2022-03-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Onekligen märkligt! Det skulle ju kunna vara så att du tappar i fett men håller vikten då du lägger på dig muskler? Pojkdröm.

Jag tvivlar verkligen på det. Men jag får fortsätta som jag gör och väga mig i april. Om jag inte gått ner något tills dess så får jag söka vård.
Citera
2022-03-04, 17:30
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Har försökt gå ner i vikt flera gånger. Den här gången har jag dock lyckats hålla mig på gymmet i snart 3 månader.

Mina kläder sitter bättre (Kläder som satt som slimfit kan jag nu använda dagligen), min mage ser mindre ut, jag har fått märkbart mer muskler. Jag har en ok progression på gymmet (från 4x6 militärpress på 25kg till samma fast 45kg, 4x6 på 50kg till 120kg mark etc) Men min vikt går inte ner.

Jag använder Lifesum för att ligga ~500 kcal under. Jag tränar 4 dagar i veckan och går cirka 7000 steg om dagen som jag inte räknar med i underskottet.

Vad gör jag för fel?!

Citat:
Jag mår väldigt bra i övrigt. Dricker knappt ens kaffe för jag har mer energi. Sover bättre, mer fokus, gladare.

Jag väger tillock med ketchup. Däremot dricker jag ganska stora mängder vatten som kanske kan påverka resultaten?

Grejen är ju att t-shirts som satt åt inte längre sitter åt. Jag köpte en t-shirt som visade sig sitta ganska slimfit, till nivån att jag inte fick ha på mig den för sambon. Testade den för ett par dagar sedan och sambon undrade om jag köpte ny tröja då den satt så mycket lösare. Dock är vikten samma på vågen som när den satt åt...

Jag har ganska grov fetma så tycker att det borde visas på vågen men men... kanske bara är att kötta på och väga mig igen om 1 månad.

Citat:
Jag väger precis allt jag äter och dricker. Jag gör matlådor som jag följer.

Jag har använt mig av ett flertal appar och formeln som finns på Kolozzeums forum för att beräkna mitt dagliga intag. Jag får nästan exakt samma siffra varje gång, även om jag räknar på en mer stillasittande livsstil. Jag kontaktade min vårdcentral med mina mått och frågade om det är en rimlig siffra, vilket personen jag pratade med sa att det låter som det kan vara korrekt men utan ett besök kan dem inte vara säkra.

Jag ska boka in tid där när det lugnar sig i sjukvården.

Jag äter -500 från det. Jag räknar inte med mina dagliga steg och träning på gymmet i mitt underskott. Även om jag skulle räkna fel (exempelvis 200g ris när det egentligen är 205g ris) så räknar jag ändå på underskott med tanke på gången och träningen.

Citat:
147kg, 188cm, äter ~2500 - 2600 om dagen. Gym minst 1h 3-4 ggr i veckan samt går minst 7000 steg om dagen.

Citat:
Jag tvivlar verkligen på det. Men jag får fortsätta som jag gör och väga mig i april. Om jag inte gått ner något tills dess så får jag söka vård.

Jag tror att du mycket möjligt har lagt på dig muskler och tappat fett samtidigt, då du har rätt förutsättningar för det.
Att du blir starkare och att kläderna sitter lösare är det bästa markören du har.

Du gör felet som de flesta att låta siffran på vågen spöka med din hjärna. Lita på processen och håll fokus. Det du ska vara observant över är ditt mående, sömn, styrka och energi. De kommer ju längre du håller på med att gå ner i vikt att påverkas och förmodligen behöva en del strategier för att handskas med dem.

Dock ska man inte ta dessa formler som att de är skrivna i sten. Din metabolism är inte statisk. Eftersom du har fetma sedan tidigare kan den vara rubbad och det du ska fokusera på är att skapa en sund kost, rutin och livsstil med tiden.

Tro på sig själv och ge dig den hälsan som du förtjänar. Detta kommer att ta en lång tid. Och antar att det är en lång tid som du har försummat dig själv också. Jag hoppas att du står i och inte ger upp denna gång m, genom att inte se detta som något kortsiktigt. Det är du värd!
Citera
2022-03-06, 11:14
Medlem
Kavajfyllos avatar
Stämmer det att man bara ”promenerar” bort maten om man tar en promenad direkt efter en måltid?
Citera
2022-03-06, 14:41
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Se det som återhämtning istället för ett återfall. Om du sköter dig överlag är det en droppe i havet att fuska då och då.

Själv är jag förvisso redan normalviktig, men jag äter precis vad jag vill två dagar i månaden för att orka ha disciplin resten av tiden. Jag tror att risken för återfall och totalt ras snarare ökar om du är för strikt. Huvudsaken är att du planerar in tillfällena istället för att slentrianäta en massa skit när det finns en 'ursäkt'.

Från ett psykologiskt perspektiv absolut, man kan fuska lite här och där och om man ser det över en lång period gör det ingen skillnad. Däremot sjukt vad kalorier kan dra iväg när man släpper till det, jag ligger nuvarande på underskott 500/kcal dag och i helgen drog jag på mig ett överskott på 1500 kalorier över hämtmat, fest och alkohol. Det var väl värt det då det är min första överskott på cirka 6 veckor men det kostade 3 dagar av den veckan kan man säga.

Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
På vilket sätt skulle det vara svårt tänker du? Det du nämner är bara riktlinjer och inget man måste följa slavisk kanske eller gör du det?

Jag följer min strategi enligt disciplin för att se att den fungerar. Om jag bara höftar så kommer jag inte ha någon referens för att se om min strategi gav bra resultat, så därför är det viktigt för mig att följa siffrorna.
Citera
2022-03-06, 14:43
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Har försökt gå ner i vikt flera gånger. Den här gången har jag dock lyckats hålla mig på gymmet i snart 3 månader.

Mina kläder sitter bättre (Kläder som satt som slimfit kan jag nu använda dagligen), min mage ser mindre ut, jag har fått märkbart mer muskler. Jag har en ok progression på gymmet (från 4x6 militärpress på 25kg till samma fast 45kg, 4x6 på 50kg till 120kg mark etc) Men min vikt går inte ner.

Jag använder Lifesum för att ligga ~500 kcal under. Jag tränar 4 dagar i veckan och går cirka 7000 steg om dagen som jag inte räknar med i underskottet.

Vad gör jag för fel?!

Har du räknat om din TDEE? Om du t.ex tappat 10 kg sedan tidigare så har du en ny TDEE, och det gäller även av förbränningen av den träning du gör då du inte bränner lika mycket som en nybörjare.
Citera
2022-03-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Har du räknat om din TDEE? Om du t.ex tappat 10 kg sedan tidigare så har du en ny TDEE, och det gäller även av förbränningen av den träning du gör då du inte bränner lika mycket som en nybörjare.
Japp. Det är på min nuvarande vikt.
Citera
2022-03-15, 13:32
Medlem
Voldemort2s avatar
Om man samtidigt som man började deffa började med kreatin, kan det vara orsaken till att det går segt?
Citera
2022-03-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Om man samtidigt som man började deffa började med kreatin, kan det vara orsaken till att det går segt?

Nej. Möjligtvis går du upp liiiite i vattenvikt men själva viktnedgången i fett går inte långsammare och du kommer (förhoppningsvis) bibehålla mer muskler om du tar kreatin under deff.
Citera
2022-03-18, 21:33
Medlem
Deoxyss avatar
Hur mycket vikt kan man gå ner på en vecka som mest. Tänker att man tränar och bränner allt man äter.
Citera
2022-03-19, 10:52
Medlem
Voldemort2s avatar
Hur många kcal skall man egentligen äta under en deff?
Citera
2022-03-19, 12:54
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deoxys
Hur mycket vikt kan man gå ner på en vecka som mest. Tänker att man tränar och bränner allt man äter.

Ska du gå ner så mycket som möjligt ska du nog inte äta alls. Åtminstone förutsatt att du, eller vem "man" nu är, klarar av att inte äta på en hel vecka.

Hur mycket man kan gå ner beror på lite olika faktorer men säg 2-3kg fett åtminstone om du äter noll och tvingar dig själv till en del motion.

Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Hur många kcal skall man egentligen äta under en deff?

Beror på.
Citera
2022-03-19, 13:16
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.

Beror på.

Utveckla gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in