2026-08-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User100
Tack för responsen! Det där med äggen är ett riktigt bra exempel.

I kolhydratsväg äter jag 1-2 skivor bröd (knäckebröd, råg) per dag, då jag inbillar mig att det behövs för att jag har ett fysiskt arbete. Annars blir det mest keso, ägg och tonfisk och fri tillgång till grönsaker med lågt kaloribehov. Vill inte lägga ner energi och tid på fel ”metod” så att säga. Därav frågorna.

Enklast är att äta sådant du gillar i form av maträtter som du tycker är goda. Då kan du äta lika mycket även efter viktnedgången och har maträtter på plats.
Går vi tillbaka till senare delen av 1900 talet så var vi rätt övertygade om att kolhydrater behövdes vid arbete. Idrottare kunde köra något de kallade för kolhydratladdning i flera dagar innan tävlingar. Men nu vet vi att man kan prestera lika bra även på protein och fett. Äggen är ett bra exempel eftersom det är ett av ganska få livsmedel som innehåller det mesta som våra kroppar behöver för att må bra. Du blir därför snabbt mätt och håller dig mätt på rätt så få kalorier (en hyffsat stor bodybuilder likt mig själv äter bara runt 3000 kcal om dagen ). Mätt blir du för att kroppen skickar en signal att den har allt den behöver kan man säga för att förenkla litegran. Så vill man lära sig mycket på kort tid om sin kropp så kan man testa en snabbkurs och bara äta ägg i några dagar och trycka så mycket man vill så man är mätt och räkna på kcal. Då ser man att man mår bra, presterar bra och tappar vikt mot normalvikt. Du behöver inte räkna kalorier vilket är en stor fördel med bra mat. Att räkna kalorier och samtidigt äta kolhydrater i form av processat innebär oftast problem. Dels för att man inte kommer kunna äta sig mätt och då bygger man upp en hunger som leder till det vi kallar för "återfall".
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-27 kl. 15:26.
Citera
2026-08-30, 08:10
Medlem
Jag kör äggdieten, pyttelite pasta (för att blanda ut det) och lite godis, verkar funka. Gått ned 2kg på några dagar, antagligen bara vatten, men kul att vågen visar mindre kilon.
Citera
2026-08-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvadochstord
Jag kör äggdieten, pyttelite pasta (för att blanda ut det) och lite godis, verkar funka. Gått ned 2kg på några dagar, antagligen bara vatten, men kul att vågen visar mindre kilon.

Jag åt smörgåsgurka till äggröra under en period. Tycker det passar bra ihop. När du är så duktig så kan du försöka skippa pasta och godis. Tänk vilken skillnad hälsomässigt din kropp mår om du enbart äter bra grejer en hel dag. När fick den det senast? =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in