Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-04-09, 19:30
Medlem
Du behöver/skall inte förbereda dig. FEAST innehåller väldigt utförliga och pedagogiska instruktioner inför varje avsnitt och du får göra testomgångar innan de riktiga testen börjar
Citera
2013-04-09, 19:42
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eximius
Du behöver/skall inte förbereda dig. FEAST innehåller väldigt utförliga och pedagogiska instruktioner inför varje avsnitt och du får göra testomgångar innan de riktiga testen börjar

Okej. Var rädd att jag skulle få någon chock och sitta som ett frågetecken.

Vet du hur det är med synundersökning vad som gäller?
Citera
2013-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Okej. Var rädd att jag skulle få någon chock och sitta som ett frågetecken.

Vet du hur det är med synundersökning vad som gäller?

Jag tror bara du behöver skicka in ett intyg om du använder glasögon/linser (eller som jag - inte använder det men borde göra det...).
Citera
2013-04-09, 19:58
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eximius
Jag tror bara du behöver skicka in ett intyg om du använder glasögon/linser (eller som jag - inte använder det men borde göra det...).

Det är det som förvirrar mig eftersom det samtidigt under Behörighetskrav

Citat:
Medicinska krav
• Fullt frisk
• Synskärpa på vardera ögat med eller utan korrektion minst 0,7.
Synskärpa mätt med båda ögonen skall vara minst 1.0.
• Om korrektion behövs får ögats refraktion (brytningsfel) inte överstiga + 5 / -6 dioptrier i någon meridian.
• Om du har laseropererat ögonen, kontakta Transportstyrelsen/Luftfart för information.
• Intyg som styrker sökandes värden får inte vara äldre än 3 månader
• Normalt färgseende
• Normal hörsel

Samtliga behörighetskrav måste vara uppfyllda innan ansökan skickas till LFV.
Uppdaterad: 2011-06-29
Citera
2013-04-09, 20:12
Medlem
Så var det i alla fall när jag sökte, men maila och fråga för säkerhets skull.
Citera
2013-04-09, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Intressant frågeställning, ser fram emot att höra svaret som Hakkka får

Citat:
Ursprungligen postat av Hakkka
Fick svar idag.
Hej Jonas,
En översyn av betygskraven enligt GY11 är gjord och de betygskrav som står på www.bliflygledare.nu är de betygskrav som LFV har bestämt ska gälla.
Vi hade inte tidigare krav i Ma E eller andra matematikkurser och har därför inte krav i t ex Ma 5 nu heller.

Med vänlig hälsning
Leena

Jag antar väl att det borde gå och kombinera matte kurserna så länge man når behörighetskraven. Fattar fortfarande inte hur dom kan höja betygskraven för en kurs som är svårare och mer innehållsrik än föregående..
Alltså måste du nog få D i Matte 4 kurser för att kunna kombinera

Attans! Jag läser väldigt mycket utöver(läser ett program på uni, samt en halvfartskurs, en distanskurs och två kurser på komvux..) matten och jag kommer nog lyckas med ett E, men är osäker på ett D. Har ändå bara G i MaC Men ska väl skicka in det ändå. Får ge allt på Ma4 nu..:/ Men tackar och bockar för att du besvarade min frågeställning i alla fall! Hoppas det löser sig för din del också
Citera
2013-04-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Finns det något/några program som liknar de datoriserade FAS1-2 testerna hos LFV? Så man vet vad man har att vänta sig.

Sen måste man väl gå till en optiker och få intyg på att man har bra syn som man sedan bifogar med sin ansökan?
Något test som liknar dem finns inte online vad jag vet. Försvarsmakten hade något som liknade fas 1, men var det finns vet jag inte. I vilket fall rekommenderar jag dig att åka dit utan några förberedelser mer än god sömn och bra mat, det är så testen ska utföras.

Så länge du inte har eller har behov av glasögon behöver du inte gå till en optiker. Fas 4 (alltså om du klarar datortester + intervju) är en läkarundersökning där du även får göra vissa ögonkontroller.
Citera
2013-04-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasnoname
...På ACC har man ca 9000 mer i månaden... ACR lockar med en hög ingångslön men löneutvecklingen är ju långt ifrån garanterad iom individuella löner utan tariff...

Har du mer siffror?
Citera
2013-04-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suragubben
Har du mer siffror?

ACR;s siffror är väl egentligen individuella men dom följer väl i princip LFV;s löner för tornflygledare. Ca 33000-63000:-.
ACC ligger väl kring 33000-72000:-.
ACR har 3-4 gånger så bra OB men å andra sidan så jobbar man ju inte så mycket OB på dessa ställen.
Problemet med ACR är ju de individuella lönerna som inte garanterar din framtida tariff.
Så länge det är svårt att få tag på flygledare är det ju inget problem.
De som kommer ut från EPN i nästa kull lär ju inte få några jobb och det är inte säkert att ACR anställer dom. Ryktet säger att dom (ACR) inte vill stöta sig för mycket med LFV och nu ska dom ju själva utbilda 6-8 flygledare.
Första kullen är ju garanterade BK men finns inte behovet efter det så står dom ju utan jobb. Tyvärr går det ju inte att upprätthålla sitt cert om man inte får jobba och då faller man ju bort helt. Nästa kull som inte är garanterade ett BK ligger ju ännu mer risigt till.
Om det fortsätter att utbildas flygledare på EPN så kommer ju förmodligen LFV hellre ta dem som precis har gått ut från skolan än någon som stått utan jobb ett tag.
Förvisso bra för flygledarkollektivet att det i princip aldrig kan finnas några arbetslösa flygledare. Jämför med piloter som själva kan upprätthålla sitt cert, där finns det alltid arbetslösa piloter som är beredda att sälja sig billigt.
Det har varit många avskiljningar på BK det senaste åren och man vet inte riktigt varför. Min gissning, kortare/sämre EPN-skede och i princip ingen praktik (noll systemförståelse). Dessutom verkar skolan inte avskilja lika mycket som för och då tvingas man ta det beslutet ute på tjänsteställena istället. Hål i huvudet! Slöseri av tid/pengar både för eleven och arbetsgivaren. Att man nu ska skriva sin C(?)-uppsats mellan skolan och BK lär inte minska avskiljningstakten.
Den enda som tyckte att vägen via Norrköping var bra var ju vår GD och han har ju fått sparken så vi får hoppas att det tokeriet är avslutat. Kan även tänka mig att en ny GD får nytt/tydligare uppdrag av styrelsen och då lär det vara slut på utbildningen av elever och helt säkert inga som blir anställda av dem som går nu. Förre GD hade ju ett personligt engagemang i högskolan och därmed beställdes det elever på fel premisser.
Citera
2013-05-19, 18:25
Medlem
Jaha är det någon mer här som börjar programmet i höst?

Eftersom jag kom in på LFV så sökte jag aldrig till ACR. Om det var ett bra eller dåligt beslut står skrivet i stjärnorna, men känns bra i alla fall!
Citera
2013-05-20, 11:47
Medlem
Jag hoppas på det, men har bara gjort fas ett och fas två ännu

Om man klarat fas ett och två, men faller på urvalet till fas tre/inte klara fas tre. Kan man då aldrig bli flygledare någon annanstans heller? (Jag har sökt acr)
Citera
2013-05-20, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonA
Jag hoppas på det, men har bara gjort fas ett och fas två ännu

Om man klarat fas ett och två, men faller på urvalet till fas tre/inte klara fas tre. Kan man då aldrig bli flygledare någon annanstans heller? (Jag har sökt acr)
Har du klarat fas 1 & 2 kan du söka hos andra providers, fas 3 är mer en anställningsintervju till det specifika företaget (såklart kombinerat med vad de anser är en lämplig flygledarkandidat). Du behöver inte heller göra om fas 1 & 2, utan de resultaten kan överlämnas till den du sökt hos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in