Citat:
Ursprungligen postat av
coatmeal
För att hämta ut vanliga brev mot avi så har aldrig legitimation behövts, tillskillnad från paket osv men har postnord ändrat sin policy kring detta? Hämtade idag ut en vinylskiva postad som vanligt brev (samma sak för en vecka sedan, inget leg behövdes) men nu insisterade snubben i kassan på att jag skulle visa leg (vilket jag ej kunde då jag skickar till lägenhetsägarens namn då jag bor svart). Inte heller kunde han bevisa min skyldighet att legga mig utan raljerade om att han fått betala 5000 böter (skitsnack?). Efter många om och men så fick jag tillslut min skiva men blev då fundersam och googlade, men finner ingenting om regler kring vanliga brev endast rek, paket osv.
Kan någon fylla i mina kunskapsluckor i hurvida mannen var en idiot eller jag som lyckades få honom att bryta mot en regel?
Nej, något ID-kort krävs ej, och några 5 000 kr ska man inte betala till personen i kassan. Denna försökte nog tjäna pengar på någon ovetandes. Polisanmäl gärna och meddela postnord att deras ombud missköter sig.
Legitimation krävs endast på rekommenderade brev samt brevpostförskott. Lika så med paket då.
Vilken tjänst är det skickat med? Frimärk brev, brev skicka lätt, varubrev, rekommenderat brev, brevpostförskott?
Ett tips kan ju vara att beställa med:
Ditt namn
c/o Namnet på dörren
Gata Nr
Postnummer postord
För då är det du som är adressat, och ditt ID-kort som ska visas om det behövs.