Hej alla världsmästare!
Jag har lite svårt att komma fram till mitt upplägg i djungeln av råd. Så nu vill jag ha ännu mer råd.
180 cm lång, 74 kg och 38 år gammal, snubbe.
Jag tränade från början lagsporter intensivt till 20 års ålder. Därefter sporadiska löppass men inget regelbundet av värde. För 6-7 år sedan fick jag lite nog och drog igång med löpning och mtb vilket har passat mig bra men jag har ju som man kan förstå inte blivit särskilt vältränad för det. Gjorde ett ryck med starting strenght vilket jag tyckte var toppen, men sen kom någon förkylning.....och så var det med den saken.
Nu kan jag av flera anledningar inte konditionsträna lika mycket längre och kör därför ett nytt försök med styrketräningen. Starting strenght igen samt ca 4 timmar konditionsträning i veckan. Träningsmängden är väl vad jag normalt ligger på.
Tyvärr är jag en riktig junkie och öser i mig öl, chips, choklad och så vidare, även om jag förmodligen äter mindre sånt än många andra.
Jag har testat lite deff-strategier men har svårt i längden. Tycker livet blir för jävla trist av att inte kunna dra en kall vid fint väder eller ta en bulle till kaffet. Sen har jag iofs inget problem alls att äta torsk och broccoli till middag. Det är det här lilla extra som inte gärna vill vara utan.
Vilken strategi ska egentligen satsa på här? Jag vill ju bli vältränad, ha låg fettprocent och kunna springa hyfsat bra. Är lösningen för mig att bara hålla ordningen på mängden kcal varje dag och reglera vikten på så sätt? Inte bry sig så mycket om varifrån kalorierna kommer från? Eller är det omöjligt att få ner fettprocenten på så sätt?
Överlag äter jag allsidigt och nyttigt, men kan hetsäta rejält om det inte finns något regelverk som kontrollerar mig

.