Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-10, 23:35
  #1
Medlem
ZoltiRs avatar
Hej!

Blev lite nyfiken häromdan på yrket flygledare. Undrar därför om någon här har sökt/går flygledarutbildningen på sturup? Även någon som verkligen är flygledare funkar ju också fint. Vill veta allt. Hur var ansökningsprocessen? Hur är själva skolgången, mycket schemalagt? Hård press på att klara de olika momenten? Garanterat jobb efter godkänd utbildning? Antar att det är ganska många sökanden...

Som sagt, skriv om ni har några som helst erfarenheter.
Citera
2006-03-11, 12:36
  #2
Medlem
Realists avatar
När jag gjorde högvakten blev vi avlösta av ett 30-tal brudar som läste till flygledare inom det militära.(de var 19-21 år och mycket söta i sina uniformer och hästsvansar)

Fick förklarat att de läste det inom det militära och sedan försvann nästan alla till det civila omgående. De fick gratis utbildning med alla förmåner och tog alltså sedan ett civilt jobb.

Du kan kolla om det fortfarande finns denna möjlighet. Cirka 15år sedan jag gjorde högvakten.
Citera
2006-03-11, 20:23
  #3
Medlem
ZoltiRs avatar
Mm, känner till att förr i tiden så var även den civila flygledarutbildningen betald. Så är det dock inte nu längre utan det är CSN som gäller. Tack iallafall!
Citera
2006-03-11, 21:09
  #4
Medlem
Finns militära flygledare kvar, eller lumpen tjänst inom lumpen ?
Citera
2006-03-12, 16:29
  #5
Medlem
20Qs avatar
Hur är det med intagningen på Sturup. har de inte betygsbaserad intagning? Jag sökte på VHS.se, och fann inget.
Citera
2006-03-12, 17:27
  #6
Medlem
Dreamons avatar
En sak skall man inte glömma. När man väl är färdig och skall börja jobba så får man söka ort/flygplats men det är inte säkert att man kommer dit. Vet en som sitter på Kristianstads flygplats. Hur spännande är det tror ni. Tänk och hamna i Kiruna då...

Fast man kommer nog in på sitt andraval om inte sitt första så helt hopplöst behöver det inte vara.
Citera
2006-03-12, 23:37
  #7
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20Q
Hur är det med intagningen på Sturup. har de inte betygsbaserad intagning? Jag sökte på VHS.se, och fann inget.

Det är bara endel, är även en mängd individuella testar. Dock krävs det minst VG i svenska B, engelska B. Även måste man ha VG i matte C _eller_ G på matte C och D.
Citera
2006-03-15, 16:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits87
Finns militära flygledare kvar, eller lumpen tjänst inom lumpen ?

Ja, flygvapnet har en del flygledare iochmed att de också disponerar ett antal jaktplan. Dumt vore de annars Vet iaf att det finns som en officersutbildning för den som är intresserad. www.mil.se för mer info?
Citera
2006-09-20, 23:00
  #9
Medlem
Cavalera_s avatar
Idag sprack min dröm :(

Var och gjorde tester inför en utbildning idag...
Är 99% säker på att jag misslyckades...

Va fan ska jag göra nu???
Det som jag i över 5 år har drömt om att göra är nu en omöjlighet (eftersom man inte får göra om).
Fy fan vad det känns piss...

Börjar bli gammal nu (25) och vill börja plugga så snart som möjligt. Men nu har jag ingen aning om till vad. Fy FAN!!!!!!!
Citera
2006-09-20, 23:08
  #10
Medlem
Dieselråttans avatar
Vad är det för utbildning?
Citera
2006-09-20, 23:09
  #11
Medlem
Cavalera_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Vad är det för utbildning?

säger jag inte...
Känner mig bara ännu mer värdelös då
Citera
2006-09-20, 23:10
  #12
Medlem
Random.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cavalera_
Var och gjorde tester inför en utbildning idag...
Är 99% säker på att jag misslyckades...

Va fan ska jag göra nu???
Det som jag i över 5 år har drömt om att göra är nu en omöjlighet (eftersom man inte får göra om).
Fy fan vad det känns piss...

Börjar bli gammal nu (25) och vill börja plugga så snart som möjligt. Men nu har jag ingen aning om till vad. Fy FAN!!!!!!!
Gör om, gör rätt? Då det inte verkar gå så får du väl helt enkelt satsa på något annat, vad mer kan du göra?

Annars får du dränka dina sorger i alkohol, som så många andra gör... Lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback