Citat:
Ursprungligen postat av
Eximius
Finns det någon här som läser på LiU som kan säga ungefär vad kurslitteraturen brukar hamna på för summor? Har ni någon studentbokhandel på skolan eller är det internet som gäller? När och var kan man hitta litteraturlistan för första terminen?

Jag har läst tre terminer på programmet på LiU och det är svårt att säga vad kurslitteraturen hamnar på. Det beror helt på hur du väljer att göra; köpa själv, dela med andra, ny/begagnad osv.
Det finns ingen direkt litteraturlista, utan man får kolla varje kurs för sig. Kursbeskrivningarna finns i Studiehandboken, här:
http://lith.liu.se/sh/kand/index.html
Citat:
Ursprungligen postat av
Eximius
Det blir en del reflektioner så här när man är på väg in på en ny yrkesbana. Dels blir man ju lite konfunderad över det här med att man hoppas kunna ha obemannade flygledartorn i framtiden och att tekniken dessutom redan är framtagen. Läste denna
artikel men den är ju 3 år gammal, är det någon som vet hur det ser ut i dagsläget? Hur snabbt tror ni det går?
Det man funderar på är ju också hur de tänkte spara in resurser på det systemet. Någon måste ju ändå göra det jobbet som tornflygledaren har gjort, men någon annanstans? Någon som vet lite mer vad som är poängen? Ska en flygledare i framtiden kunna sköta flera torn samtidigt eller vad?
Sen kikade jag även lite hastigt på SOU 2012:27 ("Färdplan för framtiden") där det ges en del förslag om förändrad flygtrafiktjänst, och även en del om utbildningen och om ACR. Det har kommit ett remissvar på detta från Transportstyrelsen men mycket mer än så hittar jag inte. Hur som helst kan man ju lugnt säga att det händer en del i branschen och att vi nog får räkna med en del ganska stora förändringar framöver. Bra eller dåligt, det får framtiden utvisa.
Artikeln du har läst är i många fall helt sann. Nu i höst ska SAAB och LFV testköra en sådan central styrning av Sundsvalls samt Örnsköldsviks flygplats.
Målet med en sådan centralisering är att samma flygledare ska kunna kontrollera flera flygplatser med en mindre trafikmängd, för att på så sätt effektivisera kostnader för personal mm.
Det viktigaste av allt är att det måste finnas tillräckligt med flygledare kvar för att klara av en situation där systemet helt eller delvis faller bort, så på någorlunda lång sikt blir det nog inga större förändringar (mer än kanske arbetsplatsen).