Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 11:32
 
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tma-2
När du blir smalare så går kroppens energiförbrukning ner och metabolismen saktar in. Den maten som gav dig ett kaloriunderskott för 6 veckor sedan ger dig inte längre ett kaloriunderskott idag. För att fortsätta gå ner i vikt behöver du antingen minska på portionerna ytterligare eller träna mer för att öka förbränningen. En liten varning: När du kommer ner i den vikten som är biologiskt optimal för din kropp kommer ytterligare viktnedgång vara extremt besvärlig och kräva enorm disciplin. Är du skapligt smal idag så satsa på att upprätthålla din vikt och hälsa på lång sikt genom att bygga sunda vanor.
Tack så mycket!
Då är det därför jag inte gått ner så mycket nu. Men då får jag bara lägga in ett extra kol.
2024-04-03, 07:43
 
Medlem
bithaxs avatar
Någon som har en bra nätdorre där man kan få lite Ozempic utskrivet?

Jag bänkar 100, springer 5 km och klarar i alla fall sets av 5 pullups.

Mitt problem är ölmagen som aldrig vill försvinna. Mitt BMI är 30 så jag behöver ju verkligen gå ned i vikt.

Jag väger 100 just nu. Målet är att komma ned till 90 igen.
__________________
Senast redigerad av bithax 2024-04-03 kl. 07:47.
2024-04-05, 04:30
 
Medlem
Är man runt 35år, 173cm och undrar hur många cm är rimligt att tappa per vecka under deff?

Jag är skit dålig med det här bf% men skulle uppskatta kanske runt 18%. Fettet är vägen för magrutorna men det syns att dem finns under fettet, iaf översta rutorna.

Till poängen. Vikten står ganska stilla runt 76-77kg men började använda måttband då jag ser ju att det går bra i spegeln. Jag använder nu måttet över buken, tjockaste platsen runt magen och har gått från 88cm till 85cm nu på 19 dagar.

Så jag undrar helt enkelt om deff en går för snabbt?

Övriga parametrar så har jag inte börjat tappa styrka. Klarar fortfarande bli starkare men i väldigt långsammare takt. Är inte så mycket påverkad av energi intaget. Känner till stor del av dygnet hunger men inte så att det påverkar mig för mycket i vardagen.

Inte första gången som jag deffar men hör gärna åsikter ifrån andra som har erfarenheter och kan vara mer objektiva.
2024-04-07, 14:37
 
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Någon som har en bra nätdorre där man kan få lite Ozempic utskrivet?

Jag bänkar 100, springer 5 km och klarar i alla fall sets av 5 pullups.

Mitt problem är ölmagen som aldrig vill försvinna. Mitt BMI är 30 så jag behöver ju verkligen gå ned i vikt.

Jag väger 100 just nu. Målet är att komma ned till 90 igen.
Har du testat att äta mindre?

För folk som redan tränar regelbundet så brukar små förändringar i kosten ge snabb effekt.

Löjligt att du efterfrågar ozempic om du inte är kronisk kraftigt överviktig.

Gå ner 10-15 kg gör man ju på ett par månader enkelt om man väger 100.
2024-04-09, 10:50
 
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Har du testat att äta mindre?

För folk som redan tränar regelbundet så brukar små förändringar i kosten ge snabb effekt.

Löjligt att du efterfrågar ozempic om du inte är kronisk kraftigt överviktig.

Gå ner 10-15 kg gör man ju på ett par månader enkelt om man väger 100.

Men har diagnosen fetma, och har haft det i 5+ år. Borde man inte då kunna få det utskrivet?
2024-04-09, 11:44
 
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men har diagnosen fetma, och har haft det i 5+ år. Borde man inte då kunna få det utskrivet?
Du skriver ju att du tränar och klarar 5 pull ups med egen kroppsvikt på 100 kg. Då borde du ju ha en en del muskelmassa.

Har du ens försökt att gå ner i vikt genom att äta mindre och röra på dig mera?

Medicinen gör ju inte någon magi, den bränner ju inte något fett.
Det enda den gör är att minska suget för mat.
Du kan lika gärna äta mindre portioner och få exakt samma resultat.
2024-04-09, 23:54
 
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du skriver ju att du tränar och klarar 5 pull ups med egen kroppsvikt på 100 kg. Då borde du ju ha en en del muskelmassa.

Har du ens försökt att gå ner i vikt genom att äta mindre och röra på dig mera?

Medicinen gör ju inte någon magi, den bränner ju inte något fett.
Det enda den gör är att minska suget för mat.
Du kan lika gärna äta mindre portioner och få exakt samma resultat.

Visst. Men jag har väldigt svårt att kontrollera mitt kaloriintag. Det jobbigaste är nog folk runt omkring som min arbetsplats som köper hem fika och godis som ska ligga framme på jobbet. Det blir väldigt svårt att kontrollera sig själv i den miljön.

Om jag isolerade mig själv, typ tog ett tält och gick på fjället i några veckor skulle jag ganska garanterat rasa i vikt. Men när jag är i min miljö med all stress och allt blir det lätt att ta till socker för att orka med.
2024-04-10, 07:11
 
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Visst. Men jag har väldigt svårt att kontrollera mitt kaloriintag. Det jobbigaste är nog folk runt omkring som min arbetsplats som köper hem fika och godis som ska ligga framme på jobbet. Det blir väldigt svårt att kontrollera sig själv i den miljön.

Om jag isolerade mig själv, typ tog ett tält och gick på fjället i några veckor skulle jag ganska garanterat rasa i vikt. Men när jag är i min miljö med all stress och allt blir det lätt att ta till socker för att orka med.
Du kanske skulle gå till en psykolog eller dylikt om du använder mat som ett substitut för ditt mående.
2024-04-16, 22:58
 
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Någon som har en bra nätdorre där man kan få lite Ozempic utskrivet?

Jag bänkar 100, springer 5 km och klarar i alla fall sets av 5 pullups.

Mitt problem är ölmagen som aldrig vill försvinna. Mitt BMI är 30 så jag behöver ju verkligen gå ned i vikt.

Jag väger 100 just nu. Målet är att komma ned till 90 igen.

Finns att beställa utan recept på "vanliga" hemsidor. Finns tråd om det.
Idag, 01:11
 
Medlem
Hej!

Från januari 2021 till i mitten av 2022 gick jag ner från 73,5kg till runt 60kg. Jag tappade allt som allt 18cm i midjan, och 16,5kg. Detta gjorde jag då enbart med hjälp av kaloriunderskott på 500kcal. Jag såg då också väldigt lean ut.

Till mitt bekymmer.

Jag väger idag ca 64kg och är 160cm lång (23år kvinna). Jag tränar styrketräning mellan 2-3 gånger i veckan, och jag ligger på kaloriunderskott på 1394kcal per dag. Men jag ser ingen skillnad, och tycker inte alls jag ser lika lean ut som jag gjorde för nåt år sedan utan att träna så vad gör jag för fel? Vågen står nästan också stilla och jag tappar inte längre 0,5kg i veckan (som jag gjorde för nåt år sedan när jag inte tränade utan enbart låg på underskott). Utöver försöker jag även se till att nå mitt mål för proteinintag dagligen.

Mitt mål är egentligen att gå ner till ca 55kg för att ha marginal ifall jag skulle gå upp nåt kilo igen, men jag vet även att muskler väger mer än fett och jag kan tänka mig att stanna på en högre vikt om jag har nått min målbild i spegeln.

Har någon av er tips på vad jag kan förändra så hade jag varit tacksam då det känns som att jag kört helt fast.

Förlåt för långt inlägg och tack på förhand

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback