Till saken hör att jag hade både ätstörning före graviditet i form av anorexitendenser samt träningsnarkoman... i mitt esse 176 cm, 58kg, rutor på magen osv...

Nu: ja, fortfarande 176 cm... men 85 kg!!! 😔

Ge mig alla era bästa tips!! Främst med mat, men även aktiviteter som funkar när man är ensamstående med barn. Har ingen barnvakt så kan inte gå på gym osv utan måste funka med barnet som är 7 år.

Jag ska ner till iaf 70kg för jag vägrar bli ett fetto!
Citera
2020-06-25, 22:32
Medlem
Ät mindre än du förbrukar. Varsego.
Citera
2020-06-25, 22:38
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatDoesTheFoxSay
Jag vill gå ner i vikt. Alltid kunnat äta vad jag vill och haft lågt BIM men efter att jag födde barn hände något. Tog mig aldrig tillbaka till ursprungsvikt, vilket är okej...

... men nu är barnet 7 år och jag har fortfarande + 20kg vikt. Innan graviditet vägde jag 64kg. Gick upp 20kg under graviditeten!!! Och lyckades gå ner 10kg under amning. Sen har det stått still men senaste 2 åren ökat per månad.

Till saken hör att jag hade både ätstörning före graviditet i form av anorexitendenser samt träningsnarkoman... i mitt esse 176 cm, 58kg, rutor på magen osv...

Nu: ja, fortfarande 176 cm... men 85 kg!!! 😔

Ge mig alla era bästa tips!! Främst med mat, men även aktiviteter som funkar när man är ensamstående med barn. Har ingen barnvakt så kan inte gå på gym osv utan måste funka med barnet som är 7 år.

Jag ska ner till iaf 70kg för jag vägrar bli ett fetto!

Barnet är inget hinder. Du kan jogga med ungen eller låta h*n cykla bredvid. Finns ofta rum på vanliga gym där barn kan sitta och spela på paddan. Men det finns även andra ställen där ni kan träna tillsammans.

Det är svårt att gå ner i vikt och hålla sig där. Du behöver vara rejält motiverad. Mitt tips ändå är att sätta upp ett rimligt mål med din träning och anpassa kosten därefter. Tex att du ska springa milen på en viss tid eller klara nåt annat.
Citera
2020-06-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Ät mindre än du förbrukar. Varsego.

Ja TS, det är faktiskt inte svårare än så. Men för att ge lite mer info så kan jag tipsa om att försöka räkna ut ditt kaloribehov och därefter anpassa din diet. Var noga med att beräkna vad träning har för påverkan. Du kommer snart inse att träning lönar sig eftersom du kan ta ut svängarna lite mer gällande vad ut äter. Sen kommer nästa insikt där du förstår nyttoeffekterna med träning och att du kommer börja må mycket bättre både fysiskt och psykiskt.
Citera
2020-06-25, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Barnet är inget hinder. Du kan jogga med ungen eller låta h*n cykla bredvid. Finns ofta rum på vanliga gym där barn kan sitta och spela på paddan. Men det finns även andra ställen där ni kan träna tillsammans.

Det är svårt att gå ner i vikt och hålla sig där. Du behöver vara rejält motiverad. Mitt tips ändå är att sätta upp ett rimligt mål med din träning och anpassa kosten därefter. Tex att du ska springa milen på en viss tid eller klara nåt annat.

Tack för omtänksamt svar! Jag är en av- eller på-människa, så om jag bara vet vad jag ska äta osv så kan jag stänga av mot allt som är dåligt. Skulle gärna ha direkta tips på bra frukost, lunch, middag. Ev. Kosttillskott osv. Bor på ett ställe där gym knappt finns så sånt som ger bra fettförbränning man kan göra som utgår från hemmet tillsammans med ett barn (endast ett barn, fattar inte varför folk skaffar fler än ett då de bara bråkar med varandra osv- källa: alla vänner och släktingar jag kommer på)...
Citera
2020-06-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Ja TS, det är faktiskt inte svårare än så. Men för att ge lite mer info så kan jag tipsa om att försöka räkna ut ditt kaloribehov och därefter anpassa din diet. Var noga med att beräkna vad träning har för påverkan. Du kommer snart inse att träning lönar sig eftersom du kan ta ut svängarna lite mer gällande vad ut äter. Sen kommer nästa insikt där du förstår nyttoeffekterna med träning och att du kommer börja må mycket bättre både fysiskt och psykiskt.

Tar till mig av det du skriver! Kanske mest behöver pepp, kanske därför jag sökte mig hit. Mår väldigt bra psykiskt. Har bra jobb, har god ekonomi, ser till att min son ska ha en trygg ekonomisk grund att starta på i framtiden... Men tror jag har halkat in i fel spår med kosten då jag alltid haft ett svårt förhållande till mat, kroppsuppfattning osv. Har bra självkänsla men inte bra självförtroende. Sen har jag alltid kunnat äta vad som helst utan att gå upp i vikt och inte kunnat förhålla mig riktigt till att åldern verkar göra sitt. Är nu 30+ och efter 30 hände verkligen något med ämnesomsättning och motivation att hålla sig i form 🙊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in