2017-06-16, 17:04
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då har man hämtat sitt paket.

Hälften av innehållet var totalt mosat, och avgiften var felaktig (dom har godtyckligt struntat i att det var deklarerat som gåva).

Gåvogrejen funkar inte längre, de såg igenom den taktiken för många år sedan. Räkna med tull och moms när du beställer, det är inte gratis att importera.
2017-06-16, 17:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Då har man hämtat sitt paket.

Hälften av innehållet var totalt mosat, och avgiften var felaktig (dom har godtyckligt struntat i att det var deklarerat som gåva).

Var ett privatnamn som skickade, för gåvor är endast avgiftsfria när privatpersoner skickar.

Jag skulle nog reklamera till säljaren. De lär nog vara vana med att saker går sönder, och skickar ny, förhoppningsvis.

Går nog att begära omprövning hos Tullverket, om beloppet, på moms och ev. tull.
2017-06-16, 17:11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Inte tull, moms. Men det skulle övht aldrig ha tullregistrerats/behandlats den vägen.

Normalt så slipper man helt på lågvärdeförsändelser (under 400/500kr) som skickas som gåva/varuprov (ebay kina krafs) men ibland så är postnord övernitiska.

25kr moms, 125kr postens avgifter.

Tycker det kan vara värt att chansa. Det är ju sällan det sker något på mindre värde.

Men visst kan det vara störande när bara arbetskostnaden överstiger värdet. Men det är oftast fasta värden. Schenker hade ännu högre de tog 200 kr i avgift + moms.

Hittills så är det endast DHL som jag har sett har att tullhantering ingår i avsändarenspris, men då är det ju dyrare istället.

Väljer hellre billig frakt och chansar
2017-06-16, 17:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Var ett privatnamn som skickade, för gåvor är endast avgiftsfria när privatpersoner skickar.

Jag skulle nog reklamera till säljaren. De lär nog vara vana med att saker går sönder, och skickar ny, förhoppningsvis.

Går nog att begära omprövning hos Tullverket, om beloppet, på moms och ev. tull.

Står inget om avsändare alls, och en boxadress som returadress.

Men men, ska försöka iaf..

Och som salt på såren så var hälften av innehållet totalt mosat...
2017-06-20, 09:32
Medlem
Mike.Andersens avatar
Både Bring Citymail och Postnord blev uppkallad till Riksdagen i förra veckan angående den senaste tidens kvalitetsproblem i postutdelningen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...rade-_H4A3TU41
2017-06-20, 14:57
Medlem
Okey, då kan man glömma att få hem paketen den här sommaren.

Hur lång tid tar det normalt när planet väl lyft från Kina? Rätt intressant att man till och med ser vilket plan som fraktar paketet. Det måste vara något nytt, för det har jag aldrig sett tidigare

Citat:
2017-06-16 03:44 Plan flight plans flight number LH8415-808, plans to take off 03:25
2017-06-14 04:40 International bulk mail processing center in Shenzhen, left, next stop "Center in Shenzhen"
2017-06-14 03:44 Shenzhen international bulk mail processing center,
2017-06-14 01:58 Shenzhen international bulk mail processing center has been receiving and sending
2017-06-13 09:08 Electronic information has been received
2017-06-20, 16:31
Medlem
Hej.

Har beställt saker inrikes REK i ett litet paket som hamnade av någon anledning i fel postombud samt kommun.

Detta postombud skickade dagen efter tillbaka paketet till avsändaren (som är påhittad).

Har ringt postnord flera gånger idag om hopp om att få stopp på paketet innan den hamnar hos avsändaren men det skickades dit innan dem öppnade sina telefontider. Nu ligger paketet hos den påhittades postombud och jag kan inte röra det. Dock sade en person på postnords kundtjänst att jag kunde be "min vän" (den påhittade personen) att denna kunde ringa till postombudet och be dem skicka paketet om på nytt (sa att min vän var ute och reste). Gången efter jag ringer så säger en annan personal på kundtjänst att så kan man absolut inte göra ??

Det enda jag kan göra nu enligt postnord är att vänta 10 dagar tills ombudet skickar paketet till postnords postcentral och att jag därifrån eventuellt få ut mitt paket.

Stämmer detta? Någon som har en åsikt om detta?

Mvh
Senast redigerad av DanaplatsenDuvet 2017-06-20 kl. 16:37.
2017-06-21, 00:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Okey, då kan man glömma att få hem paketen den här sommaren.

Hur lång tid tar det normalt när planet väl lyft från Kina? Rätt intressant att man till och med ser vilket plan som fraktar paketet. Det måste vara något nytt, för det har jag aldrig sett tidigare

Resan från Kina till Sverige tar oftast bara ett par dagar från det att det skickats till det att det landar.

Det är när paketet landat i Sverige som det börjar ta tid/strula.

Räkna med att det tar 2-6 veckor för paketet att lämna utrikesterminalen och komma hem till dig.
2017-06-21, 14:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanaplatsenDuvet
Hej.

Har beställt saker inrikes REK i ett litet paket som hamnade av någon anledning i fel postombud samt kommun.

Detta postombud skickade dagen efter tillbaka paketet till avsändaren (som är påhittad).

Har ringt postnord flera gånger idag om hopp om att få stopp på paketet innan den hamnar hos avsändaren men det skickades dit innan dem öppnade sina telefontider. Nu ligger paketet hos den påhittades postombud och jag kan inte röra det. Dock sade en person på postnords kundtjänst att jag kunde be "min vän" (den påhittade personen) att denna kunde ringa till postombudet och be dem skicka paketet om på nytt (sa att min vän var ute och reste). Gången efter jag ringer så säger en annan personal på kundtjänst att så kan man absolut inte göra ??

Det enda jag kan göra nu enligt postnord är att vänta 10 dagar tills ombudet skickar paketet till postnords postcentral och att jag därifrån eventuellt få ut mitt paket.

Mvh

Jag tror det endast är avsändaren som kan reklamera eller be om nytt utskick "förändrat befordrandran".

Efter ett tag så lämnas brev som inte kunnat delats ut till post och telestyrelsen, man kan då prova att söka där.

http://pts.se/sv/Privat/Post/Anmalan-av-saknade-brev1/
2017-06-21, 15:42
Medlem
Spoons79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanaplatsenDuvet
Hej.

Mvh

Varför hittade du på en avsändare då? Då får du skylla dig själv om det blir så här.
Paranoid much?
2017-06-22, 11:15
Medlem
Delas posten ut imorgon den 23 juni, någon som vet?
2017-06-22, 16:24
Medlem
Spoons79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Delas posten ut imorgon den 23 juni, någon som vet?

Nej, det är som julafton, d.v.s dag före röd dag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in