2020-05-29, 16:27
Medlem
Sport1s avatar
Hur ökar man ämnesomsättningen? Går det?
Citera
2020-05-29, 17:00
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sport1
Hur ökar man ämnesomsättningen? Går det?
Rör dig mer och öka din muskelmassa.
Citera
2020-05-30, 21:20
Medlem
sanchoos avatar
Om jag ska få i mig 2gram per kroppsvikt kilo ska man räkna ALLT protein eller bara det man kan få i sig i en måltid (~40gram)

Om jag äter 70g protein räknas allt med i räkningen eller bara 40?
Citera
2020-05-30, 21:37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Om jag ska få i mig 2gram per kroppsvikt kilo ska man räkna ALLT protein eller bara det man kan få i sig i en måltid (~40gram)

Om jag äter 70g protein räknas allt med i räkningen eller bara 40?
Allt protein räknas.
Citera
2020-06-22, 16:45
Medlem
seaworthys avatar
Hjälp mig med dietandet utifrån mina perspektiv

Hej alla världsmästare!

Jag har lite svårt att komma fram till mitt upplägg i djungeln av råd. Så nu vill jag ha ännu mer råd.

180 cm lång, 74 kg och 38 år gammal, snubbe.

Jag tränade från början lagsporter intensivt till 20 års ålder. Därefter sporadiska löppass men inget regelbundet av värde. För 6-7 år sedan fick jag lite nog och drog igång med löpning och mtb vilket har passat mig bra men jag har ju som man kan förstå inte blivit särskilt vältränad för det. Gjorde ett ryck med starting strenght vilket jag tyckte var toppen, men sen kom någon förkylning.....och så var det med den saken.

Nu kan jag av flera anledningar inte konditionsträna lika mycket längre och kör därför ett nytt försök med styrketräningen. Starting strenght igen samt ca 4 timmar konditionsträning i veckan. Träningsmängden är väl vad jag normalt ligger på.

Tyvärr är jag en riktig junkie och öser i mig öl, chips, choklad och så vidare, även om jag förmodligen äter mindre sånt än många andra.

Jag har testat lite deff-strategier men har svårt i längden. Tycker livet blir för jävla trist av att inte kunna dra en kall vid fint väder eller ta en bulle till kaffet. Sen har jag iofs inget problem alls att äta torsk och broccoli till middag. Det är det här lilla extra som inte gärna vill vara utan.

Vilken strategi ska egentligen satsa på här? Jag vill ju bli vältränad, ha låg fettprocent och kunna springa hyfsat bra. Är lösningen för mig att bara hålla ordningen på mängden kcal varje dag och reglera vikten på så sätt? Inte bry sig så mycket om varifrån kalorierna kommer från? Eller är det omöjligt att få ner fettprocenten på så sätt?

Överlag äter jag allsidigt och nyttigt, men kan hetsäta rejält om det inte finns något regelverk som kontrollerar mig .
Citera
2020-06-22, 17:14
Medlem
Asiens avatar
För att hålla det kort. Så är det ett kaloriunderskott som behövs om du vill bli av med din fettmassa runt ölmagen.
Citera
2020-06-22, 17:24
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hej alla världsmästare!

Jag har lite svårt att komma fram till mitt upplägg i djungeln av råd. Så nu vill jag ha ännu mer råd.

180 cm lång, 74 kg och 38 år gammal, snubbe.

Jag tränade från början lagsporter intensivt till 20 års ålder. Därefter sporadiska löppass men inget regelbundet av värde. För 6-7 år sedan fick jag lite nog och drog igång med löpning och mtb vilket har passat mig bra men jag har ju som man kan förstå inte blivit särskilt vältränad för det. Gjorde ett ryck med starting strenght vilket jag tyckte var toppen, men sen kom någon förkylning.....och så var det med den saken.

Nu kan jag av flera anledningar inte konditionsträna lika mycket längre och kör därför ett nytt försök med styrketräningen. Starting strenght igen samt ca 4 timmar konditionsträning i veckan. Träningsmängden är väl vad jag normalt ligger på.

Tyvärr är jag en riktig junkie och öser i mig öl, chips, choklad och så vidare, även om jag förmodligen äter mindre sånt än många andra.

Jag har testat lite deff-strategier men har svårt i längden. Tycker livet blir för jävla trist av att inte kunna dra en kall vid fint väder eller ta en bulle till kaffet. Sen har jag iofs inget problem alls att äta torsk och broccoli till middag. Det är det här lilla extra som inte gärna vill vara utan.

Vilken strategi ska egentligen satsa på här? Jag vill ju bli vältränad, ha låg fettprocent och kunna springa hyfsat bra. Är lösningen för mig att bara hålla ordningen på mängden kcal varje dag och reglera vikten på så sätt? Inte bry sig så mycket om varifrån kalorierna kommer från? Eller är det omöjligt att få ner fettprocenten på så sätt?

Överlag äter jag allsidigt och nyttigt, men kan hetsäta rejält om det inte finns något regelverk som kontrollerar mig .

Du kan ju börja med att sluta jogga, för det bryter ner din muskelmassa och sen för det andra ser du ut som en idiot. Använd hopprepet istället.

Och inte bara för att nämna öl drickandet!?

Om du verkligen måste dricka, så drick sprit som en man
Citera
2020-06-22, 17:46
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Du kan ju börja med att sluta jogga, för det bryter ner din muskelmassa och sen för det andra ser du ut som en idiot. Använd hopprepet istället.

Och inte bara för att nämna öl drickandet!?

Om du verkligen måste dricka, så drick sprit som en man

Nje. Springa osv kommer jag inte sluta med. Bra för hälsan och njutningsfullt. Eftersom jag inte strävar efter att pumpa upp mig så kommer det inte vara något problem
Citera
2020-06-22, 17:49
Medlem
Citat:
Nje. Springa osv kommer jag inte sluta med. Bra för hälsan och njutningsfullt. Eftersom jag inte strävar efter att pumpa upp mig så kommer det inte vara något problem

Ska du fortsätta dricka öl också?
Citera
2020-06-22, 19:33
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Ska du fortsätta dricka öl också?

Läs vad jag skrev innan du bekymrar dig för att skriva fler kommentarer
Citera
2020-06-22, 19:38
Medlem
[quote=seaworthy|72030962]öser i mig öl/QUOTE]

Jag kanske läste fel?
Citera
2020-06-22, 19:45
Medlem
seaworthys avatar
[quote=EveryBodyKnowsC-19|72032821]
Citat:
öser i mig öl/QUOTE]

Jag kanske läste fel?

Det är ju en viss skillnad på att pimpla var och varannan dag och att kontrollerat dricka någon eller några i veckan. Tex byta ut till alkoholfri osv. Tanken är ju självklart inte att jag ska hälla i mig okontrollerat. Men det framgick väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in