2023-02-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apone
Tränar regelbundet på gym 3-4 ggr per vecka, dricker kaffe i normala mängder.

Man bränner inte så mycket kalorier av att gymma.
Citera
2023-02-23, 20:54
Medlem
AndersPersson99s avatar
Tyvärr verkar du ha en kroppstyp som gör att du lätt blir fet. Bra på stenåldern men inte lika kul i modern tid.

Prova väldigt mycket löpning, jag pratar ca 4 mil i veckan, året runt. Det kombinerar du med 3 mål om dagen, 1 portion per måltid, max 1/4 kolhydrater. Du kör ett enkelt mellanmål mellan lunch och middag. Banan, eller fullkorn. Börjar du nu kan du fixa 4 mil i veckan om ett år, givet under medel startkondition.

Viasceralt fett (kagge) är extra svårt att eliminera. Har du en kagge som buktar ut 5 cm så kan den ändå ta ca 1 år att bli av med även med mitt strikta löp och kostprogram. Har du en suboptimal kropp kan dessa 5 cm komma tillbaka på en månad med kass kost och stillasittande. Så det kan vara en kamp.

Med mitt program kan du äta en liten chokladkaka en dag i veckan. Moralen är viktig för framgång.
Citera
2023-02-23, 21:13
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apone
Det börjar bli rejält frustrerande och jag hoppas någon här kan ge ett tips om vad jag kan ha missat eller vad jag borde pröva..

I 45 års åldern börjar de flesta odla en kalaskula i olika format och storlek. Men pröva intervallträning efter du varit på gymmet. Du behöver bara ha en sträcka på 500 meter framför dig. Det hela är avklarat på 15 minuter.

Gå ut med gång så fort du kan, för att värma upp. Spring som en jävla inbrottstjuv som har en polis hack i häli 45 sekunder därefter när du är uppvärmd. Upprepa 2-3 gånger. Du kommer att bli förvånat över dig själv hur jävla jobbigt det är till en början. Men ta det vackert i början. Om du har halvtaskig kondition så räcker det med 2 repetitioner i början.
Du kommer att bli förundrat hur snabbt och lätt du kommer att öka din förbränning
Senast redigerad av Upplyften 2023-02-23 kl. 21:18.
Citera
2023-02-23, 21:30
Medlem
Prova pizzadieten. Pizza som man bakar själv med deg som får jäsa länge i kylskåpet. Efter tre dagar är det nästan inga kolhydrater kvar. Mest fett och protein. Eller testa LCHF. Utan kolhydrater är det nästan omöjligt att gå upp i vikt. Träning är bra men vad man stoppar i sig är viktigast. Du kan bli fet av träning. Tar lång tid att bränna kalorier men endast några sekunder att ersätta dem. Har man sprungit ett pass i sommarvärmen smakar en kall Fanta jäkligt bra.
Citera
2023-02-23, 21:49
Medlem
1500 kcal är knappast extremt lågt.
Citera
2023-02-26, 13:37
Medlem
DinKurdias avatar
En fråga till er alla gymnördar. Jag är en kvinna som till stor del utövat lagsport och kan därav väldigt lite om hur man tränar efter att uppnå en viss "estetik", utan jag är mer kunnig kring hur man ska träna för att uppnå vissa färdigheter. I dagsläget följer jag en träningsplan av en väldigt känd tränare från LA och i hans träningsplan fokuserar han på reps och sets med lätta till lagomtunga vikter. Änsålänge har jag blivit relativt lösare i byxorna, magrat i ansiktet, nyckelbenen har blivit mer synlig, har även gått ner i omkrets i övre abs. Men när jag väger mig så har min vikt fastnat. Frågan är hur man kommer över den här "plateau".

Har slutat med socker & kolhydrater. Äter mina sallad utan sås, varierad protein. Mäter portionerna efter min egen hand. Inget småätande eller tuggummi mellan måltiderna, har 5-6h mellanrum mellan måltiderna. Vid sötsug blir det enstaka dadlar.

Tips på förbättring? Vad är nästa steg?
Citera
2023-02-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Prova pizzadieten. Pizza som man bakar själv med deg som får jäsa länge i kylskåpet. Efter tre dagar är det nästan inga kolhydrater kvar. Mest fett och protein. Eller testa LCHF. Utan kolhydrater är det nästan omöjligt att gå upp i vikt. Träning är bra men vad man stoppar i sig är viktigast. Du kan bli fet av träning. Tar lång tid att bränna kalorier men endast några sekunder att ersätta dem. Har man sprungit ett pass i sommarvärmen smakar en kall Fanta jäkligt bra.

Har du någon källa på att en pizzadeg knappt har några kolhydrater kvar efter 3 dagars jäsning?
Citera
2023-02-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
En fråga till er alla gymnördar. Jag är en kvinna som till stor del utövat lagsport och kan därav väldigt lite om hur man tränar efter att uppnå en viss "estetik", utan jag är mer kunnig kring hur man ska träna för att uppnå vissa färdigheter. I dagsläget följer jag en träningsplan av en väldigt känd tränare från LA och i hans träningsplan fokuserar han på reps och sets med lätta till lagomtunga vikter. Änsålänge har jag blivit relativt lösare i byxorna, magrat i ansiktet, nyckelbenen har blivit mer synlig, har även gått ner i omkrets i övre abs. Men när jag väger mig så har min vikt fastnat. Frågan är hur man kommer över den här "plateau".

Har slutat med socker & kolhydrater. Äter mina sallad utan sås, varierad protein. Mäter portionerna efter min egen hand. Inget småätande eller tuggummi mellan måltiderna, har 5-6h mellanrum mellan måltiderna. Vid sötsug blir det enstaka dadlar.

Tips på förbättring? Vad är nästa steg?

Fokusera mindre på vågen skulle jag säga. Om du känner dig hälsosammare och ser resultaten fysiskt så är det väldigt bra ju! Muskler väger mycket mer än fett så det kanske är så att du tappat fett men fyllt ut musklerna lite!

Hur länge har du tränat/följt denna träningsplan?
Citera
2023-02-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Har du någon källa på att en pizzadeg knappt har några kolhydrater kvar efter 3 dagars jäsning?

Några finns det säkert kvar men har egen positiv erfarenhet. Går inte upp i vikt av att äta fermenterad pizza. En bonus är att det är snällt mot magen. Fruktaner bryts ner. Kanske detta har indirekt effekt, jag vet inte.

https://www.thefreshloaf.com/node/56426/does-long-fermentation-reduce-carbs-breaking-down-starches
https://www.biw.kuleuven.be/m2s/clmt/lmcb/publications/docs/nstruyf
Citera
2023-02-26, 20:24
Medlem
Visserligen inte pizza men det är väl vedertagen kunskap att fermentering/jäsning minskar mängden kolhydrater. Att en pizzadeg skulle ha nära 0 kolhydrater efter 3 dagar är dock föga troligt, men en pizza på surdeg är definitivt ett bättre alternativ än en icke surdegspizza.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0889157589900781
Citera
2023-02-27, 00:13
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Fokusera mindre på vågen skulle jag säga. Om du känner dig hälsosammare och ser resultaten fysiskt så är det väldigt bra ju! Muskler väger mycket mer än fett så det kanske är så att du tappat fett men fyllt ut musklerna lite!

Hur länge har du tränat/följt denna träningsplan?
Jag har kört detta i 2 veckor. Det kan vara som du säger att jag kanske fått lite muskler, men jag är lite skeptisk eftersom jag inte tränar med tunga vikter. Vi pratar om dumb-& kettlebells på 3-5kg. Jag misstänker att det kanske är vätska/slaggprodukter som utvunnits. Måste bli av med några kilon till men kroppen vägrar ge sig.

Jag är fd elitspelare inom fotboll och har spelat mycket mot män och på nationell nivå i spanska dam-ligor. Så jag har utsatt mig själv för ordentliga påfrestningar under tonåren. Trots att jag slutat med fotbollen för ett fåtal år sedan så har någon i min krets påpekat att jag har spår av överbelastningsskador kvar och det påverkar höfter, ljumskar, knän, leder, fötter, gång, hållning, längd... Jag måste gå på rehab, men innan jag gör det så måste jag bli av med min kroppstyngd. Det kommer ge mer effekt i rehab:en sen.

Så hur kommer jag över den här "plateau"?
Senast redigerad av DinKurdia 2023-02-27 kl. 01:13.
Citera
2023-02-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Jag har kört detta i 2 veckor. Det kan vara som du säger att jag kanske fått lite muskler, men jag är lite skeptisk eftersom jag inte tränar med tunga vikter. Vi pratar om dumb-& kettlebells på 3-5kg. Jag misstänker att det kanske är vätska/slaggprodukter som utvunnits. Måste bli av med några kilon till men kroppen vägrar ge sig.

Jag är fd elitspelare inom fotboll och har spelat mycket mot män och på nationell nivå i spanska dam-ligor. Så jag har utsatt mig själv för ordentliga påfrestningar under tonåren. Trots att jag slutat med fotbollen för ett fåtal år sedan så har någon i min krets påpekat att jag har spår av överbelastningsskador kvar och det påverkar höfter, ljumskar, knän, leder, fötter, gång, hållning, längd... Jag måste gå på rehab, men innan jag gör det så måste jag bli av med min kroppstyngd. Det kommer ge mer effekt i rehab:en sen.

Så hur kommer jag över den här "plateau"?

Okej! Alltså, man går ner i vikt av att vara i kaloriunderskott och det går väldigt snabbt att "äta ikapp" ett hårt träningspass om man inte riktigt tänker på vad man äter/dricker. Kanske testa att vara mer exakt i antalet kalorier du äter i några dagar för att se hur du ligger till på den fronten?

Toppenbra att du äter saker som sallad men skillnaden mellan en kycklingsallad och en halloumi- eller laxsallad är förmodligen flera hundra kalorier och det gör så klart stor skillnad i slutändan. När jag ska gå ner i vikt försöker jag öka antalet steg jag tar på en dag snarare än att köra hård cardio. Cardio bränner mer kalorier men ökar också hungerkänslorna rejält medan en långpromenad snarare dämpar min hunger.

Har du kört i två veckor är det förmodligen för tidigt att prata om någon sorts platå, kör på en vecka till och se om något händer. Om det nu visar sig att du inte ligger i ett kaloriunderskott så får du se det som att din kropp fått mer energi för att kunna bli starkare istället, vilket knappast kan ses som negativt om du tänker börja rehab snart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in