Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-03, 23:00
Medlem
spyder123s avatar
Hej!

Om jag har klarat FEIST 1 & 2, men sen hoppat av pga omprioriteringar, kan jag söka till LFV igen utan att behöva göra dem igen? Någon som vet?
Citera
2013-06-03, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Hej!

Om jag har klarat FEIST 1 & 2, men sen hoppat av pga omprioriteringar, kan jag söka till LFV igen utan att behöva göra dem igen? Någon som vet?

Hej!
Ja, du kan söka till LFV igen och tillgodoräkna dig resultaten på FEAST 1 & 2, dock kan du behöva komplettera med något (t.ex. om testen utökats eller liknande). Kontakta LFV och fråga, så får du ett säkert svar.
Citera
2013-06-04, 09:06
Medlem
Det verkar som att ACR har valt att lägga delar av sin utbildning på Skyguide. Är det något som vet hur skyguide är och hur där är att studera?
Citera
2013-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eximius
Okej. Hur mycket av den här infon får ni på utbildningen? Uppdaterar de er med hur läget ser ut (är ju trots allt studenternas framtid det gäller) eller får man ta reda på sådant på egen hand?

Har du förresten någon koll på hur de har löst det med sista terminen? Förstod att det var rätt problematiskt att göra ett halvårs uppbrott efter tiden på EPN och att man jobbade på hur man skulle lösa den taskiga planeringen.
Ingen specifik info egentligen, utan vill man veta mer får man också ta reda på det själv.

Jag börjar ju själv sista terminen till hösten och den består av heltidsstudier på "distans", med ett antal sammankomster nere i Malmö. När den är avklarad inleds sedan den interna utbildningen på LFV, så man får ett uppehåll på ungefär ett halvår. Det går ju att lösa på diverse sätt, men lämnar det så länge eftersom jag inte vet hur situationen kommer vara för er.
Citera
2013-06-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Ingen specifik info egentligen, utan vill man veta mer får man också ta reda på det själv.

Jag börjar ju själv sista terminen till hösten och den består av heltidsstudier på "distans", med ett antal sammankomster nere i Malmö. När den är avklarad inleds sedan den interna utbildningen på LFV, så man får ett uppehåll på ungefär ett halvår. Det går ju att lösa på diverse sätt, men lämnar det så länge eftersom jag inte vet hur situationen kommer vara för er.

Okej, berätta gärna hur det fungerar för er sen!
Citera
2013-06-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eximius
Okej, berätta gärna hur det fungerar för er sen!
Absolut!

Kan redan nu berätta att vi (ACS-klassen) fått erbjudande att jobba som simulatorpiloter inne på radarcentralerna, för att på så sätt upprätthålla en viss kompetens. Dessutom har LFV lagt in två veckors simulatortid innan den interna utbildningen börjar + några extra simulatordagar i övergångsfasen.

Det här är alltså något som gäller för oss, men som säkerligen kommer ändras framöver. Så gå bara in i utbildningen med en öppen inställning, så löser det sig allt eftersom.
Citera
2013-06-05, 16:27
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterson90
Absolut!

Kan redan nu berätta att vi (ACS-klassen) fått erbjudande att jobba som simulatorpiloter inne på radarcentralerna, för att på så sätt upprätthålla en viss kompetens. Dessutom har LFV lagt in två veckors simulatortid innan den interna utbildningen börjar + några extra simulatordagar i övergångsfasen.

Det här är alltså något som gäller för oss, men som säkerligen kommer ändras framöver. Så gå bara in i utbildningen med en öppen inställning, så löser det sig allt eftersom.

Med eller utan lön?
Citera
2013-06-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Med eller utan lön?
Det beror på vad du syftar på. Specificera gärna
Citera
2013-06-11, 20:48
Medlem
ACR lär inte vara ett alternativ längre. Riksdagens beslut om "återreglering" gör det omöjligt för ACR att fortsätta. Kan inte tänka mig att företaget finns kvar så länge till.
Citera
2013-06-11, 21:28
Medlem
kan du länka mer info om beslutet? finns protokollet kanske uppe online?

EDIT: never mind, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/TU18/

Intressant utveckling, undrar om EU har något att säga om detta dock, RP2 lär ju påverka även LFV med tanke på att svenska route charges ligger relativt högt.
Senast redigerad av Hefaiston 2013-06-11 kl. 21:35.
Citera
2013-06-12, 12:36
Medlem
Så här tycker EU-kommissionen:
"Däremot anser kommissionen att den grundläggande flygledningen är ett naturligt monopol som inte ska utsättas för konkurrens."
Citera
2013-06-12, 15:14
Medlem
Hur många flygplatser berör detta egentligen? Merparten berörs väl inte av detta beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in